Nieuw zeewater avontuur 120*60*55


Nog een voorkeur voor bepaald merk?
Afschuimer vermoed in?
Als ik kon kiezen zou ik een gebruikte bubbleking mini 180/200 hebben . Or nog mooier, een double cone met rond de 1000lph lucht inname.. maar ik wil geen 1000€ betalen, en er worden er 0 aangeboden gebruikt...

Ik ben in discussie voor een vertex omega 180i..
Jong gebruikt exemplaar, mooi ding, heb er vroegah ooit eentje nieuw gekocht..

Maar als ik een bbk/mini bbk/vertex alpha 170 tegenkom, is dat een instant buy als er normaal bedrag voor gevraagd wordt
 
Afschuimer vermoed in?
Als ik kon kiezen zou ik een gebruikte bubbleking mini 180/200 hebben . Or nog mooier, een double cone met rond de 1000lph lucht inname.. maar ik wil geen 1000€ betalen, en er worden er 0 aangeboden gebruikt...

Ik ben in discussie voor een vertex omega 180i..
Jong gebruikt exemplaar, mooi ding, heb er vroegah ooit eentje nieuw gekocht..

Maar als ik een bbk/mini bbk/vertex alpha 170 tegenkom, is dat een instant buy als er normaal bedrag voor gevraagd wordt
Bubble king is inderdaad mooi spul. Maar ik heb dat geld er ook niet voor over.
Heb zelf vroeger altijd Deltec gehad en werkte ook prima.
Draai nu met de afschuimer van red sea en dat gaat ook goed.
 
Redsea gebruiken sicce syncra pompen, helemaal prima idd, de vertex omega serie gebruikt de zelfde!

Mijn 1000l had een deltec 2000i.. probleem met deltec is dat ze vroegah echt keigoede Duitse aquabee pompen gebruikte, de 1455 /2060/2560 waren echt DE schuimers... Toen het hele dc pomp gebeuren op gang kwam, hebben ze die goede Duitse pompen vervangen voor Chinese jebao units ... In principe prima, alleen de levensduur daarvan is gewoon minder, de prijs ging echter alleen maar omhoog..
Ik heb anderhalf jaar een 2000i gehad (nieuw gekocht) en in die tijd is 1 x de pomp, en 2 x de controller vervangen onder garantie, daarom zou ik dan idd eerder een redsea reefer skimmer of vertex omega pakken!

Een gebruikte Bbk of vertex alpha is best goed te betalen.. hele avond keiharde marktplaats onderhandelingen, en nog steeds geen schuimer😂

Ow ik heb een kleine kosten breakdown gemaakt .

Bak. Gratis
Leidingwerk. 100€
Opvoerpomp. 100€
Verlichting. 230€
Steen en zand. 200€
Zout. 90€
Toevoegingen. 130€
Stroming. 200€

Rest mij alleen nog een afschuimer..
 
Nou al met al een flinke uitgave maar ja daar heb je straks iets moois voor terug.
 
Ja ok dat scheelt inderdaad veel maar ja alles wat je nog hebt moeten bijkopen tikt toch best aan natuurlijk. Maar ja een hobby kost geld;)
 
Ja we hebben een dure hobby 😅🙈🤩
Dat kan het zijn ja maar goed als de TS een nano met een Betta had gekocht dan zou het best meevallen;)
Je kan het zo duur maken als je wil zeggen ze vaak.
 
Dat kan het zijn ja maar goed als de TS een nano met een Betta had gekocht dan zou het best meevallen;)
Je kan het zo duur maken als je wil zeggen ze vaak.
Klopt, maar merk aan mezelf dat dat voor mij dan niet genoeg is 🙈😍🤣
 
Ja we hebben een dure hobby 😅🙈🤩
Het is geen geheim dat zout gewoon flink duurder is dan zoet.. het had allemaal flink goedkoper gekunt hoor, ik had ipv 180€ stenen, ook bij bevriende hobbyisten gratis dood/gebruikt steen kunnen halen.

Ipv een 230€ ledbak (koopie, ding kost 1400€ nieuw) oudere led oplossing kunnen kiezen..

Ipv een bubbleking een bubblemagus of oudere deltec kunnen kopen .

Ipv een gyre (200€) een sow20 (100€) of zelfs aliexpress kunnen kijken.

Ik wil wel een goede kwaliteit bak met goede kwaliteit techniek neerzetten, en dat kan als ik bepaalde dingen gebruikt koop.

De levens afhankelijke dingen (opvoer/stromingspomg) heb ik gewoon nieuw gekocht van goede kwaliteit, en daarom ook gekozen om zelf nieuw leidingwerk aan te leggen.. dit ding moet gewoon 5 jaar draaien zonder teveel ellendez dan ben ik blij


Het blijft een hele hoop centen natuurlijk voor de meeste, maar dat wist ik toen ik eraan begon en vind het voor de spullen die ik heb gevonden, redelijk meevallen
 
Wat heb je per kilo betaald voor het levend steen als ik vragen mag want de lfs hier verkoopt het niet meer want de prijzen werden veel te hoog en hij kon er niets meer op verdienen eigenlijk.
 
Wat heb je per kilo betaald voor het levend steen als ik vragen mag want de lfs hier verkoopt het niet meer want de prijzen werden veel te hoog en hij kon er niets meer op verdienen eigenlijk.
Ik kreeg gisteren een mail van Oceanstore die had weer flink wat levend steen binnen gekregen uit Indonesië.
19,99 per kilo.
319,99 per 20 kilo
 
Het is geen geheim dat zout gewoon flink duurder is dan zoet.. het had allemaal flink goedkoper gekunt hoor, ik had ipv 180€ stenen, ook bij bevriende hobbyisten gratis dood/gebruikt steen kunnen halen.

Ipv een 230€ ledbak (koopie, ding kost 1400€ nieuw) oudere led oplossing kunnen kiezen..

Ipv een bubbleking een bubblemagus of oudere deltec kunnen kopen .

Ipv een gyre (200€) een sow20 (100€) of zelfs aliexpress kunnen kijken.

Ik wil wel een goede kwaliteit bak met goede kwaliteit techniek neerzetten, en dat kan als ik bepaalde dingen gebruikt koop.

De levens afhankelijke dingen (opvoer/stromingspomg) heb ik gewoon nieuw gekocht van goede kwaliteit, en daarom ook gekozen om zelf nieuw leidingwerk aan te leggen.. dit ding moet gewoon 5 jaar draaien zonder teveel ellendez dan ben ik blij


Het blijft een hele hoop centen natuurlijk voor de meeste, maar dat wist ik toen ik eraan begon en vind het voor de spullen die ik heb gevonden, redelijk meevallen
Dat is ook zo, het was meer bedoeld in het algemeen 😊😊
 
Ik heb doodsteen gekocht.. 40 kilo 180 of 160€ uit me hoofd.. wel echt rif steen, geen keramiek of door mens gemaakt..

Arka myreef rock
 
Ok en ja dat is te betalen. Wat ga je toevoegen om alles qua bacterien op orde te krijgen dan?
 
Niet te vergeten ook dat als je het spul 2de hands koopt je bij verkoop relatief weinig nog afschrijft valt mij op tenminste. Heb op mijn AI primes en Tunze afschuimers niet veel afschrijving gehad, al zakt de prijs natuurlijk wel als er weer een nieuwer model wordt uitgebracht.
 
Ok en ja dat is te betalen. Wat ga je toevoegen om alles qua bacterien op orde te krijgen dan?
Word vol zeovit.. dus vanaf dag 1 over zeoliet filteren met zeostart/zeofood/zeofood s..
Ter ondersteuning denk ik dat ik 1x microbelift special blend oid toevoeg, op deze manier heb je een lange maar heel rustige indraai periode..
Ik speel met het idee om een "resistente" vis of paar aan te schaffen ter ondersteuning van de opstart (worden dan chromissen) maar ik ben daar nog niet zeker over..

De afschuimer is iig binnen...
Leidingwerk is af..

Muurtje waar hij tegen aan staat heeft een verse laag witte latex gekregen, voorlopig hoeft de bak dus niet verplaatst te worden..

1afvoer had een klein lekje, domme ik had 1 koppeling niet strak aangedraaid (is dus verholpen)..

Verder is 2/3e van mijn bestelling pas aangekomen, morgen komen de opvoer en stromingspomp,

Wat er wel is:
Zand
Zout
Toevoegingen
Slangklemmen en kleine dingetjes..
 

Bijlagen

  • PXL_20230830_195949919.MP.jpg
    PXL_20230830_195949919.MP.jpg
    4.2 MB · Weergaven: 40
  • PXL_20230830_195957812.jpg
    PXL_20230830_195957812.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 38
Special blend voeg ik ook regelmatig toe en dat moet goed zijn voor de bak.
 
Natuurlijk is t een hoop geld, maar t valt mij nog erg mee als je dus deels tweedehands koopt. Ik vind het heel interessant te lezen hoe je het opbouwt en wat het je kost. Je visie is hetzelfde als die van mij. Wat kan gebruikt, maar essentiële zaken nieuw, zodat je daar zeker op kunt vertrouwen.
Ik ben heel benieuwd naar de verdere opbouw en kosten.
 
Dat is precies mijn idee, met de kant tekening dat ik in dit geval ook dingen gebruikt heb gekocht omdat de kwaliteit van bepaalde merken gewoon beter is.
Deze afschuimer kost nieuw 1150€ uit me hoofd, deze is jong gebruikt (anderhalf jaar, de pomp is 1 jaar oud).. Royal exclusiv producten hebben hier een productie datum in de voet gestanst, dus je kan dat ook redelijk verifiëren.
Ik heb 225€ betaald.. daar had ik ook best een geschikte nieuwe Chinese schuimer van kunnen kopen, echter koop je dan een stuk minder kwaliteit..

En... Niet iedereen vind 450liter totaal volume "klein" nadeel van zout is als je beetje leuke vissen wilt hebben, ga je sneller naar grotere aquaria dan zoet
 
Nou dat is een nette prijs voor dit soort zaken die nog vrij nieuw zijn.
 
Test fit...
Sump invoer links.... Opvoer rechts...
Bbk 200 double cone schuimer.. jecod dcp5k opvoer.. uiteraard met nette klemmetjes en stukje silicone slang en daarna 20mm druk pvc..
Ik wilde graag 32 opvoer maar omdat deze bak 2 boringen heeft, en ik 2 afvoeren een must vind, moest hij achterlangs, en daarom voor 20 gegaan.. 5k opvoer is ook echt dikke overkill.. de helft is goed genoeg, dus k kan het verlies in flow wel accepteren zo.

Let wel, er volgt nog een grote schoonmaak.. de waterstofzuiger is alleen even afwezig
PXL_20230831_151728598.jpg
 
Zout.. zand.. en zeovit.. 3Z's waar k wel van houdt
PXL_20230831_151642497.jpg
 
Dcp serie van Jecod zijn inderdaad prima.
Heb bijna heel de serie al wel gehad zowel in aquaria als zwembad opstelling.
Super stil, en zuinig
 
Ik heb alleen op de vorige 1000liter een red dragon gehad (bigblock 6000).. die zijn gewoon sterker, ik had de 9k jecod dct.. en die was zichtbaar minder sterk dan de 6k red dragon..
Maar die kosten letterlijk 6x zoveel..

Ik heb ooit 1 eerste serie DC 8jaar terug kapot gehad.. en heb een keer een controller van de deltec 2000i kapot gehad (is ook een jecod pomp).

Prijs/kwaliteit... Meer dan prima, is tegenwoordig ook een no-brainer om voor jecod te gaan..


Als deze stuk gaat ooit.. komt er wel een reddragon voor terug
 
Hier ook een dcp 18000. Nog nooit schoon gemaakt en draait al jaren non stop.
 
Hier ook een dcp 18000. Nog nooit schoon gemaakt en draait al jaren non stop.
Ja na de dcs meen ik.. zijn ze er goed.. vroeger zat een deel van de sturing in de pomp, in de eerste dc series.. en die gingen stuk , dct/dcp/dcs en alle nieuwere zijn top .

Wat s sump poetsen toch een klote werk zeg👀

Schuimer is uit elkaar geweest.. echt helemaal.. rotor en pomp zijn letterlijk nog als nieuw.. de body is wat faal geworden.. maar eenmaal nat zie je daar niet meer van..

PXL_20230831_182248003.jpg
 
En toen... Een tegenvaller...

Ik had een cantoni industrieel osmose apparaat met 4 membranen eronder... Ding is een tijdje niet gebruikt... En kortsluiting in de controller... Pomp direct op 230 werkt wel . Maar komt geen water uit...

De osmopure 75DI.. is de houder van het koolblok gescheurd, en dus ook onbruikbaar..

Helaas... Geen osmose water..

Ik heb de vrouw gevraagd of zei langs aquaasan kan om iets nieuws uit te zoeken. Wordt vervolgd..

PXL_20230901_153606223.jpg
 

Terug
Bovenaan