Mos uit het bos in aquarian


joep.p

Active member
Lid geworden
2 januari 2023
Berichten
35
Leeftijd
23
Hoi, ik heb een 240 liter gezelschap aquarium met garnalen, guppen, corridoras, en ancistriussen. Het loop allemaal heel goed!! Ik loop elke dag langs een weg waar mos groeid, dus ik heb een paar fotos gemaakt zodat ik iemand hier kon vragen of dat ook als aquarium mos gebruikt zou kunnen worden? Ik heb ooit gezien dat iemand dat had en ik vind dit zo mooi dat ik dat ook zou willen, of is het mos giftig dat kan ook. Hier een paar fotos van het mos en mijn aquarium
 

Bijlagen

  • IMG_20230309_162927.jpg
    IMG_20230309_162927.jpg
    225.6 KB · Weergaven: 95
  • IMG_20230315_131414.jpg
    IMG_20230315_131414.jpg
    228.2 KB · Weergaven: 88
  • IMG_20230309_162947.jpg
    IMG_20230309_162947.jpg
    217.1 KB · Weergaven: 83
  • IMG_20230315_131407.jpg
    IMG_20230315_131407.jpg
    399.4 KB · Weergaven: 82
  • IMG_20230315_131403.jpg
    IMG_20230315_131403.jpg
    337.4 KB · Weergaven: 80
  • IMG_20230224_174155.jpg
    IMG_20230224_174155.jpg
    187 KB · Weergaven: 77
  • IMG_20230309_162953.jpg
    IMG_20230309_162953.jpg
    230.6 KB · Weergaven: 75
Ik denk dat @Cornelius wel de nodige kennis heeft van mosjes en je wellicht kan helpen.
 
Ik ben er laatst achter gekomen dat je kan kiezen wat voor mos je wilt, mos dat onderwater groeid en leeft, of mos dat bovenwater leeft en wel in water kan maar dan niet meer groeid. Dan dient het meer als decoratie en verstopplek dan als groeiende levende plant. Terwijl mos wat voor aquariums bedoelt is ook als plant groeit onder water, zuurstof geeft en stoffen uit het water op neemt. Mos is een soort spons en als het niet bedoeld is om onder water te leven zal het uiteindelijk waarschijnlijk vergaan. Dus het is ook puur afhankelijk wat je er mee wilt doen, wat het doel is.

Daarnaast brengt alles van buiten een risico met zich mee hoe goed en veilig het ook voelt, de risicos kunnen veel groter zijn dan de voordelen je kunnen brengen in de meeste gevallen. Dus dat zou ik vooral niet vergeten af te wegen ondanks wat kan en niet kan.
 
Het loop allemaal heel goed!! Ik loop elke dag langs een weg waar mos groeid, dus ik heb een paar fotos gemaakt zodat ik iemand hier kon vragen of dat ook als aquarium mos gebruikt zou kunnen worden? Ik heb ooit gezien dat iemand dat had en ik vind dit zo mooi dat ik dat ook zou willen, of is het mos giftig dat kan ook. Hier een paar fotos van het mos en mijn aquarium
Niet alle mossen uit de natuur zijn geschikt voor in een aquarium, maar er zijn toch genoeg soorten die prima overleven onderwater. Welke dat zijn is een eigenlijk een kwestie van proberen. Daar kan je achter komen door de volgende werkwijze;

- zoek een mooie stukje mos en verwijder deze voorzichtig
- spoel deze uit onder een stromende kraan totdat het geheel schoon is (15 min.)
- plaats het schone mos onder water voor een paar weken, op een lichte plaats in een doorzichtig bakje (glas, kunststof)
- het kan langzaam gaan transformeren naar een onderwatervorm en bruikbaar zijn in een aquarium
- sommige soorten sterven gewoon af en andere kunnen gaan goed groeien

Maar er zijn genoeg andere mooie mosjes beschikbaar voor in onze bakken die je zo kunt kopen.
Als je een mooie mos aquascape zou willen proberen dan zou je een topic van mij eens rustig kunnen doorlezen: Mos aquascape
 
Wat leuk dat je deze vraag stelt, ik zit me precies hetzelfde ook al een tijdje af te vragen. Ik was er alleen nog niet aan toe gekomen om het te proberen.
 
Bedankt voor de reacties, ik ga het proberen
 
Hou ons op de hoogte als je wil van je bevindingen.
 
Hoi hoi,
Ik zit met de zelfde vraag. Dan zijn oude gesprekken altijd zo behulpzaam Ipv altijd nieuwe topics starten. Helaas zie ik hier nog geen eindresultaat.
Ik heb nu wat mossen die ik rond de Maas verzameld heb in een plastic bak bij het raam staan. Ik vind het toch erg spannend om dit in mijn aquarium te gaan stoppen.
Zou je misschien een update kunnen plaatsen van het experiment? Of eventueel anderen met ervaring?
 
Ik heb inmiddels wat mosplukken uit mijn tuin in de bak gehad. (Door de verhuis zijn ze eruit, en staan ze nu in een pot op het aanrecht te wachten tot ik bedacht heb waar en hoe ik ze terugzet.) Op zich deden ze het goed, alleen onderwater werden ze heel donker van kleur. En ik ben nog niet zo goed in het bevestigen van mos op ondergrond, dus zwierf het door de hele bak heen, en dat vond ik een iets minder groot succes.
 
Gaaf zeg.
Ik heb het zelfde, het wordt erg donker. Lijkt wel alsof het dood gaat. Blijft het wel in leven dan? En groeit het?

Ik heb verschillende missen verzameld. Heb jij ook meerdere soorten geprobeerd of enkel eentje
 
Spagnum blijft in leven groeit niet echt maar werkt wel als goede verstop plek voor je vissen.
 
Het blijft in leven, ik heb het inmiddels een jaar ofzo onder water. En ik heb de soort geprobeerd die in mijn tuin in mijn beek groeide, half onder half boven water. Ik vind mossen determineren erg lastig en ga je dus ook niet vertellen welke mossoort het zou kunnen zijn.
Maar als je mossen uit zeer natte tot onderwateromgevingen zou halen, zouden ze het moeten doen.
LET WEL OP: het zijn stukjes natuur die je daar weg haalt, zorg dat er minstens de helft overblijft en dat je verder niets beschadigt op weg naar je mos.
 

Terug
Bovenaan