hulp met project nodig , overflow naar mijn bioloog , kzie het niet meer.


trabbart

Well-known member
Lid geworden
18 oktober 2019
Berichten
179
Leeftijd
54
ik wil mijn bioloog aansluiten op mijn bak maar kan het maar niet begrijpen hoe.
ik heb GEEN overflowbakje in mijn aquarium, ik kan er ook geen in maken tenzij ik erg veel extra werk uitvoer,
de bak is bijna 2000liter en ik werkte altijd met potfilters.
ik heb onder de waterlijn 2 uitkomende buizen aan de zijkant van de bak welke naar de bioloog zouden moeten die naast de bak komt maar wel op de grond. (kheb de ruimte boven de bioloog nodig)
ik kan wel een bak(je) naast het aquarium zetten waar de buizen in uitkomen , in dat bakje zou ik wel een overloop kunnen maken zoals op de foto met zo een durso pijp . ik heb echter geen idee hoe groot dat dat bakje moet zijn en hoe ik voorkom dat dat bakje of de bioloog overloopt als de pomp stopt. het bakje kan wel hoog geplaatst worden, naast de bak boven de bioloog.
die buizen die uit de zijkant komen die gaan toch gewoon blijven spuiten en het bakje doen overstromen? er zit immers een pak water achter te duwen. ze komen ongeveer 30cm onder de waterlijn uit de bak en ze hebben ingangen net boven de bodem, ze nemen dus water van helemaal beneden.
een deel snap ik wel, het deel op de foto is de stille durso overflow , een backup en nog een derde als een nood. het bakje kan nooit leeg komen en nooit overlopen , maar als de pomp stopt en de bak blijft water duwen dan kan de bioloog wel overlopen.
Wat ik niet snap hoe ik mijn zij uitgangen uit de bak kan beheersen dat ze het bakje niet doen overstromen en vooral dat ze stoppen als de pomp stopt. of het is helemaal niet mogelijk om die zijuitgangen te gebruiken en enkel met hevels werken naar het bakje ? hevels stoppen toch als het niveau gelijk is gekomen, kan ik de zijuitgangen ook doen stoppen door een of andere buizentruc

een deel snap ik
overflow-box.jpg
 
Ik heb een zeewaterbak en hier zit ook een durso standaard in en de kam van de overloopkamer zit op zo n hoogte dat als de sump nooit kan overlopen.
Als ik de pompen uitzet dan zakt het water via die kam naar de sump en de sump is dan ongeveer voor 75% vol maar meer kan niet omdat het waternivo dan onder de overloopkam uitkomt.
Verder ben ik niet technisch dus ik kan je weinig advies geven.
 
ik ga door de zure appel heen bijten , ik kan de zijuitgangen 30cm onder de oppervlakte waarschijnlijk niet gebruiken, ik moet een overloopkamer maken in het aquarium en niet erbuiten. anders blijft er (met een durso pijp rechtstreeks in de bak ) indien de pomp stopt minstens 4cm water uit de bak komen en dit van een oppervlakte van 2 vierkante meter, dat kan mijn bioloog niet opvangen en die gaat dus dat water via zijn overloop de riool in duwen, en dat wil ik niet hebben elke keer er een stroomonderbreking is.
ik ga dus aan de zijkant de rotswanden moeten uitbreken en een overloopkamertje in de bak bouwen . het is een groot werk met alweer heel wat spullen die ik moet kopen om ook weer de rotsen af te werken, maar dit is iets wat goed moet zijn, ik kan mijn uitgaande buizen verdubbelen in diameter wat eigenlijk een must is voor een bioloog ipv een potfilter, ik ga er ook een vlotter in bouwen zodat hij automatisch bijvult, een afvoer voor de waterwissels , kortom enkel verbeteringen.
 
Voor mij een ingewikkeld verhaal maar ik wens je alvast veel succes met het knutselen.
 
Dit is heel makkelijk op te lossen!
Je hebt 2 standpijpen die beheersen het water niveau

Je hebt 2 kraantjes op de standpijpen die stel je af op de juiste stroomsnelheid

De standpijpen kan je in maar ook naast het aquarium maken. Ik zal is een plaatje tekenen
 
Ben niet goed in tekenen, maar hier zie je een aquarium met 2 gaten, dit is de zij aanzicht. De gaten zitten heel laag, geen probleem want de standpijpen kunnen buiten het aquarium terug omhoog.

Vervolgens gaan ze over een bocht heen terug naar beneden. Maar het is belangrijk om aan de kant waar het terug naar beneden te gaan een opening te hebben. Anders krijg je een siphon dat wil je niet hebben.

Onderaan zitten kraantjes die allebij anders afgesteld moeten staan.

Bij de hogere standpijp staat het kraantje open, al het water wat teveel naar je aquarium gaat moet terug naar beneden, je wilt niet dat deze overloopt

De onderste standpijp is het meest interessant. Die bepaald het maximale niveau van je bioloog. Deze moet zo hoog staan dat als je pompje uit staat en al het water naar je bioloog stroomt hij net niet kan overstromen.
Het kraantje stel je af zo danig afgeknepen dat net net al het water kan doorstromen. Dat betekend dat er altijd een heel klein beetje water door de hogere standpijp komt. Waar die ook voor bedoeld is. En je bioloog kan op deze manier nooit overstromen.
 

Bijlagen

  • Zonder titel36_20230517105031.png
    Zonder titel36_20230517105031.png
    18.9 KB · Weergaven: 47

Terug
Bovenaan