Je co2 zit rond de 9 volgens de tabel en dat is niet bijster hoog. Met die alternatieve bron bedoel je denk ik carbo maar dat geeft amper extra co2 af en is bijna te verwaarlozen. Ik zou ook de po4 ophogen want dat is ook belangrijk voor de planten.
Omdat je geen co2 gebruikt is de oplossing denk ik om het licht te dempen zodat de vraag naar co2 minder wordt. Ook zou ik het licht max 8-9 uur laten branden.
Of die 9 mg co2 klopt betwijfel ik een beetje want zonder toevoegen van co2 zit je normaliter lager zover ik weet. Waar heb je de waarden mee gemeten?
Ondertussen snap ik hoe je aan die CO2 van rond de 9 komt, aan de hand van die tabel dus. Die kende ik nog niet.
Ondertussen heb ik de lichtsterkte verlaagd, en de lichtduur. De gekke sliertjes komen soms weer te voorschijn, maar in veel minder dan eerst, en meestal zijn ze de volgende dag weer weg. Zou dit dan toch een vorm van draadalg kunnen zijn, die -in combinatie met minder licht- steeds bijgehouden wordt door de amano's, slakken en ondertussen 5 endler's?
Wat die plotse verschijning (en verdwijning) van detrituswormpjes betreft; In plaats van eerst de stenen te plaatsen en dan substraat/zand, had ik de stenen op het zand geplaatst (nu weet ik beter), en een dag voor die detrituswormen verschenen had ik twee grote stenen verwijderd. Misschien had dat er mee te maken.
Wat die gekke witte neerslag betreft (die ondertussen ook al een stuk minder is), heb ik gelezen dat bij een te lage CO2 waardoor de pH oploopt, de planten dan carbonaten gaan ontbinden, wat een witte kalk neerslag geeft. Nu is mijn pH wel steeds stabiel, maar het lijkt wel erg op kalkneerslag vind ik. Op de lange duur kun je dan 'biogene ontkalking' krijgen wat zorgt voor een slechte stabiliteit in de bak en dus erg gevaarlijk kan zijn.
Daarbij heeft een van de alternathera nu plots gaatjes in de bladeren, door een fosfaat tekort, heb ik begrepen.
De Colombo Flora Carbo vind ik vies en onhandig spul (bevat ook gluteraldehyde). Steeds vaker lees ik dat garnalen er niet goed tegen kunnen en dat het niet werkelijk bijdraagt aan plantengroei.
Dus, al met al heb ik nu besloten om te stoppen met de alternatieve koolstofbron en me te toch wagen aan bio CO2, aan en een complete plantenvoeding met fosfaat en nitraat.
Vraag 1: Wat is beter, kant-en-klare complete vloeibare plantvoeding van bijvoorbeeld Planted Box of aquariumbemesting.nl (andere suggesties welkom), of zo'n EI-kit van Planted Box zodat ik indien nodig fosfaat en nitraat in mindere mate kan toevoegen?
Vraag 2:
Als ik bio CO2 toevoeg dmv een JBL Pro Flora Bio CO2 set, een Dennerle Bio CO2 set, of een eigen bouwsel, hoe kan ik dan de hoeveelheid CO2 sturen? Ik heb begrepen dat de CO2-productie versnelt wanneer de temperatuur steigt, en vertraagt wanneer de temperatuur daalt. De kamertemperatuur wisselt hier echter erg en onregelmatig omdat ik een kachel stook, dat lijkt me dan niet handig. Als ik de flessen met mengsel plaats tussen twee aquaria die continu op 24°c staan, is er dan weer een te constante productie?
En wat met hete zomers? Vervliegt CO2 dan harder uit de bak gelijk O2, of is er een kans dat er te veel CO2 in de bak komt omdat de productie hoger is?
Vraag 3
😀e Dennerle set bevat een bellenteller. Is dat alleen om te zien dat het mengsel werkt, of is er een mogelijkheid om zo nodig in te stellen dat de bellen sneller of trager in het Aquarium komen?
Vraag4: Moet ik deze vragen eigenlijk in een ander topic zetten?
Jeetje, ik voel me in ene enthousiast dat ik de knoop heb doorgehakt om op CO2 over te gaan. 🙂