Zeer troebel water opeens (witte waas)


Louis2000

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2022
Berichten
120
Leeftijd
24
Het allemaal

Sinds mijn laatste onderhoud aan het aquarium en het filter, heb ik gemerkt dat het water troebel begon te worden witte waas Nu, op de tweede dag na het onderhoud, lijkt de troebelheid zelfs erger te zijn geworden. Ik heb het filter schoongemaakt en in mijn aquarium gebruik ik een JBL E1902 Greenline met Seachem Matrix als filtermateriaal. Opvallend is dat er geen ammoniumpiek is en de niveaus van nitraat (NO3) en fosfaat (PO4) in orde lijken te zijn. Dit heeft me doen afvragen wat de oorzaak zou kunnen zijn van deze troebelheid in mijn aquarium.

Voor de rest heb ik enkel wat plantjes geknipt niet overdreven.

Thanks alvast
 

Bijlagen

  • IMG_7208.jpeg
    IMG_7208.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 42
  • IMG_7206.jpeg
    IMG_7206.jpeg
    2.2 MB · Weergaven: 42
@jessicapilon heeft gelijk, de kans is groot dat je (met de beste bedoelingen) net wat ijveriger aan de slag bent gegaan dan je bacteriën leuk vonden. Het is voor de werking van je filter het beste om het biologische gedeelte zoveel mogelijk met rust te laten. Enkel zorgen dat het water goed blijft stromen. :)
 
Het blijft gelijk maar meer en meer wazig worden water waarden zijn goed. Kan het zijn dat ik een kalium tekort heb met de bruin kleurende blaaren?
 

Bijlagen

  • IMG_7223.jpeg
    IMG_7223.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 44
Nee dat is denk ik gewoon bacteriebloei.
 
Dit het afsterven v bacteriën geen nood dit herstelt volkomen Eve geduld mvg Geert
 
Dit juist het omgekeerde vooral niet meer verversen hij zal uit klaren je kan dit vorzeren tuurlijk en paar druppels nevugon nu tugon is zeer drastisch wij deden dat bv op tentoonstellingen.of uit filteren met een diatoom filter dit is het fijnste zand v d aarde .. maar nogmaals geduld is de boodschap.
 
Dit het afsterven v bacteriën geen nood dit herstelt volkomen Eve geduld mvg Geert
De witte waas zijn bacterien die nog moeten nestelen en veelal heterotrofe bacterien die ontstaan door teveel organische belasting.
 
Normaal doe ik zondag water wissel voor ik die dan uit of niet? Want hij is nog steeds troebel en ik blijf met die kaamlaag zitten
 
Ik zou gewoon het water verversen, gaat de bacteriebloei niet ineens oplossen maar de inwoners van je bak zullen het op prijs stellen.

Ik ben inderdaad ook zo begonnen, duurde even voordat ik het snapte, pas vooral op met het shoonmaken van de sponzen in je filter, veel mensen beseffen dat niet maar daarin wonen vaak meer goede bacterien dan in die korfjes met stenen die we zo koesteren 😋
 
Geert waarom adviseer je Neguvon of Tugon aan, dit is zeker erg drastisch en zeker niet noodzakelijk voor een waas in de bak, een diatoom filter, ja maar Neguvon al lang niet meer verkrijgbaar, ( verboden) en dit was enkel verkrijgbaar in een soort van blauw poeder.
Werd 40 jaar geleden gebruikt tegen ingewands en kieuwwormen bij Discusvissen, boeren gebruikte dit spul om kippenhokken te ontsmetten.
 

Terug
Bovenaan