Onbekend beestje


Saskia1989KV

Well-known member
Lid geworden
2 januari 2022
Berichten
46
Leeftijd
35
Dan is mijn bak eindelijk ingedraaid, haal ik garnalen, sta ik op het punt om ze in de bak te zetten en zie ik plotseling dit beestje zwemmen 😖 heb er 2 exemplaren uitgevist. Wat is dit volgens jullie? Ik heb al wat research gedaan mar kan niet echt met zekerheid zeggen dat ik het weet…
7761C3C2-DFE5-4DCB-8843-24BAD3E7A143.jpeg
 
Je bent er op tijd bij dus 👍.
 
Rovers dus gelijk eruit halen en in de gaten houden of er meer zijn.
 
Ik heb er nu 2 uitgehaald... Ik hoop dat het er niet meer worden Ik hou de bak goed in de gaten maar ben natuurlijk niet altijd in de buurt...
Duimen maar want de garnaaltjes zien er wel heel tevreden uit in hun nieuwe thuis :)
 
Ondertussen 11 monsters in totaal verwijderd... Hopelijk was het dat 😆 Ik vermoed dat ze geen slachtoffers hebben gemaakt, ik had 20 garnalen en kon er net nog 18 tegelijk spotten. De overige 2 zullen wel ergens verstopt zitten, lijkt me...
 
Pfff, dat zijn er ook gelijk een hoop. Misschien ten overvloede, maar handig om het goed in de gaten te blijven houden en te blijven vangen, want ze lusten graag een garnaaltje.
 
Ik volg het met arendsogen 🤓 Als ik thuis ben natuurlijk...
Er zijn vandaag wel 3 garnaaltjes verschaald dus ik denk dat ze het best naar hun zin hebben. Ik heb er ook een 4 à 5 met een eivlek dus hopelijk mogen we binnenkort kleintjes verwelkomen 🥰🙃
 
Heb je enig idee hoe ze in je bak zijn gekomen?
 
Ik vermoed door planten...
 
Uit de winkel?
 
Inmiddels zijn we een tijdje verder. Ik heb in totaal een 15-tal rovers verwijderd. Dit weekend echter een heel vreemd fenomeen: 2 min of meer volgroeide libellen boven het wateroppervlak met daarnaast de verschaling van de larve. Ik heb ze natuurlijk verwijderd. Heeft iemand dit al meegemaakt?
 
Dan had je ze dus niet allemaal...
 
Inmiddels zijn we een tijdje verder. Ik heb in totaal een 15-tal rovers verwijderd. Dit weekend echter een heel vreemd fenomeen: 2 min of meer volgroeide libellen boven het wateroppervlak met daarnaast de verschaling van de larve. Ik heb ze natuurlijk verwijderd. Heeft iemand dit al meegemaakt?
Oei dat klinkt alsof ze behoorlijk hardnekkig zijn. Is het mogelijk om je hele bak leeg te halen, het zand te wisselen voor nieuw zand en alle planten, hout en stenen te behandelen met waterstofperoxide?
Je moet dan helemaal opnieuw beginnen met je bak maar dan ben je er wel vanaf. Hebben ze al vissen gepakt of doen ze dat niet?
 
Oei dat klinkt alsof ze behoorlijk hardnekkig zijn. Is het mogelijk om je hele bak leeg te halen, het zand te wisselen voor nieuw zand en alle planten, hout en stenen te behandelen met waterstofperoxide?
Je moet dan helemaal opnieuw beginnen met je bak maar dan ben je er wel vanaf. Hebben ze al vissen gepakt of doen ze dat niet?
Voorlopig heb ik enkel garnalen. Die hebben ze tot op heden wel gerust gelaten. Wanneer weet je zeker of ze weg zijn? Dat vind ik zo moeilijk om in te schatten…
 
Ja ik denk dat je zoveel mogelijk zelf moet controleren of er nog zijn want je weet niet van tevoren hoeveel er in de bak zijn gekomen denk ik.
 
Inmiddels zijn we een tijdje verder. Ik heb in totaal een 15-tal rovers verwijderd. Dit weekend echter een heel vreemd fenomeen: 2 min of meer volgroeide libellen boven het wateroppervlak met daarnaast de verschaling van de larve. Ik heb ze natuurlijk verwijderd. Heeft iemand dit al meegemaakt?
Bijzonder want zover ik lees op internet leven ze jaren onderwater en als echte Libelle maar enkele weken. Ik zou dan denken dat ze al heel lang in je bak hebben gezeten of al vrij groot zijn meegelift.
 
Oei dat klinkt alsof ze behoorlijk hardnekkig zijn. Is het mogelijk om je hele bak leeg te halen, het zand te wisselen voor nieuw zand en alle planten, hout en stenen te behandelen met waterstofperoxide?
Je moet dan helemaal opnieuw beginnen met je bak maar dan ben je er wel vanaf. Hebben ze al vissen gepakt of doen ze dat niet?
Voorlopig heb ik enkel garnalen. Die hebben ze tot op heden wel gerust gelaten. Wanneer weet je zeker of ze weg zijn? Dat vind ik zo moeilijk om in te schatten…
Bijzonder want zover ik lees op internet leven ze jaren onderwater en als echte Libelle maar enkele weken. Ik zou dan denken dat ze al heel lang in je bak hebben gezeten of al vrij groot zijn meegelift.
Mijn bak staat nog maar 2 maanden :giggle:
 
Kleine aanvulling op bovenstaande, dit zijn waterjufferlarven (Zychoptera), die zijn over het algemeen binnen het jaar volwassen. Daarnaast zijn deze lang niet zo roofzuchtig als echte libellen (Anisoptera) en kunnen vrijwel nooit kwaad in een aquarium.
 
Nou ja hoe de beestjes heten dat kan mij nooit zo boeien en al dat gespuis vang ik vlot uit:DD
 
Kleine aanvulling op bovenstaande, dit zijn waterjufferlarven (Zychoptera), die zijn over het algemeen binnen het jaar volwassen. Daarnaast zijn deze lang niet zo roofzuchtig als echte libellen (Anisoptera) en kunnen vrijwel nooit kwaad in een aquarium.
Oh bedankt! Dit is toch een geruststelling. Ik denk niet dat ik tot nog toe slachtoffers heb. Hopen dat het zo blijft want mijn eerste babygarnalen hebben zonet het licht gezien 🥰
 

Terug
Bovenaan