Even raad vragen: guppy van de buurvrouw...


Dave_aqua_scaper

Well-known member
Lid geworden
26 maart 2024
Berichten
49
Leeftijd
57
Dag Hallo,

Een vriendin stuurde mij een foto van een dode gup uit haar 30 liter bak.
Heeft er iemand een idee door enkel naar deze foto te kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Ze woont redelijk ver van hier dus ik kan niet even naar daar gaan om alles te checken maar misschien zijn er mensen die wat info hebben die me kan helpen om de oorzaak te vinden.

1712849243229.png


Suggesties?

Op voorhand hartelijk dank, Dave
 
Hoi @Dave_aqua_scaper - Dave.

Ik vrees dat de 30 liter bak te klein is voor de meeste vissen en dat de oorzaak zal zijn.

 
Dat zie je aan een guppenlijkje op een foto, Friesian?
Verkeerde of te weinig voeding, nee?
Een parasiet, nee?
Andere ziekte, nee?
Ouderdom, nee?
Verkeerde waterkwaliteit, nee?
Te lage, of te hoge, temperatuur, nee?

Ik heb jaren guppen gehouden in wat hier als een te kleine bak wordt beschouwd.
Die werden met gemak 3 jaar oud.
Eentje, die in mijn avatar, zelfs bijna vier.

Er zijn hier veel, heel veel discussies gehouden over guppen in 30 liter bakjes, en laten we er hier dan even conclusie handhaven dat het te klein is voor ze om lekker te kunnen zwemmen.
Wellicht dat ze daar ongelukkig van worden, maar dood gaan ze er niet van.

De conclusie "te kleine bak" is mijns inziens veel te kort door de bocht.
Sterker, ik denk dat op basis van dit fotootje zelfs helemaal geen doodsoorzaak is te geven.

Op dit fotootje lijkt (!) het een heel klein visje.
Het zou zomaar eens jonkie geweest kunnen zijn die het gewoon niet gered heeft.

We hebben gewoon te weinig informatie om iets te kunnen zeggen.
 
Laatst bewerkt:
de vinnen zien er aangevreten uit? waar is de staart gebleven?
 
Dat de 30 liter te klein is, is inderdaad een beetje kort door de bocht (ik heb zowel een 325 als een 180 en een 7 liter staan en guppies doen het goed in elke bak).
Maar, zoals gezegd, deze dame zit te ver van mij om even snel naar daar te gaan en zelf poolshoogte te nemen.

Het is geen jonkie, wat me opviel is het lange lichaam en dat het gehele achterlichaam zo doorzichtig is.

Misschien dat de experts iets kunnen hinten dat me zou kunnen wijzen op een mogelijke oorzaak.

Dave
 
de vinnen zien er aangevreten uit? waar is de staart gebleven?
Ik denk dat de jongedame de gup iets te lang in het bakje heeft laten liggen, maar dat was ook mijn eerste vraag...

Echt, ik wil niet overkomen als een newbie met een glasbokaal, maar zoiets is terra incognita voor mij.... ik heb al 30 jaar bakken maar dit heb ik nog niet gezien...
 
Dat zie je aan een guppenlijkje op een foto, Friesian?
Verkeerde of te weinig voeding, nee?
Een parasiet, nee?
Andere ziekte, nee?
Ouderdom, nee?
Verkeerde waterkwaliteit, nee?
Te lage, of te hoge, temperatuur, nee?

Ik heb jaren guppen gehouden in wat hier als een te kleine bak wordt beschouwd.
Die werden met gemak 3 jaar oud.
Eentje, die in mijn avatar, zelfs bijna vier.

Er zijn hier veel, heel veel discussies gehouden over guppen in 30 liter bakjes, en laten we er hier dan even conclusie handhaven dat het te klein is voor ze om lekker te kunnen zwemmen.
Wellicht dat ze daar ongelukkig van worden, maar dood gaan ze er niet van.

De conclusie "te kleine bak" is mijns inziens veel te kort door de bocht.
Sterker, ik denk dat op basis van dit fotootje zelfs helemaal geen doodsoorzaak is te geven.

Op dit fotootje lijkt (!) het een heel klein visje.
Het zou zomaar eens jonkie geweest kunnen zijn die het gewoon niet gered heeft.

We hebben gewoon te weinig informatie om iets te kunnen zeggen.
Nee, dat zie ik niet aan de hand van de foto maar lees idd een te kleine bak in de informatie.
 
Ik denk dat je mijn punt mist.🙂
No offence.
 
Misschien dat lid @stanovic er wat over kan zeggen hij is een zeer goede guppenkenner op het forum.
 
Wat je kunt adviseren is dat ze nitriet en NH3/4 (laat) meten. Verder kan informatie over het filter (welk type, welke manier van schoonmaken etc) informatie geven. Hoe oud is de gup? Medebewoners en het aantal? Is er iets te zien aan de ander bakbewoners?
Er zijn ongetwijfeld nog meer vragen te verzinnen, maar dat mag iemand anders doen.
 
als je googled op vinrot dan kom je soortgelijke staarten tegen
 
Een paar foto's van haar bakje, geen filter. Licht (was) aan gedurende 13 uur.
Ik had haar gevraagd om een sample van het water mee te nemen als we elkaar nog eens zien zodat ik NH3/NO2/NO3/pH kan meten, maar helaas, ze heeft ondertussen al een 100% WC gedaan....
In een soort van paniek aanval heeft ze het grind dat er in zat dan ook maar ineens vervangen...
Water verversing deed ze enkel als het water te vuil was, ik heb haar geadviseerd om vanaf nu elke week 30% wc te doen.

Hieronder de situtie voor de "heraanleg"
Screenshot 2024-04-12 04.17.15.png

En zo is het nu

gup2.jpeg


Nu ga ik haar met mijn ervaring wel op weg zetten om dit bakje op weg te zetten. Daar ging mijn vraag niet over.
Als ik kijk naar de laatste foto ben ik zelfs niet 100% zeker dat het hier om guppies gaat..
Dat de setup voorheen niet goed was, is duidelijk de Lymnophilia heeft echt al wel betere dagen gekend...

PS: ik zeg in de titel van de post "buurvrouw" maar de dame in kwestie woont 80 km van mij dus ik kan niet gauw even poolshoogte nemen, vandaar de beetje onhandige manier van posten.
PPS: ik denk zelfs dat er een stengel van die (Bacopa?) ondersteboven geplant is, ga haar vragen om dit even na te kijken.
 
Tussen die steentjes op de bodem gaat zich heel veel vuil ophopen.
Maar ook visvoer en dan wordt het weer vanzelf rottig.
 
Ja jammer dat ze nu juist een grove bodem heeft.
 
Ik lees eigenlijk een paar dingen die idd mee kunnen spelen bij de oorspronkelijke vraag. Zelf heb ik ruim 30 jaar ervaring als varkenshouder met varkens, iets anders maar toch...

Een te weinig ruimte voor dieren (m²) gaf minder groei. In zoverre kun je de vergelijking trekken. Een dier dat zich behaaglijk voelt zal het eerder goed doen. Een grotere bak en een goed filter zou mijn tip voor haar zijn en, idd Dave wat je ook al aangaf, regelmatig een WW waterwissel. Gezond, zuiver water geeft meer gezondheid en dus kleur. Ze laten zich dan mooier zien. Zand zou mijn voorkeur ook naar uit gaan.

 
Dag Hallo,

Een vriendin stuurde mij een foto van een dode gup uit haar 30 liter bak.
Heeft er iemand een idee door enkel naar deze foto te kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Ze woont redelijk ver van hier dus ik kan niet even naar daar gaan om alles te checken maar misschien zijn er mensen die wat info hebben die me kan helpen om de oorzaak te vinden.

Bekijk bijlage 374503

Suggesties?

Op voorhand hartelijk dank, Dave
Op basis van deze foto is het niet bepaald mogelijk om er een oorzaak aan te verbinden. En zeer zekers al niet op het droge waarbij het visje op de zijkant met de kop rechtopliggend gepresenteerd wordt. Zo zie je idd niet bijzonder veel van de vinnen hoe die er aan toe zijn. Alles wat nu gezegd wordt over een mogelijke oorzaak zal speculatief zijn.
Hoi @Dave_aqua_scaper - Dave.

Ik vrees dat de 30 liter bak te klein is voor de meeste vissen en dat de oorzaak zal zijn.

In dit geval is een 30 liter bak van geen enkel belang in relatie tot de doodsoorzaak. Want 30 liter voor guppen (afhankelijk van het aantal en formaat van de guppen) zou nimmer een probleem moeten zijn.
 

Terug
Bovenaan