Japonica garnaal?


Mike23

Member
Lid geworden
5 mei 2023
Berichten
15
Leeftijd
31
Hallo,

Enige tijd geleden heb ik vijf japonica garnalen gekocht bij de lfs. Nu valt mij al enige dagen op dat ik een klein garnaaltje in mijn bak heb die niet op een japonica lijkt. Iemand enig idee? Wat lastig om hem goed scherp op de foto te krijgen, hij zit in het ornament.
 

Bijlagen

  • 9D6F8AFD-B39C-4144-8A02-732CE9983BAB.jpeg
    9D6F8AFD-B39C-4144-8A02-732CE9983BAB.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 42
  • CC959D1F-7B93-4780-B8DC-B9CE2369D4CC.jpeg
    CC959D1F-7B93-4780-B8DC-B9CE2369D4CC.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 39
  • 5D4504AB-61FA-48CF-9EC0-81E6D023A0F9.jpeg
    5D4504AB-61FA-48CF-9EC0-81E6D023A0F9.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 38
Het lijkt op een Blue bolt garnaal.
 
Het lijkt op een Blue bolt garnaal.
Daar lijkt het inderdaad heel erg op! Heeft die kans van overleven? Dit gezien mijn bak geen osmosewater heeft maar normaal water?
 
Lijkt me ook en in elk geval een of andere caridina.
 
Daar lijkt het inderdaad heel erg op! Heeft die kans van overleven? Dit gezien mijn bak geen osmosewater heeft maar normaal water?
Ik heb een tijd terug een Caradina soort gehad beter bekend als Cherry red garnalen of vuurtjes. Op gewoon kraanwater (ik woon in Purmerend dus elders kan het water anders zijn) met een watervoorbereider voor de zekerheid. Maar het belangrijkste voor alle garnalen is het nitrietgehalte in het water. Die moet 0 zijn wil je blije en levende garnalen hebben.
Let ook op bij meststoffen of het garnaal vriendelijk is. De meeste zijn dat wel.
 
Ik heb een tijd terug een Caradina soort gehad beter bekend als Cherry red garnalen of vuurtjes. Op gewoon kraanwater (ik woon in Purmerend dus elders kan het water anders zijn) met een watervoorbereider voor de zekerheid. Maar het belangrijkste voor alle garnalen is het nitrietgehalte in het water. Die moet 0 zijn wil je blije en levende garnalen hebben.
Let ook op bij meststoffen of het garnaal vriendelijk is. De meeste zijn dat wel.

Nitriet is geen probleem. Ik las op internet dat Caradina soorten echt andere waarden nodig hebben:

Caridina garnalen worden in de regel gezien als garnalen met een mooier uiterlijk dan Neocaridina garnalen. Dit komt niet vanzelf… de Caridina garnalen hebben namelijk meer eisen aan de inrichting en de waterwaarden dan Neocaridina garnalen. De ideale waterwaarden zijn als volgt:
  • pH: 5,5-6,5
  • gH: 5-6
  • kH: 0-1
  • No2: 0
  • Geleidbaarheid: 250-300 us
Bovenstaande waterwaarden zijn eigenlijk alleen te realiseren door regen en/of osmose water te gebruiken of door het aquarium een speciale inrichting te geven.”

Mijn vraag komt hier dan ook vandaan, gezien ik geen osmosewater heb.
 
Ben het daar niet helemaal mee eens want lagere gradaties cr kunnen soms prima op kraanwater. Het ligt er ook aan waarop ze zijn gekweekt. Vaak zijn het de hogere gradatie cb/cr die wat lagere ph en kh vragen. Zelf heb ik jaren de cr op gewoon kraanwater gehouden.
 
Ben het daar niet helemaal mee eens want lagere gradaties cr kunnen soms prima op kraanwater. Het ligt er ook aan waarop ze zijn gekweekt. Vaak zijn het de hogere gradatie cb/cr die wat lagere ph en kh vragen. Zelf heb ik jaren de cr op gewoon kraanwater gehouden.
Aha oké, bedankt! Hopelijk is het voor dit garnaaltje dan ook geen probleem in mijn bak.
 
Als dit mooie garnaaltje lekker rondscharrelt in de bak, goed kan vervellen en op eten afkomt dan zit het wel goed.
 

Terug
Bovenaan