Geen nitraat gemeten na 4 weken indraaien


isabelle.k003

Member
Lid geworden
12 maart 2022
Berichten
17
Leeftijd
20
Hallo, hopelijk kan iemand mij hier helpen☺️

Ik heb een aquarium van 60L opgestart voor mijn betta vis en hij draait nu al 4 weken met een sponsfilter, met planten en hout en ik voer 1x in de week 6ml complete plantenvoeding. Ik heb er ongeveer 1x in de week een half theelepel vlokvoer toegevoegd. De pH is perfect die ik nu meet 6,5 (is wat lager door de catappa bladeren), de ammoniak en nitriet is ook 0. Het enige mysterie wat ik heb is dat de nitraat ook nul is. Dus ik snap niet waar de nitriet en ammoniak naar is omgezet omdat er geen nitraat in mijn aquarium zit. Is mijn aquarium nu genoeg ingedraaid? Hopelijk kan iemand mij helpen groetjes Isabelle

Ps de bodem is een gewone fijne grindbodem met afgeronde korrel maar heeft geen effect op de hardheid
 
De nitraat zal al door de planten zijn verbruikt denk ik.
 
Dat zat ik echt net te denken inderdaad, ik heb wel aardig wat planten erin zitten. Is het nodig om meet bij te voeden of komt de nitraat vanzelf wat meer op gang?
 
Ik denk dat als je bewoners neemt en je dagelijks voert dat je wel meer nitraat krijgt. Meten=weten;)
 
Ik denk ook dat je planten het al hebben opgenomen. Heb je tijdens de opstart wel een stijging in ammoniak en of nitriet gemeten? Meet je met teststrips of druppeltesten?
 
Hi, ik heb druppeltesten, ik heb eerlijk gezegd niet altijd tijd gehad om consequent te meten omdat ik niet altijd thuis ben (soms bij mijn ouders en soms bij mijn vriend die allemaal ver weg wonen), maar ik heb wel na 2,5 week een lichte stijging in nitriet gemeten. Ik had wel een informatieve video gekeken van nickey waarin ze zegg dat de nitrietpiek soms al binnen een paar uurtjes geweest is en je hem niet altijd kan meten. Ook zei ze als je je aquarium genoeg hebt vervuild (rottend voer) in verhouding met de belasting die je erin gaat zetten (1 betta maar bij mij) je na 4 weken indraaien wel safe zit. Ik doe voor de zekerheid 5 weekjes en dan lijkt mij dat het voldoende moet zijn. De laatste week heb ik wat actiever gemeten en meette ik elke dag 0 nitriet en ammoniak.
 
Ik denk ook dat het dan wel goed zit en ik zou de bewoners in een aantal stappen toevoegen met bv 1 week ertussen.
 
O ja ik heb weer eens iets tussen haakjes gemist Thea:DD:DD
 

Terug
Bovenaan