Filter te klein?


Matthijs2505

Well-known member
Lid geworden
6 oktober 2023
Berichten
60
Leeftijd
23
Hallo allemaal,

Een week terug had ik al een post gedaan over of je met een externe filter minder waterwissels zou hoeven doen, omdat ik aan het twijfelen was/ ben om wellicht een eheim 250 aan te schaffen.

Nu is het zo dat de spons van de filter die er nu in hangt, een Superfish aquaflow 200, elke week eigenlijk moet uitknijpen omdat er anders te weinig water door de filter komt.
Ik heb nu ongeveer een week geleden de filterspons goed uitgeknepen en vandaag komt er weer een stuk zachtere stroming uit.
Ik heb gemeten met een maatbeker om te kijken hoeveel liter er nog ongeveer uit komt op dit moment, en dit was ongeveer 180 liter per uur. Op een aquarium van 54 liter, terwijl die volgens de beschrijving maximaal 500 liter in het uur zou kunnen rondpompen, dit is uiteraard gemeten zonder weerstand maar 180 liter na een week lijkt me wat te weinig.

Betekent dit dat de filter te klein is? Het lijkt me niet te bedoeling dat je elke week de spons moet schoonmaken toch? Dit is ook slecht voor de bacteriecultuur toch?

Ik hoor het graag!
 
Je hebt nu 180 liter netto op 54 liter en dat is netto 3,5x de inhoudt en daar is niets mis mee denk ik.
 
Ik zweer bij deze pompjes, gebruik ze overal in.1x per week is niet veel moeite de bakterien zitten in een rijpere bak overal op en in.
Als je minder voert zou het wel kunnen schelen😀
 
Betekent dit dat de filter te klein is? Het lijkt me niet te bedoeling dat je elke week de spons moet schoonmaken toch? Dit is ook slecht voor de bacteriecultuur toch?
Het is niet zo handig om je enige bron van filtering elke week te moeten uitknijpen denk ik. :) Het lastige van die superfish is bovendien dat hij moeilijk verstop-proof te maken is. Allerlei afvaldeeltjes gaan al gauw de ingangen blokkeren.

Een mooi excuus om een nieuw filter te kopen. :-D

Overigens zegt het aantal liters per uur lang niet alles over de effectiviteit van een filter. Het is de combinatie met de hoeveelheid oppervlak (hoeveel spons etc) die belangrijk is. Een superfish is in dit opzicht al gauw ontoereikend.
 
Inderdaad is meer ruimte voor de bacteriecultuur beter maar ja op de kleine nano s van 30 liter gebruik ik ook de SF 100 en moet die ook wel om de week licht uitspoelen.
Ideaal zijn ze dus niet maar het werkt met niet teveel belasting.
 
Ahh ik dacht dat je pomp minimaal 5x in het uur het water rondgempompt moest worden.

Voor de vissen kan het toch vooral slecht zijn om dit elke week te doen? Doordat je dan schommelingen kan krijgen in bijvoorbeeld je nitriet waarden?

Elke week uitknijpen leek mij inderdaad ook niet echt goed voor de bak. Wellicht toch maar een andere pomp aanschaffen dan.
 
Voor de vissen kan het toch vooral slecht zijn om dit elke week te doen? Doordat je dan schommelingen kan krijgen in bijvoorbeeld je nitriet waarden?
Ja, je filterwerking als geheel krijgt elke keer met schoonmaken een tik omdat de biofilm verstoord raakt. Nu zijn nitriet en ammoniak in kleine hoeveelheden niet direct erg, dat kunnen je vissen hebben. Maar zou je ze meten, dan kun je ervan uitgaan dat de filtering over de hele linie (ook van allerlei andere, moeilijk of niet meetbare dingen) verminderd is. You don't want that. :)
 
Matthijs
Ik heb dat ook regelmatig voorbij zien komen 5x per uur maar vond en vindt dit vanuit mijzelf gezien wat overdreven maar daar wordt dus verschillend over gedacht.
De keuze voor het filtermateriaal in een potfilter is ook wel een belangrijk item, als je daar wat goede en bekende producten ( Eheim) in stopt dan kan een filter wel even doordraaien.

Ik weet met zekerheid te weten dat er vele aquarianen zijn die de inlaat van een potfilter 10 cm.Boven de bodem plaatsen omdat de gedachte is dat het bodemvuil dan afgezogen moet worden, ook dat vindt ik niet nodig, hang de inlaat 10 cm.onder de waterstand.

Het bodemvuil, de uitwerpselen van de vissen en overig vuil worden op een andere manier afgebroken of met regelmatige verversing verwijderd.In de door mij uitgelegde manier gaat een potfilter langer mee zonder steeds schoon te maken.
gr,bert
 
Ach, lees nu pas terug dat de bak niet draaid met een klein ( pot) motorfilter, maar toch belangrijk om daar even over na te denken.
 
5x vindt ik ook best veel maar het verschilt per bak maar voor een gemiddelde bak is 1,5 x de inhoudt al goed denk ik dus dat is netto en dan zou de filter zo n 3x de inhoudt rond moeten kunnen pompen want daar hou je netto ongeveer de helft van over.
 
Dat klopt ook weer john, de meeste potfiters geven toch de doorstroomsnelheid door zonder filtermateriaal.
 
Ik weet met zekerheid te weten dat er vele aquarianen zijn die de inlaat van een potfilter 10 cm.Boven de bodem plaatsen omdat de gedachte is dat het bodemvuil dan afgezogen moet worden, ook dat vindt ik niet nodig, hang de inlaat 10 cm.onder de waterstand.
Ik ben het met je eens dat de inlaat niet zo laag hoeft te hangen als vaak gedaan wordt. Ook bovenin gehangen functioneert het prima (niet per se een probleem voor de watercirculatie etc) en het voordeel daarvan, vind ik, is dat vissenvoer minder snel door het filter wordt opgezogen. Drollen en ander vuil op de bodem breekt vanzelf af.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Wat zwemt er eigenlijk in en hoe word het gevoerd om het sponsje zo gauw te dichtslippen.
 
Ja, je filterwerking als geheel krijgt elke keer met schoonmaken een tik omdat de biofilm verstoord raakt. Nu zijn nitriet en ammoniak in kleine hoeveelheden niet direct erg, dat kunnen je vissen hebben. Maar zou je ze meten, dan kun je ervan uitgaan dat de filtering over de hele linie (ook van allerlei andere, moeilijk of niet meetbare dingen) verminderd is. You don't want that. :)
Dat bedoel ik inderdaad, dat is niet de bedoeling inderdaad.
Matthijs
Ik heb dat ook regelmatig voorbij zien komen 5x per uur maar vond en vindt dit vanuit mijzelf gezien wat overdreven maar daar wordt dus verschillend over gedacht.
De keuze voor het filtermateriaal in een potfilter is ook wel een belangrijk item, als je daar wat goede en bekende producten ( Eheim) in stopt dan kan een filter wel even doordraaien.

Ik weet met zekerheid te weten dat er vele aquarianen zijn die de inlaat van een potfilter 10 cm.Boven de bodem plaatsen omdat de gedachte is dat het bodemvuil dan afgezogen moet worden, ook dat vindt ik niet nodig, hang de inlaat 10 cm.onder de waterstand.

Het bodemvuil, de uitwerpselen van de vissen en overig vuil worden op een andere manier afgebroken of met regelmatige verversing verwijderd.In de door mij uitgelegde manier gaat een potfilter langer mee zonder steeds schoon te maken.
gr,bert
Zou de standaard vulling van eheim dan volstaan of niet? Mocht ik op een andere filter overgaan.


5x vindt ik ook best veel maar het verschilt per bak maar voor een gemiddelde bak is 1,5 x de inhoudt al goed denk ik dus dat is netto en dan zou de filter zo n 3x de inhoudt rond moeten kunnen pompen want daar hou je netto ongeveer de helft van over.
Ahh dat is al we een stuk minder inderdaad, maar als je elke 1,5 week de spons zou moeten knijpen heb je in principe hetzelfde ‘probleem’ toch? Dat je elke keer de bacteriecultuur een soort schok geeft. Het wordt namelijk natuurlijk steeds minder de doorstroom.
Wat zwemt er eigenlijk in en hoe word het gevoerd om het sponsje zo gauw te dichtslippen.
Er zitten ik denk 10 tot 20 garnalen in, 2 gourami’s, 11 tetra’s, 5 roodkopzalmen, 7 guppen, een ancistrus en ik heb een stuk of 12 baby guppen maar die ga ik niet allemaal houden.

Ik geef ze om de dag te eten met van die kleine rode vibra bites korrels. En niet meer dan ze binnen een paar minuten op kunnen krijgen.
 
Ahh dat is al we een stuk minder inderdaad, maar als je elke 1,5 week de spons zou moeten knijpen heb je in principe hetzelfde ‘probleem’ toch? Dat je elke keer de bacteriecultuur een soort schok geeft. Het wordt namelijk natuurlijk steeds minder de doorstroom.
Natuurlijk spoel je een deel van de bacterien weg maar die groeien erg hard weer aan en een groot deel zit ook in je bodem.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Dus gewoon wekelijks spoelen als deze vissen vrolijk rondzwemmen bij je, gebeurt er niets verkeerd.
Staar je evt maar niet blind op bakteriecultuur.
Dat is een mooi gegeven daar niet van maar als het slechts bij de gratie van een potfilter kan bestaan, wil ikzelf maar blijven vertrouwen op het biochemisch evenwicht wat automatisch in de bak ontstaat.
 
Ahh oke, ik heb overigens ook best wel wat last van alg. Zowel van groene alg als van baardalg, eerst ook van bruine alg maar dit lijkt redelijk weg te zijn.

Ik ben het momenteel aan het behandelen met Bio Exit Green van Easy life op advies van de aquarium speciaal zaak. De baardalg is denk ik de oorzaak van te weinig CO2 maar dit is inmiddels opgelost.

Zou de groene alg iets met de filter te maken kunnen hebben of staat dat er los van?
 
Baardalg is bij mij even geleden langzaam opgelost, waarschijnlijk door het gebruik van Co2 maar dat kan ik niet meer zo maar linken aan Co2.
Groene alg heeft niets met een filter te maken, meer met misschien in korte tijd gedurende de dag te veel licht.

Jammer om te lezen dat de aquarium speciaalzaak iets meegeeft om de alg te verwijderen, maar anderzijds hebben zij ook niet de tijd om andere opties te bespreken, dat kan zo maar 20 minuten in beslag nemen, en andere klanten staan weer in de wachtrij.
 
Wat zouden andere oplossingen tegen baardalg anders kunnen zijn?
 
Belangrijkste is zorgen voor voldoende voeding en circulatie om tekorten te voorkomen.
 
Zolang als een liefhebber zich blijft intereseren in de aquariumhobby zal met de tijd en de opkomende ervaringen ook baardalg gaan verdwijnen aquariumhouden is iets met een lange adem. Gaat niet in enkele weken.
 

Terug
Bovenaan