Trofis collisa 1000 van Nickey


Top bak Nickey! Lekker groen, niet overbevolkt en netjes in balans. Goed bezig :)

Als je iets met dat licht wilt doen.. dan zou je middels een soort van frame de planten weg kunnen houden onder maximaal 1 van de lampen.
Het is lastig uitleggen, maar stel voor dat je een doorzichtig plastic bakje in het water hangt onder de lamp. Daar kunnen de slierten planten daar niet komen en kan er dus licht door het bakje naar de bodem schijnen.

Je kunt zo ergens een gaatje creëren, Het licht weerkaatst vervolgens wel een beetje rond in de bak, dus meer dan een gat heb je niet nodig.

Dit is puur een technische tip ... Ik heb dit eens op zee gedaan om een bepaald koraal licht te geven onder vingerleders. Dit werkte prima, al was het een uitdaging !

Anderzijds is het flink snoeien af en toe ook niet slecht. We hebben immers geen winterperiode in onze bakken.


Dankjewel :)

Goed idee al loopt het in mijn hoofd op 1 ding mis... de planten gaan dan toch onder het bakje volgroeien en dan komt er toch alsog geen licht? ;)
 
Dankjewel :)

Goed idee al loopt het in mijn hoofd op 1 ding mis... de planten gaan dan toch onder het bakje volgroeien en dan komt er toch alsog geen licht? ;)

Ow ja je moet wel een enigszins handig plekje vinden. Ik heb het met plexiglas gemaakt. Mijn bakje was 10x6cm groot. Ik had inderdaad problemen met de diepte omdat er dingen onderdoor gingen groeien.
Effectief scheelde het echter de helft. Mijn bakje zat ongeveer 5cm onderwater. Ik denk dat je daar ook net meer wegkomt.

Let wel op, het is niet nodig kennelijk.. want je bak doet het prima. Ik deed het voor een koraal, maar in jouw geval zou het een apart licht inval geven en de bodem iets meer verlichten zodat je onderaan de takken ook blad krijgt.

Helemaal nodig is het natuurlijk niet !
 
Ow ja je moet wel een enigszins handig plekje vinden. Ik heb het met plexiglas gemaakt. Mijn bakje was 10x6cm groot. Ik had inderdaad problemen met de diepte omdat er dingen onderdoor gingen groeien.
Effectief scheelde het echter de helft. Mijn bakje zat ongeveer 5cm onderwater. Ik denk dat je daar ook net meer wegkomt.

Let wel op, het is niet nodig kennelijk.. want je bak doet het prima. Ik deed het voor een koraal, maar in jouw geval zou het een apart licht inval geven en de bodem iets meer verlichten zodat je onderaan de takken ook blad krijgt.

Helemaal nodig is het natuurlijk niet !

Ik ga het onthouden mocht ik het ooit nodig hebben!

Klopt, de onderkanten word allemaal wat kaal. Daarom denk ik dat ik max nog een week kan wachten met echt groots snoeien. Het moet ook een beetje mooi vol blijven ;)
 
Nickey ik had om 23:44 uur nog een foto verwacht zoals je geschreven had,waarschijnlijk doodop in slaap gesukkeld.:deal::oops::sorry:;)
 
Nickey ik had om 23:44 uur nog een foto verwacht zoals je geschreven had,waarschijnlijk doodop in slaap gesukkeld.:deal::oops::sorry:;)

Whahahahahaha :sorry:

Ik heb hem wel gemaakt maar ben idd vergeten te posten :mad:

IMG_20180524_005231.jpg
 
Het groeit echt de bak uit he hahaha. 3 weken geen wissel? Dat zou hier drama zijn haha maar dat komt ook door mijn vissen. De bak blijft stabiel bij je ?
 
Het groeit echt de bak uit he hahaha. 3 weken geen wissel? Dat zou hier drama zijn haha maar dat komt ook door mijn vissen. De bak blijft stabiel bij je ?

Yep, het groeid letterlijk de bak uit :D :D :D

11 april was de laatste waterwissel. Zal ik voor grap eens waterwaarden meten? Kijken of er iets is verrandert ;)
 
Jij durft hahaha

Ik ben wel benieuwd hoe ver ik kan gaan zonder verversingen ja :D :D

Nou dit zijn de waterwaarden
pH 7.8 (beetje hoog, maar er komt 8 uit de kraan dus wel logisch)
KH, 7
No2, 0
No3, 30

No3 is dus wat hoger, dat is wel logisch met 6 weken zonder verversing maar niks waar ik me zorgen over maak.

Lijken me toch prima waterwaarden :D


Edit, laten we er even een foto van de testen bij zetten ;)
IMG_20180524_125222.jpg

Mmmmmmmhh

IMG_20180524_125255.jpg

Kijk, dies beter :D :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alles gebeurt onder het waakzaam oog van de gerechtsdeurwaarder hahahaha ik bedoel de zwarte kat.:D
 
Ik ben wel benieuwd hoe ver ik kan gaan zonder verversingen ja :D :D

Nou dit zijn de waterwaarden
pH 7.8 (beetje hoog, maar er komt 8 uit de kraan dus wel logisch)
KH, 7
No2, 0
No3, 30

No3 is dus wat hoger, dat is wel logisch met 6 weken zonder verversing maar niks waar ik me zorgen over maak.

Lijken me toch prima waterwaarden :D


Edit, laten we er even een foto van de testen bij zetten ;)
Bekijk bijlage 251315
Mmmmmmmhh

Bekijk bijlage 251316
Kijk, dies beter :D :D
Ze kijkt wel heel erg streng!
 
Ze kijkt wel heel erg streng!

Ik moest hem aandacht geven, toen dat niet kwam krijg je dat :D :D

Alles gebeurt onder het waakzaam oog van de gerechtsdeurwaarder hahahaha ik bedoel de zwarte kat.:D


Ik kan niks stiekem doen met dat beest nee :D :D

Er zijn ook dingen in het water die niet kunnen testen, zoals hormonen, afvalstoffen (uitgezonderd nitraat en fosfaat) etc.;)

Yep, Ben ik van op de hoogte ;) maar zodra ik iets merk aan de vissen grijp ik wel in natuurlijk.

Helemaal niet verversen is trouwens niet de bedoeling! Dat moet even heel duidelijk zijn. ;)
 
Ik moest hem aandacht geven, toen dat niet kwam krijg je dat :D :D




Ik kan niks stiekem doen met dat beest nee :D :D



Yep, Ben ik van op de hoogte ;) maar zodra ik iets merk aan de vissen grijp ik wel in natuurlijk.

Helemaal niet verversen is trouwens niet de bedoeling! Dat moet even heel duidelijk zijn. ;)
Ik weet niet of je Kevin Dusen kent uit Opglabbeek Limburg Belgie van op veel verschillende FB forums die beweert bij hoog en laag dat hij vele filters heeft draaien per aquarium dat hij staan heeft en dat hij NOOIT waterwissels doet en zijn filters maakt hij maar een paar keer per jaar schoon en nooit heeft hij problemen schrijft hij.Hij heeft 3 a 4 zware filters per bak.
 
Ik weet niet of je Kevin Dusen kent uit Opglabbeek Limburg Belgie van op veel verschillende FB forums die beweert bij hoog en laag dat hij vele filters heeft draaien per aquarium dat hij staan heeft en dat hij NOOIT waterwissels doet en zijn filters maakt hij maar een paar keer per jaar schoon en nooit heeft hij problemen schrijft hij.Hij heeft 3 a 4 zware filters per bak.

Naam komt me zo niet bekend voor...

Ik denk dat het wel kan hoor, helemaal niet verversen, maar dan moet je wel echt heel heel goed weten wat je doet.
 
De planten zijn weer de deur uit
IMG_20180524_162329.jpg
IMG_20180524_162848.jpg

IMG_20180524_163613.jpg

Ziet er toch altijd sneu uit, die bos planten in zo'n zielig doosje ;)

Gelukkig werd ik de gehele reis na de brievenbus (1 straat) vergezeld door de kat die mee liep :D :D
IMG_20180524_164529.jpg
 
Ziet er keurig verpakt uit Nickey. Gezellig wandelmaatje heb je!
 
Das toch zooooooo lief en tof dat je trouwe viervoeter je zo vergezeld zeg amai dikke chapeau.:smitten::smitten::smitten:
 
Vandaag was de dag dat ik toch ben gaan snoeien.... Poezenbeest (deze:
IMG_20180527_113023.jpg

Had besloten dat vissen misschien wel eetbaar waren, mevrouw zat steeds op jacht naar de vissen. De kappen moesten er weer op dus.
Ik heb dus echt moeten snoeien en heb na bijna 7 weken ook weer water gewisseld. Nog steeds niet dramatisch veel, 40l namelijk. Dat is dus 20%. Ook de hydra heb ik uitgespoeld, die stroomd nu weer mooi door.

Nouja, dit was de bak gisteravond voor het snoeien
IMG_20180528_010501.jpg
IMG_20180528_143101.jpg
IMG_20180528_143852.jpg

Vanavond zal ik ff een totaal foto plaatsten van na het snoeien, nu zien jullie alleen maar mijzelf in de weerspiegeling :D


Oké, nu even een verslagje wat ik heb gemerkt aan de planten die boven water zijn gaan groeien.
Wat ik enorm grappig vond was de rotala rotundifolia, die is namelijk ook buiten de bak gegroeid en de bladeren die boven de bak uit kwamen zijn emers geworden.
IMG_20180528_143929.jpg

IMG_20180528_155148.jpg

Misschien wat moeilijk te zien op foto's maar de bovenste bladeren zijn veel ronder dan de bladeren die in water zijn gebleven.

De gymnocoronis die echt uit de bak is gegroeid zag er zo uit uit het water (al gesnoeid)
IMG_20180528_144514.jpg

Haha, interessante foto zo... Nouja, jullie doen het er maar mee :D
Jullie kunnen iig wel zien dat de plant de kracht niet had om recht omhoog te groeien, zitten allemaal bochten in :D

Het middelste gedeelte van de plant heb ik weg gegooid, dit waren alleen maar stengels, de onderste gedeeltes met wortels heb ik in een andere bak gezet met wat meer ruimte om goed terug te groeien naar mooie planten
IMG_20180528_144519.jpg

Whoops, Ook die is op z'n kop :D


Verder is het Braziliaans klimop ook wel grappig geworden
IMG_20180528_155153.jpg

Links wat onder water groeide, rechts wat op het water groeide als een drijfplant. Rechts is echt stukken mooier en voller. Is ook wel logisch, het heeft veel meer licht natuurlijk.

Dit was het dan, vanavond dus nog even foto's van de bak na het snoeien maar ik denk dat het wel een geslaagd experiment was!

Eslie gaat de open bak wel missen trouwens...
IMG_20180528_110723.jpg
 
Leuk! Jammer dat de kap erop moet. Ik had de open bak wel eens graag over een maand of drie willen zien.

Ik had het ook wel willen laten doorgroeien maar ik houd toch liever al m'n visjes :D ze zijn ook te nieuwschierig voor hun eigen bestwil eigenlijk.
Bovendien was de kap er wel weer opgegaan, nu met het warme weer is het totaal niet erg dat hij open is maar anders kost het ook weer extra stroom.

Maar wie weet probeer ik weer eens wat, ik vond het wel gaaf om te zien hoe het groeide.
 
Nou ik ben bang dat ik te laat was met de kap erop zetten... Ik mis vissen.... Uit m'n hoofd had ik 26 espei en 1 normale kegelvlek (opvang visje, mag bij mij oud worden) maar ik tel nu nog maar 16 espei en 1 kegelvlek... T zou toch niet dat die kat zo goed kan jagen...
 
Nou ik ben bang dat ik te laat was met de kap erop zetten... Ik mis vissen.... Uit m'n hoofd had ik 26 espei en 1 normale kegelvlek (opvang visje, mag bij mij oud worden) maar ik tel nu nog maar 16 espei en 1 kegelvlek... T zou toch niet dat die kat zo goed kan jagen...
Oei, dat zou wel erg zijn. En ook erg knap van de poes. Ik zie ook niet altijd al mijn espei hoor, misschien straks nog eens proberen te tellen? Van de andere kant, 26 of 16 is nogal en verschil!
 
Oei, dat zou wel erg zijn. En ook erg knap van de poes. Ik zie ook niet altijd al mijn espei hoor, misschien straks nog eens proberen te tellen? Van de andere kant, 26 of 16 is nogal en verschil!

Ik hoop nu ook dat ik niet kan tellen....
Het is echt een jager dus onmogelijk is het niet maar wel erg knap van der... Al zijn mijn vissen echt veel te nieuwschierig voor hun eigen bestwil. De zwarte is bang voor ze nadat hij eens is "gebeten" door een vis (ja, ze knabbelen echt aan hun tong) dus die zal niet gaan jagen.

Zo zitten de vissen er dus bij als er een kat aan het drinken is
IMG_20180529_153737.jpg

Met z'n allen denken ze ETEN ETEN ETEN
 
Ik hoop nu ook dat ik niet kan tellen....
Het is echt een jager dus onmogelijk is het niet maar wel erg knap van der... Al zijn mijn vissen echt veel te nieuwschierig voor hun eigen bestwil. De zwarte is bang voor ze nadat hij eens is "gebeten" door een vis (ja, ze knabbelen echt aan hun tong) dus die zal niet gaan jagen.

Zo zitten de vissen er dus bij als er een kat aan het drinken is
Bekijk bijlage 251650
Met z'n allen denken ze ETEN ETEN ETEN
Dit klinkt heel herkenbaar. Hier net sinds een paar dagen een school hengeli's in de bak en weten nu al dat kap open eten betekend. En idd of je nou met je handen in het water gaat of voert, knabbelen doen ze wel :D
 
Dit klinkt heel herkenbaar. Hier net sinds een paar dagen een school hengeli's in de bak en weten nu al dat kap open eten betekend. En idd of je nou met je handen in het water gaat of voert, knabbelen doen ze wel :D

Echt hè :D :D
Ik denk dat ik maar weer 10 nieuwe espeis zal kopen en erbij zal zetten.

Ik zit ook te denken iets in de bak erbij te zetten voor midden/onder, maar kan niet zo goed iets bedenken, dus mocht iemand suggesties hebben.... ;)


Hier foto's van de bak vanavond, ik blijf me serieus elke keer verbazen over hoe helder de bak is, in zo'n vol Aquarium komt dat niet tot z'n recht maar nu na het snoeien.... Toch wel een leuk voordeel van die hydra.
IMG_20180529_220936.jpg
IMG_20180529_221151.jpg
IMG_20180529_221117.jpg
IMG_20180529_221213.jpg
IMG_20180529_220952.jpg
IMG_20180529_220925.jpg

Ook de zwarte kat wou even poseren...
IMG_20180529_221004.jpg
IMG_20180529_221022.jpg

En even drinken :D
 
Mooie katten, wij hebben ook katten die met ons meelopen het dorp in, ook weleens lastig want dan moet je terug brengen.
Je hebt een goed beplantte bak ziet er mooi uit, maar zonde van de verloren vissen. Het nadeel van katten
 
Mooie katten, wij hebben ook katten die met ons meelopen het dorp in, ook weleens lastig want dan moet je terug brengen.
Je hebt een goed beplantte bak ziet er mooi uit, maar zonde van de verloren vissen. Het nadeel van katten

Dankjewel :)
Haha, gelukkig loopt hij mee tot er een hond in zicht is, dan rent hij heel snel terug. Gelukkig maar :)

Ik baal ook echt van die vissen, zo dom ook, had in gwn kunnen weten, ik weet dat ze een jager is... Maarja, boven heb ik al maanden een open bak staan en daar blijft ze vanaf.
 
Haha, gelukkig loopt hij mee tot er een hond in zicht is, dan rent hij heel snel terug. Gelukkig maar

Verstandige kat heb je dan, die van mij geeft kleine hondjes vriendelijk kopjes, maar grote valt hij aan. Is pas geleden ook gebeten door een hond, waarvoor hij antibiotica heeft gehad.
 
Verstandige kat heb je dan, die van mij geeft kleine hondjes vriendelijk kopjes, maar grote valt hij aan. Is pas geleden ook gebeten door een hond, waarvoor hij antibiotica heeft gehad.
Is mij dus gebeurd met een van de honden. Honden opgegroeid met katten. Loop langs een voortuintje, honden aan korte lijn, hadden de kat niet een in de gaten, springt er een kat op de rug van mijn terrier. Beestje moord en brand gillen. Zomeravond, gordijnen van mensen in de straat vlogen open.
Ontstoken wondjes van nagels en tanden. Aan de antibiotica.

Sindsdien kan hij geen kat meer zien op straat en zelfs voor mijn eigen katten was hij panisch geworden :(
Hij schandaalt nu vreselijk bij het zien van een kat, maar als het puntje bij het paaltje komt (kat maakt bv hoge rug) gaat hij in de rem en schrikt.
 
Loop langs een voortuintje, honden aan korte lijn, hadden de kat niet een in de gaten, springt er een kat op de rug van mijn terrier. Beestje moord en brand gillen.

Dat zou onze kat kunnen zijn geweest, dat heb ik hem zien doen. Alleen wonen wij niet in Sittard
 
Dat zou onze kat kunnen zijn geweest, dat heb ik hem zien doen. Alleen wonen wij niet in Sittard
Je schrikt je helemaal lam! Ik liep met 2 honden, de ander was een Mechelaar. Blij toe dat het allemaal heel snel ging en zij niet de kans had om in de verdedigingsmodus te schieten (als ze dat al zou doen).
 

Terug
Bovenaan