zee aquarium van jan fokke


ja klopt vandaag 2 nieuwe visjes gehaald
 
Leuke visjes:thumbs:. De Jong had verkeerd steen gestuurd voor mn nieuwe Reefer dus die wordt nu een week later geleverd. Ze hadden per ongeluk 1 brok gestuurd van dik 12 kilo:(
 
oke ja das niet echt handig
maar paste dat dan er niet in
 
volgens mij de Meiacanthus smithi dacht dat hij dat zij, al vind ik hem meer op Meiacanthus mossambicus lijken
 
oke ja das niet echt handig
maar paste dat dan er niet in
Ja zou wel passen volgens mij maar 1 grote klomp vindt ik niet mooi en wil wat kunnen stapelen naar eigen smaak.. Nou ja we maken allemaal foute en een week wachten is niet het ergste.
 
Worden die met 10 cm niet wat te groot voor je bakje Jan?
 
ja klopt, volgende week komt er een nieuwe tunze 9001 eiwitafschuimer in en ik voeg nu carbo toe om van het alg af te komen door het nitraat en fosfaat wat door de algen wordt opgenomen weg te nemen voor de algen.
 
ik heb nog niks agresiefs van ze kunnen waarnemen
als het licht uit is dan liggen ze bij elkaar op he zand in een hoekje
 
ja klopt, volgende week komt er een nieuwe tunze 9001 eiwitafschuimer in en ik voeg nu carbo toe om van het alg af te komen door het nitraat en fosfaat wat door de algen wordt opgenomen weg te nemen voor de algen.

Wat is carbo ?
 
Ik heb ook de 9001 en zou hem zelf niet weer kopen want er is weinig aan af te stellen en ik krijg de nitraat moeilijk rond de 5mg. Maar goed ik ben niet technisch dus wellicht ligt dat aan mij maar zelf zou ik naar een andere kijken. Voor de nieuwe bak heb ik een Deltec sc 1531 genomen als ik het goed heb.
Over die Tunze 9001 heb ik goede en minder goede berichten gelezen zoals met alles eigenlijk;)
 
mijn no3 en po4 zijn tot op dit moment nog steeds niet meetbaar, maar aan de groene algen te zien zit het er wel in dus dan moeten de algen het allemaal meteen opnemen dus daarom ga ik dit toevoegen. Ik ga het wel merken met de tunze 9001.
 
20171130_145653.jpg
20171130_155233.jpg
20171130_160520.jpg
 
dankje zal vast wel goed komen
 
Hoe bevalt de afschuimer en merk je verschillen in de waarden?
 
afschuimer bevalt goed merk nog niet heel veel verschil in waarden meette eerst al geen no3 en po4 en nu vandaag voor water wissel no3 nog even gemeten was nog steeds 0.
Maar kan nu wel de kap gewoon openen zonder eerst de afschuimer te moeten verwijderen was met de oude niet het geval.
 
Het is wel een kleine afschuimer die weinig plek inneemt inderdaad. Ik hou hier een no3 van rond de 5-7 mg en krijg deze niet lager zonder andere ingrepen maar met een po4 van 0.03 loopt het prima dus ik doe er niets verder aan.
 
bij mij is po4 ook 0,03 maar no3 is niet meetbaar dus denk dat het meteen verbruikt wordt door de algen. Maar nu door de toevoeging (denk een soort vodka, met azijn en suiker) gaan de algen wel weg langzaam'en de flap ook.
 
Ja daar zitten als ik het goed heb ook koolstoffen in maar je moet er voorzichtig mee zijn volgens mij. Waarom ga je anders geen gewone nitraat toevoegen?
 
Ja dat klopt maar mijn nitraat wordt meteen opgebruikt door mijn algen, dus nu dit toe te voegen en mijn bacterien extra voeding te geven wordt nitraat terug gedrongen. en mocht ik op een gegeven moment merken dat mijn koralen het minder gaan doen door te weinig nitraat dan kan ik dat oplossen door wat meer te gaan voeren.
 
Ja dat klopt al is het al met al ook flink ingewikkeld.
 
Ja maar het lijkt te werken de algen worden minder.
 

Terug
Bovenaan