No³ waarde (veel) te hoog


SmartAqua

Well-known member
Lid geworden
21 juli 2020
Berichten
74
Leeftijd
28
Locatie
Brabant
Goedemorgen lezer,

Ik ben sinds 2 maanden trotse bezitter van een Reefer XL 425 Deluxe aquarium, met alle toeters en bellen er bij.
Na 3 weken om de dag meten (met Hanna Instrument meters) met de juiste waardes besloten om de vissen en koralen uit de oude bak over te zetten.

Vissen oude bak;
1x Pincetvis (Chelmon Rostratus)
1x Vossenkop (Siganus Vulpinus)
1x Doktersvis (Paracanthurus Hepatus Yellow Belly)
2x Zeepaardjes (Hippocampus Reidi Yellow)
2x Anemoonvisjes (Amphiprion Ocellaris)

Na het overzetten van de vissen, (een week later) een nieuwe opruimploeg er in gezet (zeester, 2 kreeftjes, 10 slakken).

Afgelopen week diverse nieuwe koralen gekocht en een 3 tal nieuwe vissen, en vanaf 2 dagen later is de No³ waarde van het aquarium van 5,7 naar 71,7 gegaan en gisteren een nieuwe meting gedaan en is die zelfs 75,0.

Even de laatste 3 metingen op een rij;
24-10 No³ = 5,7
26-10 No³ = 71,7
28-10 No³ = 75,0

Voor 26-10 voegde ik standaard dagelijk 8 ml DSR EZ-Carbon, op 26-10 heb ik de waarde verhoogd naar 16ml per dag en sinds gisteren heb ik hem verhoogd naar 20ml per dag.

Wat gaat hier mis? Po4 is overigens 0,17 (vanuit de laatste meting)
 
Ik ben geen expert maar ik denk dat door het overzetten er veel meer belasting in je bak is en de bacteriecultuur zich moet aanpassen.
 
Ik ben ook zeker geen expert maar ik denk dat @jessicapilon gelijk heeft. Het verhuizen van een bak heeft een grotere impact op da bacteriecultuur dan de meeste mensen denken.
Dat de no3 waarde nu zo snel omhoog schiet betekend naar mijn idee dat de bacteriecultuur zich begint te herstellen en al de afvalstoffen die tijdens de verhuizing losgekomen zijn aan het verwerken zijn tot het restproduct "no3".
Je hebt nu simpelweg te maken met een kleine opstartsyclus waar je gewoon doorheen moet.
Po4 is nu wat aan de hoge kant, hier kunnen sommige koralen gevoelig voor zijn maar een no3 van 75 kan op zich geen kwaad voor de gezondheid van de dieren. Houd wel in de gaten dat je nu geen algen-explosie krijg, algen houden namelijk wel van verhoogde no3/po4 waarden.

Als je gevoelige koralen zoal acro's hebt dan zouden die het nu wel even wat lastiger kunnen krijgen.

Mijn advies zou nu zijn om:
- no2 meten en zorgen dat deze heel laag blijft (anders enkele grote waterwissels uitvoeren).
- 1 of enkele grote waterwissels uitvoeren, dit is de eenvoudigste manier om no3 te verlagen. Een 50% waterwissel verlaagd de no3 direct met 50% (voor po4 is dit helaas iets ingewikkelder).
- EZ-Carbon dosering volgens de tabel op de fles rustig verhogen tot de meetresultaten laten zien dat de waarden omlaag gaan. Volgens mij heb je voor deze hoeveelheid water nog wel wat speling tot je aan de maximale dagelijkse dosering zit.
- Met een los pompje de stenen afblazen zodat los vuil dat vrijgekomen is tijdens de verhuizing niet voor problemen gaat zorgen, een powerfilter helpt daar zeker bij (er vanuit gaande dat je de DSR methode hanteer door de ez-carbon).

succes
 
Laatst bewerkt:
Ik moet bekennen dat ik in de oude bak No3 had van 100 (salifert test) en Po4 van 0,25 (ook salifert). Het enige wat ik heb overgezet zijn de vissen en 1 stuk koraal.
De rest is allemaal nieuw.

- No2 is gek genoeg waarde 0 (momenteel nog een salifert testje).
- waterwissel staat voor volgend weekend op de agenda, je schets hier 50% van het water, dat zou dus 110 liter moeten zijn?
- ez-carbon voeg ik nu na 15 dagen al 25ml toe (10ml om 10u, 10ml om 14u en 5ml om 18u).
- met een kwastje haal ik nu alle rotzooi overal vandaan.

kan het ook iets zijn met de verlichting?
 

Terug
Bovenaan