Mijn gele vriendjes (JWdeBruijn)


Ja, een maat die ik normaal niet zou kopen. Ik weet ook niet meer hoe ik er aan kom. Mogelijk: Ik heb eens een stellage van bakjes overgenomen. Omdat ik kweekte kon ik ze gebruiken.
Misschien dat die daar bij was. Maar ik weet het niet zeker. In die tijd kocht ik wel meer tweedehands bakken die ik een tijd gebruikte en dan weer verkocht.
Wat ik er nu in ga doen weet ik nog niet, maar hij draait al vast.
Handelmannetje nog eentje jullie.
 
AF029c.jpg
 
Ik ben eerder lid geweest van de NVC.
AF030a.jpg

AF030b.jpg
 
AF030e.jpg
 
AF031a.jpg
 
Hoeveel boeken heb je wel niet John?
 
AF031c.jpg
 
Hoeveel boeken heb je wel niet John?
Dit zijn ze zo een beetje van cichliden, nog een paar kleine boekjes. Verder ook nog over aquariumvissen in het algemeen. Dat zijn er niet zoveel omdat mijn keus al gauw viel op cichliden.
Voor leden die interesse hebben Verduijn heeft nog een aardige collectie staan. Ook een paar in de aanbieding. Vroeger was er nog geen internet, dus je moest het wel van boeken hebben.
Of van een vereniging. Mijn eerste cichlide was de Egyptische muilbroeder. En daarna zag ik voor het eerst Malawi cichliden.
 
Nou dat is dan een flinke verzameling en ik heb er ook enkele tientallen via MP gekocht maar zoals je al aangeeft kijk je tegenwoordig meer op internet.
 
AF031d.jpg
 
Dit zijn ze zo een beetje van cichliden, nog een paar kleine boekjes. Verder ook nog over aquariumvissen in het algemeen. Dat zijn er niet zoveel omdat mijn keus al gauw viel op cichliden.
Voor leden die interesse hebben Verduijn heeft nog een aardige collectie staan. Ook een paar in de aanbieding. Vroeger was er nog geen internet, dus je moest het wel van boeken hebben.
Of van een vereniging. Mijn eerste cichlide was de Egyptische muilbroeder. En daarna zag ik voor het eerst Malawi cichliden.
Heb je toevallig nog boeken over de Egyptische muilbroeder (Ik neem aan dat je de pseudocrenilabrus sp. bedoelt?)
 
Heb je toevallig nog boeken over de Egyptische muilbroeder (Ik neem aan dat je de pseudocrenilabrus sp. bedoelt?)
Ik heb verschillende boeken/boekjes waar deze muilbroeder in staan. De naam Pseudocrenilabrus sp. is een latere naam. Toen ik hem kocht was het Haplochromis multicolor. Hij komt blijkbaar oa uit het Albert meer.
In de oude boekjes staat alleen een zwart/wit tekening waar je weinig aan hebt. Ik zie wel een foto van een paartje in The Cichlid Aquarium van Dr. Paul V Loiselle. Als je me verteld wat je weten wilt zoek ik er naar.
Ze zijn een beetje op de achtergrond geraakt door de Malawi cichliden. Ik zie ook een foto van Pseudocrenilabrus philander.
 
Ik wil ze gaan houden in een Juwel Rio 350 (dus 1.20m breed) en heb daar wel een aantal vragen over.
Wat is bijvoorbeeld in zo'n bak (er komen heel veel schuilplaatsen en verstopplekken in) wijsheid om te doen: 1 man en 2 of 3 vrouwen of beter 1 vrouw?
Kan er een klein groepje of een solo buikschuiver bij? (Ik heb nog een muis botia en een Botia striatae en een labeo Frenatus) en die wil ik eigenlijk graag in die bak houden of is dat tot mislukken gedoemd?
 
Ik wil ze gaan houden in een Juwel Rio 350 (dus 1.20m breed) en heb daar wel een aantal vragen over.
Wat is bijvoorbeeld in zo'n bak (er komen heel veel schuilplaatsen en verstopplekken in) wijsheid om te doen: 1 man en 2 of 3 vrouwen of beter 1 vrouw?
Kan er een klein groepje of een solo buikschuiver bij? (Ik heb nog een muis botia en een Botia striatae en een labeo Frenatus) en die wil ik eigenlijk graag in die bak houden of is dat tot mislukken gedoemd?
Oké, ga erover lezen met jouw vragen in gedachte. Wat ik zoal gelezen heb is dat ze minder agressief zijn dan Malawi cichliden. En in kleinere bakken gehouden kunnen worden. De Pseudocrenilabros sp.
wordt 8cm. De Pseudocrenilabros philander wordt 11 - 12cm. Ik haal het aan omdat tussen deze twee verwarring kan ontstaan. Buikschuiver haha, ik neem aan Corydoras. Zelf heb ik Corydoras paleatus samen met
Labidochromis caeruleus gehouden en dat gaat goed. Ik heb trouwens ook Odessa barbeeltjes jaren samen gehouden met Labidochromis caeruleus wat heel goed ging. Ik zit er aan te denken dat weer te doen.
Tot zo ver.
 
Gewoon 10 kleintjes en evt iets blauws vriendelijks socolofis.
Zie nu net dat niet over die gele gaat meer.😀
 
Oké, ga erover lezen met jouw vragen in gedachte. Wat ik zoal gelezen heb is dat ze minder agressief zijn dan Malawi cichliden. En in kleinere bakken gehouden kunnen worden. De Pseudocrenilabros sp.
wordt 8cm. De Pseudocrenilabros philander wordt 11 - 12cm. Ik haal het aan omdat tussen deze twee verwarring kan ontstaan. Buikschuiver haha, ik neem aan Corydoras. Zelf heb ik Corydoras paleatus samen met
Labidochromis caeruleus gehouden en dat gaat goed. Ik heb trouwens ook Odessa barbeeltjes jaren samen gehouden met Labidochromis caeruleus wat heel goed ging. Ik zit er aan te denken dat weer te doen.
Tot zo ver.
Weer wat verder. Gelezen dat 1 man en 3 vrouwen in een 35gallon tank kunnen. Dat is 140 liter. Bij jouw bak is dat heel ruim voldoende. Nu kan ook een tweede man erbij komen. Wat belangrijk is
dat er genoeg schuilplaatsen zijn. Hoeveel vrouwen mogelijk is weet ik niet. Botia soorten heb ik geen ervaring mee. Ik heb ook eens een Malawi meerval gehad die zich niets aantrok van mijn cichliden.
Wat ik mij herinner over Corydoras is dat ze moeite zouden kunnen hebben met hogere bakken omdat ze naar de oppervlakte moeten om lucht te happen. Ik heb daarom mijn buikschuivertjes in bakken
gehouden die niet hoger waren dan 40cm.
Weer wat geleerd. Ik dacht dat met citeren wat Lysia zei ook mee zou komen. Moet ik daarvoor + Multi citaat voor hebben?
 
Laatst bewerkt:
AF031e.jpg
 
AF032a.jpg
 
(Als je het niet erg vindt dat ik er verder over ga in dit topic):
Ik heb er verder Melanotaenia praecox in, er komen Aplocheilus lineatus in, en op de bodem heb ik dus de 2 botiaatjes en de labeo frenatus. De 2 botia's zouden wat mij betreft naar iemand ander mogen, maar als dat niet lukt, zal ik toch rekening met ze moeten houden.
Corydorassen ben ik nog niet aan uit of ik die in de nieuwe setting nog wil. Waarschijnlijk wel, en ze zitten er nu ook al in, dus de hoogte van de bak zal het probleem niet zijn.

Heb je enig idee hoe groot het territorium van de pseudocrenilabrus is als ze gaan broeden?
 
(Als je het niet erg vindt dat ik er verder over ga in dit topic):
Ik heb er verder Melanotaenia praecox in, er komen Aplocheilus lineatus in, en op de bodem heb ik dus de 2 botiaatjes en de labeo frenatus. De 2 botia's zouden wat mij betreft naar iemand ander mogen, maar als dat niet lukt, zal ik toch rekening met ze moeten houden.
Corydorassen ben ik nog niet aan uit of ik die in de nieuwe setting nog wil. Waarschijnlijk wel, en ze zitten er nu ook al in, dus de hoogte van de bak zal het probleem niet zijn.

Heb je enig idee hoe groot het territorium van de pseudocrenilabrus is als ze gaan broeden?
Nee, natuurlijk vind ik dat niet erg. Grootte van het territorium: In Het Cichlidenboek (Ad Konings). Er staat..Voor één mannetje en drie vrouwtjes zijn de afmetingen 90x30x30 wel het minimum. In een groter
aquarium kunnen twee aan elkaar gewaagde mannetjes worden ondergebracht. In The Cichlid Aquarium (Dr. Paul V. Loiselle) staat Pseudocrenilabrus demmand spacious tanks. Males defend territories up to
3' square in nature, behavior that carries over in captivity. 3' square is 91,5cm x 91,5cm. Hij zegt alleen Pseudocrenilabrus en niet of het multicolor of philander betreft. Blijkbaar beiden. Maar de multi wordt 8 cm.
en de philander 11cm. Voor de gein heb ik even gegoogled op beide namen op Afbeeldingen. Ps. multi en daarna Ps philander. Veel Foto`s zijn van dezelfde vissen. Dus blijkbaar is het veelal één pot nat.
Ikzelf zou zeggen dat jouw Rio 350 groot genoeg is voor een mannetje erbij. Ik zal die vissen die je ook noemt opzoeken om te zien wat er van gezegd wordt. VG, John.
 
In de algemene aquarium boeken die ik heb staat niet zo veel info. Of er zijn tekeningen van vissen, vaak zwart/wit maar ook in kleur. Betrekkelijk weinig foto`s of info is
te oud. Ik heb naar bepaalde vissen gezocht waarvan de info maar karig is. Voorbeeld
AF032c.jpg

Veel belangrijke informatie is er niet. Wel leuk om deze boeken te hebben omdat ik me herinner hoe het was in die tijd zonder internet. Wie herinnert zich bv De Particulier. Daar maakte ik gebruik van om tweedehands bakken te kopen of te verkopen. Ook zo vissen verkocht. Ik ben blij dat het tegenwoordig normaal is om overal foto`s bij te zien. Toen moest je er een heel
verhaal van maken om een vis te beschrijven. Tekeningen van vissen in kleur vielen wel mee, daar zit nog een beetje kunst bij. Maar gelukkig hebben we nu foto`s en zijn die beschrijvingen overbodig. VG, John.
 
Ik herinner me nog de Rizla plaatjesalbums en dat was al heel wat destijds. Nu zou dat niet meer echt werken want niemand rookt er meer;)
 
Ik hou van boeken. Internet is zeker gemakkelijker. Vroeger kopen en verkopen via advertentiebladen. Vond ik wel leuk, je wist nooit wat je tegen zou komen.
 
Bij de Aplocheilus lineatus kan ik je alvast een eind op weg helpen: dat is een vrij grote ( voor killi's dan) carnivore vis, die bijna uitsluuitend aan het oppervlak jaagt. Ik verwacht daar geen problemen van. De Melanotaenia praecox is scholende middenzwemmer van ongeveer 6 cm met een voorkeur voor dierlijk voedsel.
De botiaatjes verstoppen zich de hele dag, ze zouden eigenlijk in een grotere groep gehouden moeten worden, maar ze als restbestand overgenomen van iemand, dus als iemand ze hebben wil: be my guest en als niet dan blijven ze gewoon met zn tweetjes.
De labeo frenatus (familie van de vuurstaart labeo) kan behoorlijk territoriaal zijn, al gedraagt ie zich redelijk netjes in mijn bak.

Ik zit overigens te twijfelen tussen de P. philander en de P.nicholsii.
 
@JWdeBruijn kun jij verschillen vinden tussen de nicholsii en de philander? (op welk vlak dan ook: territorium/ gedrag/ weerstand/ gezondheid/ wat je verder maar vinden kunt)?
 
Bij de Aplocheilus lineatus kan ik je alvast een eind op weg helpen: dat is een vrij grote ( voor killi's dan) carnivore vis, die bijna uitsluuitend aan het oppervlak jaagt. Ik verwacht daar geen problemen van. De Melanotaenia praecox is scholende middenzwemmer van ongeveer 6 cm met een voorkeur voor dierlijk voedsel.
De botiaatjes verstoppen zich de hele dag, ze zouden eigenlijk in een grotere groep gehouden moeten worden, maar ze als restbestand overgenomen van iemand, dus als iemand ze hebben wil: be my guest en als niet dan blijven ze gewoon met zn tweetjes.
De labeo frenatus (familie van de vuurstaart labeo) kan behoorlijk territoriaal zijn, al gedraagt ie zich redelijk netjes in mijn bak.

Ik zit overigens te twijfelen tussen de P. philander en de P.nicholsii.
Ik vind ze allemaal mooi. Ik denk dat ikzelf voor P. multicolor of P. nicholsi zou gaan. Dat is zuiver alleen te doen om de grootte. 8cm of 11cm is een behoorlijk verschil. Je zou denken
dat maakt niet veel uit, maar als bv de lengte met 1,3 toeneemt, dan geldt dat ook voor de hoogte en de breedte. Dus krijg je 1,3 x 1,3 x1,3 = 2,2 In grootte is dat ruim 2 x zoveel.
Ook de volume en gewicht nemen met ruim 2 x toe. Ik houd dat altijd in gedachte voor als ik ze later toch in een kleiner bak wil hebben. Jouw bak is groot genoeg denk ik om
wat je hebt en er nog bij wil hebben. Soms moet je toch gewoon doen wat je voor ogen hebt. Je kunt niet altijd alles voor zijn. Ik ben benieuwd en blijf je volgen. VG, John.
 
Met het formaat heb je wel een punt.
Alleen zijn de verschillende bronnen (16 verschillende bronnen) het niet zo erg eens over hun uiteindelijke grootte:
Voor de P. nicholsi wordt genoemd: 7-10cm
voor de P. Philander 6-13 cm
voor de P. multicolor 5-12cm

Samengevat:
de nicholsi heeft de grootste minimum lengte en ook de kleinste maximumgrootte....
de multicolor bereikt met 5 cm het kleinste formaat, maar is gelijktijdig bijna de grootste.
De philander zit met minimumformaat tussen de nicholsi en de multicolor in, maar is met maximum formaat de grootste.


Ik ben de weg een beetje kwijt....
Kun jij een beetje duidelijkheid hierin brengen?
 
@JWdeBruijn kun jij verschillen vinden tussen de nicholsii en de philander? (op welk vlak dan ook: territorium/ gedrag/ weerstand/ gezondheid/ wat je verder maar vinden kunt)?
Ik zie dat Verduijn ze alle drie had. Op het ogenblik niet meer omdat ze uitverkocht zijn. Aangenomen dat zij wel het verschil weten. Ik heb hier en daar gekeken en wat opvalt
is dat informatie vaak overgenomen is. Er zijn ook verschillen zoals de grootte (lengte) van P. philander. De één zegt max 10cm, de ander zegt 11cm en nog een ander maakt er
12cm van. P. nicholsi 7cm, maar ook 8,5cm. Wat je wel kunt zeggen is dat P. multicolor en P. nicholsi kleiner blijven dan P. philander. Wat ik wel geloof naar wat ik meermalen
gelezen heb is dat ze minder agressief zijn dan bv Malawi cichliden. Overal valt te lezen 1 mannetje en meerdere vrouwtjes. Ikzelf heb zowel grint als zand gebruikt, maar geloof
dat ze liever zand hebben. Malawi cichliden maken kuilen in het zand om voor het nageslacht te zorgen. Ik vind het moeilijk om raad te geven over vissen die ikzelf niet gehad heb.
Het hebben van een reserve bakje voor noodgevallen is een plus. Zo ook plastic emmers, die nemen weinig ruimte in omdat je ze in elkaar kunt stapelen. VG, John.
 

Terug
Bovenaan