Meer of minder licht...... weet het niet meer....


Peppie68

Well-known member
Lid geworden
15 december 2019
Berichten
184
Leeftijd
55
Oke,

Bak 200 x 70 x 60 (h)
Bioloog 120 x 35 x 40
Opvoerpomp 5000 L/h (draait op ongeveer 70%)
Indeling: 1e vak inloop, 2e vak mechanische filtratie dmv grof spons, medium spons en fijn spons, 3e vak biologische filtratie dmv Biohome Ultra 6kg, 4e / 5e vak pomp.
Co2 mbv reactor, aantal bellen.... niet te tellen, controle dmv dropchecker / ph tester / ph druppeltest
Verlichting: 3 ledbalken 200cm met dubbele ledstrip (3000K en 7000K), 15 lumen per cm = 9000 lumen
2 Superfish ledbuis 150 cm, waarvan 1 de blauw/wit en 1 de rood/wit.
Verlichting gaat om 14.00 uur opstarten en vanaf 22.00 uur afbouwen, dus zo'n 8 uur
Bodem filterzand
Paar stronken hout
Planten: Voornamelijk javavarens, div anubias, reuze valisneria, paar rode planten, wat drijvend spul en waterpest tbv zuurstof
Plantenvoeding: Micro macro mix, beide 200ml per week.
Visbestand: 7 x Regenboog Boesemani, 4 x Rode regenboog, 4 x blauwe regenboog, 8 x Corydora, 8 x Otocinclus, 10 x Tetra, 2 x pleco, 4 x goudsnoek.
Let op, regenbogen zijn op 1 na allemaal nog ukkies.
Iedere week waterwissel van zo'n 30 a 40%.
Watertesten vandaag:
NH4 - 0,2
NO2 - 0,05
PH - 7 / tester - 6,5
NO3 - 35
PO4 - 3
KH - 7
GH - 7
FE - 1

Allereerst, zit er best wat verschil tussen ph-tester en druppeltest ph, denk dat de waarheid ergens in het midden ligt waardoor ik op een waarde van 25 uitkom mbt Co2.
Is volgens mij redelijk goed.

Nu komt het; ik heb een algprobleem en in mijn ogen niet te zuinig ook. Wat ik kan zien is draadalg, baardalg en bruine pluisjes die tussen mijn planten blijven hangen en aan de wortels van de drijfplanten en wat in mijn ogen bruinalg is.
Heb dit probleem al eerder aangekaart en toen wisselende adviezen gekregen mbt hoeveelheid licht, de een zei meer en de ander minder licht. Toen begonnen met het verlagen van de balken (hingen wat hoog) en destijds de Superfish balken extra toegevoegd en alles zo'n 10 uur branden. Dat hielp niet / het werd niet slechter / beter. Dus toen maar de andere kant op gegaan, maar dan qua tijd. Het hele zwikkie terug gezet naar 8 uur. Maarre..... nee, eerder slechter dan beter...
Mezelf verder ingelezen en oa ontdekt dat teveel licht kan zorgen voor draadalg en te weinig licht voor bruinalg.....

Ik denk dat ik inmiddels de voeding en de Co2 op het juiste niveau heb, nu dus alleen het licht nog.

Maar ik weet ff niet meer wat wijsheid is. Met name de bruine pluis komt sneller als dat ik het weg kan krijgen....

Graag advies
 
Gebruik je een co2 checker en zo ja welke kleur heeft die? Veelal is die alg een co2 tekort maar je meet nog nh3/4 en dat is ook een boost voor algen. Ik neem aan dat je bak nog vrij recent is.Heb je een foto van de bak? Ook voor de vissen moet de nh3/4 en de no2 0 zijn.
 
Foto's
 

Bijlagen

  • 20200304_145211.jpg
    20200304_145211.jpg
    85.3 KB · Weergaven: 139
  • 20200304_145158.jpg
    20200304_145158.jpg
    80.7 KB · Weergaven: 130
  • 20200304_145142.jpg
    20200304_145142.jpg
    98.1 KB · Weergaven: 129
  • 20200304_145127.jpg
    20200304_145127.jpg
    88.6 KB · Weergaven: 123
  • 20200304_145056.jpg
    20200304_145056.jpg
    87.2 KB · Weergaven: 158
  • 20200304_145046.jpg
    20200304_145046.jpg
    78.2 KB · Weergaven: 120
  • 20200304_145028.jpg
    20200304_145028.jpg
    87.4 KB · Weergaven: 120
Co2 dropchecker gevuld met Aqua Rebel 20mg/l vloeistof en is heel licht groen.
Aquarium draait sinds Begin december afgelopen jaar. Met Co2 vanaf begin Januari.
Die nitriet en ammoniak, kan dat ook komen doordat de planten niet goed groeien, afgestorven bladeren?
Op de 2e en de laatste foto zie je trouwens de bruine pluis waar ik het over had, is dat bruinalg?
 
Foto's zijn beetje onscherp zie ik net....
 
Heb je last van zweefvuil? En heb je je in- uitstroom aan dezelfde kant van het aquarium of aan weerszijden?
 
Ik zie ook vrij veel vuil en is de circulatie goed in de bak en wat zijn de waterwaarden? Rotte bladeren kunnen de waterwaarden beinvloeden maar in een goed ingedraaide bak zal dat niet zoveel invloed hebben. Sinds wanneer heb je last van de algen en wanneer heb je vissen toegevoegd?
Begin december opgestart dus ik neem aan dat je tot begin januari hebt ingedraaid.
 
Mijn 1e ingeving is: teveel voeding in het water en te weinig in de bodem. Denk dat je daar de oplossing zit. (ervan uitgaande dat je correct hebt gemeten).

Dus: zoveel mogelijk alg verwijderen, zoveel mogelijk rotte planten/bladeren verwijderen, veel een vaak waterwissels om alle overtollige afvalstoffen te verwijderen.
Nieuwe planten aanbrengen (tijdelijk veel zuurstofplanten). Drijfplanten in je bak brengen en je bak zo schoon mogelijk houden.
Easycarbo gaan toevoegen omdat het werkzame middel goed tegen algen is. Waterwaarden gaan meten totdat er een verhouding 10:1 is bereikt. (PO4/NO3) want je zit nu veels te hoog.
En tot slot: wellicht wat meer voedingscapsules bij je planten steken?
 
Heb je last van zweefvuil? En heb je je in- uitstroom aan dezelfde kant van het aquarium of aan weerszijden?
Ik krijg hem niet kraak helder nee. Ik werk met een bioloog met 1 zij-uitloop en dmv vaste leidingen aan de andere zijde de invoer.
Verder heb ik nog een stromingspomp zitten, in dezelfde hoek als mij inloop.

Ik zie ook vrij veel vuil en is de circulatie goed in de bak en wat zijn de waterwaarden? Rotte bladeren kunnen de waterwaarden beinvloeden maar in een goed ingedraaide bak zal dat niet zoveel invloed hebben. Sinds wanneer heb je last van de algen en wanneer heb je vissen toegevoegd?
Begin december opgestart dus ik neem aan dat je tot begin januari hebt ingedraaid.
Enige wat ik weet / kan controleren qua circulatie is: bewegen alle planten. En ja. Zweefvuil of bruinalg, hoe kan ik dat zien? Igv zweefvuil, waar komt dat dan vanaf?
Waterwaarden staan bovenaan.
Vissen zijn inderdaad begin januari, na de piek toegevoegd. Begonnen met klein aantal en daarna om de week een aantal toegevoegd.
De algen zijn nooit helemaal weg geweest na de opstart, is alleen maar erger geworden.

Mijn 1e ingeving is: teveel voeding in het water en te weinig in de bodem. Denk dat je daar de oplossing zit. (ervan uitgaande dat je correct hebt gemeten).

Dus: zoveel mogelijk alg verwijderen, zoveel mogelijk rotte planten/bladeren verwijderen, veel een vaak waterwissels om alle overtollige afvalstoffen te verwijderen.
Nieuwe planten aanbrengen (tijdelijk veel zuurstofplanten). Drijfplanten in je bak brengen en je bak zo schoon mogelijk houden.
Easycarbo gaan toevoegen omdat het werkzame middel goed tegen algen is. Waterwaarden gaan meten totdat er een verhouding 10:1 is bereikt. (PO4/NO3) want je zit nu veels te hoog.
En tot slot: wellicht wat meer voedingscapsules bij je planten steken?
Qua voeding dacht ik: liever iets meer als iets minder, maar ga ik minderen. Easycarbo durfde ik eigenlijk niet zo goed ivm de Valesnerias.
Wat bedoel je met waterwaardes 10:1?

Is de hoeveelheid en tijd licht goed zo? Of opschroeven?
Dat zweefvuil, iemand ideeen hoe dat te verwijderen? Heb de stromingspomp al naar beneden gericht staan, maar durf hem niet harder te zetten ivm de vissen...
 
De uitloop van de bak zit bovenaan in de hoek, achter een kam. Ziet er net zo uit als een intern filter zeg maar. Ben dus bang dat ik alleen drijvend vuil afvoer.
Zit onder in de hoek nog wel een rooster maar ik geloof niet dat dat veel doet.
 
Bij deze even een schematische tekening van de situatie. Is namelijk erg lastig foto's te maken ivm achtergrond.
 

Bijlagen

  • aquarium schema.pdf
    187.1 KB · Weergaven: 135
Heb nog wel een extern filter staan, maar op deze bak zitten glazen randen gelijmd van 10 cm breed. Weet niet of er iets bestaat om daar mijn slangen overheen te krijgen, of wellicht een voorbeeld van hoe iemand anders dat heeft gedaan.
 
Ik krijg hem niet kraak helder nee. Ik werk met een bioloog met 1 zij-uitloop en dmv vaste leidingen aan de andere zijde de invoer.
Verder heb ik nog een stromingspomp zitten, in dezelfde hoek als mij inloop.

Zet je in en uitstroom eens aan dezelfde kant :)
 
Die verhouding 10:1 gaat over een Nitraat fosfaat verhouding. Dus als je Nitraat op 10 staat dan zou je fosfaat op 1 kunnen staan qua waterwaarde. Dat is een begin- leidraad je kan ook op 20: 2 uitkomen of een tussenvorm ergens van. Wat je stroming betreft, je hebt een lange bak en laat je stroming ook in de lengte gaan. Daardoor ontstaat er veel debiet verlies. Zelf hou ik ervan om de stroming uitlaat, met een spraybar over de volle lengte, op de achterkant van je bak te zetten. Doordat de stroming een veel korter stuk behoeft te overwinnen houdt ze veel meer kracht. Wanneer je de gaatjes van de spraybar die vlak onder het wateroppervlak is gezet licht naar onder richt bereik je dat je water gaat kaatsen tegen de voorruit en daar naar onder wordt geduwd. Ze zal dan over de bodem naar achter gaan en daar weer boven komen voor de volgende duw. Je krijgt nu een spiraalvormige waterbeweging door heel je bak richting je aanzuiging. Ook je bodem wordt nu, normaal een moeilijke plek om te verzorgen, helemaal afgedekt qua waterdistributie. In deze vorm ben je geen extra stromingspomp, die kan zorgen voor opdwarrelend zweefvuil, nodig! Je zal merken dat er ook in een aanzienlijke verbetering van je CO2 en overige bemestingsdistributie voorzien wordt. Erg belangrijk want ik denk dat je planten ook daar een probleem hebben. Verder zorg voor bodemvoeding zoals ook @Cornelius al opmerkte!
 
Zet je in en uitstroom eens aan dezelfde kant :)
Oef dat gaat niet zomaar he...... zijn allemaal gelijmde buizen en geen slangen.

Die verhouding 10:1 gaat over een Nitraat fosfaat verhouding. Dus als je Nitraat op 10 staat dan zou je fosfaat op 1 kunnen staan qua waterwaarde. Dat is een begin- leidraad je kan ook op 20: 2 uitkomen of een tussenvorm ergens van.
Oke, maar mijn nitraat staat op 35 3n fosfaat op 3, dan klopt dat toch? Of begrijp ik je verkeerd?
een spraybar over de volle lengte, op de achterkant van je bak te zetten
Heb ik aan zitten denken, moet ik alleen even wat verzinnen qua monteren. Want er zit een relief achterwand in.
Gaat niet eenvoudig worden, in ieder geval niet om zo even te proberen...
Verder zorg voor bodemvoeding zoals ook @Cornelius al opmerkte!
Ja, was ik al van plan, vergeten te zeggen. Moet ik wel eerlijk zeggen dat ik bijna geen "bodem" planten erin heb staan.

Zit ik alleen nog met het zweefvuil, ligt echt gewoon een laag stof op de bladeren en tussen de wortels.

Oh ja, en het licht? Zo laten , of...?
 
Ik heb ook een achterwand. Een spraybar is ook dan mogelijk. Afhankelijk van de hoogte net boven de achterwand, dat heb ik, of op de achterwand. De planten die je hebt behoren overwegend tot de moerasplanten en zijn dus wel degelijk een voedselrijke bodem nodig!
 
Ik bedoel dat de meeste van mijn planten op hout of steen zijn gebonden / gelijmd.
Mag ik vragen hoe je de spraybar op de achterwand hebt bevestigd?
Oh, en klopt het wat ik zeg over de verhouding nitraat / fosfaat?
 
Ik bedoel dat de meeste van mijn planten op hout of steen zijn gebonden / gelijmd.
Mag ik vragen hoe je de spraybar op de achterwand hebt bevestigd?
Oh, en klopt het wat ik zeg over de verhouding nitraat / fosfaat?
Welke plantjes je hebt verlijmd weet ik niet.
Verhouding Nitraat/Fosfaat is juist. Of de hoeveelheid juist is weten natuurlijk niet dat moet je plantengroei uitwijzen. Maar probeer in elk geval, ongeveer, in deze verhouding te blijven.
Kijk maar even op het plaatjes om te zien hoe mijn spraybar zit.
IMG_20191109_105545.jpgIMG_20191109_105552.jpgIMG_20191109_105654.jpg
 
Laatst bewerkt:
Welke plantjes je hebt verlijmd weet ik niet.
Anubias, javavarens, mos, maar zal extra voeding steken bij de planten die wel in de grond staan.
Verhouding Nitraat/Fosfaat is juist. Of de hoeveelheid juist is weten natuurlijk niet dat moet je plantengroei uitwijzen. Maar probeer in elk geval, ongeveer, in deze verhouding te blijven.
Duidelijk, dankjewel. Zo leren we steeds meer bij.
Kijk maar even op het plaatjes om te zien hoe mijn spraybar zit.
Bekijk bijlage 292812Bekijk bijlage 292813Bekijk bijlage 292814
Oke, duidelijk. En dan net onder water neem ik aan?
 
Visbestand: 7 x Regenboog Boesemani, 4 x Rode regenboog, 4 x blauwe regenboog, 8 x Corydora, 8 x Otocinclus, 10 x Tetra, 2 x pleco, 4 x goudsnoek.
Let op, regenbogen zijn op 1 na allemaal nog ukkies.
Iedere week waterwissel van zo'n 30 a 40%.
Watertesten vandaag:
NH4 - 0,2
NO2 - 0,05
NO3 - 35
PO4 - 3


Nu komt het; ik heb een algprobleem en in mijn ogen niet te zuinig ook.

Graag advies

Als jij nu nog steeds ammonium en nitriet meet dan doet jouw bioloog niks, je bent dan niet goed opgestart.
meet je nl nu in de waterkolom ammonium terwijl er algen inzitten dan zal de werkelijke waarde veel hoger zijn, algen consumeren nl ammonium.
Feit dat je nitriet meet en ook nog eens waterwissel doet onderstteund mijn uitspraak ......je bacteriën krijgen de hoeveelheid ammonium niet verwerkt.

In deze fase kun je met licht spelen zoveel als je wilt, dropchecker CO2 en voedingssupplementen is allemaal iets als het nitrificatieproces fatsoenlijk draait.
 
Anubias, javavarens, mos, maar zal extra voeding steken bij de planten die wel in de grond staan.

Duidelijk, dankjewel. Zo leren we steeds meer bij.

Oke, duidelijk. En dan net onder water neem ik aan?

Net onder het wateroppervlak met de gaatjes licht naar onder gericht, als verteld.
 
Die spraybar op de foto's.
Heb je die zelf gemaakt? Of kan ze kopen met die lengte?

Mvg ronald
 
Als jij nu nog steeds ammonium en nitriet meet dan doet jouw bioloog niks, je bent dan niet goed opgestart.
Leg eens verder uit aub.
Kunnen die waardes niet veroorzaakt worden door zweefvuil? Heb namelijk wat problemen om het zweefvuil eruit te filteren, van daar het idee om mijn extern filter erbij te zetten. Al zou het maar af en toe zijn.
 
Even denken.. het is heel plausibel dat je algen komen door de aanwezigheid van NH3/4 & NO2, zover mijn kennis der algen :juggle:

dat is eigenlijk iets wat je als 1e op moet lossen, niet alleen voor de algen maar ook voor het welzijn der visjes (dat vind ik persoonlijk nog belangrijker :)))
Kan je wellicht nog wat meer biohome of vergelijkbaar spul kwijt in je bioloog? dat is dan zeker een optie.
verder even kijken of er geen rottende stukken hout in je aquarium zitten, even met je handen en nagels voelen: is het zacht? dan beter eruit halen.
Rot hout kan veel vuil afgeven, en je waterwaardes beïnvloeden.

Zoals ik het nu begrijp zit je overloop aan 1 kant en de uitstroom vanaf de bioloog aan de andere kant van de bak.
maar aan de kant van je overloop heb je ook nog een stromingspomp zitten toch? dus eigenlijk werkt de stromingspomp en de uitlaat vanuit je bioloog elkaar tegen.
onderstaande tekening heeft bij veel mensen een goed resultaat opgeleverd, dit is even een voorbeeld met 2 potfilters maar het stromingsprincipe blijft hetzelfde.
spraybar over de gehele achterwand zijn ook goede resultaten mee geboekt maar heb ik zelf nooit gebruikt.

Stroming tekening.png

Mocht je meer zweefvuil willen afvangen, is filterwatten (of praktischer een fleecemat) in je bioloog steken ook praktisch.

rol met filterfleece:
20190110_163124.jpg

Ik denk dat je echt eerst je waterwaardes probleem moet oplossen, en daarna de verdere aanpak van de algen.

Hoe meet je trouwens je waterwaarden? ik neem aan druppel testje maar even to be sure :)
oh en zolang je NH3/4 & NO2 meet zou ik wat vaker & meer gaan verversen.
 
Zoals ik het nu begrijp zit je overloop aan 1 kant en de uitstroom vanaf de bioloog aan de andere kant van de bak.
maar aan de kant van je overloop heb je ook nog een stromingspomp zitten toch? dus eigenlijk werkt de stromingspomp en de uitlaat vanuit je bioloog elkaar tegen.
Nee, sorry dan was in onduidelijk. De stromingspomp zit aan dezelfde zijde als de uitlaat van de bioloog. Sterker nog, hij zit erachter. Dit om er voor te zorgen dat de Co2 en de plantenvoeding zoveel mogelijk door de bak worden geblazen.

Bedankt voor de verdere adviezen, ik ga hier zeker wat mee doen.
 
Leg eens verder uit aub.
Kunnen die waardes niet veroorzaakt worden door zweefvuil? Heb namelijk wat problemen om het zweefvuil eruit te filteren, van daar het idee om mijn extern filter erbij te zetten. Al zou het maar af en toe zijn.
Je zweefvuil eruit filteren is moeilijk omdat je je in- en uitstroom aan weerszijden hebt. De reden dat je zweefvuil hebt en houdt is dus omdat je circulatie te wensen over laat. Dit kan als gevolg inderdaad algen hebben.
 
Met beetje vfm (vloeibaar filter medium) kun je goed zien hoe de stroming in je bak is
 
Je zweefvuil eruit filteren is moeilijk omdat je je in- en uitstroom aan weerszijden hebt. De reden dat je zweefvuil hebt en houdt is dus omdat je circulatie te wensen over laat. Dit kan als gevolg inderdaad algen hebben.
Zou ik dit op kunnen lossen door de stromingspomp te verplaatsen en dan bv langs de voorkant te laten stromen en dan de uitlaat van de bioloog langs de achterzijde? Moet het als het goed is toch wel rond gaan.
 
Hoe meet je trouwens je waterwaarden? ik neem aan druppel testje maar even to be sure :)
oh en zolang je NH3/4 & NO2 meet zou ik wat vaker & meer gaan verversen.
Druppeltest inderdaad. Oke, meer verversen dus.(y)
 
Zou ik dit op kunnen lossen door de stromingspomp te verplaatsen en dan bv langs de voorkant te laten stromen en dan de uitlaat van de bioloog langs de achterzijde? Moet het als het goed is toch wel rond gaan.
Beste oplossing, mijn inziens, is je in- en uitstroom aan 1 zijde en je stromingspomp aan de overkant en tikkie naar beneden gericht. Of dat haalbaar is, kan ik niet beoordelen.
Jouw suggestie durf ik niet van te garanderen of het zal werken; je kunt het uiteraard proberen :)
 
zelf ben ik ook voorstander om in en uitstoom filter dichtbij of boven elkaar te plaatsen
de uitstroom plaats ik 5tal cm onder het wateroppervlak horizontaal en evenwijdig met de achterwand .zelfs met een groot lang aquarium moeten de planten zachtjes wuiven langs de andere kant van je aquarium en zo wordt in het ware je aquarium een grote zachte draaikolk( testen met vfm).

ps
vfm zal waarschijnlijk ook je NH vervuiling aanpakken
 
testen met vfm ????????
Wat betekend VFM?

mvg Ronald
 

Terug
Bovenaan