Maanvissen met mond tegen elkaar.


Tom.

Well-known member
Lid geworden
20 december 2020
Berichten
56
Leeftijd
26
Hoi aquarium leden,

Ik ben heel benieuwd wat het gedrag op het filmpje (zie bestand) te betekenen heeft? De maanvis rechts is een mannetje en de linkse is een vrouwtje. Ik lees hier namelijk verschillende dingen over. Gedrag is nu eenmaal moeilijk te bepalen en voor mij kan het 2 dingen zijn. Het is territoriaal gedrag of het is liefdevol. Ik ben benieuwd wat jullie ervan zeggen.

Met vriendelijke groeten,

Tom
 

Bijlagen

  • VID_20211210_162306484.mp4
    46.3 MB
Ik mis hier enkel het geluid fragment met, wat wat wat wat wat...


Dit kan of

1. Dominantie bepaling zijn
2. Boom boom dingen worden
 
Mijn stevige indruk na alles wat ik van mijn eigen manen gezien heb het afgelopen jaar: bepalen van de hiërarchie/territorium. Geen liefdesspel of iets dergelijks.

Het is het in de bek happen en duwen tot duidelijk wordt wie de sterkste van de twee is. Dat kan man versus vrouw zijn, man versus man. Maar dit is geen paaigedrag als je het mij vraagt. Koppelvorming en de hele eilegceremonie verloopt anders.
Goed in de gaten houden of de dieren elkaar niet te erg verwonden.
 
Hier pikken ze elkaar vaak op de kaak bij het bepalen van de hierachie.
 
Laatst bewerkt:
Hier ikken ze elkaar vaak op de kaak bij het bepalen van de hierachie.
Wat ik hier zelf heb gezien is dat er een soort verschillende stadia lijken te bestaan wat betreft die hiërarchie.
Wat je beschrijft over dat tikken op de kaak herken ik ook. Dat is wanneer het nog 'vriendelijk' gebeurt. Dan heb je het 'had je wat - had je wat ' stadium (zoals @Ancistruz al treffend beschreef met de 'watwatwatwat') waarbij er nog geen fysiek contact plaats vindt tussen de vissen, wat me altijd een beetje doet denken aan twee opgefokte mensen in een kroeg die elkaar per ongeluk aanstoten, dat idee. En daarna komt dit in de bek happen en duwen (soort tegenovergesteld touwtrekken) waarbij dat dreigen fysiek gemaakt wordt, dat kan een keertje gebeuren en daarna is er een 'winnaar', maar dat kan ook een aantal rondes knokken worden. En dat kan er heftig aan toe gaan met kapotgebeten bekken en gescheurde vinnen.
 
@Tom. Zijn beide maanvissen samen een koppel? Zijn ze onderdeel van een grotere groep of is een van de twee manen onderdeel van een koppel met een andere maan?
 
Hoi,

Het aquarium is 120-40-50 cm lang.
Dit zijn de enige 2 maanvissen in het aquarium.
Het mannetje is eerder in een koppeltje geweest, maar het vrouwtje is helaas overleden. Het mannetje zit er ook langer in dan het vrouwtje.
De vissen zijn geen koppel, maar dat moeten ze van mij wel worden. Echter kan ik ze niet dingen dus, als ze niet willen dan gaan ze uit elkaar.

Ik neig ook naar territoriaal gedrag, maar het is moeilijk te zien.

Met vriendelijke groeten,

Tom
 
Ze zullen zich eerder dood vechten dan dat ze voor jouw plezier een koppeltje vormen.
Dit zijn groepsvissen, twee is geen goed plan.
 
De vissen zijn geen koppel, maar dat moeten ze van mij wel worden. Echter kan ik ze niet dingen dus, als ze niet willen dan gaan ze uit elkaar.
Hoe weet je dat de ander een vrouw is als je deze niet al hebt zien eitjes leggen? Zover ik weet kun je dat onderscheid bij maanvissen eigenlijk niet zien tot er een legsel komt.
 
Ik heb nog een paar vragen.
Hoe lang zit de nieuwe maanvis er nu bij in? Wanneer is dit gedrag begonnen? Gelijk na de kennismaking of pas een poos later?
Zijn ze nu nog steeds aan het vechten of is dat nu gestopt? Indien het gestopt is, zwemmen ze samen op, of gaan ze elkaar uit de weg?
 
Hoi,

Het vrouwtje kwam van een ander koppel af, zei de verkoper. Waar het mannetje was overleden. Hier heb ik mijn eerdere maanvissen gekocht (maar die zijn overleden aan ouderdom (4.5 jaar volgehouden). Daarom weet ik met zekerheid dat het een mannetje en vrouwtje is. Echter heb ik altijd een koppel gehad in mijn aquarium. Ik lees en er is verteld dat als je een koppel hebt, je niet perse meerdere maanvissen in je aquarium hoeft te doen. Echter heb ik alleen ervaring met koppels die al meerdere eitjes gelegd hebben. Deze situatie is nieuw voor mij. Daarom schakel in jullie in.

De nieuwe vis zit er nu ongeveer 1.5 maand in. Het mannetje zit er ruim 1 jaar in. Moeilijk om te zeggen wanneer dit gedrag begonnen is. Ik gok 3 weken geleden. Dus een poos later. Het vechten is niet gestopt. Ik zie ze soms nog met de mondjes naar elkaar. En de vissen maken happende bewegingen naar elkaar als bijv de andere weg zwemt. Soms is het de man die het doet, de andere keer is het de vrouw die happende beweging naar elkaar maakt. Het lijkt schijn te zijn, (voor nu) want de vissen beschadigingen elkaar nog niet.

Als ik ze zie happen dan zal ik snel nog 1 filmpje maken.

Met vriendelijke groeten,

Tom
 
Hoi,

Misschien brengen deze filmpjes verduidelijking.

Filmpje 1: man hapt naar vrouw
Filmpje 2: vrouw hapt naar man
 

Bijlagen

  • VID_20211214_163843073.mp4
    24.3 MB
  • VID_20211214_164910674.mp4
    37.7 MB
Ja dat af en toe happen zie ik hier ook wel en dan met name tegen de tijd dat het licht uitgaat. Verder dan dit gaan ze dan weer niet en het blijft bij wat happen of pikken tegen de kaak onder de bek.
 
Meer dan territoriaal / rangorde gedrag zie ik hier niet in.

1m + 1v bij elkaar stoppen (als je al zeker weet dat het een man + vrouw is) levert zeker bij maanvissen maar beperkt succes op.
Het kan (met veel geluk) zijn dat ze koppelen.. maar dan nog doe je ze eigenlijk te kort door ze niet in een groep te houden, het echte groepsgedrag is ook heel mooi om te zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Goed van die filmpjes! En de aanvullende info.

Ik heb zelf heel veel drama gehad met manen. Uit die ervaring kan ik proberen te duiden wat ik zie.
Wat ik 'herken' aan je filmpjes is gedrag wat ik ook in mijn bak zie (ik heb meerdere dieren). Dat happen en wegjagen heeft voor zover ik weet inderdaad te maken met de letterlijke pikorde. Het gaat om onderlinge verhoudingen bepalen. Maar er zit ook een stukje intolerantie in bij de dieren jegens het andere individu. Het zijn soms net mensen, wat dat betreft, als jij even boos bent op je huisgenoot of partner kan dat soms ook escaleren in ruzie.

Wat dan handig is, is dat de manen een eigen 'kamer' hebben waar ze zich even terug kunnen trekken. Je bak is redelijk 'open' qua inrichting, het kan hier denk ik wel helpen om daar iets in te veranderen zodat de manen ook de mogelijkheid hebben om letterlijk even uit elkaars space te gaan zitten. Dat is iets wat ik als eerste zou proberen, om te kijken of dat iets op lost.
Als het vechten blijft en erger wordt en dit niet helpt, dan kan de situatie chronische stress opleveren voor in ieder geval de maan die steeds opgejaagd wordt, en dat is ook niet wenselijk.

Wat betreft manen in een groep houden; het zijn inderdaad groepsdieren, maar als je een groep hebt die niet in evenwicht is kan dat alsnog voor heel erg veel ellende zorgen. Dat kan erg nauw luisteren als je er eentje hebt zwemmen die een probleemgeval is.
 
Mijn stevige indruk na alles wat ik van mijn eigen manen gezien heb het afgelopen jaar: bepalen van de hiërarchie/territorium. Geen liefdesspel of iets dergelijks.

Het is het in de bek happen en duwen tot duidelijk wordt wie de sterkste van de twee is. Dat kan man versus vrouw zijn, man versus man. Maar dit is geen paaigedrag als je het mij vraagt. Koppelvorming en de hele eilegceremonie verloopt anders.
Goed in de gaten houden of de dieren elkaar niet te erg verwonden.
Bij Heros is dit ook gebeurd elke week bij mij. En dan eitjes.
 
Wat manen betreft. Ik denk toch echt niet dat het in de bek grijpen en duwen zoals te zien op de eerste video van @Tom. te maken heeft met paaigedrag.
Wel met (tijdelijke) onverdraagzaamheid, om wat voor reden dan ook.
Zoenvissen zijn er bijvoorbeeld berucht om dat ze vechten met de lippen tegen elkaar.
 
Okay.......

Vooral die laatste 2 filmpjes zijn tamelijk verhelderend of juist niet..
Tenzij je er ééntje eitjes hebt zien leggen zul je nooit echt weten welke de dame is..

Nu heb ik wel es een verhaal gehoord over een bewezen koppel waarvan de man dood ging..
Het vrouwtje was daar zo van in de stress geschoten dat de rugvin knakte en ze nooit meer een andere maanvis in de buurt duldde, oftwel.. het zijn net zwanen, setjes voor het leven, vandaar ook Rich zegt, je kunt geen koppeltjes maken, dat doen ze zelf of niet..

En als ik hier beter naar kijk begin ik haast te denken dat het 2 jongens zijn.. of dames wie zal het zeggen

Wat manen betreft. Ik denk toch echt niet dat het in de bek grijpen en duwen zoals te zien op de eerste video van @Tom. te maken heeft met paaigedrag.
Wel met (tijdelijke) onverdraagzaamheid, om wat voor reden dan ook.
Zoenvissen zijn er bijvoorbeeld berucht om dat ze vechten met de lippen tegen elkaar.

Nope, mee eens al heb ik het wel zien gebeuren bij mijn eigen koppel, maar die waren veel minder heftig naar elkaar en ook misschien es 1 keer in de paar weken dat je het toevallig zag

Dit lijkt meer op wat zoenvissen doen en dat is gewoon een potje knokken
 
het zijn net zwanen, setjes voor het leven, vandaar ook Rich zegt, je kunt geen koppeltjes maken, dat doen ze zelf of niet..
Wat betreft het zelf kiezen wie ze dulden, ben ik het helemaal mee eens. Dat is mijn ervaring ook.
Dat zwanenprincipe ligt iets genuanceerder. In ieder geval in mijn bak.
Ik heb hier verschillende koppels gehad, in verschillende samenstellingen, met dezelfde 'ploeg' vissen, die nieuwe/andere koppels begonnen te vormen nadat een partner afwezig raakte (door overlijden of uit huis plaatsing vanwege openlijke geweldpleging). GTST was er niets bij.
Zo waren er:
Luna (m) + Neil (v)
Neil (v) + Bebhionn (m)
Buzz (v) + Mundilfari (m)
Buzz (v) + Bebhionn (m)

En als ik hier beter naar kijk begin ik haast te denken dat het 2 jongens zijn.. of dames wie zal het zeggen
Geslacht maakt wat dit extreme gedrag (in de bek bijten en duwen) betreft niet uit.
Zo waren er hier de gevechten Luna (m) versus Neil (v), Luna (m) versus Bebhionn (m), en Luna (m) versus Fishie (m'n oude bejaarde blinde goudvis).
 
Hoi,

Dus advies wat jullie geven: 'kamers' maken voor de vissen en meerdere vissen. De kamers is geen probleem, de extra vissen zal toch even op zich moeten wachten. Want dan zou ik een aantal vissen eruit moeten halen.

Toch zie ik ook gedrag dat relateert aan het gedrag wat ik bij mij koppels heb gezien. Maar dit is vooral in de nacht of als het aquarium licht uitstaat, maar er staat nog wel een lamp aan in de kamer (kleine lichtval). Dan zwemmen ze in een keer rustig bij elkaar. Gaat het licht weer aan dan kunnen ze elkaar minder goed verdragen. Iemand die dit eventueel kan verklaren?

Met vriendelijke groeten,

Tom
 
Sparen voor een grotere bak.. Rio 450 ofzo ik zie nu pas die maten na nog es filmpje kijken
120 is al niet veel, hoewel het kan, als je een echt koppel hebt en er niet nog meer maantjes bij zet
maar die 50 x 40 is echt wel weinig, ook om uit te wijken, een echt goeie hoogte is vanaf 60 - 65 cm
Veel spiderwood wortels van boven naar beneden, links en rechts en drijfplantjes zoals limnobium (die met die hele lange wortelstrengen, en ja die zitten altijd in de knoop :D )

Oftwel veel schaduwen creëren zodat ze onzichtbaar in het decor op kunnen gaan met die mooie pyama's aan

Succes
 
Hoi,

Dus advies wat jullie geven: 'kamers' maken voor de vissen en meerdere vissen. De kamers is geen probleem, de extra vissen zal toch even op zich moeten wachten. Want dan zou ik een aantal vissen eruit moeten halen.

Toch zie ik ook gedrag dat relateert aan het gedrag wat ik bij mij koppels heb gezien. Maar dit is vooral in de nacht of als het aquarium licht uitstaat, maar er staat nog wel een lamp aan in de kamer (kleine lichtval). Dan zwemmen ze in een keer rustig bij elkaar. Gaat het licht weer aan dan kunnen ze elkaar minder goed verdragen. Iemand die dit eventueel kan verklaren?

Met vriendelijke groeten,

Tom
Mijn advies is om, voor je iets anders gaat doen, eerst te kijken of je iets kunt oplossen door inderdaad plekken in je bak te creëren waardoor de vissen zich echt van elkaar (en de wereld) terug kunnen trekken wanneer ze elkaar niet trekken, of de buitenwereld even niet goed trekken.
Kijken wat dat oplevert.

Het samen opgaan tijdens de nacht kan misschien te maken hebben met het principe 'safety in numbers'. Ben je met meer mensen in een donkere straat, dan voel je je veiliger dan in je eentje. Ook al mag je de persoon met wie je wandelt misschien niet echt, het is toch verstandiger om in ieder geval dan even samen de straat door te lopen. Mensen zijn groepsdieren, manen zijn groepsdieren.

Die extra vissen nu toevoegen vind ik niet per se aan te raden. O.a. hier kun je lezen waarom ik dat vind.
En dat heeft ermee te maken dat het nauw luistert of en hoe de vissen elkaar zullen verdragen. Wanneer je groep niet goed in balans is (grootte, man vrouw verhouding, eigen karakter, territorium), dan kan het toevoegen van vissen juist voor meer drama zorgen. Je kunt je afvragen of je daar je vissen een plezier mee doet.

Veel spiderwood wortels van boven naar beneden, links en rechts en drijfplantjes zoals limnobium (die met die hele lange wortelstrengen, en ja die zitten altijd in de knoop :D )

Oftwel veel schaduwen creëren zodat ze onzichtbaar in het decor op kunnen gaan met die mooie pyama's aan
Sluit ik me bij aan. Daarnaast heb ik hier gemerkt dat ze het fijn vinden om onder hout te hangen, wat je kan realiseren door hout in horizontale positie tegen je wanden te 'plakken' dmv aquariumclips op zuignap (zelfde soort dingen die je gebruikt om bijvoorbeeld je spraybar tegen de wand te bevestigen). Dan creëer je een 'afdakje'. En verlichting in de hoeken wat matigen met bijvoorbeeld (eco) bakpapier vinden ze ook leuk. Daarbij wel rekening houden met de lichtbehoefte van je planten.
 
Ik zou ook geen manen toevoegen want van de 5 hier is er na 1 jaar een overleden en ik kreeg ook het advies om de groep dan bij 4 te laten en dat gaat verder prima.
 
Even een kleine update:

Het gedrag op de hierboven gezette filmpjes zie ik bijna niet meer terug. Ik zeg niet dat het nu in een keer beste maatjes zijn. Ze gaan ieder een beetje hun eigen weg. Toch heb ik besloten om een groter aquarium te kopen (maten: 150-50-60). Ik ga hier de maanvissen vervolgens in doen. Daarbij zal ik 4 nieuwe gaan kopen (als mijn aquarium er klaar voor is). Vervolgens neem ik het advies om 'kamers' te maken mee en doe ik de vissen allemaal tegelijkertijd in, zodat ze geen territorium kunnen maken voordat er andere maanvissen bijkomen.

Met vriendelijke groeten,

Tom
 
Hoi aqualeden,

Het is al weer een tijdje geleden, maar mijn aquarium staat en de vissen zitten erin! Zal dadelijk een foto sturen, maar het licht staat nu nog uit.
Het andere aquarium staat ook nog, maar daar heb ik andere plannen mee.
Een van de oorspronkelijke bewoners van dit aquarium was de honing goerami. Ik vroeg mij af of deze samen gaan met de maanvissen. Vooral omdat mijn temp van de het oude aquarium op 24 graden stond en deze op 25. Dit, omdat de goerami's dan eerder schuim nesten gaan maken.

Hoor graag van jullie!

Tom
 
Vaak zie je ook dat ze elkaar op kin/kaak happen en dat is even bepalen wie de baas is.
 
Ja ze zijn nu weer bij elkaar als een koppel, maar de lippen zijn wel een beetje beschadigd
 

Terug
Bovenaan