Ludwigia sp. mini super red niet in bodem?


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
660
Ik zag voorbij komen op bijgevoegde foto (is niet mijn eigen foto), dat de Ludwigia sp mini super red hier niet in de bodem staat?
Kan deze plant ook in het aquarium overleven als hij opgebonden is, of als drijfplant?
Dat hij dus niet persee in de bodem hoeft te staan?

Ik wil namelijk deze plant verplaatsen naar een plek in het aquarium waar ik niet meer bij kan komen.
Ik wil enkele stengels bevestigen aan een steentje en deze achter het hout laten zakken.
Alleen raakt het de bodem/grind niet.
Wel maak ik gebruik van vloeibare plantenvoeding, geen idee of deze Ludwigia het ook opneemt boven de grond, ipv uit de bodem/grind?

images (3).jpeg

Bron afbeelding: Google/Invital
 
Ook nog nooit gezien zo, lijkt me toch dat deze plant via de wortels de voeding opneemt....
Is te proberen maar geef weinig garantie dat het goed gaat.
Je kan beter Bucephalandra nemen bv.
 
Ik denk dat je ook telkens een probleem hebt als de stengels lang worden en je moet snoeien. Ik ken dit opbinden ook niet maar misschien kan @Cornelius je er iets over vertellen.
 
maar misschien kan @Cornelius je er iets over vertellen.
Tuurlijk
Als er genoeg voeding voor de plant beschikbaar is in de waterkolom kan het idd overal groeien.
De reden hiervoor is dat planten hun voedingsstoffen opnemen in ionvorm. Dus voedingsstoffen die opgelost zijn in het water. En of die ionen zich nu bevinden in de bodem of in de waterkolom maakt voor de plant helemaal niets uit.
Dus opname van voeding kan zowel via de wortels als via de bladeren gebeuren.
Vandaar dat veel (niet alle) planten ook opgebonden kunnen worden, gelijmd of ergens tussen geklemd kunnen worden. Soms gaat de plant ook door met wortels aanmaken. Dit kan zijn voor verankering òf voor opslag van (reserve) voeding.
 
Duidelijk Corne maar ja als je een stengelplant gaat lijmen dan zit je telkens met de toppen die je weer moet bevestigen denk ik. Of je moet wachten op nieuwe uitlopers op de oude steel maar het lijkt me niet ideaal.
 
Tuurlijk
Als er genoeg voeding voor de plant beschikbaar is in de waterkolom kan het idd overal groeien.
De reden hiervoor is dat planten hun voedingsstoffen opnemen in ionvorm. Dus voedingsstoffen die opgelost zijn in het water. En of die ionen zich nu bevinden in de bodem of in de waterkolom maakt voor de plant helemaal niets uit.
Dus opname van voeding kan zowel via de wortels als via de bladeren gebeuren.
Vandaar dat veel (niet alle) planten ook opgebonden kunnen worden, gelijmd of ergens tussen geklemd kunnen worden. Soms gaat de plant ook door met wortels aanmaken. Dit kan zijn voor verankering òf voor opslag van (reserve) voeding.
Dus voor veel soorten is bodemvoeding overbodig? Veel aquarianen hebben een voedingsbodem, of gebruiken kleibolletjes, lateriet of capsules tussen de wortels. Als er voldoende voeding in de waterkolom beschikbaar is, is de bodemboeding dan overbodig?
 
Dus voor veel soorten is bodemvoeding overbodig? Veel aquarianen hebben een voedingsbodem, of gebruiken kleibolletjes, lateriet of capsules tussen de wortels. Als er voldoende voeding in de waterkolom beschikbaar is, is de bodemboeding dan overbodig?
Ja, het is heel goed mogelijk om zonder enige vorm van bodembemesting succesvol planten te laten groeien.

Hier een voorbeeld van een scape met uitsluitend gravel zonder enige vorm van bodembemesting. Geen capsules, geen voedingsbolletjes, geen lateriet en geen ander vormen van bodem voeding. De bak draait volledig 100%
op waterkolombemesting dmv de Estimative Index

gefa.png


En nee, bodemvoeding is niet overbodig. Integendeel. Het is de meest succesvolle manier om planten te laten groeien
Want de makkelijkste manier om planten te laten groeien is met een aanbod van voeding vanuit de bodem èn de waterkolom. Maar de makkelijkste manier is niet de enige manier...
Als je veel ervaring hebt is het heel goed mogelijk om planten te laten groeien in een inerte bodem met alleen waterkolombemesting. Maar dan moeten een aantal dingen optimaal op elkaar zijn afgestemd: belichting, voeding, planten en CO2
 
Ik zag voorbij komen op bijgevoegde foto (is niet mijn eigen foto), dat de Ludwigia sp mini super red hier niet in de bodem staat?
Kan deze plant ook in het aquarium overleven als hij opgebonden is, of als drijfplant?
Dat hij dus niet persee in de bodem hoeft te staan?

Ik wil namelijk deze plant verplaatsen naar een plek in het aquarium waar ik niet meer bij kan komen.
Ik wil enkele stengels bevestigen aan een steentje en deze achter het hout laten zakken.
Alleen raakt het de bodem/grind niet.
Wel maak ik gebruik van vloeibare plantenvoeding, geen idee of deze Ludwigia het ook opneemt boven de grond, ipv uit de bodem/grind?

Bekijk bijlage 371228
Bron afbeelding: Google/Invital
Ludwigia's kennen in de natuur een extra overlevingsvorm. Wanneer de plant op de een of andere reden het slecht heeft op een bepaalde plaats zie je de steel bij de bodem langzaam zwart worden en afbreken. Hoger op de steel heeft het tussentijds al wortels gecreëerd. Ze gaat nu drijven en gaat zich elders weer met haar nieuw gevormde wortels verankeren in de hoop dat dit een plek is met betere omstandigheden om te overleven. De plant kan dus drijven al zal dit altijd tijdelijk zijn want een Ludwigia zal pogen om zich toch weer te verankeren.
 
Dus voor veel soorten is bodemvoeding overbodig? Veel aquarianen hebben een voedingsbodem, of gebruiken kleibolletjes, lateriet of capsules tussen de wortels. Als er voldoende voeding in de waterkolom beschikbaar is, is de bodemboeding dan overbodig?
Er is een reden waarom er voeding via de waterkolom en/of bodemvoeding nodig kan zijn. Alle moeras planten kennen een methode om voeding op te nemen via hun wortels maar ook via de waterkolom. Dat heeft te maken met het feit dat dit soort planten vaak moeten overleven in verschillende droge of natte situaties. Het zijn tenslotte moerasplanten die groeien in gebieden waar ze te maken krijgen met verschillende waterstanden. Er zijn ook verschillen in de mate waarop ze met wortels of via de waterkolom voeding opnemen. Dat heeft weer van doen met het feit of er overleeft moet worden in een compleet droge situatie ofwel in een situatie met de wortels in het water. Wanneer het water zich helemaal terugtrekt zie je ook dat een plant gedeeltelijk afsterft om bij voldoende water weer tevoorschijn te komen. Planten dit sterk leunen op een wortel gestel voeding opname merk je ook in je bak wel weer terug, Echinodorus bijvoorbeeld. Je vind ze daar waar het water zich sterk kan terugtrekken. Maar ook planten die het voornamelijk moeten hebben via de voeding opname via de waterkolom kennen we. Zij staan in de natuur dan ook weer vaak dieper in een wateromgeving.
 

Terug
Bovenaan