Ga ik mijn piek nog krijgen?


Dirk1977

Member
Lid geworden
1 maart 2024
Berichten
22
Leeftijd
47
Hoi allen,

Mijn nieuwe 1e "grote" aquarium draait inmiddels 19 dagen (Eheim Proxima 250), de vissen doen het goed, de planten doen het goed, en ik was eigenlijk aan het wachten op de nitrietpiek maar inmiddels denk ik dat deze niet meer gaat komen.
De daadwerkelijke inhoud van de bak met aftrek bodem en overige decoratie is 210 liter. Er zit momenteel ca. 65cm (totaal) aan alle vissen in. (rustig begonnen dus denk ik)

Mijn waterwaardes heb ik om de 2 dagen gemeten met druppeltesten, het enige opvallende wat ik heb gehad is 2x een NH4 van 1,0 wat dan een NH3 is van 0,02 bij een PH waarde van 7,5.
Door daarna een waterwissel te doen van ca. 25% kreeg ik deze weer op NH4 0,5 wat met mijn PH van 7,5 dan weer een NH3 zou zijn van 0,009.

Zou het kunnen dat ik gewoon goed opgestart heb of dat de toevoegingen hier duidelijk aan meegeholpen hebben?

Easylife filtermedium normaal gedoseerd maar wel 2x per week ipv 1x per week.
Inmiddels 3x water gewisseld, ca. 25%
Oude filtermateriaal had ik uitgeknepen in mijn nieuwe filter. (Oase biomaster thermo 600) (moet wel zeggen dat deze oudere mini sponsjes natuurlijk nog geen 10% waren van/voor mijn huidige filter)
Easylife Profito en Easylife Easy Carbo Bio wekelijks toegevoegd conform doseringsadvies.
Verlichting Chihiros 1000 rgwb is gemiddeld 10 uur per dag aan op volle sterkte (eigenlijk 12 met zons op en ondergang erbij)
CO2 voeg ik toe op ca. 25-30 bellen per minuut en de 2 verschillende indicators die ik heb zijn beiden mooi groen.

De planten zijn op 19 dagen gemiddeld 2x zo groot geworden.
Zal ik nog steeds om de dag de waardes meten of zou minder vanaf nu ook voldoende zijn?

Huidige waardes: PH 7,5 + GH 9 + KH 8 + NH4 0,5 + NH3 0,009 + NO2 0 + NO3 0 + PO4 0,25 + FE 0,1
 
Dat kan nog steeds en vaak zegt men ook om een bak 4 wk te laten indraaien. De piek zie je vaak in week 2 of 3. Nu heb jij er ook al vissen waardoor er extra belasting is en de bacterien zich moeten aanpassen.
Ik zou dus erg spaarzaam voeren en het water goed testen want 100% garantie heb je nog niet.
Carbo is niet nodig met co2 want dat is meer een middel om algen te bestrijden en een giftig goedje. Werkt ook eigenlijk alleen bij echte low tech bakken dus ik zou ermee stoppen als je co2 doseert.
 
Stukje uitleg door lid @Cornelius:

als de plant gaat assimileren gaat het glucose produceren.
Dit dient als grondstof voor de vorming van de meeste andere organische stoffen die de plant nodig heeft om zicht te ontwikkelen.
De vorming van deze andere organische stoffen uit glucose noemen we 'voortgezette assimilatie'. Glucose kan gemakkelijk weer worden
omgezet in energie en is tevens de basiseenheid voor het belangrijkste bouwmateriaal van planten: cellulose.

Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)

Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiëntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.
 
Je NO3 zit op 0. Het kan zijn dat je planten het geproduceerde NO3 opeten, waardoor je geen nitraat meet, het kan ook zijn dat er nog nitraat geproduceerd wordt en in dat geval moet je nirrietpiek nog komen.
 
Ja daar was ik dus op aan het wachten, aangezien NH4 0,5 is steeds en 2x 1,0 is geweest, doch kan het natuurlijk dat de toevoegingen die ik toegevoegd heb en het doordat ik het oude filter in de nieuwe heb uitgespoeld met hetzelfde water de opstart misschien makkelijker ging. En misschien ook doordat mijn bezetting van vis nog niet hoog is.
Ik had ook overal gelezen dat een beetje NH4 niet zo'n probleem is en dat mijn PH van 7,5 de NH3 waarde ook nog in de witte (veilige) zone zit.
 
Dat klopt wel voor zover ik weet, maar vanuit Nh3/4 wordt Nitriet geproduceerd en daarvan nitraat. Als die niet meetbaar zijn, kan dat zijn omdat de planten het geproduceerde nitraat wegvangen, waardoor je geen nitriet en nitraat meet, OF doordat het nog niet geproduceerd wordt.
Dat is gewoon zo niet te zeggen. Overigens lijkt het feit dat je nog wel NH3/4 in je bak kunt meten, erop te wijzen dat de nitrietproductie nog niet op volle gang is.
Overigens heeft het ongetwijfeld geholpen om bacteriën uitje oude filter te gebruiken. Bacteriën uit potjes is van bewezen dat dat vooral goed voor de opstart van de winkelier is....
 
Ik had ook overal gelezen dat een beetje NH4 niet zo'n probleem is en dat mijn PH van 7,5 de NH3 waarde ook nog in de witte (veilige) zone zit.
Ja dat klopt maar van daaruit krijg je nitriet en dat is wel giftig.
 
Maar als je planten zo goed groeien dan hoef je misschien niet eens een piek in de waterwaarden, je doet het mijns inziens bij wat ik lees voortreffelijk!
 
Ik heb dezelfde ervaring ongeveer. Sinds twee weken draait mijn nieuwe India-bak, de oude was geknapt. Voordat de nieuwe bak er was heb ik een luchtsteentje in het filter gehangen in de hoop dat de bacteriecultuur in stand bleef. De vissen heb ik ondergebracht bij de LFS en zijn daar nog steeds.
Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt en de zandbodem uitgespoeld (niet teveel), wat kwam daar een troep uit, het spoelwater was erg troebel. Ik heb geen planten in deze bak, omdat de vissen ze vroeg of laat kapot maken. Na twee weken indraaien geeft de teststrip nog steeds geen afwijkende waardes aan betreffende nitriet en nitraat. Vanaf de eerste dag blijven die vakjes wit. Ik ben geneigd te denken dat de bacteriën het hebben overleefd door het luchtsteentje.
 
Als je vaak ruikt aan alles dan kun je ook aan de geur herkennen hoe het floreert in de bak.
En dan maar testen met iets kleins, visjes planten.
 
En hoppa daar is de opkomst van de bruine algen gekomen, in 24 uur bijna verdubbeld. :(
 
ach bekijk het zo: er gebeurt tenminste het een en ander in je bak:))
 
Ik ontdek net ook groene aanslag op hout en zijraam, kan ik groene en bruine alg tegelijk krijgen?
IS wel lastig dan, bij bruine adviseert men verlichting en co2 te verhogen en bij groene juist licht te verminderen :(
 
Een paar ancistrus of borstelneusmeervallen eten er wel graag van.
Met co2 en lichtveranderingen haalt de alg ze schouders op en de andere planten worden gestrest waarna de algen ook daarop verder groeien.
Vijverkroos en waterpest zijn wel geduchte concurenten van algen.
Maar adviseringen ben ik wars van😀
 
Ik heb hier paar foto's van de bruin/groene aanslag op stenen/hout.
Als het goed is heb ik 2 algeneters (kleintjes) en 1 glasgarnaal.
 

Bijlagen

  • 20240407_221353.jpg
    20240407_221353.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 21
  • 20240407_221404.jpg
    20240407_221404.jpg
    2.7 MB · Weergaven: 22
  • 20240407_221415.jpg
    20240407_221415.jpg
    3.1 MB · Weergaven: 20
  • 20240407_221424.jpg
    20240407_221424.jpg
    2.7 MB · Weergaven: 21
  • 20240407_221431.jpg
    20240407_221431.jpg
    2.5 MB · Weergaven: 21
Ik zie merendeels bruinalg en dat heb je vaak in het begin. Wellicht staat de Anubia teveel in het licht waardoor die het minder goed doet.
 
NH4/NH3 eindelijk voor het eerst op 0 ;)
Laat je niet gek maken door het nitriet/nitraat spook.
Deze waardes moeten wel erg hoog komen om schadelijk te zijn voor je vissen hoorde ik laatst van een ander lid.
 
Nou vwb de nitraat heb je gelijk maar met de nitriet niet hoor want die kan al snel schadelijk worden voor vissen. Nitriet van 0,5 is al schadelijk en dat vindt ik niet echt hoog om het zo te zeggen. Nitraat is een ander verhaal en die mag gerust 20 of 30 mg of nog wel hoger zijn.
 

Terug
Bovenaan