levend voedsel culturen


AquaRuben

Member
Lid geworden
1 september 2023
Berichten
7
Leeftijd
18
Hallo iedereen,

Ik vroeg mij af er iemand ervaring heeft met het kweken van levend voedsel. Hoe begin ik er aan wat heb ik nodig ...
Ik dacht na wat opzoek werk dat microwormen, azijnalen of grindel worms de beste keuze was voor mij, maar vindt nergens een plek waar ze te koop zijn. Andere gelijkaardige culturen zijn ook welkom heb nog niet beslist wat het wordt.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het verrijken van de voeding voor mijn visjes!!!
 
Ik volg even, ben ook benieuwd of hier adviezen over zijn.
 
Ik heb zelf microwormen staan, ja het ruikt een beetje maar in mn aquariumkast staan de culturen en dan ruik ik ze verder niet. Af en toe wat havermout en water erbij en het vermenigvuldigd. Even met stokje of vinger langs de rand waar de wormpjes omhoog kruipen en je kan ze voeren aan de vissen.

Misschien handig om nog te vermelden welke vissen je wil voeren.
Ze zijn wel klein dus voor grotere vissen heeft het misschien weinig zin;)
 
Ik heb met een schaal artemia nauplien gekweekt maar nu niet meer. Welke vissen wil je voeren want veel levendvoer dat je kweekt is klein.
 
Is vooral voor de celestial pearl danio, ben 3 weken geleden eens eitjes verzamelt en heb nu baby'tjes. lukt wel om ze op te voeden tot nu toe ( ongeveer anderhalve week dat ze eten krijgen), maar zijn er 10 uitgekomen. zou graag wat meer hebben nu en na wat opzoeken is voedsel het belangrijkste. dus microworms voor de volwassenen en azijnaaltjes voor de baby's zij perfect zijn lijkt me!
 
Voor jonge visjes is levende artemia naiplien erg goed vanwege de hoge voedingswaarde. Ze zijn makkelijk te kweken.

 
Artemia is te groot voor de jongen :rolleyes:iedereen raad aan om de eerste weken azijnaaltjes te voeren zijn veel kleiner...
 
Heb momenteel ca. 25 kleintjes rondzwemmen van meerdere weken oud.
Gebruik de eerste weken azijnaaltjes en verpoederd sera viformo tabletjes. Dit tijdje door blijven voeren en af en toe beetje levende artemia erbij, als ze het eten zie je het snel genoeg aan ze, krijgen dan oranje buikjes (zullen niet allemaal even snel op dit punt zijn, dus niet gelijk stoppen met fijn voer). Zodra je ziet dat ze een beetje kleur krijgen kun je vlokvoer heel fijn vermalen en beetjes tussendoor geven.

Bij de eitjes kun je baby posthoorslakjes zetten (van ca 2/3 mm groot) die houden de eitjes schoon, bij grotere loop je de kans dat je eitjes opgegeten worden.
Bij jonge visjes zet ik altijd slakken om overtollig voer op te ruimen.

Persoonlijk blijf ik bij de combinatie microwormen en havermout weg, dit werkt perfect als je wilt afvallen, even ruiken en je hoeft gegarandeerd het komende uur niet te eten!
 
Heb momenteel ca. 25 kleintjes rondzwemmen van meerdere weken oud.
Gebruik de eerste weken azijnaaltjes en verpoederd sera viformo tabletjes. Dit tijdje door blijven voeren en af en toe beetje levende artemia erbij, als ze het eten zie je het snel genoeg aan ze, krijgen dan oranje buikjes (zullen niet allemaal even snel op dit punt zijn, dus niet gelijk stoppen met fijn voer). Zodra je ziet dat ze een beetje kleur krijgen kun je vlokvoer heel fijn vermalen en beetjes tussendoor geven.

Bij de eitjes kun je baby posthoorslakjes zetten (van ca 2/3 mm groot) die houden de eitjes schoon, bij grotere loop je de kans dat je eitjes opgegeten worden.
Bij jonge visjes zet ik altijd slakken om overtollig voer op te ruimen.

Persoonlijk blijf ik bij de combinatie microwormen en havermout weg, dit werkt perfect als je wilt afvallen, even ruiken en je hoeft gegarandeerd het komende uur niet te eten!
Ohh goed om te weten! Van waar heb je de azijnaaltjes? En hoe zorg je ervoor?
 
Azijn aaltjes kweek je op met een ent portie, stukje appel (zonder schil) in een 1 l fles helft water helft natuur azijn en stukje panty met elastiek op de opening. Na een week/2 weken zie je na een tikje tegen de fles een wazig substantie naar beneden dwarrelen. Even tegen het licht houden en goed kijken en je ziet een hoop wormpjes.

Gebruik zelf een zeefje van AliExpress om ze eruit te filteren (zijn ook andere manieren) voor het voeren, spoel ze dan met een klein beetje water schoon, keer zeefje boven een bakje en spoel ze eruit. Water met de aaltjes kun je meestal wel 2 dagen gebruiken. Gebruik een doorzichtig bakje en pipet om te zien of ze nog leven.

Op marktplaats kun je ze wel krijgen en anders bij iemand uit de buurt, weet niet waar je vandaan komt.
 
Top, bedankt voor de reactie! Ben van Gent en heb er nog nooit op 2de hands zien staan, zal eens op marktplaats rondkijken!
 

Terug
Bovenaan