ik lijk mijn aquaruim niet onder controle te krijgen!


Throne

Member
Lid geworden
8 december 2022
Berichten
17
Leeftijd
22
HELLPPP ik lijk mijn aquarium niet onder controle te krijgen! ik heb een maand geleden mijn aquarium van 160l gekocht en helemaal grondig gepoetst en toen kwam het moment om naar de intratuin te gaan en de bak te vullen ik heb me daar (fout?) Laten informeren en ben mijn bak met grind en 4 5 planten gaan vullen voor het opstart proces verder geen middeltjes of iets dat was niet nodig zoals mij werd vertelt gewoon 2 weken met de pomp aan laten draaien dit heb ik 3 weken laten draaien en iets tevaak de lamp telang aan laten staan op een gegeven moment had ik een groene laag alg over de bodem versprijd om dit op te lossen leek het me tijd voor de vissen (heb er een stuk of 50 gemixt inzitten gups tetras bijlzalm zwaarddragers algen eters en bodemvegers) zodat ze dat konden schoonmaken en op peuzelen en dat ging ook goed de vis hadden het eigenlijk na 2 3 dagen al redelijk opgeruimd maar toen begonnen de problemen eigenlijk de planten begonnen steeds meer af te sterven en er waren 2 3 vissen overleden maar de rest leek mij in prima staat te voldoen dus maakte me geen zorgen maar ondertussen ben ik alweer een week verder en heb ik al mijn planten op sterven vissen die om de dag wel eentje dood bij licht de vissen hangen bovenin de bak en gedragen zich moeilijk alsof alles langzaam aan het sterven in waterqwalitijd al 5 x laten testen maar is nog altijd in orde algen probleem is dankzij de vissen ook verholpen alleen lijkt mij een probleem van zuurstof (maar geen idee hoe dit op te lossen) maar ook co2 tekort ivm de planten die sterven nu ben ik zover geinformeerd dat ik eigenlijk voor planten een voedingsbodem zou moetten hebben maar dat is nu geen optie meer of ik moet 300€ aan vis wegkijlen om de bak opnieuw te kunnen starten maar dat is eigenlijk ook geen optie dan stop ik er liever helemaal mee dus hellp is er iets dat ik fout doe of ik heb ondertussen allemaal middeltjes voor bacteria carbon en quikstart maar dat lijkt niet te helpen vissen blijven happen naar zuurstof en sterven heb ondertussen al zekker een 15 stuks weg kunnen gooien omdat ze niet overleven 1e foto is hoe het er nu bij staat
IMG-20221202-WA0002.jpeg
de middelste 2 zijn na 3 weken opstart zonder vis
IMG-20221130-WA0008.jpeg
IMG-20221130-WA0002.jpeg
en laatste is toen ik begon met opstarten van de bak
IMG-20221101-WA0005.jpeg
 
Heb je er een luchtpompje?
 
Heb je er een luchtpompje?
Ja heb er mee zitten knoeien om de bubbels wat fijnner te maken zelf dagje geprobeert uit te zetten op advies van dierenzaak maar heb hem sinds gister maar weer volluit gegooit ivm de vissen snakken naar adem
 
En wat heb je voor filter?
Wat voeg je toe aan plantenvoeding?
Hoeveel en hoevaak doe je een waterwissel?
 
Heb sinds de vissen er in zijn gekomen gelijk een nieuwe krachtigere buiten filter genomen want merkte dat er tewijnig stroming was met de oude pomp heb nu een pomp de tetra EX800plus me capaciteid tot 300l
 
Heb sinds de vissen er in zijn gekomen gelijk een nieuwe krachtigere buiten filter genomen want merkte dat er tewijnig stroming was met de oude pomp heb nu een pomp weet zo 123 niet meer hoe die heet zal ik morgen naar kijken maar weet wel dat ie capaciteid tot 300l heeft
Je hebt het aquarium ingedraaid met een andere pomp dan die nu draait? Hoelang draait de nieuwe pomp?
 
Water wissen heb ik toen de vissen er in zijn gegaan 2 dagen later voor 50 procent gedaan en dat is nu zon week geleden geweest ik voeg een vloeistof voor de planten ik weet nog niet precies hoevaak ik water wissel wil doen de ene zegd om de week de ander om de maand en ken er ook een paar die het om het half jaar doen waar t aquaruim wel "werkt"
 
Je hebt het aquarium ingedraaid met een andere pomp dan die nu draait? Hoelang draait de nieuwe pomp?
Ja heb een die nieuwe nu net zo lang als de vissen zelf een week dus Mij was verteld dat dat prima kon met de bacterien die in het water zitten plus dat ik quickstart en bacrerien nog toevoeg aan het water
 
Als je nu draait met een filter dat dus niet is ingedraaid dan zou ik als ik jou was zo snel mogelijk een testset halen met druppeltesten en testen op NH3, No2 en No3. En een grote waterwissel doen.
 
Ja heb een die nieuwe nu net zo lang als de vissen zelf een week dus Mij was verteld dat dat prima kon met de bacterien die in het water zitten plus dat ik quickstart en bacrerien nog toevoeg aan het water
In het water zitten nagenoeg geen bacteriën. En in die flesjes starter ook niet. Als je nu draait met een niet ingedraaid filter dan denk ik dat hoge waarden ammonium en/of nitriet hebt. Dat is op korte termijn alleen op de lossen met water wisselen.
 
Dat is het rare dus ik ben met het water meerdere keren naar de dierenspeciaalzaak om de hoek geweest zij testen het gratis en weten tenminste waar ze naar moetten kijken en daar is alles in orde
 
Dat is het rare dus ik ben met het water meerdere keren naar de dierenspeciaalzaak om de hoek geweest zij testen het gratis en weten tenminste waar ze naar moetten kijken en daar is alles in orde
En dat was ook toen de vissen dit gedrag vertoonden?
 
Dus de tip is wisselen wisselen wisselen en hoe zit het met de zuurstofgehalte kan ik daar nog iets in verbeteren of helpen want ze staan echt op sterven ben mijn bijlzalmpjes en al een hand vol guppen kwijt en er staan er meer op de lijst die nu moeite hebben met overleven
 
En dat was ook toen de vissen dit gedrag vertoonden?
Ja ik zou het morgen nog een keer kunnen laten testen maar voor 2 3 dagen geleden was het nog in orde
 
Ja ik zou het morgen nog een keer kunnen laten testen maar voor 2 3 dagen geleden was het nog in orde
Dat is wel heel apart. Ik zou het dan zelf gaan testen. Water wisselen kan sowieso geen kwaad, dus dat zou ik in ieder geval doen. Daarnaast zou ik dat luchtpompje aan laten en checken of je uitstroom van je filter zorgt voor een rimpeling op het wateroppervlakte.
 
Rimpeling op het water heb ik ook mede door de luchtpomp circulatie vind ik lastig te zien maar lijkt mij wel met bijna 50% overcapaciteid heb voor vanacht een waterval van gemaakt zodat er iets meer zuurstof in het water terecht komt als tijdelijke oplossing omdat ik het gevoel had dat het bijna ten einde was met de vissen en hoop dat ze morgen tenminste nog rondzwemmen en dan zal ik gelijk 70% gaan wisselen en dan testers gaan halen
 
Rimpeling op het water heb ik ook mede door de luchtpomp circulatie vind ik lastig te zien maar lijkt mij wel met bijna 50% overcapaciteid heb voor vanacht een waterval van gemaakt zodat er iets meer zuurstof in het water terecht komt als tijdelijke oplossing omdat ik het gevoel had dat het bijna ten einde was met de vissen en hoop dat ze morgen tenminste nog rondzwemmen en dan zal ik gelijk 70% gaan wisselen en dan testers gaan halen
Ik kan me haast niet voorstellen dat zuurstof het probleem is met de maatregelen die je nu getroffen hebt. Hopelijk leven ze morgen allemaal nog! Succes iig!
 
Dat is in iedergeval fijn om te horen dat ik teminste op de goede weg ben want begon me na een tijdje machteloos te voellen en over de planten ? Zijn ze nu echt belangrijk en zo ja moet er dan ook een voedingsbodem onder want dat zou betekenen dat ik de bak van voor af aan kan gaan inrichten en dat was liefste niet de bedoelling
 
Dat is in iedergeval fijn om te horen dat ik teminste op de goede weg ben want begon me na een tijdje machteloos te voellen en over de planten ? Zijn ze nu echt belangrijk en zo ja moet er dan ook een voedingsbodem onder want dat zou betekenen dat ik de bak van voor af aan kan gaan inrichten en dat was liefste niet de bedoelling
Nee een voedingsbodem is niet nodig. Het ligt er een beetje aan wat voor planten je hebt maar je kunt ze voeden door voeding bij de wortels te steken en door plantenvoeding toe te voegen. Dit afgestemd op de juiste hoeveelheid licht die de planten nodig hebben. Er zijn op dit forum wel wat mensen die je daarbij kunnen helpen.
 
Planten helpen wel, maar ze moeten even lukken te groeien laten.
Dit
16705435027961509039741.jpg
is 60cm vanaf april.
Heel zo,n plantenpakket 30 soorten voor 120cm. Eerst werd het voornamelijk bealgde emerse pulp maar wat er van over is qua groei , ontlast het filtertje.
 
Goedemorgen,

Ja, dat is vervelend.
Het lijkt erop dat je verkeerd voorgelicht bent over meerdere dingen. Helaas hoor ik dat wel vaker.

Zo te zien ben je nog niet bekend met de stikstof kringloop. Ik geef je een korte inleiding.
Je vissen poepen in het water waarin ze zwemmen. Daar staan we niet altijd bij stil, maar het is bepaald niet gezond dat ze in hun eigen uitwerpselen rondzwemmen. Gelukkig heb je daarvoor een filter. De meeste beginners denken dat een filter vooral mechanisch werkt. Het filtert kleine deeltjes uit het water. Dat is echter maar een klein deel van wat een filter doet. Het grootste deel is biologisch.
De uitwerpselen vallen uiteen in een aantal stoffen. Een daarvan is ammoniak (NH3). Als de concentratie te hoog wordt kan het de kieuwen van de vissen beschadigen.
Als het filter ingedraaid is zitten er bacteriën in die de NH3 omvormen tot NO2 (Nitriet). Deze stof is ook giftig voor vissen en zorgt ook voor ademhalingsproblemen.
Andere bacteriën vormen de NO2 om naar NO3 (Nitraat). Nitraat is redelijk onschuldig voor vissen. Pas bij zeer hoge concentraties krijgen ze daar last van.
Planten gebruiken nitraat als bouwstof bij de groei en maken daarbij ook zuurstof.
Als je kringloop dus goed werkt hoeven je vissen niet in hun eigen gif rond te zwemmen.

De bacteriën die dit werk doen wonen in een slijmlaagje in je filter en in je bodem. Het kost tijd om een bacteriekolonie op te bouwen. En ze komen niet allemaal tegelijk. Voordat je NH3 etende bacterien kunt hebben heb je eerst wat NH3 nodig om ze mee te voeden. Voor je NO2 etende bacteriën kunt hebben moet je eerst wat NO2 hebben.
Uit je verhaal haal ik dat je bacteriën ergens in een tussenfase zitten. Je hebt waarschijnlijk nu NO2 en/of NH3 in je bak en te weinig bacteriën om het af te breken. Het vervangen van je filter heeft daarin niet geholpen. Waarschijnlijk is je bodem nog niet zover en wat er al in je filter zat is met het oude filter verdwenen.
Het goede nieuws is dat dit uiteindelijk vanzelf goed komt. Het slechte nieuws is dat je op dit moment met te hoge concentraties gifstoffen zit.
Wat te doen? Water vervangen.

Minstens de helft eruit en aanvullen met kraanwater van dezelfde temperatuur. Het mag wel een of twee graden verschillen. Nieuwe gifstoffen blijven zich ophopen totdat je filter genoeg ingedraaid is om ze te verwerken. Dus blijven wisselen totdat de boel stabiel is.
Hoever je daarmee bent kun je meten met watertests. Die laat je nu in de winkel doen, maar met hun luizige adviezen hebben ze al bewezen dat zij er te weinig vanaf weten. Niet vertrouwen dus!
Het beste koop je zelf een testset met druppeltests. Je heb ook teststripje, maar die meten bepaald niet accuraat. Je kunt er wel mee zien of je wel of niet een groot probleem hebt, maar niet of je NH3 en NO2 zo goed als weg zijn. Daarvoor zijn ze niet precies genoeg. Druppeltests wel.

Je vissen zullen moeten herstellen, en sommigen zullen het misschien niet redden. Maar uiteindelijk ga je die bak stabiel krijgen. Als je de boel goed in de gaten houdt en de nodige waterwissels doet dan wordt dit uiteindelijk beter. Je bent nu op een forum waar veel kennis zit en mensen die graag helpen. Dat heb je alvast goed gedaan!
Je kunt overwegen wat Voogle toe te voegen. Dat is een soort homeopatisch middel dat schijnt het herstel van de vissen te helpen. Ik weet niet of het echt werkt. Ik heb het ook wel gebruikt, maar je weet niet of het zonder ook was gelukt. Hoe dan ook. Baat het niet dan schaadt het niet.

Als je bacteriën straks zover draaien dan heb je planten nodig om de reststoffen op te eten en de algen te verjagen. Daar kun je je nu ook alvast een beetje in verdiepen. Sommige planten hebben veel licht nodig en anderen weinig. Sommigen hebben ook zoveel CO2 nodig dat je die zou moeten toevoegen. Je hebt daar verschillende manieren voor nodig. Als je daar geen zin in hebt dan zoek je planten die toekunnen met minder.
Als je planten niet krijgen wat ze nodig hebben dan doen ze het niet en sterven ze af. Dan neemt de alg het over. In het begin sterven ze sowieso een beetje af omdat de meeste planten boven water gekweekt zijn en dan eerst moeten wennen aan onder water staan. Dat lukt vaak niet met de bladeren die ze hebben. Die worden dan afgedankt en uiteindelijk groeien er bladeren terug die beter onder water kunnen staan.

Houd de moed erin. Met een beetje studie, geduld en wat kleine verbeteringen komt dit goed.
 
Het beste koop je zelf een testset met druppeltests. Je heb ook teststripje, maar die meten bepaald niet accuraat. Je kunt er wel mee zien of je wel of niet een groot probleem hebt, maar niet of je NH3 en NO2 zo goed als weg zijn. Daarvoor zijn ze niet precies genoeg. Druppeltests wel.
Wat vervelend voor je @Throne dat het maar niet wil lukken. Ik ken het gevoel van machteloosheid maar al te goed, we zijn daar niet de eersten en zeker niet de laatsten in.

De tips die je hebt gekregen zijn al erg goed! Wat ik graag daarbij wil aanvullen/toevoegen is dat als je kiest voor een nieuw filter je bijvoorbeeld het gebruikte filtermateriaal ook in het nieuwe kunt doen of het bestaande filter mee laten blijven werken.

Ook de druppeltesten geven een betrouwbare methode. Het is wat meer werk dan bij een teststrip maar dat is het zeker wel waard.

Gebruik je een spraybar voor het buitenfilter?

Mocht je een combinatie van meerdere testen willen is dit een optie die verschillende leden gebruiken.

 
Ik ben bang dat de bacteriecultuur nog niet goed op orde was/is en alles te snel is gegaan. Ook heb je nu weinig of geen echte planten wat ook jammer is.
Koop zo n koffertje als die Andre aangeeft en test het water. Als ze zuurstof happen en doodgaan dan is er iets niet pluis met de waterwaarden.
 
Ik ben bang dat de bacteriecultuur nog niet goed op orde was/is en alles te snel is gegaan. Ook heb je nu weinig of geen echte planten wat ook jammer is.
Koop zo n koffertje als die Andre aangeeft en test het water. Als ze zuurstof happen en doodgaan dan is er iets niet pluis met de waterwaarden.
Om onduidelijkheden te voorkomen Jessica noemen we John. Anders wordt het best wel ingewikkeld, zei de mummy.:juggle:
 
Vast niet het antwoord waar je op zit te wachten maar gooi is al het plastig zooi eruit en zet er wat waterpest,hoornblad of andere snelgroeiers in. wat drijfplantjes erbij en schelpen (als die echt zijn) eruit (kalk).
De stukjes hout, is dat wel geschikt voor aquaria (links vooraan) ? Evenals de recht opstaande stokken.
 
Heb je na 3 weken indraaien die 50 vissen er tegelijk ingezet?
Dat lijkt mij ook wat veel ineens,
beter is om er telkens enkele erbij te zetten.
 
Ik heb nog nooit zo'n lange zin gelezen! :oops:
Ergens rechts naast de letter M zitten de komma en de punt op je keyboard. En voor hoofdletters moet je de shift toets indrukken. ;)
 
Ergens rechts naast de letter M zitten de komma en de punt op je keyboard. En voor hoofdletters moet je de shift toets indrukken
Dat lost volgens mij niet het probleem van de TS op maar ja het leest wel fijner;)
 
Dat lost volgens mij niet het probleem van de TS op maar ja het leest wel fijner;)
Ik heb nog nooit zo'n lange zin gelezen! :oops:
Ergens rechts naast de letter M zitten de komma en de punt op je keyboard. En voor hoofdletters moet je de shift toets indrukken. ;)
Haha oeps, ja ik heb het ff snel van me af geschreven heb niet de tijd genomen voor een correct a.b.n.se zin mijn excuus😅🤭
 
Zoals Ronald J al aangaf is de bacterie kolonie in je filter en bodem nog niet voldoende opgebouwd.
Als ik het goed begrepen heb zwemmen er nog plusminus 35 vissen in.

Normaal zou je wekelijks tussen de 20 en 50 procent wekelijks water verversen.
Maar voor nu is 1x wekelijks 50 procent te weinig, afhankelijk van ammoniak en nitriet is vaker nodig.

Om evenwicht in je aquarium te helpen zoals BlupGup al aangaf een flink aantal snelgroeiers erin.
Verder geduld verdiep je intussen in gemakkelijke planten en geen nieuwe vissen toevoegen.
Voedingsbodem ben je niet nodig, sommige planten zijn wel wat voeding bij de wortels nodig in de
vorm van sticks, capsule of kleibolletje.
Lees hoe andere forumleden hun aquaria opstarten, interessant en leer je van.

Veel succes
 
@Throne Hoe is het met de vissen nu? En wat zijn je testwaarden?
 
@Throne Hoe is het met de vissen nu? En wat zijn je testwaarden?
Testwaarden waren alsnog in orde geen verandering met de vorige keer en binnen de marges de exacte cijfers heb ik niet onthouden😅 volgens de discus( dierenspeciaalzaak) lag het niet aan het water maar aan de overcapaciteid en heeft me aangeraden de kraan 50% dicht te draaien, omdat de vissen oververmoeid zouden zijn en daar aan zouden sterven. Dit heb ik nu gedaan in het motto baad het niet schaad het niet en dit is hoe ze er nu bij zwemmen
16706087738046503595611290868342.jpg


Ze hebben nu net eten gehad van de autofeeder op de laagste mogelijke stand(links bovenin).

Heb zelf het gevoel dat ze wat vrolijker zijn ook heb ik ff door de bodem zitten vroetten en het een en ander van plaats verwisseld, zoals het zuurstof balletje heb ik nu tussen de oranje plant(nep) gestoken inplaats van in de boot zodat ze daar in kunnen schuilen en de luchtbellen fijner zijn. Ik heb nog geen waterwissel uitgevoerd omdat de waardes dus in orde waren en een waterwissel de waardes zou verstoren en de vissen stress zou geven. heb vanmorgen toch een dode vis gevonden die in de boot is gaan zitten en gestikt is door de luchtbellen wat dus wel duid op schuilgedrag.? En dus oververmoeid?🤔 ik houd voor nu in de gaten hoe de bak nu gaat met minder storming ( nog wel rimpeling op het water uiteraard)
 
Laatst bewerkt:
Wat drijft daar linksvoor voor bruine massa? Is dat voer?
 
Vast niet het antwoord waar je op zit te wachten maar gooi is al het plastig zooi eruit en zet er wat waterpest,hoornblad of andere snelgroeiers in. wat drijfplantjes erbij en schelpen (als die echt zijn) eruit (kalk).
De stukjes hout, is dat wel geschikt voor aquaria (links vooraan) ? Evenals de recht opstaande stokken.
De blokken houd heb ik er uit gehaald inverband met de zwarte stippen er op en vond het niet meer mooi ik heb het een en ander bij de bak gekegregen bij het kopen (2ehands) daar zat het ook in het aquarium ik ben ook vanplan meer planten maar aangezien die niet blijven leven ben ik nu op het punt dat ik niets koop tot het stabiel en levend blijft want heb geen zin honderden euros weg te gooien continu. Die schelpen zijn beeldjes van steen dus geen kalk en de plastic planten heb ik meer voor de kleur toevoeging omdat ik alles groen niet mooi vind.
Ook die bamboestokken zijn een pakettje nepplanten en komen recht uit de dierenwinkel en lijkt mij dus geschikt voor een aquarium🐠🦑
 

Terug
Bovenaan