Wat is er aan de hand?


Cankreeft

Active member
Lid geworden
28 januari 2022
Berichten
30
Leeftijd
23
Hallo beste mensen,

Sinds ongeveer een jaar terug ben ik begonnen met een inheemse aquarium met leuke visjes, waaronder grondels, Europese elritsen en bittervoorntjes.

het aquarium bestaat uit alleen maar keien, met veel stroming, watercirculatie en zuurstof dat door een hele krachtige wavemaker wordt gecreëerd.

Ik begon eerst met 3 grondels, die het tot deze dag enorm goed doen,
half jaartje later kocht ik 5 bittervoorntjes die er eerst allemaal gezond uitzagen, maar na de tijd steeds zwakker werden. steeds ging er eentje dood, terwijl de waterwaardes goed was.

momenteel heb ik er nog 2 over, waarvan eentje bijna aan het sterven is. En de andere nog oké is, (maar er ook niet echt top uitziet)

Ze zijn namelijk heel mager en slank en ook erg doorzichtig voor een bittervoorn, terwijl ze redelijk goed eten.
Ook hebben ze waarschijnlijk een scheve wervel ontwikkeld, want toen ik ze nieuw kocht zagen ze er enorm gezond uit, en waren hun wervels recht.

en ongeveer 3 weken terug kocht ik 5 Europese elritsen, die het tot nu toe fantastisch doen, ze hebben zelfs vruchtbare eitjes gelegd, die sinds een paar dagen terug zijn uitgekomen.

Oh ja, en ook zijn bijna alle visjes in het aquarium opeens begonnen met schuren, ik heb gekeken naar tekens van parasieten, maar ze zien er gewoon gezond uit, en ook de waterwaardes zijn goed.

Vergeten te zeggen, ook had ik 2 kleine modderkruipers. stierven ook allebei in een korte tijd. Ook zij werden mager terwijl ze genoeg aten.

Waardoor zou dit kunnen komen? Ik merk dat alleen de grondels en elritsen het echt naar hun zin hebben, ondanks dat ze telkens schuren.

Ik hoor het graag van jullie.

Met vriendelijke groet, canko
 
Zo op basis van alleen je post is het gissen, maar vaak is er toch wel een verband met de filtering te ontdekken wanneer in de loop der tijd vissen wegteren en/of uitvallen. Hier wat vragen:

- Hoe groot is de bak?
- Wat is de bezetting?
- Welk filter draait erop?
- Wat bestaat het filtermateriaal precies uit?
- Hoe vaak onderhoud je het filter en wat doe je dan?

Ook niet onbelangrijk: heb je foto's van de zieke vissen? (En evt van de bak zelf voor het beeld.)
 
Hallo,

Het aquarium is de juwel 240 (240 liter)

Qua filtratie zit er een inwendige filter in wat ik mee heb gekregen met de aquarium zelf.

Filtermateriaal bestaat uit, biopads, bioplus, nitrax en biocarb wat dus ook van juwel is.

Filter onderhoud doe ik 1x in de 2 weken ongeveer, ik pers al het vuil uit de sponzen met aquarium water. Paar dagen daarna doe ik dan ook een 30-40% waterverversing.

Ik ga ervan uit dat het probleem ligt aan de filtratie.

Binnenkort gaan ze in een 750L binnenvijver met als filtratie de fluval fx6.
 
Foto
IMG_0957.jpeg
 
Ik zou in ieder geval je filtermateriaal niet meer zo vaak en zo grondig schoonmaken. :) Zolang het filter (excl witte filterwatten) goed doorloopt, proberen het niet meer verstoren. Verder is er op basis van de info weinig zinvols te zeggen denk ik. Ben benieuwd hoe je vissen het gaan doen in de binnenvijver! Voor de FX6 nog de tip om die vol te stoppen met sponzen. ;)
 
Die bak is volledig ongeschikt voor bittervoorns

die hebben planten nodig, stilstaand of langzaam stromend water en het liefst ook een paar zwanenmosselen
 
elritsen krijgen overigens paaiuitslag zoals veel voornachtige tijdens de paai is schuren natuurlijk gedrag
 
Ik zou in ieder geval je filtermateriaal niet meer zo vaak en zo grondig schoonmaken. :) Zolang het filter (excl witte filterwatten) goed doorloopt, proberen het niet meer verstoren. Verder is er op basis van de info weinig zinvols te zeggen denk ik. Ben benieuwd hoe je vissen het gaan doen in de binnenvijver! Voor de FX6 nog de tip om die vol te stoppen met sponzen. ;)
Oh ja, ik zie dat u ook foto’s vroeg van de zieke vissen,

Ik ben het compleet vergeten een foto ervan te nemen,

De bittervoorn die eergister stierf had aan het begin van de vinnen (bovenvin en anaalvin) een hele rode lijn.

Ook was de huid een beetje opgezwollen/bobbelig leek het

Heb spijt dat ik geen foto heb genomen ervan.

Ik kan wel een foto maken van de enige overgebleven bittervoorn?, maar die ziet er wel wat gezonder uit, maar nog steeds een beetje mager, terwijl het genoeg te eten krijgt
 
Ik zou in ieder geval je filtermateriaal niet meer zo vaak en zo grondig schoonmaken. :) Zolang het filter (excl witte filterwatten) goed doorloopt, proberen het niet meer verstoren. Verder is er op basis van de info weinig zinvols te zeggen denk ik. Ben benieuwd hoe je vissen het gaan doen in de binnenvijver! Voor de FX6 nog de tip om die vol te stoppen met sponzen. ;)
Voor de binnenvijver heb ik gister nieuwe filtersponzen besteld voor de fx6.

Ook ben ik van plan om 2 kg aan seachem matrix biomedia in te doen, is dat een goede keuze?

En naast filtratie heb ik ook de blue marine koeler om het water koel te houden.

En als stroming, de aquaforte dm e 15,000 l/h (met instelbare controller voor als de stroming te sterk is)

Is er nog iets wat u mij kunt aanraden?
 
Dank je wel voor je moeite. Visziekten zijn op afstand niet makkelijk vast te stellen, zelfs voor mensen die ervoor geleerd hebben. Dus een foto van zieke vissen zou hebben geholpen, maar het blijft ergens toch een beetje gokken helaas. :) Grote kans, wel, dat er in ieder geval bacteriën een rol hebben gespeeld. Mocht je nou weer duidelijk een zieke vis hebben --wat ik niet hoop-- dan kunnen we nog eens meekijken als je wilt.

Voor de binnenvijver heb ik gister nieuwe filtersponzen besteld voor de fx6.

Ook ben ik van plan om 2 kg aan seachem matrix biomedia in te doen, is dat een goede keuze?
Lang leve sponzen! :D

Seachem matrix zou ik willen afraden. Dat materiaal gedraagt zich in het filter als steen. Dat wil zeggen: het neemt veel ruimte in beslag en enkel aan de buitenkant van de brokken kunnen zich bacteriën vestigen. (De poriën erin zijn veel te smal en lopen bovendien dood.) Goed filtermateriaal laat water door en biedt tegelijk veel oppervlakte voor bacteriekolonies. Daarom doet filterspons het beter dan de meeste spullen die ze als "biologische media" verkopen. Naast filterspons kun je ook nylon pannensponzen gebruiken in je FX6 of K1.

Is er nog iets wat u mij kunt aanraden?
Zeg maar "je" hoor, haha. En nee. Ik ben benieuwd hoe de binnenvijver wordt!
 
Ik zou in ieder geval je filtermateriaal niet meer zo vaak en zo grondig schoonmaken. :) Zolang het filter (excl witte filterwatten) goed doorloopt, proberen het niet meer verstoren. Verder is er op basis van de info weinig zinvols te zeggen denk ik. Ben benieuwd hoe je vissen het gaan doen in de binnenvijver! Voor de FX6 nog de tip om die vol te stoppen met sponzen. ;)
Dank je wel voor je moeite. Visziekten zijn op afstand niet makkelijk vast te stellen, zelfs voor mensen die ervoor geleerd hebben. Dus een foto van zieke vissen zou hebben geholpen, maar het blijft ergens toch een beetje gokken helaas. :) Grote kans, wel, dat er in ieder geval bacteriën een rol hebben gespeeld. Mocht je nou weer duidelijk een zieke vis hebben --wat ik niet hoop-- dan kunnen we nog eens meekijken als je wilt.


Lang leve sponzen! :D

Seachem matrix zou ik willen afraden. Dat materiaal gedraagt zich in het filter als steen. Dat wil zeggen: het neemt veel ruimte in beslag en enkel aan de buitenkant van de brokken kunnen zich bacteriën vestigen. (De poriën erin zijn veel te smal en lopen bovendien dood.) Goed filtermateriaal laat water door en biedt tegelijk veel oppervlakte voor bacteriekolonies. Daarom doet filterspons het beter dan de meeste spullen die ze als "biologische media" verkopen. Naast filterspons kun je ook nylon pannensponzen gebruiken in je FX6 of K1.


Zeg maar "je" hoor, haha. En nee. Ik ben benieuwd hoe de binnenvijver wordt!
Ook enorm bedankt voor je moeite!

Zodra er een vis ziek is zal ik proberen om veel foto’s ervan te nemen.

Tot nu toe gaat het goed met de rest van de vissen, ze eten goed, zien er gezond uit. Hopelijk kan ik ze binnenkort in de binnenvijver doen, ik zal je foto’s sturen als het klaar is :)

De seachem matrix zal ik dan niet halen,

Ik heb wel vaker gehoord over die pannensponzen, wist helemaal niet dat ze effectief waren, ik zal eventjes kijken ernaar.

Bedankt voor je hulp! Ik zal je vaker een berichtje doen als ik hulp nodig heb (als je dat geen probleem vindt) :)

groetjes Canko
 

Terug
Bovenaan