Witte waas bij verlagen pH?


F

Franzzaa

Guest
Al geruime tijd zijn mijn waterwaarden stabiel en is mijn water kraakhelder.. Ik heb vorig jaar vlak na de opstart eerder last gehad van een witte waas dat na een week of twee omsloeg naar groen (zweefalg als gevolg van bacteriebloei?). Dit bleef erger worden tot een lange periode van verduisteren en daarna een flinke water verversing en is daarna weg gebleven. Dit is in de 20 jaar dat ik aquaria hou me niet eerder overkomen, behalve bij dit aquarium.

Wel heb ik altijd last gehad van een slechte plantengroei en groene alg, wat naar mijn inzien te wijden is aan de altijd hoge pH van 8 en een tekort aan CO2. Daarnaast wel wat last van bruinalg.

Nu probeer ik dat geheel op te lossen door de KH van 9 van het kraanwater waarmee ik wekelijks ververs, terug te brengen naar een KH van 3 doormidden van pH/KH Minus van Sera. Dit doe ik nu al maand of twee en alles blijft netjes stabiel zonder zichtbare veranderingen aan het aquarium met nu een pH tussen de 7 en 7,5, nog altijd door het tekort aan CO2.

Sinds ik ben gestart met bio CO2 (incl. Wasfles) drie weken geleden, is de pH met 6,5 precies waar ik hem hebben wil. Echter is het aquarium zeer langzaam weer een witte waas aan het krijgen. Afgelopen zondag weer mijn gewone wekelijkse waterwissel van 50% uitgevoerd waarna het - zoals ik ook al had verwacht - gewoon weer even wit werd.

Ik kan zelf voor geen mogelijkheid verklaren hoe ik aan die witte waas kom, behalve dan de daling van de pH. Ik heb niet in het filter lopen rommelen, de doorstroming is nog altijd uitstekend en voorzien van ruim voldoende biologisch filtermateriaal. Deze heb ik niet recentelijk uitgespoeld. Ténzij de dalende pH waarde de stikstofkringloop in de war brengt? Kan het zo zijn dat de nitrificerende/denitificerende bacteriën afsterven door de dalende pH waardoor er een bacteriebloei onstaat van nieuwe bacteriën?

Hier in ieder geval wat water waardes op een rij:
pH: 6,5
KH: 3

NO2: 0
NH4/NH3: 0

NO3: 10
PO4: 1

Temp: 26 C.

Alles gemeten met een Sera druppeltest uit de testkoffer.

Het is een 350 liter aquarium met led verlichting, deze brand met een tijdschakelaar 8 uur, maar heb ik sinds deze week teruggeschroefd naar 4 uur uit angst voor zweefalg gezien m’n eerdere ervaring. Er schijnt geen direct zonlicht in het aquarium.

Wie kan er met me mee denken? Als ik nog wat cruciale informatie mis. Laat het dan even weten, dan kan ik kijken in hoeverre ik het kan aanvullen. Alvast bedankt!

Zie foto:
 

Bijlagen

  • F924E441-C7C1-420D-918D-E4B658FAECF5.jpeg
    F924E441-C7C1-420D-918D-E4B658FAECF5.jpeg
    28.6 KB · Weergaven: 168
Zit t hem niet in onstabiele waardes?

Ph/kh minus middelen kunnen grote waardes wisselingen veroorzaken.
 
Komt uit je filter. als het daar niet goed zit, sterft een kolonie bacterie uit.Dat geeft die witte waas.
is ook als er een stremming in het filter is/ weinig zuurstof.
Je heb t er ook niet veel planten in, he.
 
Het is ook lange tijd goed gegaan, filter werkt nog goed volgens TS dus daar zit het probleem niet denk ik.
Kan het zo zijn dat de nitrificerende/denitificerende bacteriën afsterven door de dalende pH waardoor er een bacteriebloei onstaat van nieuwe bacteriën?
Dit zou misschien kunnen, maar dan moet het ook weer redelijk snel wegtrekken, bacteriebloei duurt meestal niet zo lang.
Hoe los je de Bio Co2 op, met een omgekeerd bakje?
 
Het is ook lange tijd goed gegaan, filter werkt nog goed volgens TS dus daar zit het probleem niet denk ik.
Dat lijkt me ook vrij onwaarschijnlijk, daarnaast heb ik er niet recentelijk in liggen rommelen.


Hoe los je de Bio Co2 op, met een omgekeerd bakje?
Nee ik ben begonnen met een gewoon bruissteentje, dit leverde meteen het gewenste CO2 gehalte op. Ik meet sinds ik daar mee ben gestart iedere dag de pH en KH om eventuele schommelingen in de gaten te houden, maar dit blijft bijzonder stabiel! Voor nu ben ik dus nog niet gaan kijken naar een andere manier van oplossen.
 
Nee ik ben begonnen met een gewoon bruissteentje,
Loopt dat door in de nacht? want dan heb je kans dat het niveau te hoog oploopt, met een omgekeerd bakje heb je dat niet, en het blijft ook stabieler.
 
Loopt dat door in de nacht? want dan heb je kans dat het niveau te hoog oploopt, met een omgekeerd bakje heb je dat niet, en het blijft ook stabieler.
Daar heb je zeker een punt, maar smorgens is de pH 6,5 dat een CO2 waarde van ~30 zou moeten geven, dat is aan de hoge kant maar naar mijn mening zeker niet schokkend? Zodra het licht uit gaat kom ik rond een pH van 7 uit.
 
Nee, licht aan = 6,5..
licht uit = 7
Vreemd, normaal is dat andersom namelijk, als de lichten uitgaan stijgt je Co2 en zal de ph juist moeten dalen, en in jouw geval helemaal omdat de Co2 toevoer gewoon doorgaat.
 
Vreemd, normaal is dat andersom namelijk, als de lichten uitgaan stijgt je Co2 en zal de ph juist moeten dalen.
Klopt helemaal, maar je begrijpt me misschien verkeerd. Smorgens is de pH 6,5 omdat de hele nacht het licht uit is geweest. Savonds, als het licht uit gáát maar dus de hele dag aan is geweest, is de pH 7 ;)

We zitten dus compleet op één lijn.
 
We zitten dus compleet op één lijn.
Haha, ja nu snap ik wat je bedoelt:D

Omgekeerd bakje is dan misschien wel een aanrader, dit gebruik ik ook al jaren, Ph blijft stabiel op 6,8 bij mij.
 
Interessant artikel Bertus, maar ik weet niet of dit nou het antwoord is op de witte waas.. Nou heb ik mijn zuurstofgehalte niet gemeten, maar ben er wel vrij zeker van dat dit goed in orde is door de goede beluchting van het aquarium en beweging van het wateroppervlak. Daarnaast heb ik, zoals aangegeven, niet een teveel aan CO2
 
Daar heb je zeker een punt, maar smorgens is de pH 6,5 dat een CO2 waarde van ~30 zou moeten geven, dat is aan de hoge kant maar naar mijn mening zeker niet schokkend? Zodra het licht uit gaat kom ik rond een pH van 7 uit.

Dat is een schommeling van 0,5 en dat kan ook weer algen veroorzaken. Beter is om niet meer dan 0,3 verschil te hebben in de ph.
 
Het is ook lange tijd goed gegaan, filter werkt nog goed volgens TS dus daar zit het probleem niet denk ik.

Dit zou misschien kunnen, maar dan moet het ook weer redelijk snel wegtrekken, bacteriebloei duurt meestal niet zo lang.
Hoe los je de Bio Co2 op, met een omgekeerd bakje?

Ja, kan lange tijd goed gaan, tot er een verstoring is wat de bacterie doet afsterven. wit water.
 
tot er een verstoring is wat de bacterie doet afsterven. wit water.
Het zou misschien kunnen komen door de extra Co2 die nu toegevoegd wordt, meer Co2 is minder zuurstof en dat hebben de bacteriën wel nodig.
 
Staat ook in dat artikel.
 
Het zou misschien kunnen komen door de extra Co2 die nu toegevoegd wordt, meer Co2 is minder zuurstof en dat hebben de bacteriën wel nodig.
Dit klopt niet want co2 heeft geen invloed op de zuurstof en deze gaan prima samen heb ik begrepen van Cornelius.
 
Ooh dan zit ik er dus naast? Ik had begrepen dat als je teveel Co2 in je bak hebt de vissen naar lucht gaan happen, wat dus zou duiden op te weinig zuurstof?
 
ik blijf erbij: PH/KH minus brengt onbalans in je waardes. dat zal die witte waas veroorzaken.

als je de ph/kh wil verlagen kan je beter met regenwater of osmosewater werken, dit voor het de bak in gaat bereiden zodat het matcht en dan pas toevoegen.
 
Ja, zou kunnen zijn.

Mijn instroom zat dicht door komkommerslijm , die te laag zit, dus waterstroom ook geremd, ook wit water, door bacterie sterfte.

Moet dat dus veranderen, 2 inlaten maken.
 
Ooh dan zit ik er dus naast? Ik had begrepen dat als je teveel Co2 in je bak hebt de vissen naar lucht gaan happen, wat dus zou duiden op te weinig zuurstof?

Heb ik ook altijd gedacht hoor maar Cornelius vertelde dat ze prima samen gaan in een bak. Bij teveel co2 is het happen niet door zuurstof tekort maar door co2 vergiftiging.
 
Ja, duidelijk
 
Volgens de informatie die ik er over lees, ontstaat bacterie-bloei, de witte waas, door erg snelle vermeerdering van heterotrofe bacteriën. Dat zijn de bacteriën die verantwoordelijk zijn voor de afbraak van organisch materiaal/afval en in sommige gevallen, uitermate inefficiënt maar toch, de omzetting van ammoniak naar nitriet.

Als je die theorie volgt, zou de plotselinge bacterie-bloei kunnen zijn ontstaan door een toegenomen overmatige organische belasting van de bak, waardoor de heterotrofe bacteriën zich snel gaan vermeerderen om dit om te zetten (verdubbelen elke 15-20 minuten, daarom hebben waterwissels ook weinig zin), of door wellicht een verminderde werking van de autotrofe bacteriën die normaal gesproken je ammoniak omzetten. Dat laatste zou te maken kunnen hebben met de afnemende mate van omzetting van ammoniak en nitriet door autotrofe bacteriën bij een dalende ph. Als er door een dalende omzetting ammoniak aanwezig zou zijn, zou het dus kunnen zijn dat de heterotrofe bacteriën explosief vermenigvuldigen om die taak over te nemen.

In beide gevallen zal je aquarium gebaat zijn bij een grondige controle van je aquarium op organisch afval. Plantenresten, slecht groeiende planten, dode slakken/vissen, ophoping van organisch afval in de bodem en/of filter.

Ik zou zelf in dit geval mijn bodem en filter reinigen, de bodem diep. Ik weet dat veel mensen vinden dat je in dit soort gevallen niet aan je filter en bodem moet zitten, maar als het vies is, helpt het gewoon om de viezigheid grotendeels te verwijderen. Het hoeft niet steriel, het hoeft niet 100%, maar wel een (groot) gedeelte van de zwarte drab uit de bodem (niet waar planten staan en juist wel onder stenen en hout) en het filter. Bij minder viezigheid heb je ook minder bacteriën nodig.
Het niet aan het filter zitten zolang de doorstroming nog goed is, is een maatstaf die niet altijd werkt. Vooral wanneer er problemen optreden die met vervuiling te maken kunnen hebben, of wanneer je een periode hebt gehad van alg en/of slechte plantengroei, is het zinnig om naar je filter te kijken.
Zolang je het filter spoelt in water dat qua waarden en temperatuur dicht bij dat van je aquarium liggen zal je veel bacteriën behouden.


Daarna kan je aquarium een nieuw evenwicht gaan vinden.

 
Heb ik ook altijd gedacht hoor maar Cornelius vertelde dat ze prima samen gaan in een bak. Bij teveel co2 is het happen niet door zuurstof tekort maar door co2 vergiftiging.
Wat is het verschil daar in? vreemd.
 
Het verschil is niet zo groot op zich, alleen de oorzaak is anders.

Als er te weinig zuurstof in het water zit, kunnen de beesten in het water die van het water afhankelijk zijn voor zuurstof, er niet voldoende uithalen. Daarom gaan ze naar de oppervlakte waar doorgaans een wat hoger zuurstof niveau is door de uitwisseling aan het wateroppervlak.

Als het co2 niveau hoger wordt in het water, dan wordt het co2 niveau in het bloed van de vissen ook hoger. Dat zorgt ervoor dat er minder zuurstof opgenomen kan worden in het bloed. Dus ongeacht het zuurstofniveau zal de vis toch een gevoel van verstikking ervaring en op zoek gaan naar een plek met meer zuurstof.
 
Mmm, dus eigenlijk toch een indirect tekort aan zuurstof door het hoge Co2 gehalte?
 
Gelukkig , weet ik dat ook weer.
Gelukkig gebruik ik geen Co2.
En he voldoende zuurstofsteentjes in de bakken.
 
Mmm, dus eigenlijk toch een indirect tekort aan zuurstof door het hoge Co2 gehalte?

Dat klopt. Alleen heeft het toevoegen van zuurstof in dat geval dus geen zin, omdat een gebrek aan zuurstof niet de oorzaak is.

Overigens hebben verschillende dingen die je kan doen om zuurstof te verhogen, als bij-effect dat co2 verlaagt. Bijvoorbeeld een sterkere oppervlakte-stroming en ook een luchtsteentje wat de oppervlakte in beweging zet. Beide kunnen ook co2 uit het water verdrijven, en in die zin is mijn opmerking hiervoor te kort door de bocht.
 
Als het co2 niveau hoger wordt in het water, dan wordt het co2 niveau in het bloed van de vissen ook hoger. Dat zorgt ervoor dat er minder zuurstof opgenomen kan worden in het bloed. Dus ongeacht het zuurstofniveau zal de vis toch een gevoel van verstikking ervaring en op zoek gaan naar een plek met meer zuurstof.

Klopt dus een co2 overschot/vergiftiging maar op zich jaagt co2 geen zuurstof uit het water.
 
Nou, denk het wel. Dat verdringt zuurstof. wat ook het filter in wordt gezogen.
 
Klopt dus een co2 overschot/vergiftiging maar op zich jaagt co2 geen zuurstof uit het water.

Ik kan absoluut niet zeggen wat het effect is bij heel hoge hoeveelheden co2 of zuurstof. Misschien komt er een moment dat het een het ander verdringt. Geen idee. Maar dat is niet wat doorgaans speelt bij vissen/garnalen etc die last hebben van te hoog co2 in het water.

Het gaat dus niet om een tekort aan zuurstof in het water, maar om een tekort aan zuurstof in de vis, door een te hoog co2 niveau in de vis door te hoog co2 in het water.
 
Dat klopt. Alleen heeft het toevoegen van zuurstof in dat geval dus geen zin, omdat een gebrek aan zuurstof niet de oorzaak is.

Overigens hebben verschillende dingen die je kan doen om zuurstof te verhogen, als bij-effect dat co2 verlaagt. Bijvoorbeeld een sterkere oppervlakte-stroming en ook een luchtsteentje wat de oppervlakte in beweging zet. Beide kunnen ook co2 uit het water verdrijven, en in die zin is mijn opmerking hiervoor te kort door de bocht.


Dat is ook door de bocht. Dus dan maar geen zuurstof toepassen?
En er op rekenen dat co2 altijd maar goed blijft?

Nou ik hou mijn stenen gewoon in de bakken. gaat al jaren goed zo.
 
Dat is ook door de bocht. Dus dan maar geen zuurstof toepassen?
En er op rekenen dat co2 altijd maar goed blijft?

Nou ik hou mijn stenen gewoon in de bakken. gaat al jaren goed zo.

Nee, dat is niet wat ik zeg.

Ik zeg dat op zich het verhogen van het zuurstofniveau in het water geen oplossing is voor een vis die doodgaat aan te hoog co2.
Als de methode die je ervoor gebruikt tegelijkertijd co2 uit het water jaagt, dan kan het werken, indirect.

De oplossing is het verlagen van de co2 waardoor de vis weer voldoende zuurstof op kan nemen. Op welke manier dan ook.

En ik denk dat een voldoende hoog zuurstofniveau altijd belangrijk is in een aquarium. Maar dat staat los van co2-vergiftiging.
 

Terug
Bovenaan