Aquascape van Cornelius 2.0


Klopt, wegens wat prive omstandigheden.
Bak heeft al die tijd ook leeg gestaan maar ben nu weer bezig met alles aansluiten voor een nieuwe opstart... helaas dat ik hem tijdelijk af moest breken Maarja, sommige dingen gaan voor.

Niet on topic maar erg leuk dat je er bent Peter en dat je weer gaat starten.
 
Er zit al aardig groei in en dat is het duidelijkste te zien aan plekjes met koraalmos wat het dichtste bij het licht is gesmeerd. Ik heb er een metertje ingehangen om de luchtvochtigheid en de temperatuur te monitoren.
Twijfel een beetje aan de accuraatheid hiervan want de luchtvochtigheid schijnt niet hoger op te lopen dan 60%. Temperatuur kan wel kloppen, die zit deze warme dagen gemiddeld op een graad op 25.
Maar; so far so good :thumbs:

040.jpg
 
Ik gebruik de 2 seconden lijm van de Action en die werkt net zo goed als een tubetje van de LFS. :thumbs:

Het is de 'Mini coin' en die worden max een cm of 5. En dat is precies de maat die ik nodig heb in dit kleine bakje

Met een schaartje knip ik het in hele kleine stukjes, schepje yoghurt erdoor en smeren maar :D
Ik heb er laats nog een videotje over gemaakt

Kijk, dit wist ik niet. Is het niet leuk om weer wat kennis op te doen? Mooi, Cornelis!
 
Er zit al aardig groei in en dat is het duidelijkste te zien aan plekjes met koraalmos wat het dichtste bij het licht is gesmeerd. Ik heb er een metertje ingehangen om de luchtvochtigheid en de temperatuur te monitoren.
Twijfel een beetje aan de accuraatheid hiervan want de luchtvochtigheid schijnt niet hoger op te lopen dan 60%. Temperatuur kan wel kloppen, die zit deze warme dagen gemiddeld op een graad op 25.
Maar; so far so good :thumbs:

Bekijk bijlage 274918
Met een Arduino, een luchtvochtigheids en een temperatuur sensor is redelijk eenvoudig én goedkoop een goed en redelijk nauwkeurig systeem zelf op te zetten.
 
Kijk, dit wist ik niet. Is het niet leuk om weer wat kennis op te doen? Mooi, Cornelis!
Leuk Ben, dat ik jou als zeer ervaren aquariaan nog een stukje kennis kan overdragen.:thumbs:
En dat is ook het mooie van de hobby; we zijn nooit uitgeleerd.
Met een Arduino, een luchtvochtigheids en een temperatuur sensor is redelijk eenvoudig én goedkoop een goed en redelijk nauwkeurig systeem zelf op te zetten.
Ik ben helemaal niet bekend met Arduino, maar misschien interessant om een keer serieus aandacht aan te spenderen.
Dit was een metertje uit China van 2 euro. Kan je ook niet zoveel van verwachten natuurlijk
 
Groeit wel snel idd, en dat helemaal zonder voeding? of heb je misschien wat voeding in een plantenspuit waarmee je het beneveld?
 
Groeit wel snel idd, en dat helemaal zonder voeding? of heb je misschien wat voeding in een plantenspuit waarmee je het beneveld?
Nee, ik gebruik 0,0 voeding. dat ga ik pas doen als de bak is gevuld, en dan met heel kleine doseringen.
De kans op 'verbranding' bij mosjes is erg groot in de opstart. Zeker als de mosje schade hebben opgelopen tijdens het smeren. Ik gebruik de 1e week wel altijd een wortelstimulator.
 
Een wat??????
Ja, ik gebruik bij een drystart altijd een wortelstimulator. In dit geval Rhizotonic.
Daarbij voeg je een hormoonpreperaat, vitamines en enzymen toe waardoor de ontwikkeling van de rhizomen van het mos (een mos heeft geen wortels maar rhrizomen waarmee deze zich vasthecht) beter en sneller verloopt.

(zou zomaar geplaatst kunnen worden in het topic Zijn al die middeltjes in de hobby een verbetering of een verslechtering? :D )
 
Ja, ik gebruik bij een drystart altijd een wortelstimulator. In dit geval Rhizotonic.
Daarbij voeg je een hormoonpreperaat, vitamines en enzymen toe waardoor de ontwikkeling van de rhizomen van het mos (een mos heeft geen wortels maar rhrizomen waarmee deze zich vasthecht
Klinkt als doping voor mosjes:D Werkt zo te zien goed.
 
Jeetje wat lukt dat goed zeg, van mijn plantjes wordt ik niet zo blij als hoe dit van jou groeit zeg :D
 
Gisterenavond heb ik het bakje afgevuld en dat was wel even schrikken... Ik had verwacht dat het hout nog wel wat verkleuring zou afgeven maar dit was wel extreem.
m7rktd.jpg


060.jpg



Dus ik heb verplicht 2x een waterwissel moeten doen en daarna was het al een stuk minder.
En dat is altijd balen want de kans is namelijk groot dat je daarmee toch stukje mos gaat 'losspoelen'. Dus even rustig de tijd genomen voor dit secuur werkje.
Heb er wel direct een zakje purigen in het filtertje gestopt en vandaag is alles weer prima helder geworden. Heb ook direct de CO2 aangesloten zonder exact te bepalen hoeveel ik precies toevoeg.
Ditmaal doe ik het een beetje op gevoel en houd ik mij aan de kleur van de dropchecker. Een groene kleur is meer dan genoeg voor dit plantenbestand en de hoeveelheid licht.
Dat staat nu natuurlijk niet op vol vermogen, ledje draait op 50%

065.jpg


Het is natuurlijk niet de 1e keer dat ik op deze manier opstart. In het verleden al de nodige ervaring opgedaan. Dus ik weet ook welke problemen ik kan gaan verwachten.
En die problemen die gaan ontstaan beginnen altijd als de bak is afgevuld; en dat zijn:

- bruinalg
- als de bak is afgevuld krijg je meestal melting van de bucce en bolbitus omdat de plant moet gaan omschakelen naar de onderwatervorm,
- die witte slijmerige schimmelvorming vanuit het hout die de plantjes kan gaan overwoekeren, wat ook weer een remming in de groei kan geven op dat ene plekje
- en dat het koraalmos de fissidens fox gaat overwoekeren

Dus genoeg aandachtspunten

Wish me luck
nof4ll.jpg
 
Zo zeg, wat een verschil nadat je de waterwissels gedaan hebt en Purigen in het filter. Ik vind het nu al heel erg mooi uit zien.
Wat heb jij een talent.
 
Wat een prachtige scape ! Ik ga dit ook zeker verder volgen!

Weet je al wat voor een garnaaltjes je er in gaat doen?
 
Wat een prachtige scape ! Ik ga dit ook zeker verder volgen!

Weet je al wat voor een garnaaltjes je er in gaat doen?
Txs Tessa, ik heb een bakje met Red Sakura waarvan ik denk dat ze er wel mooi inpassen.
En natuurlijk een aantal Amano garnalen voor het huishoudelijke werk. Maar eerst nog even wachten totdat alles een beetje stabiel word
 
Gisterenavond heb ik het bakje afgevuld en dat was wel even schrikken... Ik had verwacht dat het hout nog wel wat verkleuring zou afgeven maar dit was wel extreem.
m7rktd.jpg


Bekijk bijlage 275506


Dus ik heb verplicht 2x een waterwissel moeten doen en daarna was het al een stuk minder.
En dat is altijd balen want de kans is namelijk groot dat je daarmee toch stukje mos gaat 'losspoelen'. Dus even rustig de tijd genomen voor dit secuur werkje.
Heb er wel direct een zakje purigen in het filtertje gestopt en vandaag is alles weer prima helder geworden. Heb ook direct de CO2 aangesloten zonder exact te bepalen hoeveel ik precies toevoeg.
Ditmaal doe ik het een beetje op gevoel en houd ik mij aan de kleur van de dropchecker. Een groene kleur is meer dan genoeg voor dit plantenbestand en de hoeveelheid licht.
Dat staat nu natuurlijk niet op vol vermogen, ledje draait op 50%

Bekijk bijlage 275507

Het is natuurlijk niet de 1e keer dat ik op deze manier opstart. In het verleden al de nodige ervaring opgedaan. Dus ik weet ook welke problemen ik kan gaan verwachten.
En die problemen die gaan ontstaan beginnen altijd als de bak is afgevuld; en dat zijn:

- bruinalg
- als de bak is afgevuld krijg je meestal melting van de bucce en bolbitus omdat de plant moet gaan omschakelen naar de onderwatervorm,
- die witte slijmerige schimmelvorming vanuit het hout die de plantjes kan gaan overwoekeren, wat ook weer een remming in de groei kan geven op dat ene plekje
- en dat het koraalmos de fissidens fox gaat overwoekeren

Dus genoeg aandachtspunten

Wish me luck
nof4ll.jpg
Mooi bakje, Cornelis! Wat de Purigen betreft: Onze Chinese vrienden hebben daar ook een goed alternatief voor, ik gebruik het zelf al een tijdje. En aanzienlijk goedkoper!
IMG_20190111_161052.jpgIMG_20190111_161122.jpgIMG_20190112_131031.jpg
 
Mooi bakje, Cornelis! Wat de Purigen betreft: Onze Chinese vrienden hebben daar ook een goed alternatief voor, ik gebruik het zelf al een tijdje. En aanzienlijk goedkoper!
Txs Ben.
Bedankt voor de goede tip, ik heb gelijk wat besteld bij de Chinees :thumbs:

edit: zit daar een filterzakje bij?
 

Terug
Bovenaan