Juwel Rio 400 verlichting


wur_jdg

Member
Lid geworden
16 december 2023
Berichten
14
Leeftijd
23
Hoi!

Ik heb de standaard verlichting van een Juwel Rio 400 erboven hangen (LED Day en LED Nature), wat samen neerkomt op 7135 lumen voor netto +- 380 liter. Ik ben me ervan bewust dat 18 lumen/liter een lage hoeveelheid licht is. De bak is verder high-tech (CO2 d.m.v. reactor met aparte opvoerpomp, Fluval FX4), en ik ben van plan om weinig-eisende planten te gaan gebruiken: Anubias, Javavaren, Crypto's (soort tapijt met Parva), Bucephalandra, Javamos, Salvinia Natans, etc. Denken jullie dat ik het ga redden met zo weinig licht? De enige grote upgrade die ik voor me zie is een Helialux van JBL, maar daar hangt een stevig prijskaartje aan.
 
Ik zou de Day denk ik vervangen door de Color. Die geeft wat meer Rood licht af, wat ook voor de planten bevorderlijk is. Ik vond de combi Day en Natur te fel in mijn Lido120.
 
Werd de Rio 400 vroeger niet met 4x54W T5 geleverd?

Wat jij hebt is inderdaad (naar mijn persoonlijke ervaring toen) wel heel weinig en zou er nog wat licht bij nemen.
 
Hoi!

Ik heb de standaard verlichting van een Juwel Rio 400 erboven hangen (LED Day en LED Nature), wat samen neerkomt op 7135 lumen voor netto +- 380 liter. Ik ben me ervan bewust dat 18 lumen/liter een lage hoeveelheid licht is. De bak is verder high-tech (CO2 d.m.v. reactor met aparte opvoerpomp, Fluval FX4), en ik ben van plan om weinig-eisende planten te gaan gebruiken: Anubias, Javavaren, Crypto's (soort tapijt met Parva), Bucephalandra, Javamos, Salvinia Natans, etc. Denken jullie dat ik het ga redden met zo weinig licht? De enige grote upgrade die ik voor me zie is een Helialux van JBL, maar daar hangt een stevig prijskaartje aan.
Je hebt het over "weinig eisende" planten en stelt meteen de vraag erbij of ze het gaan redden met zo weinig licht? Zoek vóór je koopt uit wat de planten van je keus precies vragen om goed te kunnen groeien! Weinig eisende planten of zoals sommigen ze ook wel aanduiden als "gemakkelijke" planten bestaan m.i. niet. Plantensoorten hebben zo hun eigen eigenschappen waarvoor ze een passende omgeving vragen. Overigens Helialux zijn ledbalken van Juwel, niet van JBL. Dit schrijven ze, Juwel dus, zelf over de kelvinwaarde van deze balken; "Deze nieuwe units bevatten naast blauwe en witte SMD-LED’s die samen 15.500 Kelvin creëren ook nog eens rood en groen. " M.i. trouwens een veel te hoge Kelvinwaarde voor een zoetwaterbak. Over het algemeen is een waarde van rond de 5000 Kelvin voor je planten geschikt.

Omschrijvingen-kleurtemperaturen.jpg
 
Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik zou de Day denk ik vervangen door de Color. Die geeft wat meer Rood licht af, wat ook voor de planten bevorderlijk is. Ik vond de combi Day en Natur te fel in mijn Lido120.
Bedankt, maar ik denk dat ik dan alsnog met het probleem zit dat ik in totaal te weinig Lumen heb. Ik investeer liever eerst in meer verlichting, aangezien het budget enigszins beperkt is.

Werd de Rio 400 vroeger niet met 4x54W T5 geleverd?

Wat jij hebt is inderdaad (naar mijn persoonlijke ervaring toen) wel heel weinig en zou er nog wat licht bij nemen.
Duidelijk. Is er een goede manier waarop ik twee extra lichtbuizen in zou kunnen bouwen? Dan zit ik ook op 4 buizen, en is betaalbaarder dan één hele dure lamp. Ik zat zelf te denken aan een extra lichtbalk (MultiLux LED 150, met twee Color-buizen op aanraden van Fozzy) en dan de plastic afsluiting handmatig snijden om de ruimtes ertussen te dichten.

Je hebt het over "weinig eisende" planten en stelt meteen de vraag erbij of ze het gaan redden met zo weinig licht? Zoek vóór je koopt uit wat de planten van je keus precies vragen om goed te kunnen groeien! Weinig eisende planten of zoals sommigen ze ook wel aanduiden als "gemakkelijke" planten bestaan m.i. niet. Plantensoorten hebben zo hun eigen eigenschappen waarvoor ze een passende omgeving vragen. Overigens Helialux zijn ledbalken van Juwel, niet van JBL. Dit schrijven ze, Juwel dus, zelf over de kelvinwaarde van deze balken; "Deze nieuwe units bevatten naast blauwe en witte SMD-LED’s die samen 15.500 Kelvin creëren ook nog eens rood en groen. " M.i. trouwens een veel te hoge Kelvinwaarde voor een zoetwaterbak. Over het algemeen is een waarde van rond de 5000 Kelvin voor je planten geschikt.

Bekijk bijlage 369627
Bedankt voor het uitvoerige verhaal. Ik moet de plantenselectie nog maken, dus ik ga er zeker rekening mee houden! Mijn idee bij de "gemakkelijke" planten is dat deze bijv. over het algemeen traag groeien, minder verlichting vereisen en goed gedijen in een breed scala aan omstandigheden i.p.v. hele specifieke eisen. Ik zal op den duur maar max. één keer per week bij de boerderij zijn, al de andere verzorging wordt overgelaten aan een selecte groep anderen d.m.v. een handleiding. Ik ben me ervan bewust dat dit suboptimale omstandigheden zijn en dat dagelijkse aandacht altijd beter is, maar ik ben ervan overtuigd dat het mogelijk is om een mooie bak te creëren met de juiste voorbereiding. Bedankt voor de informatie wat betreft Kelvinwaardes, daar had ik nog niet bij stilgestaan.

Ik hoor graag meer tips hoe ik op een enigszins betaalbare manier de hoeveelheid verlichting kan verhogen en wat een wensbare hoeveelheid is, rekening houdend met het doel van een onderhoudsarme bak.
 
Het zal wel aan mij liggen omdat ik de verlichting veeeel te lang aan heb elke dag, maar ik vind de standaard LED's veel te fel, de vissen (discus) gaan zich verstoppen.

Ik heb alleen makkelijke planten amazon swords etc., kan de helialux spectrum echt aanbevelen, de controle die dat geeft en een relaxte zons op- en ondergang zijn het wel waard, vindt ik..
 
Ik heb een bak met vallineria, crypto's, javavaren, en limnobia laevigatum met ongeveer (ik zou het opnieuw moeten uitrekenen) 20 lumen/ liter. Al is dat waarschijnlijk in de praktijk nog wat lager omdat de vallisneria en de drijvers nog licht wegvangen. Geen Co2 (wel behoorlijk wat vissen, die voor CO2 zorgen), voedingstabletten bij de wortels (kleikorrels), wekelijks een dop mikro-oplossing en verder test ik het water wekelijks om de voeding voor die week te bepalen. (NO3 en PO4)
Ik heb het licht 12 uur aanstaan en heb nauwelijks algen.
Ik denk dus dat je met 18 lumen/ liter voor een dergelijke bak een heel eind moet kunnen komen.
 
De hoogte van het aquarium bepaalt voor deel of je met 20 lumen per liter wel of niet toe komt.
Het aquarium van TS is 66 cm hoog. Het wordt een behoorlijke uitdaging om voldoende licht op de bodem te krijgen.
 
Daar heb je een (belangrijk) punt: mijn bak is 50 hoog, dat scheelt behoorlijk.
 
Bedankt!

Ik zit nu eigenlijk naar drie opties te kijken:
1. Tweede Multilux erboven met twee LED Juwel Color buizen
Kosten: €220 (ex. BTW)
Lichtsterkte: Grofweg 10.500 = 23 lumen/liter
Voordelen: Makkelijk te monteren, kleurtemperatuur (4400K)
Nadelen: Geen dimmogelijkheden

2. Daytime of ander profiel in de huidige multilux i.c.m. bestaande lampen.
Kosten: €480 (ex. BTW) = €87 (profiel) + €280 (4 modules) + €27 (protection cover) + €69 (converter 24V) + €120 controller
Lichtsterkte: 12.000 = 27 lumen/liter
Voordelen: Dimbaar, kleurtemperatuur (5000K), meer licht en nettere afwerking.
Nadelen: Prijs, extra montagewerk.

3. Juwel Helialux Spectrum 1500 i.c.m. bestaande lampen.
Kosten: €238
Lichtsterkte: 14.000 = 31 lumen/liter
Voordelen: Dimbaar, zelfde merken in de kap.
Nadelen: kleurtemperatuur hoog voor planten (6500 - 9000K)

Wat denken jullie hierover?
 
Laatst bewerkt:
Correctie, de prijs van de Juwel Helialux incl. dimmer is €340 (ex. BTW).
 
Doe die spectrum eerst maar erbij, dan zul je wel mooie kleuren zien ik heb het op eenlido200 en een 150 in me 2m bak, prachtig licht en past perfect.
Dimmen is leuk speelgoed maar gewoon op tijd aan en uit prima ook.
 
Daytime zou ik je aanraden maar het is allemaal niet goedkoop...
Ik heb hier wel nog 4 Eheim Power led rondstaan voor 1,50m.
 
Hoi!

Ik heb de standaard verlichting van een Juwel Rio 400 erboven hangen (LED Day en LED Nature), wat samen neerkomt op 7135 lumen voor netto +- 380 liter. Ik ben me ervan bewust dat 18 lumen/liter een lage hoeveelheid licht is. De bak is verder high-tech (CO2 d.m.v. reactor met aparte opvoerpomp, Fluval FX4), en ik ben van plan om weinig-eisende planten te gaan gebruiken: Anubias, Javavaren, Crypto's (soort tapijt met Parva), Bucephalandra, Javamos, Salvinia Natans, etc. Denken jullie dat ik het ga redden met zo weinig licht? De enige grote upgrade die ik voor me zie is een Helialux van JBL, maar daar hangt een stevig prijskaartje aan.
Je hoeft niets te veranderen bij dit.
Je bent welbewust vd lumen maar merk je al ergens een lumen tekort😁
 

Doe die spectrum eerst maar erbij, dan zul je wel mooie kleuren zien ik heb het op eenlido200 en een 150 in me 2m bak, prachtig licht en past perfect.
Dimmen is leuk speelgoed maar gewoon op tijd aan en uit prima ook.
Ik heb vernomen dat dimmen ook prettig kan zijn bij de opstartfase, maar daarvoor kan ik mijns inziens ook bijv. Salvinia Natans voor gebruiken en later langzaamaan verwijderen.

Daytime zou ik je aanraden maar het is allemaal niet goedkoop...
Ik heb hier wel nog 4 Eheim Power led rondstaan voor 1,50m.
Daar zit inderdaad een knelpunt: budget. Zijn die Eheims ook op de Juwel te monteren? Ik dm je wel even.

kleurtemperatuur zegt niets over het laten groeien van planten.
Een kelvinwaarde bepaald hoe koel of warm het licht is en wat jij ervan vind om naar te kijken.
Ik heb elders vernomen dat planten met name licht uit het rode en blauwe spectrum opnemen en dat daarom de Juwel LED Nature (6500K) vervangen wordt voor de Color (4500K).

Omtrent de Daytime Onex, nog niet naar gekeken.

Je hoeft niets te veranderen bij dit.
Je bent welbewust vd lumen maar merk je al ergens een lumen tekort😁
Ik moet de bak nog opstarten, dit is allemaal voorbereiding. Om aan te haken op je high-tech/weinigeisend comment: begrijpelijke verwarring! Een belangrijk doel is het maken van een onderhoudsarme bak in de context van een kinderboerderij waar ik niet dagelijks aanwezig zal zijn. Ik heb op andere fora en in onderzoek gelezen dat zelfs bij lage lichtintensiteit (25 PAR) een lage constante CO2-concentratie van 8 ppm de groei goed laat toenemen (bron, zie hieronder). Mijn overwegingen over de verlichting lijkt te eindigen op de conclusie dat ik die combi wil gaan proberen. Het veeleisende karakter van een high-light/high-fert/high-co2 bak is niet praktisch in deze context. Het wordt dan low-light/medium-fert/low-co2.

Ik zal hevig beplanten met crypto's, Javavaren/mos, anubias en een paar snelgroeiende soorten achterin voor het opvangen van de vrijkomende voedingsstoffen van de soil.


Bron voor laag-licht CO2-voordeel: https://www.plantedtank.net/threads/low-light-with-c02.1072202/


 

Bijlagen

  • Screenshot_2023-12-21-10-30-41-93_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12~2.jpg
    Screenshot_2023-12-21-10-30-41-93_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12~2.jpg
    135.2 KB · Weergaven: 21


Daar zit inderdaad een knelpunt: budget. Zijn die Eheims ook op de Juwel te monteren? Ik dm je wel even.


Omtrent de Daytime Onex, nog niet naar gekeken.


Dat weet ik niet, mijn grote bak ik geen Juwel.
De lampen kan je wel in de kap leggen maar dan zullen de kleppen er niet meer op passen.
Ik moest toen in de kap ook wat rondknutselen maar vond de oplossing toch goed :DD

Dat ziet er zo uit:
31874743od.jpg



De Daytime Onex is een pak goedkoper dan de Matrix en er zijn T5 adapters ervoor verkrijgbaar.
Hier wat informatie https://en.daytime.de/led-systems/onex-led-system-2/
 
Dat extra montage werk bij bij Daytime begrijp ik niet helemaal? Maar er zijn nog meer merken beschikbar zoals bij voorbeeld JMB en HVP bijvoorbeeld.
 

Terug
Bovenaan