Garnalen demi water


Little

Well-known member
Lid geworden
23 april 2012
Berichten
4,756
Locatie
Littlebigworld
Iemand ervaring met garnalen op demi water met gh+ mineralen?
Ik wil bij het verversen demi water gebruiken namelijk..

Heb een fles demi water gemeten.
Ph 6.5
Kh 0-1
Gh 0-1

Met toevoeging van mineralen tot een gh van 5-6

Lijkt me goede waarde met een akadama bodem....

Iemand idee?
 
In demi water zitten niks geen voedingsstoffen, dus waarom zou je dat willen ivm planten in het aquarium?
 
Ok ik ben geen garnalen expert maar..

Waarom zou je demi water gebruiken en geen osmose?
Gedemineraliseerd water is gewoon pH=7 (neutraal) KH=0 GH=0 afhankelijk van de temperatuur en blootstelling aan de lucht.

Ik weet niet wat jouw uiteindelijke bedoeling hiermee is.
Wat is interessant voor jouw aan deze waarden?
Lage KH/GH of de pH?
 
Niekserr zei:
In demi water zitten niks geen voedingsstoffen, dus waarom zou je dat willen ivm planten in het aquarium?
Zoals Little zegt zou hij mineralen gaan toevoegen. De situatie die je hier noemt is dus niet aan de orde.

franketrank zei:
OkWaarom zou je demi water gebruiken en geen osmose?
Osmosewater is een vorm van demi water, of anders gezegd: een van de manieren om (vrijwel geheel) gedemineraliseerd water te verkrijgen is met een osmoseapparaat.

franketrank zei:
Gedemineraliseerd water is gewoon pH=7 (neutraal)
Theoretisch ja. Laat je het een tijd staan dan is de kans best groot dat door gasuitwisseling aan het oppervlak (lees: CO2 komt in het water terecht) de pH daalt onder die 7. De gemeten 6.5 van Little is dus helemaal niet zo gek. Als wij ons osmosewater laten staan tot het op temperatuur is om in de bak te kunnen, is de pH gedaald tot ca. 6.


Maargoed, hetgeen hierboven gezegd hebbende:
franketrank zei:
Ik weet niet wat jouw uiteindelijke bedoeling hiermee is.
Wat is interessant voor jouw aan deze waarden?
Lage KH/GH of de pH?
Dit lijkt me belangrijk. Waarom precies demi water?

~ Ivo
 
@Ivo
Ik denk niet dat littlebigworld osmose water bedoelt hiermee anders had ie dat waarschijnlijk wel gezegd.
En halve zinnen quoten...
 
franketrank zei:
En halve zinnen quoten...
Foutje, ik had de rest ook willen quoten. Maargoed: ik wilde alleen toelichten dat de pH die Little heeft gemeten van zijn demiwater dus gewoon verklaarbaar is.

franketrank zei:
@
Ik denk niet dat littlebigworld osmose water bedoelt hiermee anders had ie dat waarschijnlijk wel gezegd.
Mijn punt is: osmosewater en demi water zijn in essentie gewoon hetzelfde: (bijna geheel) zuiver water. Daarom maakt het eigenlijk ook niet uit wat je nu precies gebruikt.

~ Ivo
 
Bedankt heren,

Demi water kan ik hier overal kopen, osmose kan ik niet overal halen,
Zelf osmose maken kan, maar voordat klein beetje water wat ik nodig heb wil ik geen osmose apparaat voor kopen.

Ik wil crystal red en taiwan bee houden.

Optimale waarde voor ze zijn.
Ph 6.4 of nog lager
Kh 0-1
Gh 4-6
Tds 150-180

Kraanwater hier.
Ph 8
Kh 7
Gh 6
Tds 126

Kraanwater met akadama bodem (na 4 dagen)kan nog lager..
Ph 6.8
Kh 5
Gh 5
Tds 160

Demiwater
Ph 6.5
Kh 0-1
Gh 0-1
Tds 2

Dus, met demi water kan ik de streefwaarde nog beter bereiken.
Door te verversen met demi water en gh+ om weer de gh op peil te houden.

Ook hoeft akadama bodem minder te "werken" en dus langer houdbaar.
Normaal na een 6-12 maanden is akadama bodem uitgewerkt en vervanging toe.

Dus wat Ivo zei, osmose en demi water is bijna hetzelfde,
Dan ga ik demi water gebruiken, was bang dat demi water niet geschikt als aquariumwater...
 
Demi water is vaak stukken duurder, dus daarom vroeg ik het.
Waarom zou je 5x zoveel geld betalen voor iets dat in essentie hetzelfde is.

Dat je er niet makkelijk aan kan komen vind ik eigenlijk geen goede reden.
Misschien kan je bij wat aquariumzaken polsen of ze osmose verkopen. Marktplaats etc.
Vaak kost dit zo'n 15 a 20 cent per liter.
Dat demi water wat je overal kunt kopen is al gauw 5+ euro voor 5 liter.
Maar dan heb je er wel een mooie jerrycan bij!

Dus tenzij je aan goedkoop demi water kan komen, zou ik het eens uitrekenen wat het verschil op jaarbasis is.
80 cent per liter verschil is al 41.60 euro in het jaar als je elke week 1 litertje ververst.
 
Hoeveel liter osmose denk je te gaan gebruiken per week/maand? Weet wel een adres in Eindhoven waar je osmose kan halen, gaat alleen wel vanaf 100 liter, ik geef hem hier altijd � 4,50 voor en is hier precies genoeg voor 1 maand.
 
Je kan demi water gebruiken met mineralen toevoeging,
Maar betreft kosten kom je duurder uit.

Zo frank?

Edit
Je linkje gaat over zelf demi water filteren, dan komt er een lager ph uit dan als je in de winkel een fles demi water
 
Ja daar komt het wel op neer tenzij je het zelf maakt.
De wijze les is dat je gewoon een werkgever moet vinden je alles voor je betaald :D

Nou zonder grappen scheelt het wel bijna 50euro per liter per jaar volgens mijn scheve berekeningen.
Dus voor de garnalen mensen is osmose water ook wel interessant denk ik.

@Edit ja demi water/osmose water is wel gevoelig voor de omgeving, dus als je het een tijd laat staan krijg je van die rare waarden. (ivm met gasuitwisseling)
Maar dit vond ik dus ook het raarste stuk uit het gehele artikel.
Ging me meer om de verschillende manieren; osmose vs demi water.
 
Niet te vergeten, er is onderhoud aan een osmose apparaat....voor de mensen die zelf osmose filteren...
 

Terug
Bovenaan