JMB Orion? Of wat anders


cemedia

Well-known member
Lid geworden
29 november 2020
Berichten
582
Leeftijd
31
Locatie
Middelie
Hallo allemaal,

Voor mijn nieuwe bak (180*60*70) ben ik op zoek naar verlichting. Ik wil kunnen dimmen / een programma maken (zons opkomst ondergang).
Het wordt een bak met wat donkerder water en weinig planten (zwaardplanten oid). Ik wil wel de mogelijkheid hebben om in de toekomst andere planten toe te voegen.

Ik overweeg nu 3 JMB Orion balken https://www.aquaplantsonline.nl/jmb-aqua-light-orion-led-verlichting.html?id=247257789&quantity=1 van 1450 MM.
Zijn er mensen die hier met deze lampen ervaring hebben en kunnen inschatten of ze (vooral met het oog op de toekomst) geschikt zijn?
 
Nu wil je nog weinig planten maar in de toekomst kan dit anders zijn? Planten die weinig licht, en we praten hier over lichtsterkte niet over lichtduur, vragen vereisen tot zo'n 25 lumen per liter water. Bij een gemiddelde lichtsterkte denk je aan 35 lumen per liter water of meer. Bij een hoge lichtsterkte wordt er 45 + lumen per liter water gevraagd. Daar kan je dus bij je aanschaf rekening mee houden. De Kelvin waarde van deze balken is overigens prima omdat een plantenbak prima gedijt op een gemiddelde Kelvin waarde van zo'n 5000.
 
Nu wil je nog weinig planten maar in de toekomst kan dit anders zijn? Planten die weinig licht, en we praten hier over lichtsterkte niet over lichtduur, vragen vereisen tot zo'n 25 lumen per liter water. Bij een gemiddelde lichtsterkte denk je aan 35 lumen per liter water of meer. Bij een hoge lichtsterkte wordt er 45 + lumen per liter water gevraagd. Daar kan je dus bij je aanschaf rekening mee houden. De Kelvin waarde van deze balken is overigens prima omdat een plantenbak prima gedijt op een gemiddelde Kelvin waarde van zo'n 5000.
Bedankt voor je reactie. 3 balken komt op +/- 26 Lumen per liter (met aftrek van bodem etc. iets meer). In de toekomst, als ik naar een ander bestand zou over stappen kan ik er dan altijd een balk bij hangen, toch?

Ik vraag me nu wel af of ze diep genoeg komen. De waterhoogte zal +/- 60 cm zijn.
 
Bedankt voor je reactie. 3 balken komt op +/- 26 Lumen per liter (met aftrek van bodem etc. iets meer). In de toekomst, als ik naar een ander bestand zou over stappen kan ik er dan altijd een balk bij hangen, toch?

Ik vraag me nu wel af of ze diep genoeg komen. De waterhoogte zal +/- 60 cm zijn.
Het is goed om je te realiseren dat kleuren leds een minder sterkte hebben dan witte leds. Bovendien dringt rood minder diep in water als blauw. Daarentegen is rood voor planten wel een meer belangrijke kleur voor de groei. Blauw wat minder en groen heel weinig. 60 cm zou dus zeker nogal wat vragen van je leds. Hoewel ik zelf JMB balken heb gehad in mijn bak ken ik deze balken soort niet. Een latere ontwikkeling van JMB kennelijk. Bovendien was mijn bak lager. Maar wel een plantenbak met veel rode planten. De gemiddelde lichtsterkte waarde lan bij mij op 49+ lumen/l. Je zou overigens ook nog eens kunnen kijken naar het Daytime matrix principe.
IMG_20201003_154851.jpgIMG_20201003_154914.jpgIMG_20201003_154928.jpgIMG_20201015_100852.jpgIMG_20201017_200309.jpg
 
Het is een daytime matrix geworden icm tc420. Momenteel 2x de sunlike neutral en 1 color om te experimenten met schema’s. Zodra ik daar uit ben bekijken ik hoeveel en welke led units ik precies ga aanschaffen:) ik kan op deze manier in de toekomst iig makkelijk met m’n lampen spelen zonder gelijk nieuwe aan te moeten schaffen.
 
Het is een daytime matrix geworden icm tc420. Momenteel 2x de sunlike neutral en 1 color om te experimenten met schema’s. Zodra ik daar uit ben bekijken ik hoeveel en welke led units ik precies ga aanschaffen:) ik kan op deze manier in de toekomst iig makkelijk met m’n lampen spelen zonder gelijk nieuwe aan te moeten schaffen.
Goede keuze! Je kan in de toekomst altijd makkelijk uitbreiden door er een module bij te plaatsen ipv een 2e ledbalk erbij te kopen.
 
Inderdaad, een goede keuze. 👍
Je kan er zoveel modules op plaatsen, vervangen of afnemen als je wil.
 

Terug
Bovenaan