Groene punt alg, het lijkt zo simpel als je het leest


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Groene punt algen, als je leest hoe je ervan af komt lijkt alles zo simpel(aquascaping-blog.com), maar in de praktijk gaat dit vaak of nooit op.
Ook ik kom niet van deze alg soort af.
Het is echt een ergernis en maakt me soms moedeloos en gedachten gaan door mijn hoofd om er mee te kappen.
Het is alleen vreemd dat ik ik niet op alle planten alg heb zitten en op de ruiten zit al helemaal niets.
Het zit voornamelijk op de Lobelia Cardinalis en de Limnophila Hippuridoides.
Ik heb achter in het aquarium 2 witte snoertjes lopen van mijn bodem verwarming waarvan de onderste helft groen is en de bovenste helft is nog mooi wit, toch vreemd.
Heb nu ook weer een beetje last van algenbloei
Ik hoop dat iemand de gouden tip heeft want word soms echt hopeloos van die groene punt alg en aangezien dat ik graag alles perfect wil hebben.
Ik ga volgende week andere spray bar maken en ga de verlichtings duur aan passen.
Ik zal ook wat foto's bijvoegen.

IMG_2319.JPG


IMG_2320.JPG


IMG_2321.JPG


IMG_2322.JPG


IMG_2323.JPG


IMG_2324.JPG


IMG_2325.JPG


IMG_2326.JPG
 
Kun je wat info over de bak en de verlichting geven evenals wat je toevoegt? Hoevaak ververs je water en wat doe je aan onderhoud aan het filter?
 
Kun je wat info over de bak en de verlichting geven evenals wat je toevoegt? Hoevaak ververs je water en wat doe je aan onderhoud aan het filter?
Inderdaad, geef eerst zoveel mogelijk informatie. In de tussentijd zou je wel eens kunnen kijken naar je waterdistributie. Je zei namelijk iets opvallends: "Ik heb achter in het aquarium 2 witte snoertjes lopen van mijn bodem verwarming waarvan de onderste helft groen is en de bovenste helft is nog mooi wit, toch vreemd." Over de bodem is het altijd moeilijker om een goede waterdistributie te verkrijgen. Op zich zou dat dus al een aanwijzing kunnen zijn. Een tekort aan CO2, fosfaat op die plekken kan een mede oorzaak zijn.
 
Het gaat om een Oase HighLine 200 liter aquarium.

Daar zitten 2 standaard led balken bij die niet dimbaar zijn en erg fel zijn vind ik althans, daarbij heb ik nog een ledbalk gekocht van aquatlantis, Tecatlantis, met een luminus smart led controller die je dan weer kunt bedienen met je smartphone, deze heeft 2 kanalen, 1 wit licht en 1 rgb.
Ik heb vandaag de schema's van het licht aangepast en hoe het was weet ik eigenlijk al niet meer(ik zal een foto van het schema erbij doen)maar het licht branden zo'n 9 uur per dag voluit en dan bedoel ik alle led verlichting die erboven hangt(2 standaard led balken en de aquatlantis)
De 2 standaard led balken heb ik nu niet meer aan want dat was toch te fel en omdat je overal leest dat je met alg als eerste je licht branduren omlaag moet brengen laat ik ze nu uit en heb nog voldoende licht van de aquatlantis.

Ik bemest volgens de EI methode en voeg daarbij nog extra fosfaat bij volgens de instructie van aquariumbemesting.nl.
Op zondag na mijn water wissel van ruim 50 % voeg ik de macro oplossing toe en de extra fosfaat en op maandag de micro oplossing

Mijn pomp is een Eheim Professionel 3e 600T (2178).
De pomp indeling is als volgt:
In de onderste 2 mandjes zit Eheim Mech Pro(zwarte kunstof buisjes)
Mandje daarboven Eheim Bio Mech
Mandje daarboven Eheim Substrat Pro
Dan witte filterwatten en dan daarboven in het lage bakje de grove blauwe spons.
Ik maak 1 keer per halfjaar het filter schoon, spoel de filtermassa uit onder de kraan en vervang de witte filterwatten en spoel ook de blauwe spons uit.
De pomp draait voluit dit ivm de stroming.
Heb op de korte kant een spraybar hangen, maar wil een nieuwe spraybar maken op de achterkant van het aquarium richting de voorkant.

Ik voeg Co2 toe dmv een 2 kg Co2 fles met daaraan een Dual stage regulator van Co2 art en een Aquamedic 1000 Co2 reactor.
Ik heb pas in de reactor de grote bioballen vervangen voor kleine bioballen wat volgens mij de co2 nog beter oplost.
Ik heb ook een co2 controller met Ph elktrode die de co2 aan en uit zet, dus niet via een schakelklok.
De ph controller staat ingesteld op 6,3 ph.
Ik heb 2 continue testen in de bak hangen op elke korte kant 1
Deze zijn allebei licht groen(tegen het gele aan)ik gebruik check vloeistof voor 30mg per liter.

Water waardes heb ik nog niet omdat mijn testkoffer 7 jaar over datum is.
Welke test set is een goeie?
Ik had nu een sera welke mij op zich wel beviel.

Water temp is tussen de 24 en 25 graden.
Planten bestand:

Staurogyne Repens
Monte Carlo
Gras
Bacopa Caroliniana
Lobelia Cardinalis
Cryptocoryne Beckettii(Petchii)
Crinum Calamistratum
Heteranthera Zosterifolia
Myriophyllum Mattogrossense
Limnophila Sessiliflora
Rotala Macrandra
Nymphaea Lotus
Limnophila Hippuridoides

Ik wilde graag een dutch planted tank maken, maar dat is niet gelukt dus heb ik drastisch gesnoeid en op nieuw ingericht met minder planten.
Gebruik geen voedingsbodem
Ik gebruik ook nog hier en daar capsules van tuin kabouter.
De planten groeien wel goed(soms veel te hard naar mijn zin)alleen die groene alg is een doorn in het oog.
Alleen de monte carlo wil niet zo, maar dat is bekend op alleen grind.

De bak draait nu 8 maanden

Ik geloof dat ik nu wel alle informatie benoemd heb.

fullsizeoutput_c6.jpeg


fullsizeoutput_c8.jpeg
 
In ieder geval heb je een aantal planten die een intense belichting vragen. Dus voor teveel licht ben ik zo op het eerste gezicht niet zo bang. Dit betekend wel dat we waterwaarden nodig zijn. Je kunt deze vaak ook wel laten bepalen bij je Lfs. Waarbij er natuurlijk wel een voorkeur is voor een druppeltest. Zelf heb ik overigens deze testkoffer die mij, in ieder geval goed bevalt.

https://www.aquastorexl.nl/colombo-test-lab.html.

De koffer van Wesdijk is nog voordeliger en is eigenlijk gelijk.

https://www.wesdijk.nl/dieren/watertesten/155-wespro-testkoffer-1000000001075.html
 
Met veel licht zal de vraag naar voeding ook hoog zijn dus dat moet in balans zijn en daarvoor hebben we zoals Ben al aangeeft hierboven de waterwaarden nodig.Als je de EI volgt ga ik ook bijna denken aan een probleem met de circulatie.
 
Heb de test koffer van Wesdijk besteld, morgen in huis.
Zal dan gelijk gaan testen.
Wbt de circulatie, als ik easy life filter medium toevoeg dan zie ik wel de witte wolk overal komen het gaat wel niet zo snel maar toch.
 
Heb de test koffer van Wesdijk besteld, morgen in huis.
Zal dan gelijk gaan testen.
Wbt de circulatie, als ik easy life filter medium toevoeg dan zie ik wel de witte wolk overal komen het gaat wel niet zo snel maar toch.
Ja, uiteindelijk mix dit spul zich met het water. Maar eigenlijk moet iets anders, wat sneller, kijken. Probeer zodra je het medium toevoegt eens te zien waar het spul naar toegaat. Dan volg je eigenlijk de stroming. Wanneer je lang wacht dan mengt zich het e.e.a. uiteindelijk wel maar dat is niet meteen de stroomrichting.
 
Welke filter gebruik je en is dat met een spraybar?
 
Doet TS zo zijn best om de meest mogelijke (gevraagde) info te geven :deal:


Ehhh, ik heb dat dus niet zien staan:sorry:

Om eerlijk te zijn wilde ik alleen testen of jij wel scherp bent vandaag Patrick:D;)
 
Doet TS zo zijn best om de meest mogelijke (gevraagde) info te geven :deal:
John is niet zo jong meer, net als ik.
Ehhh, ik heb dat dus niet zien staan:sorry:

Om eerlijk te zijn wilde ik alleen testen of jij wel scherp bent vandaag Patrick:D;)
En dit terwijl wij, in het kader van de ontwikkelingshulp, de zendelingen niet alleen met een brood onder arm naar Groningen sturen maar dank zij de ondersteuning van Hans ook wat brillen meegeven...:D:D:D
 
John is niet zo jong meer, net als ik.

En dit terwijl wij, in het kader van de ontwikkelingshulp, de zendelingen niet alleen met een brood onder arm naar Groningen sturen maar dank zij de ondersteuning van Hans ook wat brillen meegeven...:D:D:D

Gul gebaar Ben maar ik wist niet dat ze in Hellendoorn de bril al hadden ontdekt:D:D
 
Maar om nog even op het filter terug te komen, 1850 L/u (bruto) zou toch voldoende moeten zijn, ik zit in een vergelijkbare bak net op de helft.
 
Zo Wesdijk test koffertje binnen, gelijk ff getest.

Ph 6,5 - 7,0
Kh 5,0
Gh 7,0
No2 0,0
No3 20
Po4 5,0

Heb ook een nieuwe spraybar gemaakt op de achterkant volledige lengte.
Wat mij wel op viel toen ik mijn ph elektrode omlaag deed in de bak(bijna tot op het grind)de co2 gelijk aansloeg.
De ph elektrode hangt normaal boven in de bak met kopje net boven het water oppervlak, maar deze kan helemaal onder water dus heb hem maar laten hangen.
 
Je fosfaat is in ieder geval veel te hoog. Die mag bij deze no3 terug naar 2.
 
Hmm, PH van 6.5 - 7 ? Dat is toch een groot verschil bij een KH 5,0 . We werken hier met een logaritmische schaal. Je hebt dus een behoorlijke schommeling in je CO2 niveau variërend van 14,8 tot 46,7 mgr/ltr! Verder moet je eens kijken naar de verhouding Nitraat/Fosfaat. Over het algemeen is een verhouding 10:1 gewenst. Jouw NO3 staat op 20 dan zou je fosfaat op 2 moeten staan. En weet je wel zeker dat je electrode goed is? IJken en ook nazien. Meestal kan en mag een electrode niet onder water hangen, in elk geval mag het boven of onderin de bak geen meetverschil zijn.
 
Ik ijk de elektrode elke 4 weken, mijn controller geeft ook aan wanneer hij geijkt moet worden.
Mijn controller geeft een ph van 6,37 aan, maar met de druppel test zit ik tussen de 6,5 - 7,0
De hoge fosfaat komt omdat ik extra fosfaat toevoeg, daar zal wel ff mee stoppen.
Ik ben wel vergeten te vermelden dat ik zondag een 50 % water wissel heb gedaan en toen gelijk de macro's toegevoegd en afgelopen maandag de micro's dit ivm de meet resultaten.
Als ik later in de week test of net voor de water wissel krijg ik natuurlijk andere uitslagen.
Wanneer kun je eigenlijk het beste testen net voor de water wissel denk ik?
 
Die 10:1 is eigenlijk iets wat we denk ik los moeten laten en is meer van toepassing bij Fytoplankton. Toevallig had ik het laatst er in de pb over met een hier gewaardeerd lid en die zei er dit over:

Idd de verhouding NPK 10:1:10 is absoluut niet leidend, en dat maakt het allemaal zo ingewikkeld.
En stamt nog uit de tijd van spijkers in het filter, dikke T5 balken, grind, zand en daaronder een humusrijke bodem. (waar ze trouwens prima resultaten mee behaalden)
 
Wanneer kun je eigenlijk het beste testen net voor de water wissel denk ik?
Dan weet je wat er verbruikt is, maar om dit te weten zul je ook een dag na de waterwissel moeten meten, dan weet je ook waar je de week mee begonnen bent.
 
Ik weet nu nog steeds niet waaraan het ligt, die groene punt alg?
 
Die 10:1 is eigenlijk iets wat we denk ik los moeten laten en is meer van toepassing bij Fytoplankton. Toevallig had ik het laatst er in de pb over met een hier gewaardeerd lid en die zei er dit over:

Idd de verhouding NPK 10:1:10 is absoluut niet leidend, en dat maakt het allemaal zo ingewikkeld.
En stamt nog uit de tijd van spijkers in het filter, dikke T5 balken, grind, zand en daaronder een humusrijke bodem. (waar ze trouwens prima resultaten mee behaalden)
Deze opmerkingen heb ik al meer gehoord. Maar het is in ieder geval een redelijke verhouding waar je een houvast aan kan hebben en waarbij ik in min mijn geval nooit boven de 20:2 zou willen zitten. Liever nog 10:1 verhouding, wat lager dus. Ik volg geen systeem, EI o.i.d., maar let wel scherp op mijn planten. De ervaring die ik tot dusver heb maakt dat ik deze verhouding goed toepasbaar vind in een plantenbak met een redelijk intense verlichting, algen overlast heb ik daarbij niet. De planten, tenslotte, groeien meer dan goed op zonder gebreken.
 
Klopt Ben en daarom staat er denk ik ook dat het niet leidend is maar voor veel planten gaat het denk ik prima werken.
 

Terug
Bovenaan