Fosfaat/nitraat en waterwissels


Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,266
Locatie
Assen
Ik heb in mijn bak her en der wat last van baardalg, puntalg en van die hele korte algdraadjes langs de randen van de bladeren (vast een naam voor, maar die weet ik zo snel niet meer. ;))

Nu heb ik begrepen dat dit kan komen door een tekort aan fosfaat/nitraat, aangezien ik co2 gebruik en Profito toevoeg en daar deze stoffen niet in zitten. Ik wil dus aan het dokteren met toevoegen van fosfaat en nitraat, maar begreep ook van degene die dit adviseerde dat ik dan wekelijks 50% water zou moeten wisselen en daar zit ik nou net niet op te wachten. Ik meende ook dat dat alleen bij de EI noodzakelijk was.

Mijn vraag is dan ook of ik met toevoegen van fosfaat/nitraat en zorgvuldig meten ik de boel op peil kan krijgen, of dat ik echt naar wissels van 200 liter per week toe moet. In dat geval mag ik er namelijk nog wel een paar regentonnen bij gaan zetten, want in de zomer red ik het dan met mijn 250 liter tonnetje niet meer...
 
50% verversen is bij de E.I. methode, hoeft zeker niet, als je de losse poeders bij aquariumbemesting koopt, de Kaliumnitraat, Kaliumfosfaat en de CSM+B ben je volledig klaar voor het eerste +/- halfjaar, dan tot de gewenste waarde de nitaat en de fosfaat wekelijks aanvullen en de csm+b dagelijks 1/7 deel toevoegen.

Maar zelf denk ik dat je licht wat te veel is, daar zou ik eerst eens naar kijken, en eventueel dimmen.
 
maar begreep ook van degene die dit adviseerde dat ik dan wekelijks 50% water zou moeten wisselen

Het hoeft niet perse, ik wissel de meeste weken 25% maar dat betekent ook dat ik die weken maar de helft van de benodigde hoeveelheid nitraat en fosfaat toevoeg.
Wel moet ik erbij zeggen dat er weken zijn dat ik wel 50% wissel, soms meerdere weken achter elkaar. Een en ander hangt af van de tijd die ik er voor heb.
De weken dat ik wel 50% wissel zijn dus een soort van reset.
 
Je kan zoals Nicole doet prima een kwart doen en dan de helft van de EI dosering toevoegen waardoor deze waarden mooi op peil blijven. Wat zijn de waterwaarden momenteel?
 
Ik gebruik de JBL Proscan en die heeft geen fosfaat, maar daar zal ik straks nog even een testje voor regelen. Deze geeft aan dat nitraat 25 is en co2 35. Is natuurlijk een benadering, maar geeft wel een idee.

Verlichting zou ik wat aan kunnen doen, maar die staat nu op ongeveer 8 uur per dag. Wel met daarbij nog zonsop- en ondergang.
 
Als ik de gebruikers mag geloven dan is die Pro Scan ook niet echt erg betrouwbaar hoor.
 
Ik kan me ook wel voorstellen waarom. Als je hem niet altijd afleest bij hetzelfde licht (en dan bedoel ik met name de kleurtemperatuur) krijg je volgens mij niet de juiste waarden ten opzichte van elkaar.
 
Ik heb hem toen ik hem kocht vergeleken met mijn JBL druppeltest en dat kwam toen goed overeen, vandaar dat ik hem gebruik. Met druppels schiet bij mij namelijk niet op doordat ik kleurnuances niet zie. Ik had dus altijd gedoe met anderen laten kijken en dat heb ik nu niet meer. :)

Maar goed, los daarvan. Als ik wat met mijn licht wil, hoe zou ik dat dan het beste af kunnen stellen? Ik heb nu 7600 lumen op bruto 400 liter en dat is niet echt overdreven. En EI, kan dat ook met Profito? Daar heb ik namelijk nog een jerrycan van 5 liter van staan...

Overigens is het de alg op de foto waar het om gaat. Het zit vooral op de Echinodorus Vesuvius en wat langs de bladeren van de Bleheri. En er zit dus van dat nauwelijks weg te krabben groene spul op de ruiten. Zelfs een Tunze algenmagneet met metalen krabber heeft er moeite mee...
IMG_20180914_173521.jpg
 
Je kan prima profito gebruiken bij de EI. Het gaat erom dat je geen tekorten hebt in de bak en een goede circulatie.
 
Ik kan me ook wel voorstellen waarom. Als je hem niet altijd afleest bij hetzelfde licht (en dan bedoel ik met name de kleurtemperatuur) krijg je volgens mij niet de juiste waarden ten opzichte van elkaar.
Ik maak de foto altijd keurig in de WC waar we het geluk hebben gezegend te zijn met een 150W halogeen staaflamp boven de wastafel. Deur dicht dus kleurtemperatuur is altijd hetzelfde. Camera (Sony Xperia X-Compact) valt ook weinig op af te dingen. Ik hou me altijd keurig aan de timer (3 tellen in het water, 3 keer kort maar stevig afschudden, 60 seconden wachten). En toch altijd maar weer andere waarden en nooit iets dat lijkt op de resultaten die ik met een druppeltest krijg. Stomme ProScan zegt ook altijd dat ik chloor heb (belachelijk, niet een spoortje van te vinden). Nee, waardeloos prul.
 
Ik maak de foto altijd keurig in de WC waar we het geluk hebben gezegend te zijn met een 150W halogeen staaflamp boven de wastafel. Deur dicht dus kleurtemperatuur is altijd hetzelfde. Camera (Sony Xperia X-Compact) valt ook weinig op af te dingen. Ik hou me altijd keurig aan de timer (3 tellen in het water, 3 keer kort maar stevig afschudden, 60 seconden wachten). En toch altijd maar weer andere waarden en nooit iets dat lijkt op de resultaten die ik met een druppeltest krijg. Stomme ProScan zegt ook altijd dat ik chloor heb (belachelijk, niet een spoortje van te vinden). Nee, waardeloos prul.
Ik heb dezelfde ervaring.
 
Kan wel, maar mijn druppeltesten zijn zwaar over de datum. Maakt dat nog wat uit, of is die datum vooral een verkooptruc? Die koffer van me was namelijk best leuk, maar kijkend naar het gebruik een beetje zonde van het geld.
 
Als ze echt ver over de datum zijn dan zijn ze vast niet betrouwbaar meer.
 
Testen waren van 2016, dus ik heb het er maar op gewaagd. NO3 is iets donkerder dan 20, maar geen 40 en PO4 zit op ongeveer 0,4.

Kun je hier iets mee, of moet ik nog meer meten?

Proscan lijkt qua NO3 er nauwelijks naast te zitten met 25...
 
Laatst bewerkt:
Nou ik zou ze uit 2016 echt niet vertrouwen.
 
Ik had een NO2 test die maar net verlopen was en die gaf steeds 0 aan, terwijl dat niet zo was :(
 
Ik heb hem toen ik hem kocht vergeleken met mijn JBL druppeltest en dat kwam toen goed overeen, vandaar dat ik hem gebruik. Met druppels schiet bij mij namelijk niet op doordat ik kleurnuances niet zie. Ik had dus altijd gedoe met anderen laten kijken en dat heb ik nu niet meer. :)

Maar goed, los daarvan. Als ik wat met mijn licht wil, hoe zou ik dat dan het beste af kunnen stellen? Ik heb nu 7600 lumen op bruto 400 liter en dat is niet echt overdreven. En EI, kan dat ook met Profito? Daar heb ik namelijk nog een jerrycan van 5 liter van staan...

Overigens is het de alg op de foto waar het om gaat. Het zit vooral op de Echinodorus Vesuvius en wat langs de bladeren van de Bleheri. En er zit dus van dat nauwelijks weg te krabben groene spul op de ruiten. Zelfs een Tunze algenmagneet met metalen krabber heeft er moeite mee...Bekijk bijlage 258060
Wanneer ik de algen soort zie op je planten dan denk ik toch aan baardalg. Je schrijft ook dat je last hebt van de harde variant van groenalg. Dit klopt wel met je metingen. Baardalg wijst op een tekort aan CO2. Hetzelfde geldt voor je andere probleem, de harde alg op je glas. De laatste vorm wijst naast een CO2 gebrek ook op een fosfaat tekort. (Je schrijft: NO3 donkerder dan 20 en PO4 op 0,4? Deze verhouding zou 10:1 moeten zijn!)
 
Ik had een NO2 test die maar net verlopen was en die gaf steeds 0 aan, terwijl dat niet zo was :(

Ik had er een, die gaf juist teveel aan.

Maar ik teste ook altijd een blanco (aqua dest.) mee. Dan trok ik de waarde van de blanco eraf.

De nieuwe test blijft wel netjes 0 aangeven voor de blanco.
 
Wat ik dan wel weer opvallend vind is dat de overjarige druppels en de Proscan op hetzelfde uit lijken te komen voor de NO3, dus zo dramatisch zal het volgens mij niet afwijken. Komt bij dat mijn metingen wel overeen lijken te komen met wat @benvo contstateert, dus ik zal me daar eens op gaan richten.

Ik zou dan dus mijn PO4 omhoog moeten gaan brengen naar 2-2,5? Of is het verstandig om door wat 'nitraatvreters' de NO3 wat omlaag te brengen en dan de verhouding goed zien te krijgen? En hoe breng ik de PO4 het makkelijkste omhoog? Ik dacht zelf aan Fosfo omdat dat makkelijk doseert, ook al is het in verhouding natuurlijk duur.

Voor alle zekerheid zal ik dan ook een paar nieuwe testjes halen voor mijn koffer, maar dan ga wil ik me wel beperken tot testjes die ik vaak ga gebruiken. Welke kan ik dan het beste toch hebben staan als aanvulling op de ProScan?
 
Wat ik dan wel weer opvallend vind is dat de overjarige druppels en de Proscan op hetzelfde uit lijken te komen voor de NO3, dus zo dramatisch zal het volgens mij niet afwijken

Of beiden zijn dus niet betrouwbaar.

Je kan met Fosfo de po4 omhoog brengen of je koopt bij bv aquariumbemesting.nl kaliumfofsaat en maakt daar een stockoplossing van.
 
Of beiden zijn dus niet betrouwbaar.

Ja, zo kan ik het ook. Dan wordt het een kwestie van verschillende tests pakken totdat er een resultaat uit komt rollen dat me bevalt. Want wie zegt me dan dat een nieuwe JBL test wel betrouwbaar is? Ook daarin zijn er namelijk weer meningen te over, waarbij de een zweert bij Sera, de volgende bij Tetra, nummer 3 bij Colombo en weer iemand anders alleen digitale testen goed genoeg vindt.

Volgens mij gaat het voor ons doel vooral om een indicatie van de waardes en de druppels en Proscan van JBL hebben dat voor mij altijd aardig goed gedaan. Dat een test over de datum minder betrouwbaar is en strips ook niet perfect zijn lijkt me helder, maar als ze beide vergelijkbare waardes geven dan kun je daar wel wat uit afleiden.

Ik ga in ieder geval eens een flesje Fosfo halen en kijken wat er gebeurt.
 

Terug
Bovenaan