Wat is er nieuw

Nieuw opgestarte bak is een drama

Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
514
Locatie
Zwammerdam
Ik heb 2,5 week geleden mijn nieuwe bak op gestart, voor een vermogen aan planten gekocht, wilde op een hoger niveau gaan werken(aqua scapen).
In eerste instantie ging het aardig, maar nu.
De ene helft van de bak groeit wel, maar heb daar nu draad alg in, binnen een dag.
De andere helft groeit niet en de bodem bedekkers verrotten allemaal.
ik heb genoeg stroming want er staat een eheim pomp van 1800 liter per uur op te stampen en mijn bak is maar 200 liter.
Ik heb ook genoeg CO2 want de drop checker is groen/geel.
Ik heb wel zondag de water waardes gemeten vlak voor de water wissel.
Kh: 7
Nh4: 0,0 - 0,5
Nh3: 0,0 - 0,5
No2: 5,0
No3: 50,0
Po4: 4,0
Ph: 6,0 - 6,5

Ik had hier heel veel zin in vooral omdat mijn oude bak het zogoed deed, maar krijg nu al de neiging om de pijp aan Maarten te gaan geven.
Iedereen zegt wel dat je geduld moet hebben, maar ik heb het idee dat er iets niet goed gaat.
 
Algen groeien vaak goed als je nh3/4 meet en dat heb je in de opstartfase vaak dus dat zal denk ik de oorzaak zijn van de algen. Hoe het met het licht zit weet ik niet maar ik zou in deze periode ook rustig aan doen met het licht en daarbij moeten planten vaak wennen aan de nieuwe omstandigheden. Zo te zien meet je met strips?
 
Co 2 en Nitraat 50. ??? Po 4 4.0 ?

Wat wil je dan?
 
200 liter bak en 1800 pomp pff das wel heel erg stevig
Je kan ook te veel stroming hebben de draad alg geeft al een indicatie daarvoor tevens het niet op orde zijn van je bacterie huishouding is ook niet raar na pas 2,5 week bezig te zijn
Geef je buiten de co2 ook planten voeding
Welke bodem gebruik je
Vind het wel verbazend dat je nu al een po4 van 4,0 en een no3 van 50 hebt en als je zoals John vermoed met strips meet zou ik een meet koffer overwegen die meet strips zijn de achterdeur uit.
 
Ja dat is erg veel stroming inderdaad en de planten zullen dan erg moeilijk de voeding kunnen opnemen. Normaliter is bruto 4x voldoende hoor.
 
Ikzelf heb een Eheim Xperience 150 (500 liter/ uur) op een bakje van 50 liter met goed groeiende planten.
Dus dat planten daardoor dan erg moeilijk de voeding kunnen opnemen lijkt me onwaarschijnlijk.

Als de gemeten waarde idd zijn gemeten met een stripje dan moet TS maar snel een koffertje met druppeltesten aanschaffen.
Als forumleden advies moeten geven op verkeerd aangetoonde waardes dan geeft dat dikwijls alleen maar meer ellende.
 
Ik heb de signalen wel eerder gehoord dat voeding bij teveel stroming niet goed opneembaar kan zijn dus vandaar mijn post. Zelf heb ik op mn meterbak van 190 liter ook 1400 liter aan filtercapaciteit en bemerk ook geen nadelen maar goed dit terzijde.
 
Ikzelf heb een Eheim Xperience 150 (500 liter/ uur) op een bakje van 50 liter met goed groeiende planten.
Dus dat planten daardoor dan erg moeilijk de voeding kunnen opnemen lijkt me onwaarschijnlijk.

Als de gemeten waarde idd zijn gemeten met een stripje dan moet TS maar snel een koffertje met druppeltesten aanschaffen.
Als forumleden advies moeten geven op verkeerd aangetoonde waardes dan geeft dat dikwijls alleen maar meer ellende.



Waaruit haal jij dat uit.? Die kunnen best kloppen , als hij nog aan het indraaien is.
 
Eheim 2422. oftewel 2224. .Als die verzadigt is, ook maar de helft. geen 500 .meer.
 
Waar moet dan zoveel fosfaat wegkomen Bertus? Nitriet wordt nitraat maar geen fosfaat.
 
Ik heb een bak van 150 liter met twee eheims die elk 1000l/u pompen.
Eén van de twee filters is amper half gevuld met filtermateriaal zodat er netto extra veel stroming overblijft. Ik wil namelijk heel veel stroming, net omdat ik veel planten heb (waaronder bodembedekkers).
Dat de stroming in dit geval de plantengroei (of voedingsopname door de planten) belemmert (of draadalg veroorzaakt?) lijkt me dus niet aan de orde.
(Draadalg duidt trouwens op een co2 probleem maar dit terzijde)
Want voor correct advies is er gewoon meer informatie nodig.
Nu is het wat in het wilde weg schieten op basis van te weinig achtergrondinformatie en voor je het weet is veel stroming opeens de bron van alle kwaad...
🙄
Dus:
Welke planten? Welk bodemmateriaal? Welke plantenvoeding? Welk doseringsschema?
Hoeveel uren licht geef je en welke verlichting gebruik je? Is de unit dimbaar? Zo ja: hoeveel procent dim je?
Hoe voeg je co2 toe en heb je al op verschillende plekken in de bak gemeten? Wanneer start de co2 tov de verlichting?
Ben je zeker van de co2 distributie doorheen de bak?
.....


En na 2,5 weken kan je wonderen verwachten maar je mag er niet op rekenen dus ik vind het raar dat je je pijp nu al aan Maarten zou willen schenken. 🙂
Je zegt zelf dat je een vermogen aan planten hebt gekocht maar heb je ook de juiste planten gekocht om een bak op te starten? Heb je ook drijvers? Snelgroeiers?
Als je na twee weken een stabiele bak verwacht dan riskeer je teleurgesteld te worden denk ik...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ts geeft aan dat hij pas 2,5 weken bezig is dus planten zijn nog aan het settelen.
De opmerking dat te veel stroming niet voor problemen zorgt zet ik mij vraag tekens bij
Ook het verhaal dat er onvoldoende co2 aanwezig zou zijn zie je regelmatig posten voorbij komen dat dit beweerd wordt en is nergens op gebaseerd
Dat c02 verhaal wordt te pas en te onpas aangehaald problemen van algen explosie tot blauwalg je wordt er soms :'(van😀
immers er zijn voldoende bakken waar geen co2 gegeven wordt zonder draad alg.
draag alg zie je over het algemeen beter ontwikkelen in een sterke stroming mede door het niet aanwezig zijn van bepaalde stoffen wordt regelmatig aangegeven je water is te schoon
Je ziet het ook vaak ontstaan bij net opgestarte bakken of met veel water wissels
 
Ts geeft aan dat hij pas 2,5 weken bezig is dus planten zijn nog aan het settelen.
De opmerking dat te veel stroming niet voor problemen zorgt zet ik mij vraag tekens bij
Ook het verhaal dat er onvoldoende co2 aanwezig zou zijn zie je regelmatig posten voorbij komen dat dit beweerd wordt en is nergens op gebaseerd
Dat c02 verhaal wordt te pas en te onpas aangehaald problemen van algen explosie tot blauwalg je wordt er soms :'(van😀
immers er zijn voldoende bakken waar geen co2 gegeven wordt zonder draad alg.
draag alg zie je over het algemeen beter ontwikkelen in een sterke stroming mede door het niet aanwezig zijn van bepaalde stoffen wordt regelmatig aangegeven je water is te schoon
Je ziet het ook vaak ontstaan bij net opgestarte bakken of met veel water wissels

Bij de net opgestarte bakken komt dat denk ik door de verhoogde nh3/4 icm te weinig co2. Er zijn inderdaad voldoende bakken zonder draadalg en geen co2 maar goed dan is het licht daar vaak op afgestemd waardoor er geen tekorten optreden en de planten voldoende co2 voorhanden hebben zonder toevoeging hiervan. Of stroming invloed erop heeft laat ik in het midden maar draadalg is toch veelal een tekort aan co2.
 
Ook het verhaal dat er onvoldoende co2 aanwezig zou zijn zie je regelmatig posten voorbij komen dat dit beweerd wordt en is nergens op gebaseerd
Dat c02 verhaal wordt te pas en te onpas aangehaald problemen van algen explosie tot blauwalg je wordt er soms :'(van😀
immers er zijn voldoende bakken waar geen co2 gegeven wordt zonder draad alg.

Als je goed leest zeg ik niet dat er te weinig co2 aanwezig is.
Ik zeg dat er een co2 probleem is. Dat is een pak ruimer dan "onvoldoende co2" 😉

1- Dat kan ofwel betekenen dat er schommelende co2 concentraties zijn en een schommelende co2 waarde is erger dan te weinig co2. Je moet me niet geloven maar schommelende co2 waardes zijn een grote trigger voor draadalg. Dan kan je beter geen co2 toevoegen effectief.
2- Dat kan ook verwijzen naar slecht getimede co2 toevoeging irt de verlichtingscyclus.
3- Dat kan betekenen dat er slechte co2 distributie is doorheen de bak
4- Je kan een co2 probleem ook altijd vertalen als teveel licht.
Hoe meer licht je geeft hoe moeilijker het evenwicht te vinden is omdat de co2 behoefte toeneemt bij meer licht dus door het licht te dimmen (dimmer, mechanisch of mbv drijvers) kan je de vraag doen dalen.

Het is gewoon een feit dat er in veel gevallen teveel licht wordt gegeven waardoor CO2 noodzakelijk wordt om algen te vermijden. En het is ook gewoon een feit dat bepaalde algen sneller en heviger opduiken in high tech bakken doordat de co2 de hoge verlichting niet kan volgen. En de afstelling van je co2 wordt moeilijker en exponentieel belangrijker naarmate je het licht opdrijft. Dat is nu eenmaal zo.

Enne, terzijde: ik heb nog nooit beweerd dat blauwalg door co2 wordt uitgelokt dus dat is naast de kwestie vind ik.

draag alg zie je over het algemeen beter ontwikkelen in een sterke stroming mede door het niet aanwezig zijn van bepaalde stoffen wordt regelmatig aangegeven je water is te schoon

Is de stroming in dergelijk geval de oorzaak of zit het hem in de tekorten door het "te schone water"?
Je leest ook veel dat baardalg ontstaat door teveel stroming, en dan vooral op dode materialen (hardscape) of op trage groeiers maar mijn stenen staan vol in de uitstroom en ik heb nul baardalgen....
Dus de stroming lijkt me niet de schuldige, ook al zouden sommige algen beter groeien in veel stroming... Het is daarom de oorzaak niet!

De opmerking dat te veel stroming niet voor problemen zorgt zet ik mij vraag tekens bij

Teveel stroming heb je niet zo snel. Ik spreek uit ervaring denk ik met 2.000l/u op een 150 liter bak vol planten.... 😉
Als ik al draadalgen krijg dan is dat steeds eerst op plekken waar de doorstroming het laagst is, het begint nooit aan de planten vol in de stroming...
Gewoonlijk betekent dat simpelweg dat ik één van mijn filters moet reinigen omdat de doorstroming terugloopt waardoor de co2 distributie minder efficiënt wordt op sommige plekken.
 
Gewoonlijk betekent dat simpelweg dat ik één van mijn filters moet reinigen omdat de doorstroming terugloopt waardoor de co2 distributie minder efficiënt wordt op sommige plekken.

Maar zelfs al zou een van je filters weinig doorstroming hebben dan moet je met 2000L toch voldoende overhouden op een bak van 150 liter om voldoende circulatie te behouden?
Ik heb op een bak van 125 liter een filter met een capaciteit van 440 L draaien en dan is zelfs de circulatie nog voldoende. Ik kan me haast niet voorstellen dat jij met zo n totale capaciteit draadalg krijgt als er een wat vervuilt blijkt te zijn.

Algen is een moeilijke materie waar ook een boel niet bekend van is dus wie weet wat er verder al dan niet ten grondslag kan liggen.
 
Maar zelfs al zou een van je filters weinig doorstroming hebben dan moet je met 2000L toch voldoende overhouden op een bak van 150 liter om voldoende circulatie te behouden?
Ik heb op een bak van 125 liter een filter met een capaciteit van 440 L draaien en dan is zelfs de circulatie nog voldoende. Ik kan me haast niet voorstellen dat jij met zo n totale capaciteit draadalg krijgt als er een wat vervuilt blijkt te zijn.

Dat is zeker waar en ik begrijp je bedenking. Maar dat is ergens ook een beetje mijn punt: iets als co2 distributie wordt belangrijker naarmate je meer de bovengrens opzoekt.
Ik moet er dus bij zeggen dat ik veel licht geef in die bak. Dus de planten hebben extra hoge co2 behoefte door dit licht.
De afgelopen maanden merkte ik tweemaal opkomende draadalgen.
De eerste keer nadat ik alle drijvers (3/4 vh opp) ineens verwijderde (en dus eigenlijk op slag meer licht had). Ik was natuurlijk extra op mijn hoede na deze verandering en hield alles goed in de gaten. Na een paar dagen zag ik beginnende draadalg op één specifieke plek, vooraan in de rechterhoek. Daar staan Hemianthus callitrihoides en Hirsuta, twee bodembedekkers dus. Beide plantjes hadden gezien de hoge verlichting ook hoge co2 behoefte.

Een tweede keer zag ik op dezelfde plek draadalgen opkomen terwijl ik verder niets had veranderd.
Dus ik moest op zoek naar de mogelijke trigger. Met de bedenking dat iets net die plek in de bak kwetsbaarder maakte, de plaats was duidelijk gevoeliger voor algen dan de rest van de bak.

Als ik dan mijn filteropstelling bekeek merkte ik het volgende:
Ik heb twee lily pipes die beiden tegen de rechterkant gemonteerd zijn. Eén vooraan de bak, één halverwege de zijruit.
De voorste zat aangesloten op de filter met het meeste filtermateriaal (lees: het minste stroming). Wanneer ik met vloeibaar filtermedium de stroming beoordeel merk ik sowieso dat ik het minste stroming heb op de bodem net onder de beide uitstromen (dus langs het glas aan de rechterzijde). In de rechterhoek vooraan is die nog lager (verder van de instroom (beiden rechts achteraan de bak) en recht onder de minst sterke uitstroom).

De tweede keer dat ik draadalgen kreeg bleek de stroming op die plek zo goed als nihil (ook al had ik in de rest van de bak nog meer dan voldoende stroming).
Het reinigen van deze filter bleek voldoende om het probleem op te lossen (hoewel ik sindsdien ook maar een CO2-belletje extra begon te doseren ;)).
En in geen van bovenstaande gevallen begonnen de algen volop in de stroming dus teveel circulatie was echt niet van toepassing...

Ik zou ook kunnen opteren hebben om de verlichting terug te schroeven hoor ik je denken maar dat was ergens ook net de uitdaging natuurlijk...

En ter info:
ik heb na deze perikelen logischerwijze de voorste lily aangesloten op de pot met het meeste stroming :! en zag sindsdien (voorlopig althans) geen draadjes meer.
Desnoods zou ik nog kunnen overwegen om de tweede instroom halverwege de zijruit te monteren (ipv achteraan) maar dat vind ik visueel minder mooi dus liever niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie in mijn eigen bak de 250 toch echt de draad alg ontstaan waar de stroming het sterkte is waar de boel wat rustiger is geen last
Van co2 verhaal is daar zeker geen sprake op zowel co2 Boltjes 3 stuks mooi groen van kleur co2 wordt geregeld door controller
Na het draad alg verhaal ben ik minder gaan verversen probleem oplost
Daarnaast in de rio 240 8 uur licht intern filter geen co2 wel voldoende voeding voor planten geen centje pijn geen draad alg te bekennen
Denk dat er te gauw gekeken wordt naar het co2 verhaal is trouwens ook wel iets van de laatste tijd in tot een paar jaar geleden hoorde je er althans niet zo veel over is mijn :!

en laten we wel wezen 2000 liter per uur op een 150 liter bak :juggle: dan lijkt mij de boel er uit te spoelen
Ga je hier niet uit van de nul last opbrengst filters
 
Denk dat er te gauw gekeken wordt naar het co2 verhaal is trouwens ook wel iets van de laatste tijd in tot een paar jaar geleden hoorde je er althans niet zo veel over is mijn :!

Zoals ik al aangaf is er nu eenmaal zoiets als "high tech tanks" waarbij je dus balanceert onder tot net boven de bovengrens. Dan wordt elk detail uitvergroot.
Nogmaals: als je volledig high tech wil gaan en je dus een massa licht wil gaan geven dan kan je best zorgen dat je co2 afstelling (hoeveelheid én distributie) a point is.

Niemand die daarom zegt dat je perse compleet mental moet gaan op vlak van licht of CO2. Het moge duidelijk zijn dat het met minder ook kan. Veel makkelijker zelfs. Dus ja, high tech is een discipline apart kan je zeggen. En in die discipline is genoeg, stabiele en goed verdeelde co2 een basisvereiste. Meer zelfs: in high tech bakken wijzen draadalgen in regel op één of ander co2 probleem.

en laten we wel wezen 2000 liter per uur op een 150 liter bak :juggle: dan lijkt mij de boel er uit te spoelen
Ga je hier niet uit van de nul last opbrengst filters

Bruto 1.000liter per potfilter, ja, ik dacht dat dat duidelijk was.
Maar ik heb zeker meer dan de helft nettocapaciteit over gezien de manier waarop ze gevuld zijn.
En wees gerust: er spoelt niets uit en er waait niets los uit de bodem. 🙄

Ten eerste werk ik zoals gezegd met lily pipes als uitstroom en die geven een brede diepe stroming.
Daarnaast stromen ze ook van rechts naar links in een meterbak en heb ik genoeg capaciteit nodig om de volledige lengte te overbruggen en genoeg kracht over te houden om via de andere zijruit een stroming naar beneden en langs de totale bodem te krijgen.
Ik geef dan ook nog eens veel licht in een bak zonder echte klassieke snelgroeiers of drijvers.
Tenslotte staat de bak voor driekwart vol met bodembedekkers dus in zo'n geval is de uitdaging om genoeg co2 te hebben net boven de bodem....
Iets gans anders dus dan in een klassieke bak met grotere planten en stengelplanten.
Het is dus maw ook allemaal afhankelijk van je plantenbestand, je doelstellingen en je hardscape.

En nogmaals: Ik zeg ook niet dat het nodig is, hé. Ik zeg gewoon dat dat kan en dat het bij mij werkt, meer niet.
Ik zal maar zwijgen over de hoeveelheid co2 dat ik doseer of we zijn nog niet thuis...
En ik begon eigenlijk door te zeggen dat we met de summiere info van de TS gewoon geen juist advies kunnen geven dacht ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is waar dat geen bak gelijk is en in elke bak de omstandigheden verschillen. Dus ja, de oorzaak kan in verschillende onderdelen zitten en zoals we allemaal wel weten denk ik moet je de vraag en het aanbod van voeding in balans hebben zodat je geen tekorten krijgt. Dit zal voor de een anders zijn dan voor de ander en met een zee van licht en moeilijke planten zal aan die vraag lastiger te voldoen zijn soms.
 
Zo wat veel reacties dank daar voor.
Ik zal wat meer info geven omtrent de voeding en verlichting.
Ik meet de water waardes niet met een strip maar met een sera aqua test bos(druppel testers)

ik heb de volgende planten in de bak staan:

) Staurogyne repens (049G TC) 4 pcs. ) Micranthemum 'Monte Carlo' (025 TC) 3 pcs. ) Bacopa caroliniana (043) 2 pcs. ) Lobelia cardinalis (053C) 3 pcs. ) Cryptocoryne beckettii 'Petchii' (108A) 2 pcs. ) Crinum calamistratum (094A) 3 pcs. ) Murdannia keisak (135) 3 pcs. ) () 3 pcs. ) Heteranthera zosterifolia (096 TC) 3 pcs. ) Pogostemon erectus (053F) 3 pcs. ) Myriophyllum mattogrossense (037) 3 pcs. ) Limnophila sessiliflora (047) 2 pcs. ) Nymphaea lotus (019) 1 pcs. ) Rotala macrandra (032 TC) 3 pcs. ) Hygrophila 'Siamensis 53B' (053B) 2 pcs. ) Limnophila hippuridoides (047C) 2 pcs. ) Pogostemon helferi (053H) 3 pcs. ) Cyperus helferi (133A) 2 pcs.

Ik gebruik geen voedingsbodem alleen kristal quartz van Dennerle
Ik doseer planten voeding volgens de EI Methode met het schema van aquariumbemesting.nl, ik maak altijd een makro oplossing en een micro oplossing(poeders oplossen in water)die ik dan na elke water wissel toevoeg voor de gehele week in 1 keer.
Ik geef 8 uur licht met een led balk van Tecatlantis, die ik dan weer regel met de Luminus smart led controller op 80 %, ik heb ook de 2 led balken van Oase(Oase Highline)erboven hangen, maar dat werd teveel die kan ik altijd nog aan zetten.
Ik voeg CO2 toe dmv de Aquamedic 1000 reactor, deze hangt aan mijn uitloop van mijn Eheim professionel 3 filter welke nu nog voluit staat omdat ik dan de juiste stroming heb door de bak(ivm bodem bedekkers).
Ik had links de aanzuiging en rechts de uitloop van het filter zonder spray bar, maar dit heb ik gisteren verandert ik heb nu ook links de uitloop dmv een spray bar op advies van het forum.
Verder control ik de CO2 met een Dennerle Ph controller de luxe met daaraan een Jolub hervulbare Ph elektrode.
Ik heb in de bak waar de planten slecht groeien een drop checker hangen met reactie vloeistof van 30 mg per liter en die kleurt urine geel(ik denk zo'n 120 bellen per minuut)
Ik gebruik ook nog capsules van Kabouter voor in de bodem bij de planten.
Ik doe elke zondag(nu dus 2 keer gedaan)een water wissel van 50 % en voeg dan weer de makro en micro oplossingen toe.
Ik zal ook even een paar foto's bij voegen.
Ik hoop dat jullie nu voldoende info hebben, alvast bedankt voor het mee denken, zie weer een klein beetje licht aan het eind van de tunnel.

IMG_2144.JPG


IMG_2147.JPG


IMG_2148.JPG


IMG_2149.JPG


IMG_2150.JPG


IMG_2151.JPG


IMG_2152.JPG
 
Ik heb de signalen wel eerder gehoord dat voeding bij teveel stroming niet goed opneembaar kan zijn...
Is daar ook een reden voor gegeven? Lijkt me dat er dan ook niets kan groeien in een snelstromende rivier. En zo extreem is de stroming toch niet?
 
Thanks voor de extra informatie. Dat zorgt ongetwijfeld voor beter advies.
Hieronder een eerste aanzet of een poging tot...

Ik zou zolang de problemen aanhouden minder licht geven. Zowel kortere belichting als lagere intensiteit. (ik weet niet hoeveel licht de tecatlantis geeft?)
Persoonlijk start ik een compleet nieuwe bak op met maximaal 6,5 uur licht aan laag percentage en bouw ik gaandeweg op.

Je zou dus kunnen beginnen met korter en minder licht en dit pas geleidelijk opbouwen wanneer je duidelijke plantengroei (icm afnemende draadalgen) ziet. Ondertussen zoveel mogelijk manueel algen verwijderen.
Je zou eventueel tegelijkertijd een stootkuur easy carbo kunnen overwegen maar dat zou ik zelf nog even uitstellen eerlijk gezegd.
De co2 zou ik niet aanpassen aangezien je met een controller werkt. Ik ga er van uit dat je die goed hebt ingesteld.
Inzake je plantenvoeding:
Het is nooit slecht om plantenvoeding meermaals per week te doseren, ik weet niet hoe haalbaar dat voor je is.
Je doseert de micro's en de makro's niet tegelijkertijd veronderstel ik?

Ik zie op de tweede foto met planten ook een plekje blauwalg (rechts naast de Crinum calamistratum). Dat moet geen ramp betekenen maar wanneer je dit ziet kan je het best zo snel mogelijk afhevelen.

De Monte Carlo heeft vermoedelijk wat tijd nodig om over te gaan naar de submerse vorm dus wat smelten is niet zo ongewoon.
Volgens mij kon je de stekjes wel beter wat kleiner gemaakt hebben, nu heb je vrij grote bosjes ineens geplant en dan wortelt de plant iets moeilijker. Ik zie wel nieuwe aangroei denk ik dus op zich is er geen man overboord. Je zou de stekjes desnoods nog kleiner kunnen maken door ze eens te herplanten.
Ik heb zelf geen ervaring met de combinatie grind en monte carlo maar dat zou wel moeten lukken denk ik.

Alleszins,
het is nog wat vroeg om te wanhopen vind ik nog altijd, zelfs na het zien van je foto's. 😉 Zo slecht ziet het er nu ook niet uit!
Ik denk dat het effectief even wachten is.
Enerzijds wat geduld tot de bak zelf wat rijpt, na twee a drie weken heb je nog niet echt genoeg bacteriële activiteit in filter en/of bodem.
Anderzijds duurt het ook even tot alle planten zich hebben aangepast aan submerse bestaan en aan je bak.

En hou er rekening mee dat je de gevolgen van een verandering (zoals gisteren met je spraybar) meestal maar na een paar weken goed kan inschatten dus verander niet teveel en verwacht niet te snel respons. 😉

Edit: heb je je dropchecker al eens wat lager gehangen?
En aangezien je met een reactor werkt lijkt wat extra capaciteit van je filter me eerder een voordeel dan een nadeel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik maak altijd een makro oplossing en een micro oplossing(poeders oplossen in water)die ik dan na elke water wissel toevoeg voor de gehele week in 1 keer.

Als dit betekent dat je ze tegelijkertijd in de bak giet dan kan je dat best veranderen. Je kan ze beter met een dagje verschil toevoegen anders riskeer je dat er sommige stoffen reageren en niet meer opneembaar zijn voor de planten. 😉
 
Goedemorgen Honeybadger,

Dank je wel voor je uitleg en je tijd.
Ik voeg de macro en de micro oplossing niet tegelijk toe, de macro doe ik altijd zondags na mijn water wissel en dan doe ik maandag altijd de micro.
Even wbt de water wissel, doe ik dat goed elke week de helft eruit of moet ik dat juist met een opstartende bak niet doen of minder wisselen, misschien 25%.
Hoe bedoel je precies met afhevelen ivm blauw alg, gewoon wegzuigen of water verversen?
Alvast bedankt voor je tijd.
 
Dat kan gewoon wel hoor als je de EI volgt. Ik zou wel tijdens de opstart wekelijks wat vlokvoer verkruimelen. Je zal met de EI wel moeten verversen want anders stapelt de voeding zich op.
 
Hoe bedoel je precies met afhevelen ivm blauw alg, gewoon wegzuigen of water verversen?

Gewoon het plekje wegzuigen met de hevelslang.
Blauwalg laat makkelijk los van de bodem of van planten (het is een soort vliesje) dus verwijderen gaat vlot.
Het is echt een vervelende (soms hardnekkige) bacterie die je best kan controleren (en overwinnen) door consequent te blijven verwijderen vanaf dat je een plekje ziet om zo de kans op een uitbraak te verkleinen.
Oorzaak kan een combinatie zijn van nieuwe bak en veel vervuiling (door bvb rottend plantenafval).
De afstervende plantenresten verwijderen is dus nooit slecht (desnoods ook eens tussen 2 verversingen zodat het niet ophoopt)
Het is mogelijk dat het een tijdje in sneltempo terugkomt en dan moet je gewoon geduldig blijven verwijderen. (tenzij het echt uit de hand zou lopen natuurlijk)
Persoonlijk gebruik ik een stukje slang dat ik enkel voor blauwalg gebruik en ik voer het ook af in een emmer/container die ik enkel daarvoor gebruik aangezien het vrij besmettelijk is. (Dus zeker niet werken met de emmer die je ook gebruikt voor het vullen)

Ik zie trouwens twee plekjes op dezelfde foto, heb ze hieronder omcirkeld voor de duidelijkheid.

blauwalg.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is daar ook een reden voor gegeven? Lijkt me dat er dan ook niets kan groeien in een snelstromende rivier. En zo extreem is de stroming toch niet?



Natuurlijk wel. draadalg. zie je in slierten van de stenen af komen.

DEnk dat je bodem ook niet best is. riekt naar silicaten.
 
Dank je wel voor je uitleg en je tijd.

Graag gedaan.
Hopelijk krijg je het onder controle,

zie weer een klein beetje licht aan het eind van de tunnel.

volgens mij zit je niet in de diepste of de langste tunnel dus met wat tandengeknars komt het wel goed! 😉

Hopelijk post je hier ook het vervolg (positief of negatief)!
Het is altijd interessant om achteraf de aanpak en het resultaat te weten.
 
Staurogyne repens (049G TC) 4 pcs. ) Micranthemum 'Monte Carlo' (025 TC) 3 pcs. ) Bacopa caroliniana (043) 2 pcs. ) Lobelia cardinalis (053C) 3 pcs. ) Cryptocoryne beckettii 'Petchii' (108A) 2 pcs. ) Crinum calamistratum (094A) 3 pcs. ) Murdannia keisak (135) 3 pcs. ) () 3 pcs. ) Heteranthera zosterifolia (096 TC) 3 pcs. ) Pogostemon erectus (053F) 3 pcs. ) Myriophyllum mattogrossense (037) 3 pcs. ) Limnophila sessiliflora (047) 2 pcs. ) Nymphaea lotus (019) 1 pcs. ) Rotala macrandra (032 TC) 3 pcs. ) Hygrophila 'Siamensis 53B' (053B) 2 pcs. ) Limnophila hippuridoides (047C) 2 pcs. ) Pogostemon helferi (053H) 3 pcs. ) Cyperus helferi (133A) 2 pcs.

Mag ik vragen waar je deze planten hebt gekocht?
en wie heeft je deze combinatie geadviseerd of heb je dit zelf bij elkaar gezocht?
 
Als ik dit plantenbestand zie moet ik zeggen dat er verschillen inzitten qua lichtvraag, duur en intensiteit. Gemiddeld wordt er veel gevraagd. In ieder geval een aantal met een hoge lichtvraag, zoals de Staurogyne repens, Micranthemum 'Monte Carlo' , Bacopa caroliniana en Rotala macrandra (bovendien best een moeilijke plant). Maar er zijn er meer. Het advies van @Honeybadger lijkt me maar tijdelijk geschikt wat dus de lichtvraag betreft. Je moet inderdaad opbouwen maar redelijk snel zal de vraag groot zijn qua intensiteit waarbij je andere planten een schaduwplek, in ieder geval een minder intense plek, moet geven zoals bijvoorbeeld de Cryptocoryne beckettii die normaal op beschaduwde oevers groeit. Uiteraard moet dan je CO2 en daarna ook de bemesting aangepast worden aan je licht.
 
Ik heb de planten gekocht bij azaqua.nl
Heb een ander van youtube af gehaald, qua voorbeeld en bestand.
Bertus mag ik vragen wat je bedoeld met silicaten?
 
Bertus bedoeld dat wellicht deze bodem silicaten kan afgeven zover hij het ziet en dat is een bouwstof voor bruinalg. Weet je zo welke soort bodem je hebt gebruikt?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan