Aquascape van Cornelius 2.0


Ik zit nu in de periode dat op sommige plekken er de welbekende witte slijmlaag zich gaat manifesteren op het hout. Een bacterie wat aan het afsterven is. In principe kan het geen kwaad maar ik moet wel
oppassen dat het niet teveel gaat worden. De kleine mosjes kunnen daarin overwoekert raken. Meestal verdwijnt het wel na een paar weken. Als het teveel word kan ik het
altijd nog een beetje afzuigen met een slangetje. Maar, dat is lastig omdat ik daarmee de kans loop om het tere mos mee af te hevelen.

070.jpg


075.jpg


Deze laatste foto is tijdens de wekelijkse waterwissel van 100% op het moment dat er geen water in de bak staat.

080.jpg


keep you posted :thumbs:
 
Heb je een reden dat je 100% ververst? (Gok van wel :))
 
Heb je een reden dat je 100% ververst? (Gok van wel :))
Ja, daar zit natuurlijk wel een gedachtegang achter: Afval.
Ik wil zo min mogelijk afvalstoffen in de bak hebben om het ontstaan van alg zoveel mogelijk te beperken. Dat komt in het water door het hout en de afvalstoffen van de plantjes. Zeker bij het gebruik van CO2.

Dus is voor mij de beste manier waterwissels uit te voeren van 100%. Doe ik momenteel 2x in de week :thumbs:
 
Dat is zo Corne maar ja ik ververs hier in de meterbak de helft en dat is bijna 100 liter maar dat doen we ouderwets met een tuinslang hoor.
 
Ja. Over het algemeen gebruik ik daarvoor wat dunne bleek. Wel goed naspoelen met water.
Ik regenereer mijn Purigen ook met bleek, maar op de website van Alie geeft men aan om te regenereren met "high concentrated brine", wat volgens mijn kennis van Engels pekel betekend??? Wadistnu :)
 
Ik regenereer mijn Purigen ook met bleek, maar op de website van Alie geeft men aan om te regenereren met "high concentrated brine", wat volgens mijn kennis van Engels pekel betekend??? Wadistnu :)
Water met daarin hoge zoutconcentraties worden ook wel geadviseerd, ik meen 12 uur dompelen en dan naspoelen. Maar ik laat het een nacht in dunne bleek staan en spoel dan na. Tot nu toe werkt dat prima. Ik zal de eerstvolgende keer eens met zout werken om er ervaring mee op te doen. Overigens stellen de Chinezen ook dat het nodig is om dat maandelijks te doen. Zelf doe ik dat om de drie maanden zo ongeveer.
 
Water met daarin hoge zoutconcentraties worden ook wel geadviseerd, ik meen 12 uur dompelen en dan naspoelen. Maar ik laat het een nacht in dunne bleek staan en spoel dan na. Tot nu toe werkt dat prima. Ik zal de eerstvolgende keer eens met zout werken om er ervaring mee op te doen. Overigens stellen de Chinezen ook dat het nodig is om dat maandelijks te doen. Zelf doe ik dat om de drie maanden zo ongeveer.
Ok Benvo , ik ga het zelf ook eens proberen. 100 gr zout op 1 l water zal wel voldoende zijn zeker?
Bedankt voor de feedback.
 
Is dit op dezelfde manier te regenereren alq Seachem Purigen?

Is dit qua kwaliteit vergelijkbaar met Purigen?

Ik zou het prettig vinden als er gewoon een PM wordt verstuurd voor verdere specifieke vragen over een onderwerp wat in 1e instantie niet verder relevant is in dit topic.
Dank U
 
Het groeit snel, vooral het koraalmos. De Fissidens blijft iets achter ditmaal, maar dat komt omdat het gewoon een langzame groeier is.
De pic is van bovenaf gemaakt tijdens een waterwissel. Dit doe ik momenteel 2x per week voor de volle 100%. Ik gebruik hiervoor gewoon leidingwater.

095.jpg
 
Waar ik bang voor was gebeurt dus momenteel: heel veel bruinalg en de melting van de epifyten. Wellicht door de hitte van de laatse week.
Ik ga de erg aangetaste bladeren maar direct afknippen, dan hoeft de plant daar geen energie meer in te steken. Maar dan is er altijd de vraag; zijn de wortelstokken sterk genoeg om dat te overleven?
Gelukig zijn de mosjes nog in prima kwaliteit.

100.jpg


Maar, een beetje oplettende lezer ziet dat er nog wel wat meer aan de hand is...

101.jpg


Rode circel: er ontstaan nieuwe uitlopers. Dus dat is een goed teken
Gele circel: nog steeds last van schimmel uit het hout
Blauwe circel: het oude blad word slecht, nieuw blad ziet er goed uit. Dus dat is ook een goed signaal
Grijze circel: daar lijkt wat alg te zitten. Dus dat plekje wegzuigen en een paar keer extra waterwissel deze week.

Gelukkig zijn deze ongemakken altijd maar tijdelijk en er is natuurlijk 'geen paniek' in de spreekwoordelijke tent.
Naar mate de bak ouder gaat worden en de plantmassa gaat toenemen komt alles weer wel goed. Het enige wat nu belangrijk is zijn het schoonhouden en de waterwissels.

Keep u posted :thumbs:
 
Bruine alg hoort een beetje bij opstart natuurlijk, hopelijk trekt het snel weer weg.
DSM is fantastisch voor mos, maar zelf heb ik het idee dat bucephalandra (en aanverwanten als crypto's en anubias) minder problemen hebben als ze van Invitro meteen overschakelen naar submers. Maar met een beetje geluk herpakken ze zich wel.

Ik vind de hardscape echt heel origineel, zit er nog bodemmateriaal onder/achter of is het nu nog puur steen en hout?
 
Ik vind de hardscape echt heel origineel, zit er nog bodemmateriaal onder/achter of is het nu nog puur steen en hout?
Zoals de doorsnee afbeelding laat zien is de scape opgebouwd uit stukken hout, die schuin in de bak zijn gezet.
De ruimte onder het hout heb ik opgevuld met grote stukken steen waardoor er een goede watercirculatie aanwezig is.

ds.png


Als de scape bijna is volgroeid, en als ik dan nog maar 1x een waterwissel per week ga doen, komt er zwart grind aan de voorkant. Zodat er mooie natuurlijke overgang word gemaakt
 

Terug
Bovenaan