Juwel Multilux of Superfish Retroled Color


Jelle Touwen

Well-known member
Lid geworden
11 maart 2013
Berichten
1,898
Locatie
wageningen
Bij mijn aquarium (Juwel rio 400) heb ik een Superfish Retroled Color 150 cm lamp gekregen, zoals die er nu boven ligt, prima licht. Maar, ik heb er nu maar 10 cm water in staan, en ik vraag me af of deze lamp op termijn voldoende licht geeft voor plantengroei. Ook vind ik de deksel die er nu op ligt niet ideaal. Daarom dacht ik om een Juwel Multilux set aan te schaffen, daar koop ik dan een kleppenset bij zodat de hele bak weer compleet is en naar behoren kan functioneren.

Nu lees ik echter dat de standaard Juwel Multilux set een veel te hoge Kelvin heeft. De nature geeft 6500K en de daylight 9000K.
Superfish retroled Color geeft 5990K

Ik heb iemand gevonden die 2 sets Multilux verkoopt, ik zou dan de beide Nature in 1 set kunnen hangen waardoor ik op 6500K uitkom, de andere set probeer ik dan weer te verkopen.

Wat raden jullie aan?
- Superfish aanhouden en investeren in een nieuwe deksel
- Juwel Multilux aanschaffen
* standaard set aanhouden
* Overstappen naar 2x Nature
 
Heb je het dan over de Multilux Led? In de Lido die ik heb zat Daylight en Nature.. ik heb de Daylight vervangen door de Color versie. Geeft wat roder licht, rond de 4400k. Maar denk dat er leden zullen zeggen dat dit niet voldoende zal zijn en nog andere verlichting zullen aanbevelen, ook afhankelijk van je plantenbestand.
 
Multilux Led inderdaad.
Plantenbestand:
-Cryptocoryne retrospiralis
- Hygophila polisperma
-Hygrophila pannitifida
 
Ik heb ook een nature en color, met relatief makkelijke planten werkt dat prima :)
 
Zo te zien is de superfish een RGB oplossing met alleen rood, groen en blauw. Ik zou dan voor de multilux color gaan. Een spectrum dat goed werkt voor planten en vriendelijk aan je ogen is. De nature kun je er evt bij nemen, maar is alweer aande koude kant.
 

Terug
Bovenaan