OMG...250 is coming...


Ja dat is ook de natuur een beetje Roberto.

Zeker. Ik vind het heel leuk en schattig en fascinerend om te zien, maar ben geen kweker dus 30 nieuwe acara's is niet mijn hoogste prioriteit. Overleven ze het dan is dat helemaal prima,
maar ik ga er geen aparte bak voor optuigen 🙂
 
Dat is ook mijn idee hoor en gelukkig heb ik bij de Manen nooit eitjes en eigenlijk ben ik daar wel blij om want ik heb ook geen extra bak klaarstaan.
 
Nou, hierbij een update die al een tijdje overtijd is. Met de vissen gaat het allemaal goed, de 2 acara's hebben voortdurend nestjes, en de sveni's zijn inmiddels niet meer zo schuchter, integendeel, ze komen meteen kijken als we in de buurt van het glas komen.
Toch zat ik een tijdje met het aquarium in mijn maag (niet letterlijk 😋), en ik weet niet goed waardoor dat komt. Ik heb de sveni's een tijdje te groot gevonden, ik moet zeggen dat dit nu inmiddels wel wat begint te wennen. Ik heb het graven wellicht wat onderschat,
en het irriteerde me dat elke 3 dagen er weer een andere plant ronddreef. Gelukkig heb ik het nu inmiddels dusdanig vast staan met steen en hout, dat dit nog ongeveer 1x per week is 😖We zien onze L010A helemaal niet meer, en de L201 nog amper.
Ik vind het voeren irritant omdat de sveni's vanwege hun omvang ook het voer van de L-nr's opvreten, waardoor ik twijfel of die nog aan hun voer komen. Al met al was ik er minder enthousiast over, dan ik in eerste instantie had gehoopt en verwacht.

Ik heb erg getwijfeld over het houden van de sveni's, maar tegelijkertijd vind ik ze prachtig om te zien, het is puur het formaat en deels het gegraaf, maar ik vind het wel weer heel schattig hoe zachtzinnig ze zijn naar medebewoners. En ik merk dat ik met meer plezier
naar de bak kijk nu de plantjes een beetje beginnen te groeien, ik denk dat ik er binnenkort nog wat extra bij in doe, ik geloof te merken dat de vissen het ook allemaal waarderen. Maar ik ben er dus nog niet helemaal overuit wat er precies mankeert voor me. Het aquarium
zelf is trouwens helemaal top, daar geen opmerkingen. Misschien had ik toch voor een kleinere soort als de Thorichtys elliotti moeten kiezen, waardoor de combinatie met een aantal maanvissen mogelijk zou zijn, heb zelfs met het idee van discussen gespeeld, lijken
me prachtig maar tegelijkertijd ook wel gedoe/kwetsbaar. Misschien toch een schooltje congo tetra's voor wat extra kleur? Misschien het aantal sveni naar 5 ipv 7 en een paar altum's erboven? Ik weet het niet goed.

Nou, beetje een 'lief dagboek' stukje zo 🤷‍♂️😂
 
Paar rode acara's erin?

En op een gegeven moment moet je jezelf toestemming geven om te genieten van wat het geworden is. Ik merk van mezelf vaak dat het helpt om me te voorstellen dat het niet mijn bak is, maar van iemand anders. En dan zie je opeens het werk niet meer, maar de positieve kanten, en sta je ademloos te kijken naar de vissen en de planten.
 
Paar rode acara's erin?

En op een gegeven moment moet je jezelf toestemming geven om te genieten van wat het geworden is. Ik merk van mezelf vaak dat het helpt om me te voorstellen dat het niet mijn bak is, maar van iemand anders. En dan zie je opeens het werk niet meer, maar de positieve kanten, en sta je ademloos te kijken naar de vissen en de planten.

Heb naar die rode acara's gekeken inderdaad, maar ze komen niet uit amerika, niet een dealbreaker op zich, maar de 2 blauwe zijn al vrij intens en domineren de rest als ze kleintjes hebben, ik ben bang dat met extra acara's erbij de terreur nog groter wordt onderling.
Binnenkort maar eens wat rommelen met de indeling, heb nog een mooi stuk hout liggen dat er nu niet echt in past, maar wel gaat passen als ik er wat steen uithaal.
 
Beetje becichlidereren, t zijn immer baarsjes die kunnen ons nog lusten.
Met je verkregen extra ruimte kun je ze in natuurlijk grotere populaties houden.
 
Hoe bedoel je dat precies Edwin?

Dit is hoe het er momenteel bij staat, zeker niet ontevreden mee, op wat kleine frustraties na.
Wat zouden jullie doen? Zo laten, iets eruit, juist iets erbij in..?

20240516_163610.jpg
 
Ik zou gewoon eens even rustig wachten tot je vallisneria een grotere bos is, eventueel op nog 2 plaatsen (1/3e links en 1/3e van de rechterkant) zetten, maar je groen moet gewoon eerst wat groeien en wat meer 'body' krijgen.
 
Linken flinke jongens op de foto ja. Maar staat er mooi bij. Een bak veranderd altijd flink in een paar weken
 
Ik zou het ook nog even aankijken, planten lekker laten groeien.

Hoe groot is dat stuk hout wat je nog hebt liggen?
 
Ja qua bezetting laat ik het nog maar even idd. 2 van de valisneria pakken redelijk aan, maar 2 andere bosjes staan te verpieteren helaas, en worden ook voortdurend losgewroet.
Het stuk hout is ongeveer 90cm, wel flink stuk, maar wel een mooie en helaas was het ook geen goedkope, dus dat ie nu in de schuur ligt vind ik een beetje zonde. Helaas is het
inrichten eigenlijk wat te snel gegaan die dag, maar het was zo'n volle dag en ik wilde hoe dan ook de vissen er aan het eind van de dag weer in hebben, achteraf gezien had ik
daar toch wat meer de tijd voor moeten nemen.

Ik denk dat ik het middelste eiland naar rechts ga verschuiven, ik vind het alleen vervelend om in de bak te gaan schuiven omdat de L201 zich de laatste tijd weer een beetje laat zien,
die kan geloof ik erg slecht tegen verhuizen/verandering, dat vind ik erg sneu, en ik moet daarvoor 1 van de 2 valisneria die het net wel lekker doet verplaatsen.
Maar toch maar even doorheen bijten denk ik. En rechts op de tak zit ik nog te denken aan een grote javavaren, hoewel ik met die soort ook niet vaak veel geluk heb, maar alleen maar
anubias in de bak is ook een beetje eentonig 😁
 
Ik zou als ik jou was, ook als je het nog weer gaat veranderen, gewoon eerst eens even een paar maanden de rust erin laten komen. Dan gaan de vallisneria's het ook beter doen, dan kun je een stek (of meerdere) op de plaats zetten waar je ze in de toekomst wilt hebben, en dan als die aanslaan de 'ouderplanten' eruit halen en verpoten.
 

Terug
Bovenaan