Draadalg plaag


anketh31

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 december 2008
Berichten
602
Leeftijd
29
Ook mijn bak moet er helaas aan geloven, de algen hebben mijn bak gevonden. Er is een grote populatie draadalg en bruinalg op de stenen. Ik heb zelf ook onderzoek gedaan, maar vind het toch lastig, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Statistieken
- Aquarium is 60x30x36, dus ongeveer 60 liter minus alle inrichting e.d.
- Bak draait nu 4 weken
- Licht staat 8 uur per dag aan. Chihiros A601 die op 60% aanstaat. 100% is ongeveer 5800 lumen, dus 60% is 3480 lumen, wat op 58 lumen per liter uitkomt. Wat nu ik het zo uitreken, misschien wel erg hoog is. 39W dus 0.65w per liter.
- Bak draait gewoon op kraanwater
- CO2 is ongeveer 70/80 bellen per minuut.
- Dagelijks 7ml Aqua Rebell Estimative Index. 1ml voegt toe:
- 0.92 mg/l NO3
- 0.17 mg/l PO4
- 0.70 mg/l K
- 0.025 mg/l Mg
- Filter is een Eheim Classic 150
- Elke week 50% waterverversing
- De waterwaardes:
- pH: 6.5 (test kan alleen stappen van 0.5 maken, dus wil vandaag even een gevoeligere druppeltest bestellen)
- kH: 6.0
- NO2: 0.025 mg/l
- NH4: <0.05 mg/l
- NO3: 15 mg/l
- Bodem is ADA Amazonia II met ADA Power Sand Advance S en ADA La Plata Sand
- Verder zit er Spiderwood in en Seiryu stenen
- Nog geen vissen, alleen twee Anatome Helena slakken

Situatie
De draagalg is eigenlijk twee weken geleden voor het eerst de kop op komen zetten. Het is op dit moment echt grote slierten aan draadalg, die ook heel snel terug komen. Daarnaast zit er ook bruinalg (vermoed ik) op de stenen. Afgelopen weekend de stenen afgezogen, draadalg zoveel mogelijk verwijderd, maar het komt nu alweer hard terug zetten. Ook op het zand zit een waas van alg.
Nu ben ik een beetje aan experimenteren met het vinden van een goede balans van CO2, plantenvoeding en verlichting. Vraag me dus af of dus de verlichting niet te sterk is. Ik wil graag zelf mijn plantenvoeding mengen, door middel van de Estimative Index.
Qua gekke dingen die veranderd zijn afgelopen weken is er niet veel, heb alleen een inline CO2 atomizer er in gezet afgelopen zaterdag. Ik wil graag mijn aquarium een beetje in evenwicht hebben voordat ik er de vissen introduceer.

Foto`s van hoe het er nu uitziet
IMG_20200323_163034.jpg

IMG_20200323_163046.jpg

IMG_20200323_163102.jpg


Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen! :)
 
Ik denk dat je het probleem met alg moet zoeken in de combinatie Seiryu en CO2. Seiryu geven nml kalk af waardoor gedurende de week je KH waarden oplopen.

Resultaat zijn onstabiele CO2 waarden, als gevolg omdat je de CO2 niet op orde hebt.
En aangezien je geen betrouwbare KH bepaling kan doen ben je bijna genoodzaakt om met een pH drop te gaan werken. Zeker ook omdat je met Aqua Rebell Makro Basic werkt is een ppm van 30 bijna een vereiste.

Heb je wel eens een pH profiel gemaakt en ben je bekent met een pH drop methode?
 
Ik denk dat je het probleem met alg moet zoeken in de combinatie Seiryu en CO2. Seiryu geven nml kalk af waardoor gedurende de week je KH waarden oplopen.

Resultaat zijn onstabiele CO2 waarden, als gevolg omdat je de CO2 niet op orde hebt.
En aangezien je geen betrouwbare KH bepaling kan doen ben je bijna genoodzaakt om met een pH drop te gaan werken. Zeker ook omdat je met Aqua Rebell Makro Basic werkt is een ppm van 30 bijna een vereiste.

Heb je wel eens een pH profiel gemaakt en ben je bekent met een pH drop methode?

Oke, ik was er al bang voor dat Seiryu stenen kalk zouden afgeven. Maar daar kwam ik pas achter toen mijn aquarium al aan het indraaien was...

Hoe zou ik wel een betrouwbare kH bepaling kunnen doen? Of is dat helemaal niet mogelijk?
Ik heb nooit van een pH drop methode gehoord en nog nooit een pH profiel gemaakt, dus je zult me even moeten helpen :)
 
Ik kan het lastig zien maar heb de indruk dat ik vertakte algen zie en dus Staghorn.
 
Ik kan het lastig zien maar heb de indruk dat ik vertakte algen zie en dus Staghorn.

Ik ga eens even goed kijken zodra het licht aan is. Het is mij nog niet opgevallen dat het vertakkingen had, maar heb er ook niet bewust naar gekeken.
 
Zoals ik al zei zie ik het niet heel duidelijk op de foto en kan ik het ook verkeerd zien hoor.
 
Ik kan het lastig zien maar heb de indruk dat ik vertakte algen zie en dus Staghorn.

Zoals ik al zei zie ik het niet heel duidelijk op de foto en kan ik het ook verkeerd zien hoor.

Mijn bril is er een van een zekere Anders dus uit de goedkopere klasse. Door deze glazen meen ik ook Staghorn op te merken hoewel, ik geef het toe, het niet echt heel duidelijk is.
 
Mijn bril is er een van een zekere Anders dus uit de goedkopere klasse. Door deze glazen meen ik ook Staghorn op te merken hoewel, ik geef het toe, het niet echt heel duidelijk is.

Die van mij van de nog goedkopere Action klasse dus daarom zien we beiden wellicht hetzelfde :DD :DD
 
Mijn bril is er een van een zekere Anders dus uit de goedkopere klasse. Door deze glazen meen ik ook Staghorn op te merken hoewel, ik geef het toe, het niet echt heel duidelijk is.
Die van mij van de nog goedkopere Action klasse dus daarom zien we beiden wellicht hetzelfde :DD :DD

Hahaha, ik ga straks het even grondig bekijken. Als het wel staghorn is, denk ik dat dit misschien komt door een te lage filtercapaciteit. Denk dat de Eheim Classic 150 beetje een te lage capaciteit heeft voor dit aquarium. Of zouden er nog andere oorzaken kunnen zijn?
 
Ja er kunnen meer redenen zijn want het komt vaak door een verhoogde nh3/4. Ik heb ook zo n filter op een 65 liter gehad en dat ging goed maar veel hangt dan ok weer af van je bestand en hoeveel je voert. Hoelang draait de bak nu?

Edit: 4 weken lees ik en normaliter is minimaal indraaien wel aan te raden. Het kan dus wellicht komen door de nh3/4 tijdens de opstart. Heb je met deze bodem ook water ververst zoals is aangegeven door de fabrikant?
 
Maar informatie over de Ph-drop kun je hier vinden: https://www.tspt.nl/CO2/pH_drop.html
Een buitengewoon interessant artikel. :petjeaf:

Daarbuiten schrijf je dat deze bak nu 4 weken draait. Je mag een bak ook even de tijd geven om stabiel te worden. Bruinalg is veel voorkomend bij bakken die net gestart zijn. Niks om je zorgen over te maken in het algemeen.
 
Maar informatie over de Ph-drop kun je hier vinden: https://www.tspt.nl/CO2/pH_drop.html
Een buitengewoon interessant artikel. :petjeaf:

Daarbuiten schrijf je dat deze bak nu 4 weken draait. Je mag een bak ook even de tijd geven om stabiel te worden. Bruinalg is veel voorkomend bij bakken die net gestart zijn. Niks om je zorgen over te maken in het algemeen.

Wanneer ik dit lees wordt ik wel steeds blijer met mijn automatische systeem...
 
Ik heb even gekeken, nu het licht aan is. Maar ik zie inderdaad wel draadjes die vertakt zijn. Maar ook draadjes die dat niet zijn. Zou het allebei kunnen zijn, draadalg en staghorn alg?
 
Bak draait gewoon op kraanwater
Ken je de waarden van je kraanwater?
Dagelijks 7ml Aqua Rebell Estimative Index
Bodem is ADA Amazonia II met ADA Power Sand Advance S
EI in combinatie met zo'n voedingsbodem wordt afgeraden.
Elke week 50% waterverversing
Heb je de waterverversing aangehouden die op de verpakking van je voedingsbodem staat?
 
Wanneer ik dit lees wordt ik wel steeds blijer met mijn automatische systeem...
Dan snap je niet waarom co2 bepalen/toevoegen met pH drop superieur is, dan via een automatische ph systeem.
 
Dan snap je niet waarom co2 bepalen/toevoegen met pH drop superieur is, dan via een automatische ph systeem.
Dan begrijp ik er ook niks van blijkbaar. :juggle:
 
Ik heb even gekeken, nu het licht aan is. Maar ik zie inderdaad wel draadjes die vertakt zijn. Maar ook draadjes die dat niet zijn. Zou het allebei kunnen zijn, draadalg en staghorn alg?

Belangrijk is om te weten of je ververst hebt zoals is aangegeven op de verpakking.
 
wat op 58 lumen per liter uitkomt.

Dit is erg veel en icm nh3/4 tijdens de opstart kun je daar dus heel goed algen mee kweken. Nh3/4 is een boost voor algen en al helemaal met veel licht.
 
Ken je de waarden van je kraanwater?


EI in combinatie met zo'n voedingsbodem wordt afgeraden.

Heb je de waterverversing aangehouden die op de verpakking van je voedingsbodem staat?

De waardes van mijn kraanwater ga ik zo even meten!
Ik heb de waterverversing van die op de verpakking stond aangehouden. In de eerste week misschien 1x een wissel gemist vanwege gezondheidsklachten. Dus eerste week dagelijks 50%, tweede week om de dag 50%, derde week om de twee dagen 50% en laatste week 2 keer water gewisseld.

Wat voor plantenvoeding is wel aan te raden met zo'n bodem? Zou de ADA plantenvoeding oke zijn?

Dit is erg veel en icm nh3/4 tijdens de opstart kun je daar dus heel goed algen mee kweken. Nh3/4 is een boost voor algen en al helemaal met veel licht.

Is het handig om die nu omlaag te schroeven en later wel weer hoger te zetten. Of sowieso lager te houden?
 
Dan begrijp ik er ook niks van blijkbaar. :juggle:
Het is zeker omslachtiger dan een automatisch pH systeem maar daar meet je enkel de pH en hou je geen rekening met eventuele aanzuurende of water hard makende materialen.
 
Hier staat wat info over een soil maar zover ik weet van Corne moet je bij een soil erg laag zitten met voeding in de waterkolom.

 
Tekst van Cor:

Een nadeel van een soil is dat na verloop van tijd deze haar kationen uitwisselingsvermogen gaat verliezen. De structuur van de soil gaat uiteenvallen wat resulteert in een stofvorming als er teveel in de bodem gewerkt word. Bij sommige goedkopere soils treed dit al op na 9 maanden. De duurdere soils kunnen daar integen wel 36 maanden meegaan. Maar zelfs dan kun je de voeding verder doseren via het waterkolom. Je zult alleen de dosis moeten aanpassen.
 

Terug
Bovenaan