kaliumcarbonaat en Potas


Cornelius

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2017
Berichten
4,365
Locatie
Wateringen
Website
www.tspt.nl
Voor de scheikundigen onder ons;

mijn voorraad kaliumcarbonaat is op.
Zou ik ook gebruik kunnen maken van het rijsmiddel Potas wat je in elke broodwinkel kan kopen, of is dit toch wat anders van samenstelling?
 
Voor de scheikundigen onder ons;

mijn voorraad kaliumcarbonaat is op.
Zou ik ook gebruik kunnen maken van het rijsmiddel Potas wat je in elke broodwinkel kan kopen, of is dit toch wat anders van samenstelling?
Ik gebruik kalium bicarbonaat, zou vrij makkelijk aan te komen moeten zijn
 
Samenstelling. Potas bestaat grotendeels uit kaliumcarbonaat. Het woord potas wordt ook wel gebruikt als synoniem voor dit zout. Daarnaast bevat het andere zouten, voornamelijk kaliumzouten zoals kaliumchloride en kaliumsulfaat.

Ik zie daar geen stoffen bij staan die gevaar opleveren, maar misschien dat het voor de zekerheid slim is om nog wat antwoorden af te wachten.
 
Ik ben geen scheikundige maar ik gebruik natriumbicarbonaat voor de zeewaterbak.
 
Ik gebruik kalium bicarbonaat, zou vrij makkelijk aan te komen moeten zijn
Ik gebruik inmiddels idd gewoon kaliumcarbonaat (potas) als kaliumbron. Ik gebruik het ook als ingrediënt bij het bakken van een ontbijtkoek. Het is dus gewoon K2CO3.
Maar bij hogere kaliumspiegels (>3ppm per dag) heb ik het advies gekregen om KHCO3 (Kaliumwaterstofcarbonaat) te gebruiken.
Waarom weet ik niet; het schijnt dat hogere concentraties potas toch nadelig te kunnen zijn bij de opnamen van andere meststoffen.
 

Terug
Bovenaan