maanvissen lijken te happen naar zuurstof????


cone

Well-known member
Lid geworden
7 januari 2015
Berichten
473
Locatie
tegelen
Ik heb nu al een tijdje 10 maanvissen in mijn bak zitten.
Ze eten goed en groeien ook snel. het zal niet lang meer duren eer ze uitgeselecteerd worden en terug gebracht worden na een groepje van 5 tot 7 stuks.
Ik wissel 2 keer per week 30% wateren alle waardes zijn goed.

Toch zie ik de vissen geregeld wat op de bodem hangen en ze lijken te happen naar zuurstof. Iemand enig idee wat dit gedrag is? En of het erg is?

https://www.youtube.com/watch?v=Szen9t88aTQ
 
Maanvissen die naar zuurstof happen zitten aan het wateroppervlak en niet op de bodem. Kan je een filmpje maken en die hier posten? Dan is duidelijker zichtbaar waar jij je zorgen over maakt.
Door bijvoorbeeld stress kunnen ze sneller gaan ademen en " pompen" dan snel met hun kieuwen om extra zuurstof te krijgen. Als hun kieuwen niet goed ontwikkeld zijn, bv door onvolledige kieuwdeksels, ademen ze ook vaak te snel. Mijn ervaring met vissen met deze afwijking is dat ze niet oud worden en slecht groeien.

Als je het idee hebt dat je vissen te snel ademen kan je dat eens gaan vergelijken met de andere vissen in het aquarium. Zie je daar hetzelfde of niet?
Als je de stroming van het water aan het oppervlak vergroot krijg je een betere uitwisseling van gassen en daardoor ook een hoger zuurstofgehalte. Eventueel kan dit door een luchtpompjes te gebruiken.

Ik hoop dat dit je wat op weg helpt.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Die ademen wel heel snel inderdaad. Hoe is je oppervlakte stroming? Richt je uitvoer naar de oppervlakte. Zou er nu gelijk een bruissteentje/ zuurstofsteentje erin hangen.
 
Veel te snel ademen inderdaad.Ligt het wel aan je zuurstof.Heb je je waterwaardes gecheckt???
Misschien veel te veel nitriet/nitraat in je bakkie??
 
Wat zijn de waardes inderdaad en hoe wordt de bak gefilterd? Zie namelijk geen enkele vorm van stroming in de bak.
 
Zouden ze kieuwwormen kunnen hebben? Het ziet er inderdaad niet goed uit.
 
Ben geen Maanviskenner maar ben wel benieuwd naar alle waterwaarden.

Hoe groot is de bak waar ze nu inzitten en is dat wel ruim genoeg??
 
De waterwaardes zijn:
PH=7, KH=8, GH=5, NO2=0, NO3=10

Verder zit er zeker wel stroming in de bak en andere vissen hebben nergens last van ( corydoras, ancitrus en 3 algeneters waar ik de naam nu ff niet van weet).

Maar de maanvissen gedragen zich eigenlijk het grootste gedeelte van de dag normaal. Als je voor de baat staan komen ze meteen naar je toe omdat ze denken dat ze weer eten krijgen.
Alleen zo af en toe hangen ze net boven de bodem en happen ze.
Ook hebben ze de hele dag mooie strepen, behalve met de 2 waterwissels per week zijn ze een tijdje nagenoeg streeploos ivm met de stress denk ik. Ook eten ze heel goed.

Lucht pompje heb ik af en toe maar aan. 1 omdat ik de belletjes in de bak niet mooi vind
2 omdat ik vloeibare CO2 toevoeg
 
Weet niet hoe gevoelig ze zijn voor die co2
 
hobbykwekers zei:
Dat tekort aan zuurstof en het teveel aan CO2 is al snel te merken doordat vissen sneller en dieper gaan ademhalen.

hobbykwekers zei:
In het bloed van een vis zit dus een bepaalde hoeveelheid CO2 opgelost. Om die CO2 aan het water kwijt te raken moet de gasdruk van het CO2 in het bloed bij de kieuwen hoger zijn dan de gasdruk van het CO2 in het water. Immers gas wil alleen van een hoge naar een lage druk, en niet andersom.

Bron: http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... -het-water

Hoeveel voeg je toe? Teveel is ook niet goed. Had ook een groepje discussen in een 1,20 bak waar ik het aan toevoegde. Kreeg toen hetzelfde probleem. Hang er een bruis steen in en het is (waarschijnlijk) opgelost.
 
CO2 is voor planten. Niet voor vissen :)
 
Ik voeg standaard 2ml minder easycarbo toe dat het maximale wat toegevoegd mag worden.

Maar ik kan natuurlijk eens een week zonder proberen
 
Ik weet niet hoe gevoelig ze er voor zijn. Maar sommige vissen zijn er gevoeliger voor
 
Ik heb het ook een tijdje gedaan, en dan ook minder dan de helft van voorgeschreven, maar mijn betta's konden er totaal niet tegen. Werden helemaal gek vol in de stress en snel ademhalen. Misschien idd ook bij jouw maanvissen het geval...
 
ik had de link naar het YouTube-filmpjes niet gezien. Ze ademen in elk geval veel te snel. Dit kan zeker een gevolg zijn van een teveel aan CO2. Maanvissen kunnen daar HEEL ERG SLECHT tegen. Mijn advies is dan ook:

DIRECT een luchtpompje aanzetten op vol vermogen om het teveel aan CO2 weg te halen.
Stop een tijdje met het toevoegen hiervan en kijk hoe de ademhaling van de maanvissen gaat. De vissen zullen de komende dagen eerst moeten herstellen.

Ik ben bang als je niet direct een luchtpomp aanzet dat je morgen dode maanvissen hebt. Dit hele snelle ademen is namelijk verre van gezond voor hun.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
maar EasyCarbo is geen CO2...
(dus het argument wat betreft het luchtpompje is geen argument)

Jos, weet je ook van grote gevoeligheid voor EasyCarbo van maanvissen?
 
cone zei:
Ik voeg standaard 2ml minder easycarbo toe dat het maximale wat toegevoegd mag worden.

Maar ik kan natuurlijk eens een week zonder proberen

Carbo is geen co2 maar een vervanger zeg maar.
Met jou waarden heb je zo n 23mg co2 in je bak en dat is best redelijk te noemen.
 
Ik heb geen ervaring in het gebruik van easy carbo. Ik weet wel dat het een vervanger is van CO2. Ik gebruik een CO2 installatie met PH control en weet uit ervaring dat maanvissen erg gevoelig zijn voor een teveel aan CO2 en erg slecht tegen zuurstofarm water kunnen.

Omdat deze maanvissen gevaarlijk snel ademen, en er mogelijk toch een teveel aan CO2 of easy carbo of wat dan ook in de bak zit adviseer ik een luchtpomp te plaatsen. Veel extra waterbeweging zorgt voor een goede uitwisseling van gassen en dus ook voor een extra opname van zuurstof. En volgens mij hebben de maanvissen dat zeer snel nodig.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ik heb nu vier dagen geen easycarbo meer toegevoegd. Maar ik zie totaal geen verbetering. Ik heb al deze dag ook een luchtpompje aan gehad. Alleen s'nachts heb ik het uitgelaten.
Ben er over aan het nadenken om weer een spray bar aan het filter te hangen.
Nu heb ik een pijp met een T-eindstuk in het midden van de bak hangen.
 
Vervelend dat ze nog zo snel ademen. Waarom heb je de luchtpomp s'nachts uit gezet? S'nachts nemen je planten geen co2 op en produceren geen zuurstof. Een waterwissel zou denk ik ook ten goede komen voor je vissen.

Een spraybar die naar het wateropervlak gericht staat zorgt ervoor dat er een betere gas uitwisseling ontstaat. Spraybar iets boven het wateropervlak zorgt dat hij zuurstof meeneemt het water in.
 
Waterwissels ligt het niet aan. Ik wissel 2 maal per week 30% en waterwaarden zijn goed. Ik heb altijd een spraybar gehad maar me altijd gestoord aan het feit dat je dat ding zo ziet.
Daarom ik nu een eigen uitvoer gemaakt die minder opvalt.
Ik zie bij LFS in de showbakken ook nooit een spraybar. Dus ik snap eigenlijk niet waarom het bij niet werkt.
 
Je eigen uitvoer zorgt wel voor oppervlakte beweging? Maar zorgt namelijk voor een goede gas uitwisseling. Ik zou het bruissteentje voorlopig 24/7 aan laten staan tot je vissen weer normaal ademen. Dat was voor mij de oplossing toe ik dit probleem had. Daarnaast zou ik ook nog nu even een grote waterwissel doen met ietsjes koeler water. Daar zit namelijk meer zuurstof in.
Wat is de rest van je bezetting? Is die niet teveel voor je bak? 10 maanvissen voor een standaard 120 cm bak is al veel. Je hebt 240 of 300 liter?
 
NickM zei:
Je eigen uitvoer zorgt wel voor oppervlakte beweging? Maar zorgt namelijk voor een goede gas uitwisseling. Ik zou het bruissteentje voorlopig 24/7 aan laten staan tot je vissen weer normaal ademen. Dat was voor mij de oplossing toe ik dit probleem had. Daarnaast zou ik ook nog nu even een grote waterwissel doen met ietsjes koeler water. Daar zit namelijk meer zuurstof in.
Wat is de rest van je bezetting? Is die niet teveel voor je bak? 10 maanvissen voor een standaard 120 cm bak is al veel. Je hebt 240 of 300 liter?

Ik heb idd 240 liter, maar de maanvis groep wordt nog uitgedund.
Ik heb een paar maanden geleden een groep van 10 gekocht zodat er minder strijd in de groep zou zijn. En met de bedoeling of een groter aquarium volgend jaar te kopen of de vissen uitselecteren en een groep van 5-6 vissen over te houden. Groter aquarium zit er niet in dus ze worden begin volgend jaar uitgeselecteerd ;)

Ben net naar de LFS geweest en de filmpjes laten zien.
Conclusie: zoals meerdere hier ook schreven, te weinig stroming.
Ik heb een leuk systeem bedacht voor de uitvoer van mijn filter, maar helaas te dikke buizen gebruikt. :stom:
Dus ga ik tijdelijk mijn originele spraybar systeem gebruiken. En mijn eigen knutsel werk ga ik perfectioneren met dunner buizen waardoor de stroming harder gaat worden.
 
Ik zou als ik jou was nu aan de vissen denken en je CO2 uitzetten. Je luchtfilter op de juiste manier aanzetten (niet de bubbels zorgen voor zuurstof, maar de beweging in je water). Daarnaast zou ik overwegen een groter aquarium te kopen. de stamregel is 50 liter per maanvis, 7 maanvissen is niet uitzonderlijk veel voor een groeps/schoolvis, wat dus uitkomt op 350 liter. Dat is bijna 1/3e meer als wat je nu hebt.

Voor nu: De stroming van je filter zou ik exact over de horizontale lijn van je water 'sprayen', zodat er golfjes komen. Die zorgen voor meer zuurstof in je bak. Simpelweg omdat je wateroppervlak groter wordt door de golfjes, en ze in beweging zijn.

Ik weet de maten van je aquarium niet, maar hij lijkt hoger dan breed, wat ook zorgt voor minder zuurstof in je aquarium. (even extreem, een aquarium van 1m hoog, bij 10cm diep bij 10cm breed heeft dus amper oppervlakte, wat dus amper zuurstof op levert). Hierdoor heeft je aquarium dus meer aandacht nodig voor zuurstof.

Succes, het zijn mooie vissen!
 
Het nu drie weken geleden dat de problemen begonnen, maar met de vissen is het nu weer goed.
Ik heb de originele spraybar weer ge�nstalleerd en nu ook overdag de luchtpomp aan.
Ik heb tussen de tien maanvissen ook zeker een koppel. Want ik had meteen toen de aanpassingen gedaan zijn eitjes op een blad zitten, die verdedigd werden door het koppel.
Gelukkig waren ze de dag er op weg, want ik sta niet te wachten op klein grut.
Helaas kon ik de dag erna niet meer zien welke 2 een koppel vormde.
Bij het volgende nestje gaan er meteen 4 maanvissen er uit, zodat de groep kleiner wordt
 
Mag ik een maf voorstel doen?

Je zegt zelf dat je de luchtpomp/ de bellen niet mooi vind - waarom dan niet (ook) 's nachts gewoon aanzetten?
's nachts gaan planten ook zuurstof gebruiken (uit het water) dus dan heb je de grootste kans op een O2 tekort en bovendien dan zit je zelf toch niet voor je bak, toch?

Wel fijn om te lezen dat ze het allemaal gered hebben en ze nu al 'aan de leg' zijn.

Slim dat je met de easycarbo gestopt bent - bijna al je planten zijn zo te zien langzame groeiers die meer baat hebben bij een voedingsbolletje bij de wortels (afgezien van de lichtgroene klimmer in het midden, maar die doet het werkelijk bijna overal zonder aanmoediging).

Wanneer verwacht je de volgende ronde eitjes?
 
Bij mij gaat ' s nachts om twaalf uur tot ' s morgens zeven uur een luchtpomp aan in mijn huiskameraquarium. Ik belucht hiermee het water extra om zo te zorgen voor extra zuurstof en het bevordert de doorstroming achter mijn 3D achterwand. Helemaal uit het zicht en geen last ervan. Mijn maanvissen hebben er baat bij.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ik heb geen ervaring in het gebruik van easy carbo. Ik weet wel dat het een vervanger is van CO2. Ik gebruik een CO2 installatie met PH control en weet uit ervaring dat maanvissen erg gevoelig zijn voor een teveel aan CO2 en erg slecht tegen zuurstofarm water kunnen.

Omdat deze maanvissen gevaarlijk snel ademen, en er mogelijk toch een teveel aan CO2 of easy carbo of wat dan ook in de bak zit adviseer ik een luchtpomp te plaatsen. Veel extra waterbeweging zorgt voor een goede uitwisseling van gassen en dus ook voor een extra opname van zuurstof. En volgens mij hebben de maanvissen dat zeer snel nodig.

Hobbygroet,
Jos Hut
Hallo Jos, Ik heb mij Co2 gecontroleerd staan op PH 6,6. Zou dat te hoog zijn voor maanvissen? Ik heb meermaals een grote groep gehad maar in de loop der tijd gaan er altijd een paar dood. Zo slink ik eigenlijk continu van een groep van 8 naar 2 stuks. Aquarium is 1.55 x 0.50 x 0.60.
 

Bijlagen

  • ZA aqua.jpg
    ZA aqua.jpg
    231.2 KB · Weergaven: 45
Jos is amper of zelfs niet online dus die zal je vraag denk ik niet beantwoorden. Ik heb ook een ph van 6.65 dus dat is prima opzich maar de ph hangt samen met de kh en bepaald dan de co2.
Heb je een dropchecker en welke kleurt heeft die?
 
Ik gebruik een milwaukee ph controller stabiel op PH 6,6 temperatuur 26 graden, ook stabiel :D
 
Ja dat is wel stabiel maar je kan met een dc goed bepalen hoeveel co2 je in de bak hebt. De co2 tabel is niet echt betrouwbaar vaak.
weet je zo je kh?
 
@Wadelaar ik zie dat je op een aantal (oude) topics over maanvissen met problemen hebt gereageerd. het is waarschijnlijk een goed idee om een eigen topic te starten met daarin de problemen, je waterwaarden, wat voor filter je gebruikt, hoe vaak je het schoon maakt en alle andere zaken die van belang zouden kunnen zijn.
 
Ja dat is wel stabiel maar je kan met een dc goed bepalen hoeveel co2 je in de bak hebt. De co2 tabel is niet echt betrouwbaar vaak.
weet je zo je kh?
Hoi Jessica, het duurde even maar ik heb een testje gedaan, zie bijlage. inmiddels 2 stuks over van 8 en redelijk stabiel nu. 6 juvenile bijgevoegd en nu lijkt het even goed te gaan.
 

Bijlagen

  • 20220219_220043.jpg
    20220219_220043.jpg
    464.9 KB · Weergaven: 20
Misschien de CO2 niet s'nachts laten doorlopen voor zover het geval.Op een tijdschakelaar zetten.
 

Terug
Bovenaan