wat is dit - lijkt geen alg te zijn


eburon

Active member
Lid geworden
2 april 2022
Berichten
44
Leeftijd
66
Locatie
Nieuwerkerken - Limburg - België
Ik heb op 1 stuk kien hout een wolkachtige aangroei verspreid over heel het stuk kienhout. Er is javamos gekleefd op het kienhout dus dat mos heeft er wel wat last van. Het is zeer gemakkelijk te verwijderen. Zit er niet zo vast aan.
1650871406130.jpg
 
Hoelang heb je het stuk hout er in? Vaak is er in het begin wat schimmel op het hout. Verder niet schadelijk volgens mij. Gaat vanzelf weer weg.
 
Nog maar 2 weken en een paar dagen. Is wel al vrij snel (na 1 week) erop gekomen. Het lijkt niet echt uitgebreid terug te komen nadat ik het verwijderd heb.
 
Nog maar 2 weken en een paar dagen. Is wel al vrij snel (na 1 week) erop gekomen. Het lijkt niet echt uitgebreid terug te komen nadat ik het verwijderd heb.
Het is een schimmel. Er zit nog altijd wat voedingstoffen in zon stuk hout, de schimmels 'eten' dit nog op en verdwijnen dan snel. Het kan geen kwaad en met een week of 2 is het ook weer net zo snel weg als het is gekomen
 
Je "witte" stof op je hout is eigenlijk een restproduct veroorzaakt door bacterieën die met zuurstof in aanraking komen. Dit restproduct ontstaat doordat die bacterieën een afbraakproces beginnen nadat ze, als gezegd, met zuurstof in aanraking zijn gekomen. Je ziet dan dit slijmachtige witte spul wat vanzelf weer verdwijnt wanneer je bacterieën hun klus geklaard hebben. Het is ook niet gevaarlijk. Sterker nog, sommige dieren knabbelen er graag aan.
 
Zoals men al aangeeft trekt het wel weg en is het meer een kwestie van geduld.
 

Terug
Bovenaan