Garnalen verzamelen zich boven in aquarium


Lid geworden
7 september 2022
Berichten
16
Leeftijd
21
Hallo iedereen,
Ik heb vandaag m'n aquarium schoon gemaakt door de bodem even te stof zuigen, het water te verversen en de filter schoon te maken. Gewoon zoals ik het altijd doe en ik heb nooit ergens last van, tot vandaag. De helft van de garnaaltjes zwemt/loopt gewoon rond, de andere helft verzameld zich in de planten dicht bij het wateroppervlak. Ik dacht misschien is er een beetje weinig zuurstof dus ik had m'n zuurstofpomp aangezet. Ook had ik de waardes gecheckt met van die test stripjes. De waardes leken goed te zijn. Toen zag ik dat er een paar garnalen zijn die zich heel raar gedragen bij de luchtbelletjes van de luchtpomp; ze gaan tegen de oppervlakte aan zwemmen in de luchtbelletjes en sommige proberen er zelfs uit te klimmen. Dus ik in paniek, want dat is natuurlijk niet de bedoeling en meteen wat dingetjes opgezocht op internet. Daar zeiden ze dat het kon liggen aan te hoog ammoniak, dus ik heb meteen een beetje aquasafe toegevoegd aan het water. Dit is nu een tijdje geleden maar sommige blijven zo gek doen. Moet ik me zorgen maken? Is er iets wat ik hier aan kan doen?
 
stripjes zijn over het algemeen wat onbetrouwbaar.
beter zijn druppel testen.
is je nitriet waarde 0?
 
stripjes zijn over het algemeen wat onbetrouwbaar.
beter zijn druppel testen.
is je nitriet waarde 0?
Volgens de stripjes was het nitriet (NO2-) inderdaad 0
Ik zal dan kijken of ik morgen druppel testen kan kopen :)
 
Ik heb gemerkt dat garnalen erg gestrest kunnen worden door kleine plotselinge temperatuur wisselingen. dit kan er ook mee te maken hebben.
 
hoelang draait je bakje al?
onlangs veranderingen gedaan ( filter , nieuwe planten ,co2 ,enz)
 
Ik heb gemerkt dat garnalen erg gestrest kunnen worden door kleine plotselinge temperatuur wisselingen. dit kan er ook mee te maken hebben.
Dat zou wel kunnen, ik heb zo'n 25% ververst en het water wat deze tijd uit de kraan komt is behoorlijk koud:br:
 
hoelang draait je bakje al?
onlangs veranderingen gedaan ( filter , nieuwe planten ,co2 ,enz)
Dit aquarium staat al een jaartje of 2/3. Deze garnaaltjes zitten er nu in sinds eind augustus. Ik heb vandaag dus wel de filter schoon gemaakt en het water voor 25% ververst
 
Ik heb nu de waterpomp even uitgezet want ik wilde even zien wat ze dan zouden doen, ook heb ik ze wat eten gegeven. Een paar zitten er nog wel in de plant tegen het wateroppervlak aan, de meeste zijn nu rustig aan het eten en diegene die zo gek deden bij de luchtbelletjes doen ook niet meer raar en proberen er ook niet meer uit te klimmen. Ik weet het nu echt niet meer :S
 
Heb je nog gemeten of je nh3/4 of no2 meet?
En hoe heb je de bodem gedaan dan want als je echt in de bodem bent geweest dan kan er sprake zijn van stoffen uit de bodem.
 
Wat en hoe maak je deze schoon?
Ik maak de binnenkant van de ramen schoon met een sponsje, dan stofzuig ik waar er viezie dingetjes liggen zoals poepjes en schalen. Dat zand spoel ik goed uit en dan doe ik het terug. Dan maak ik de filter schoon, deze keer heb ik dat gedaan door er een nieuw filter blokje in te doen en de filter spons schoon te spoelen onder de kraan en de onderdelen van de filter maak ik schoon met gebruik van een tandenborstel die ik speciaal daarvoor heb. En uiteindelijk vul ik het aquarium weer met nieuw water
 
Heb je nog gemeten of je nh3/4 of no2 meet?
En hoe heb je de bodem gedaan dan want als je echt in de bodem bent geweest dan kan er sprake zijn van stoffen uit de bodem.
Daar ben ik nu eigenlijk wel een beetje bang voor. Er zaten ook plekjes waar het zand een beetje zwartig was, ik heb dat eruit proberen te krijgen door dat stof te zuigen. Wat zou ik daar nu aan kunnen doen?
 
Ik denk dat het bodemrot is nu ik er iets over lees op het internet, denk dat daar ook die schadelijke stoffen vandaan komen, heeft iemand tips wat ik hier aan kan doen?
 
door er een nieuw filter blokje in te doen
Wat is dit?

denk dat daar ook die schadelijke stoffen vandaan komen
Hier ook gehad, vies stinkend zand maar garnalen hadden er geen last van.
Als je garnalen zich anders/vreemd gedragen raad ik altijd een flinke waterwissel aan.

Deze kun je laten liggen, eten de garnalen weer op.
Ik heb gemerkt dat garnalen erg gestrest kunnen worden door kleine plotselinge temperatuur wisselingen. dit kan er ook mee te maken hebben.
wat is het gedrag dat je ziet waardoor je denkt dat ze gestrest zijn?
 
wat is het gedrag dat je ziet waardoor je denkt dat ze gestrest zijn?
Wild rondzwemmen, hierna heb ik telkens het water temperatuur gemeten voordat ik het toevoegde. Nooit last gehad van dit soort gedrag. Alleen dit gedrag is maar heel even.

@marjoleinatjes als het probleem echt grooit is ben ik bang dat je je aquarium opnieuw moet inrichten met een nieuwe bodem. Rot is een kettingreactie. Het komt ook snel in de wortels van je planten. Ik zou hier goed naar kijken.
 
Wild rondzwemmen, hierna heb ik telkens het water temperatuur gemeten voordat ik het toevoegde. Nooit last gehad van dit soort gedrag. Alleen dit gedrag is maar heel even.
Na het toevoegen van kouder water is de kans groter dat een vrouwtje verveld en vruchtbaar is waardoor mannetjes wild gaan rondzwemmen, denk dat dit bij jou ook het geval was. Hier zelf iig geval nog nooit problemen gehad met toevoegen van wat kouder water.
 
Ik ververs ook 10% en ook met koud kraan of osmosewater. In totaal zakt de temp dan in de winter zo n 1,5 graad.

is de kans groter dat een vrouwtje verveld en vruchtbaar is
Is het niet zo dat ze ook wel vervellen zonder vruchtbaar te zijn of worden?
 
Is het niet zo dat ze ook wel vervellen zonder vruchtbaar te zijn of worden?
zal ook gebeuren maar dan komen er geen feromonen(als ik dat goed heb) vrij waardoor de mannetjes zo wild gaan rondzwemmen.

Ik ververs ook 10% en ook met koud kraan of osmosewater. In totaal zakt de temp dan in de winter zo n 1,5 graad.
Ververs hier wel 50% water. Nieuw water is dan niet helemaal koud. Beetje kouder, doe het op gevoel. Weet niet hoeveel de temperatuur zakt, zit geen thermometer in m'n bakken.
 
Na het toevoegen van kouder water is de kans groter dat een vrouwtje verveld en vruchtbaar is waardoor mannetjes wild gaan rondzwemmen, denk dat dit bij jou ook het geval was. Hier zelf iig geval nog nooit problemen gehad met toevoegen van wat kouder water.
Dit. Veel (mannetjes) garnalen gaan hyperdepieper rondzwemmen en bovenin de bak racen als er een vruchtbare vrouw is. Kan is aanwezig dat dit getriggert is door een waterwissel met koeler water.
 
Doen ze garnalen weer normaal?;)

Heb je nog enige actie ondernomen, zoja welke?
 

Terug
Bovenaan