Garnalen en (endler)guppen


Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Berichten
1,169
Locatie
Hengelo ov
Ik heb een gezelschapsbak met allerlei vissoorten, oa molly's en guppen waarin de vuurtjespopulatie maar blijft groeien. Op mijn zolderkamer heb ik acht bakken met verschillende kleuren garnalen en endlerguppen. Nu weet ik dat er best wel eens een jonge garnaal gesnoept zal worden door een gup maar ik dacht dat dit wel mee zou vallen. Het viel ook eerst wel mee. Mijn groep citroentjes groeide als een speer, overal baby's en veel zwangere dames. Zoveel dat ik besloot er wat te verkopen. Toen ik 10 garnalen uit de bak haalde die verkocht waren viel me op dat er wel erg weinig overbleven. Ik ben de bak in de gaten gaan houden, wel zwangere vrouwtjes maar geen baby's meer, toen steeds minder vrouwtjes maar wel veel mannetjes. Deze week kwam ik achter de reden, voor mijn neus zag ik dat twee grote endlerdames een hoogzwangere garnaal aanvielen en probeerden te verscheuren. Gelijk heb ik een netje gepakt om de vissen eruit te halen maar in deze minuut hadden ze de garnaal al voor de tweede keer te pakken. Inmiddels heb ik alle grote vrouwtjes uit de bak gehaald en zie ik weer jonge garnalen tevoorschijn komen en gelukkig nog een paar zwangere vrouwtjes. De garnaal die aangevallen werd heeft een poosje versuft in een hoekje gezeten maar scharrelt ook weer rond, nog steeds zwanger. In deze bak ben ik begonnen met een groep citroentjes en jonge endlers. Pas toen de endlervrouwtjes een bepaalde grootte kregen zijn ze garnalen aan gaan vallen. Ik vermoed dat de voorkeur uitging naar zwangere vrouwtjes vanwege de eitjes. Ik had een bak met green jade garnalen waar dit waarschijnlijk ook gespeeld heeft. Geen jongen, zwangere vrouwtjes verdwenen en uiteindelijk heb ik 9 mannen en 1 vrouwtje kunnen redden. Met andere woorden: een waarschuwing voor wie garnalen en guppen samen houdt, het gaat niet altijd goed.
 
Zoiets is niet leuk maar het laat wel weer zien dat je beter de garnalen niet samen met vissen kan houden. Zelf had ik Sakura s bij de Honinggourami in en ik zag zelden een kleintje. Nu ik de garnalen apart in een 30 liter nano heb zitten zie je al vrij veel kleintjes.
 
Ik dacht, ik ga voor endlers want die worden niet zo groot. Klopt idd de mannetjes blijven klein maar de vrouwtjes van sommige endlersoorten worden net zo groot als gewone guppen. Nu moet ik gaan kiezen alle endlers naar de gezelschapsbak of alleen de grote vrouwen naar de gezelschapsbak. Ik heb net een halve bak om lopen woelen om de vrouwtjes te vangen. Al schrijvende heb ik mijn keus al gemaakt, ik ga voor shrimp only bakken.
 
Ik zag hier zelfs dat de R. Brigittae de kleintjes weg kaapten.
 
Ik heb 1 bak waar alleen garnalen inzitten en hun gedrag is ook heel anders. Ik zie ze overal, ik zie de echt pasgeboren baby's overal zitten en de zwangere dames verstoppen zich niet. Een tweede bak is een tijdje visloos geweest en ook daar zie ik geen baby's meer terwijl die er eerst wel waren.
 
Goed dat je hebt ontdekt wat de oorzaak is van de verdwenen garnalen!

Ik heb bij de garnalen enkel de cory's.
Dat gaat wel goed.
Alleen in mij 60 liter heb ik er nog twee tetra simulans in zitten en die zie je wel af en toe iets te nieuwsgierig kijken.
Maar heb daar zoveel jonkies en zwangere vrouwtjes in rondscharrelen dat dit geen bedreiging is.

De Cory's zijn volgens mij de meest lieve teddyberen onder de vissen ;)
Ze eten samen en de garnaaltjes lopen ook letterlijk dwars over hen heen.
 
Heb ook nooit geweten dat het zo erg kon zijn. In mijn gezelschapsbak leven de garnalen samen met vissoorten die allemaal wel een garnaaltje lusten en dat gaat prima. Het leek wel of deze endlers het op de eitjes voorzien hadden.
 
Even een update: de zwangere citroengarnaal die door twee guppen verscheurd dreigde te worden heeft gelukkig haar eitjes bij zich gehouden en leeft nog steeds. Omdat ik niet zoveel dames meer heb en dit een prachtexemplaar is herken ik haar ook gemakkelijk. Ze is zo geel dat ze bijna licht geeft in het donker en zo zwanger heb ik een garnaal nog nooit gezien. Ze is helemaal rond en zit echt propvol eitjes, hopelijk komen deze eitjes allemaal gezond uit en kan mijn groepje citroentjes weer gaan groeien. Van de acht garnalenbakken zijn er nu 5 zonder vissen en de zesde bijna. Dit is nog een hele klus want het vangen moet met beleid en trucjes gebeuren want de guppen zijn niet achterlijk en laten zich niet zomaar vangen. Een gupdame in de bak die ik nu aan het leegvissen ben heeft om het me nog moeilijker te maken nog even gauw een stuk of 30 kleintjes geworpen, jippie!!! Ik ben al aan het weggeven want mijn gezelschapsbak puilt behoorlijk uit nu. De bakken die inmiddels leeg zijn beginnen langzaam tot leven te komen, de garnalen voelen zich steeds veiliger en laten zich steeds meer zien. Ik zie gelukkig wat meer dames, ook zwangere en jonge garnalen maar nog steeds geen hele kleintjes. Ik ben bang dat die er niet veel zullen zijn. Nu alleen nog opletten dat ik niet te veel voer. Voor mij geen vissen meer bij de garnalen.
 
Ik heb alleen mannetjes bij citroentjes gaat goed jonkies blijven in de bak biven bak met alleen vrouwtjes en 2 tijger gupjes voor de kweek en afkeur garnalen alles blijft leven
 

Bijlagen

  • IMG_1141.jpeg
    4.9 MB · Weergaven: 23
Goedemorgen @Kraakdh , maar ik vrees dat TS je bijdrage niet meer leest na 7 jaar stilte. Maar geen paniek, dergelijke niet-wakkere momenten zijn ons allemaal weleens overkomen....
 

Terug
Bovenaan