Aquascape van Cornelius 2.0


Cornelius

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2017
Berichten
4,336
Locatie
Wateringen
Website
www.tspt.nl
Na het afbreken van mijn mos mountain scape ( LINK ) heeft eigenlijk het bakje even een tijdje leeg gestaan. Tijdgebrek en andere prioriteiten. Totdat ik op een mini vakantie op de veluwe een 'scene' tegenkwam
waarbij ik zodang geïnspireerd raakte dat ik direct weer aan de slag ben gegaan met een nieuw project.
Ik stond namelijk midden in het bos voor een enorm steile trap, met grote verweerde treden die helemaal begroeid waren met mos en andere planten. En dat wilde ik dus gaan namaken: een forrest scape met een speciaal focuspoint: een oude trap...

Na een tijdje een plan van aanpak gemaakt en het 1e wat ik moest doen was op zoek naar geschikt hout.
Bij de lokale bouwmarkt een aantal mooie platte stukken gevonden en thuis de nodige uurtjes passen, meten, zagen, opbouwen en afbreken. Tot het naar m'n zin was.

De trap heb ik eerst ruw opgebouwd met stukjes lava rock en de treden heb daarna erop geplaatst en zover mogelijk in het hout verzonken. Voor de rest is alles vastgezet met filtersigarethoezen en 2 seconden lijm.
Eventuele lijmplekken worden op ten duur overgrown door het mos en ik kan het eventueel op een later tijdstip altijd nog even behandelen.

Maar goed, uiteindelijk is dit het geworden:
000.jpg


Het is bijna klaar en het ziet er nu absoluut niet spectaculair uit, maar ik hoop dat het allemaal gaat meevallen als het dichtgegroeid is.
Pas als alles goed is ingegroeid ga ik er grind en hout aan de voorkant toevoegen voor een natuurlijk effect. De reden dat dit nog niet is gebeurt is omdat
ik de eerst weken waterwissels van 100% ga doen en dan is het lastig als er een grindbodem in ligt.

Moet nog even bepalen welke kleur het gaat worden. Heb er een fotootje bij gedaan om te laten zien wat ik hiermee ongeveer een beetje mee bedoel.

003.jpg


Dus ga ik jullie lastig vallen met een journal en hopen op niet te grote tegenslagen. Want ik kan natuurlijk wel een mooi theoretisch plan hebben gemaakt; in de praktijk loop je altijd tegen
onvoorziene problemen en tegenslagen aan. Maar dat maakt de hobby wellicht ook zo uitdagend.
Wish me luck
nof4ll.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wouw wat een bijzondere creatie :) heel leuk bedacht en ben benieuwd hoe dat er met 'groen' uit gaat zien.
Heb je ook een foto van de bos locatie waar je je scape op gebaseerd hebt?
 
Wouw wat een bijzondere creatie :) heel leuk bedacht en ben benieuwd hoe dat er met 'groen' uit gaat zien.
Heb je ook een foto van de bos locatie waar je je scape op gebaseerd hebt?
Nee, ik heb daar geen foto van. Wel ander vakantiekiekjes, :foto: maar die zal ik je besparen.
 
Ik heb de laatste details aangebracht om er toch zo'n natuurlijk mogelijke scenery van te maken en de hardscape staat nu een paar dagen onder water.
Dat doe ik niet omdat ik bang ben dat het hout gaat drijven. Ik heb immers alles vastgekit aan de bodem. Ten 1e gaat het hout veel tannine afgeven waardoor het water bruin gaat verkleuren, en dat wil ik er
zoveel mogelijk 'uitgespoeld' hebben. Daarnaast ga ik over een tijdje beginnen met de drystart en dan is het een groot voordeel dat het hout goed verzadigd is met water. Dan hebben straks de mosjes nèt
wat betere omstandigheden om te groeien.
Maar voor nu is het water nog errug bruin dus ik moet wel elke dag voor 100% verversen. Hier neem ik ruim een week de tijd voor.
Kan ik in de tussentijd alvast uitzoeken waar ik de plantjes ga bestellen. Het liefst alles bij 1 shop, want niet alle shops hebben mijn plantenlijstje op voorraad of beschikbaar. Anders lopen de verzendkosten erg op.

010.jpg


Dit is de plantenlijst die ik wil gebruiken;
- Fissidens fox - mini fissidens
- Riccardia chamedryfolia - koraalmos
- Bolbitis heteroclita difformis - mini varentje
- Bucephalandra Mini Coin - bucces van 1 tot 3 cm
- Vesicularia montagnei Krabi - Mini Christmas Moss - om een paar takjes te laten begroeien

-
015.jpg


keep you posted
nof4ll.jpg
 
Zozo, dat is nog eens een hard scape, veel water zal je niet meer nodig hebben om het bakje te vullen:D

Wel mooi, ben benieuwd
 
Originele scape!
Ziet er alvast veelbelovend uit!

Vesicularia "krabi" kende ik nog niet, lijkt een beetje op "bucephalandra moss" vind ik.
Mocht de "Krabi" onvindbaar zijn kan ik je wel wat buce-moss bezorgen (maar misschien heb je er nog? ;))

Misschien nog een leuke optie voor dit bakje: "fissidens miroshaki".
Dit is, met voorsprong, het kleinste plantje dat ik ooit kocht (en zag).
Ik kocht dit ongeveer 3 jaar geleden (en kreeg een stukje keukenpapier met 10 "plantjes" van elk amper 1mm groot :eek: Inclusief "worteltje" :stars:).
Niet makkelijk om geplant te krijgen met andere woorden.
Ze verdwenen vrij snel (ik had het planten niet zo goed aangepakt weet ik intussen) dus ik had het al lang opgegeven.

Maar het leuke is dat ik vorige maand opeens (in twee bakken zelfs!!) een klein groepje van dit "mini-varentje" ontdekte!
In één bak heb ik nu zelfs een heus "veldje" :D Miroshaki fissidens ( toch zeker een gigantische 2 vierkante centimeter) dat al die tijd onopgemerkt bleef en zich nu ineens spontaan aan een Seiryu steen heeft gehecht!
Vrij straf vind ik!
Never underestimate the power of plants!

Hoe dan ook: ik ben zeer benieuwd naar dit bakja na beplanting.
Succes (en veel plezier)!!
 
Mocht de "Krabi" onvindbaar zijn kan ik je wel wat buce-moss bezorgen (maar misschien heb je er nog?
Txs Willem. Ja ik heb nog steeds 2 stukjes "bucephalandra moss" in kweek. Het groeit wel enorm langzaam, maar het gaat iedergeval niet dood.
Ik zal het eerdaags eens knippen en verwerken in de scape. Kijken of het lukken wil. Goed plan :thumbs:

uit.jpg


Hoe dan ook: ik ben zeer benieuwd naar dit bakja na beplanting.
Succes (en veel plezier)!!
Thanks, plezier is er al. Planning van een scape is net als het boeken van een vakantie: de voorpret is al net zo leuk :D
 
Het groeit wel enorm langzaam, maar het gaat iedergeval niet dood.

Traag maar gestaag!
Het ziet er goed uit (zeker aangezien je met vrij weinig begon)!!

Ik heb sowieso de indruk dat bijknippen (of plukken) de groei kan versnellen.
In een paar van mijn bakken lijkt het zelfs (nu en dan) ahw in turbo-modus te gaan, ik zie dan dat het ineens een sprintje trekt na een periode van virtuele stilstand.
Het groeit hier onder andere (heel graag) op een paar (seiryu) stenen (bij vrij veel licht) en vooral na een snoeibeurtje groeit het soms zeer snel en enthousiast terug.

Planning van een scape is net als het boeken van een vakantie: de voorpret is al net zo leuk :D

Haha! Het is zelfs leuker dan de vakantie-voorpret vind ik! :thumbs: En het plezier stopt niet na het opstarten (de pret voor een vakantie is daarentegen veel groter dan de napret na de vakantie...:deal:)

Hoe groot is dit bakje eigenlijk? Is dat een 40cm bak? En welk hout heb je gebruikt voor de traptreden?
 
Laatst bewerkt:
Hoe groot is dit bakje eigenlijk? Is dat een 40cm bak? En welk hout heb je gebruikt voor de traptreden?
De standaard maat bakjes wat ik altijd gebruik 40x25x25. Die treden zijn van een standaard hardhouten plankje uit de bouwmarkt.
Gaat misschien wel liggen rotten op ten duur, maar dat is niet erg. Krijg je een mooi verweerde scenery van.
242x76f.jpg
 
De standaard maat bakjes wat ik altijd gebruik 40x25x25.

:thumbs:
Gezien het bakformaat tov de hoeveelheid gebruikte hardscape zal je alvast geen fortuin kwijt zijn aan plantenvoeding!
Zelfs indien je Ada voeding zou gebruiken...
:D
Ik ben benieuwd hoeveel water er nog in past. ;)
 
De standaard maat bakjes wat ik altijd gebruik 40x25x25. Die treden zijn van een standaard hardhouten plankje uit de bouwmarkt.
Gaat misschien wel liggen rotten op ten duur, maar dat is niet erg. Krijg je een mooi verweerde scenery van.
242x76f.jpg
Maar hoelang bewaar je de scapes dan? Of vervang je ze zo af en toe voor een nieuwe scape?
 
Het mosje groeit trouwens ook graag op hout en (semi) emers dus het is zeker een optie om tijdens de dry start te gebruiken.

20181030_175837.jpg
 
Maar hoelang bewaar je de scapes dan? Of vervang je ze zo af en toe voor een nieuwe scape?
Heel verschillend, maar niet zo lang als een aquarium. Gemiddeld bewaar ik ze een jaar. (van opbouw tot afbraak)
Zo heb ik een 12L garnalen bakje al 4 jaar en een 50L plantenbak alweer na een half jaar gestopt. Na verloop van tijd ben ik erop uitgekeken en zoek ik weer naar een nieuwe uitdaging.
Meestal als de scape op haar mooist is maak ik er een fotoshoot van en breek 'm daarna weer af (of zet 'm te koop) om vervolgens weer met iets nieuws te beginnen.
 
Ja dat te koop zetten is niet eens zo'n slecht idee. Je hebt wel een gave die ik zelf bijvoorbeeld niet heb. Als dat je helpt je hobby te bekostigen: Zeker doen!
 
Ja dat te koop zetten is niet eens zo'n slecht idee. Je hebt wel een gave die ik zelf bijvoorbeeld niet heb. Als dat je helpt je hobby te bekostigen: Zeker doen!
Verkopen is voor mij een goede manier om de hobby betaalbaar te houden.
En als ik een bakje geheel compleet verkoop (inkl. LED, filter en CO2) geef ik niet alleen advies mee, ook een paar flessen 'op maat' gemaakte voeding.
zodat de nieuwe eigenaar er nog heel lang en probleemloos kan van genieten.
 
Ik heb een shop in Duitsland gevonden waar ik alle plantjes in 1x kon aanschaffen en hoe leuk is het dan als je het pakketje bezorgt krijgt.
3 soortjes: Bolbitis, Bucephalandra en Chamedryfolia

020.png


Ik werk altijd graag met In-vitro als ik een DSM begin (dry-start methode) omdat je altijd relatief veel planten krijgt, ze zijn altijd vrij van slakken en de planten zijn
nog ik de bovenwatervorm. En met een dry start kunnen de plantjes al hun energie volledig gaan gebruiken voor de wortelvorming. Dus ik ben begonnen met smeren
en lijmen en zo ziet het er momenteel uit.
025.jpg
030.jpg
035.jpg


Fissidens en de Riccia zijn overal opgesmeerd en de Bucces en Bolbites zijn gelijmd. Het zijn beide epifyten dus hoeven niet in de grond. De Fissidens komt uit eigen opkweek.
Alles is goed beneveld met osmosewater, transparante folie zit erop en het licht staat voor 12 uur per dag op een timer. Ik gebruik hiervoor een Chinese RGB led op vol vermogen:
1850 lumen op een 25 liter bakje. Ik hoef niet bang te zijn voor alg, want er zit geen water in de bak
242x76f.jpg

Wel haal ik elke dag even het folie eraf voor een verse lading CO2 en hopen dat de plantjes goed gaan aanslaan. Ik weet nog niet hoelang deze opstart gaat duren.
Maar in de regel ga ik uit van week een week of 4. Maar als er iets interessants gebeurt zal ik het melden.

Keep you posted
nof4ll.jpg
 
Ziet er leuk uit Corne en welke lijm gebruik je hiervoor?
Ik gebruik de 2 seconden lijm van de Action en die werkt net zo goed als een tubetje van de LFS. :thumbs:
Dat is een kleine zeg, blijft ie zo klein?
Het is de 'Mini coin' en die worden max een cm of 5. En dat is precies de maat die ik nodig heb in dit kleine bakje
Maak je er eerst een papje van of gooi je het in de blender?
Met een schaartje knip ik het in hele kleine stukjes, schepje yoghurt erdoor en smeren maar :D
Ik heb er laats nog een videotje over gemaakt
 
Kunnen die in-vitro plantjes dan niet gelijk het water in? Heb ik wel gedaan laatst :S
Leuk project heb je, interessante methode om te zien die DSM.
 
Kunnen die in-vitro plantjes dan niet gelijk het water in? Heb ik wel gedaan laatst :S
Leuk project heb je, interessante methode om te zien die DSM.
Ja hoor dat is eigenlijk wel de bedoeling, en word in de regel ook altijd en door iedereen gedaan.:thumbs:

Maar deze in vitro plantjes zijn allemaal epifyten, en mijn ervaring is dat de wortelvorming net even wat beter gaat in een DSM.
En als het plantje stevige gezonde wortels heeft ontwikkeld komen ze beter door de opstart heen als de bak word afgevuld.
Vandaar.
 

Terug
Bovenaan