Oproep!!


Leipeloedje

Well-known member
Lid geworden
4 juli 2020
Berichten
95
Leeftijd
32
Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels best wel op het punt aangekomen dat ik wat 1 op 1 hulp kan gebruiken.Ik ben het continu bezig zijn met het zoeken naar de juiste opzet van de techniek en de juiste verhouding van licht voeding en circulatie een beetje zat.De hobby begint mij alles ten spijt steeds minder plezier op te brengen.Daarom is mijn vraag aan jullie mede aquarianen of een van jullie desnoods tegen betaling bereid is om mijn in orde te krijgen.De bedoeling is om uiteindelijk discussen te gaan houden dus enige kennis daarvan zou wel prettig zijn.Ik hoor graag van jullie.Gr Robin
 

Bijlagen

  • 20201010_203012.jpg
    20201010_203012.jpg
    445.3 KB · Weergaven: 173
Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels best wel op het punt aangekomen dat ik wat 1 op 1 hulp kan gebruiken.Ik ben het continu bezig zijn met het zoeken naar de juiste opzet van de techniek en de juiste verhouding van licht voeding en circulatie een beetje zat.De hobby begint mij alles ten spijt steeds minder plezier op te brengen.Daarom is mijn vraag aan jullie mede aquarianen of een van jullie desnoods tegen betaling bereid is om mijn in orde te krijgen.De bedoeling is om uiteindelijk discussen te gaan houden dus enige kennis daarvan zou wel prettig zijn.Ik hoor graag van jullie.Gr Robin
Misschien is het goed dat je een duidelijke omschrijving geeft van je problemen. Wat alvast vertelt kan worden is dat je altijd moet proberen om in ieder geval een vast punt te hebben waarvan je zeker bent dat het juist is. Vanuit dat punt ga je dan de rest afleiden. Dat vaste punt is gemakkelijk te vinden. Dat is namelijk je licht. Je moet er voor zorgdragen dat de lichtduur en intensiteit juist is afgesteld op de vraag van je dieren en je planten. Dat betekend dus ook dat het weinig zin heeft om, als voorbeeld, planten in je bak te hebben die een licht intensiteit vragen die jij niet kunt bieden om dat je hardware dat niet aankan. Want dan moet je óf andere planten kiezen óf andere hardware aanschaffen. Het zelfde geldt voor CO2 toevoegingen die mogelijk gevraagd wordt maar die je niet kan bieden omdat er geen CO2 installatie aanwezig is. Kies dan niet die planten. Terug naar het begin van mijn post: Probeer je maximale lichtintensiteit dus in te stellen voor zo'n 8 uur op je plantenbestand. Dat betekende dat je moet uitzoeken wat de (licht-)vraag is van je planten. Ook dat is vrij eenvoudig te doen. Online aanbieders zetten die gegevens meestal bij elke plantensoort die ze aanbieden. Daarbij moet je er ook voor zorg gaan dragen dat je totale plantenkeuze een gemiddelde lichtvraag heeft passend bij elkaar. Heb je dat eenmaal goed voor elkaar dan zal je zien dat je planten gaan groeien en gaan vragen om CO2 en overige bemesting. Bemesting via de waterkolom maar ook bodembemesting want het merendeel van de planten in onze bakken zijn moerasplanten. Nu kan je gaan werken doormiddel van het tekorten principe. Want ontstaan er alg problemen dan is vrij precies te achterhalen waar je probleem zit. Kijkend naar je foto dan meen ik alvast baardalg te zien en dat is te wijten aan een CO2 tekort wanneer je er naar kijkt via bovenstaand beschreven principe.
 
Laatst bewerkt:

Beste Benvo,

Bedankt voor je advies.De punten die u noemt komen mij bekend voor.Aan mijn verlichting de kwaliteit of duur van mijn verlichting kan het niet liggen denk ik.Ik geef nu 10 uur licht en mijn dropchecker van mijn co2 is ook altijd groen van kleur.Fosfaat zit rond de 0.7 met een nitraat van 20 ongeveer.ik ga nu maandag overstappen op een plantenvoeding zonder fosfaat en nitraat.(dennerle).Ook denk ik dat mijn spraybar die onder water uitkomt voor mischien wel teveel zuurstof in het water zorgt.De algenproblemen zijn wel ietwat verergert sinds het plaatsen ervan.ik had gehoopt het daarmee de co2 wat beter te verdelen maar er groeit nogsteeds baardalg.Ook zie ik groene alg op de bladeren komen(vooral de oudere).Maar het is voornamelijk het hout wat helemaal dichtgroeit met baardalg of penseelalg en wat dan uiteindelijk doorslaat op de Langzaam groeiende planten.Ik ben zeker niet onervaren met aquariums maar met deze bak begin ik wel een beetje aan mijzelf te twijfelen helaas.
 
Oohh jdorp, jammer dat ik niet meer in den helder werk..

Maar wat zijn exact de problemen?

Zo op het eerste gezicht ziet het er prima uit op de foto
Nvm foto uitvergroot..
De algen inspuiten met peroxide en dan zouden ze weg moeten trekken en weg moeten blijven als je de bron hebt gevonden.
Peroxide niet verder opschroeven dan 18ppm dan is het nog net onder de Dodelijke concentratie van slakken/garnalen.

Je kan ook kijken voor iets als septeria slakken die schijnen heel goed algen te eten.
 
Volgens mij ben je al hele goede stappen aan het ondernemen om verschillende problemen aan te pakken.

Ik zou zeggen, blijf strijden! :petjeaf:

Jouw wanhoop en frustratie komt mij zeer bekend voor. Maar door je te verdiepen in de stof en wat veranderingen aan te gaan en verschillende dingen uit te proberen ga je er zeker komen!
 
Jdorp idd haha.Allebij bedankt voor jullie reactie.Ik blijf me er zeker in verdiepen en ik geef het ook nog niet op maar ik ben inmiddels wel al maanden verder zonder het gewenste resultaat ondanks heel veel speurwerk.Algen behandel ik inderdaad met peroxide en dan sterft het zeker af.Slakken ben ik ook nog van plan te gaan toevoegen aangezien ik het mooi vind als de dieren ook een functie hebben(botias/slakken bijv)ik weet trouwens niet of ze grote slakken ook zullen pakken want dat zou dan wel een probleem zijn.Het probleem nu vooral is groene alg op de oudere bladeren en ook baardalg op de langzaamgroeiers.Ik heb gister de bak helemaal omgegooid qua hout zodat alles wat lager komt te staan.Ik hoop dat de andere plantenvoeding ook voor verbetering zal zorgen.Hetgeen ik erg jammer vind is dat ik zowat de duurste led verlichting erboven heb hangen die er is(4x 59w fluval 3.0).Maar deze lampen zijn per minuut en per % regelbaar.Dus rood blauw en 3 soorten wit.Dus dan is het best wel zoeken naar de juiste sterkte en verhoudingen.Ik zal nog wat duidelijkere foto's bijvoegen en nogmaals bedankt.Gr Robin.
 

Bijlagen

  • 20201011_204733.jpg
    20201011_204733.jpg
    208.5 KB · Weergaven: 128
  • 20201011_204753.jpg
    20201011_204753.jpg
    164.5 KB · Weergaven: 113
  • 20201011_204804.jpg
    20201011_204804.jpg
    236.4 KB · Weergaven: 118
  • 20201011_204851.jpg
    20201011_204851.jpg
    212.7 KB · Weergaven: 109
  • 20201011_204859.jpg
    20201011_204859.jpg
    234.1 KB · Weergaven: 116
  • 20201011_204908.jpg
    20201011_204908.jpg
    226.3 KB · Weergaven: 103
  • 20201011_205137.jpg
    20201011_205137.jpg
    146.3 KB · Weergaven: 107
  • 20201011_205146.jpg
    20201011_205146.jpg
    112.2 KB · Weergaven: 119
  • 20201011_205420.jpg
    20201011_205420.jpg
    401.3 KB · Weergaven: 115
En je verlichting gewoon eens op 50% zetten om maar iets geks te noemen?
Kijken of dan de algen minder hard terug komen na het behandelen met peroxide
 
Uiteindelijk discussen houden! Waarom dan die planten? Kies voor of een plantenbak of een vissenbak! Vissen hebben geen planten nodig in principe, alleen schoon, vers water. Dus als je discussen wilt gaan houden, ga je voor goed water en planten die tegen die omstandigheden kunnen. Wil je een plantenbak zul je moeten zorgen voor veel licht en voeding (CO2). Das een andere insteek! En in een vissenbak is alg niet erg :D .
 

Dat klopt wat je zegt.Maar je hebt ook een redelijk beplant discus aquarium.Ik hou er ook rekening mee dat ik mijn plantenbestand wat zal moeten aanpassen.Ik wil uiteindelijk beetje bij beetje de temperatuur verhogen tot 28°.De verlichtinging brand ook niet op volle sterkte gelukkig.Ik denk zelf dat de combinatie van 0.7 fosfaat en 20 nitraat ook een van de boosdoeners zouden kunnen zijn maar dat gaan we binnenkort ondervinden.Wat ik alleen niet begrijp is dat iedereen zegt dat baardalg een tekort aan co2 is.Terwijl dat bij mij naar mijn idee niet het geval is. Gelukkig gaat het ook weer niet dramatisch slecht en er is ook nog geen vis gestorven afgelopen half jaar,maar het moet gewoon allemaal ff beter qua plantengroei en alg dusja.Het heeft een hoop moeite gekost deze bak te realiseren dus dan moet het ook wel knap zijn uiteindelijk.
 

Dat klopt wat je zegt.Maar je hebt ook een redelijk beplant discus aquarium.Ik hou er ook rekening mee dat ik mijn plantenbestand wat zal moeten aanpassen.Ik wil uiteindelijk beetje bij beetje de temperatuur verhogen tot 28°.De verlichtinging brand ook niet op volle sterkte gelukkig.Ik denk zelf dat de combinatie van 0.7 fosfaat en 20 nitraat ook een van de boosdoeners zouden kunnen zijn maar dat gaan we binnenkort ondervinden.Wat ik alleen niet begrijp is dat iedereen zegt dat baardalg een tekort aan co2 is.Terwijl dat bij mij naar mijn idee niet het geval is. Gelukkig gaat het ook weer niet dramatisch slecht en er is ook nog geen vis gestorven afgelopen half jaar,maar het moet gewoon allemaal ff beter qua plantengroei en alg dusja.Het heeft een hoop moeite gekost deze bak te realiseren dus dan moet het ook wel knap zijn uiteindelijk.
Wat je niet moet vergeten is dat algen ook optimale plant “condities” heel erg fijn vinden.
Hoe verder je het voor planten optimaliseert hoe fijner algen het vinden.

Wat betreft je waardes lopen je PO4 en NO3 volgens het redfield ratio uit te pas.
Je NO3 is te hoog ten opzichte van je PO4.
De hoogte maakt niet zo uit.
Meeste draaien op 1/10 of 2/20 (PO4/NO3)
Maar bijvoorbeeld @janjdk draait op 0,5/5
 

Dat is zeker een goeie.Er zijn inderdaad meer methodes maar ik ga het vanaf nu zeker uit proberen.Eerst kijken wat de waardes van de bak zijn als hij draait op voeding zonder no3 en po4.En daarna mocht het nodig zijn bijsturen.Ik moet alleen die blauwalg uit mijn zand nog een keer goed weg zien te krijgen.Bij wekelijks onderhoud houd ik het aardig weg maar het keert wel steeds terug.Mischien dat het tog te fel licht is op dat filterzand of het ligt wel aan de plantenvoeding(heb gelezen over iemand die hetzelfde had).Na het stoppen met de huidige voeding was hij er van af.
 
Als ik naar je foto's kijk; denk ik dat er in je belichting ook nog wel eea te winnen is. Sommige van je stengelplanten hebben onderin vrijwel geen bladeren en andere hebben enorm lange internodes. Hierin valt en staat ook eea met de eerder genoemde redfield ratio; je fosfaat omhoog krikken bij een gelijk nitraatniveau zou ik ook aanraden.
 
5-10-1.jpg


Dat klopt wat je zegt.Maar je hebt ook een redelijk beplant discus aquarium.Ik hou er ook rekening mee dat ik mijn plantenbestand wat zal moeten aanpassen.Ik wil uiteindelijk beetje bij beetje de temperatuur verhogen tot 28°
Bovenstaand is mijn aquarium, in de loop der tijd al div soorten geprobeerd, eruit gehaald en of gingen vanzelf dood. Sommige soorten draaien juist heel goed, ondanks dat ze niet geschikt zouden zijn.
Veel heeft ook te maken waar de planten vandaan komen...kwaliteit. Zelf heb ik gemerkt dat soorten vanuit vitrocultuur zich beter aanpassen aan de 28 graden en laag nitraat.
.Wat ik alleen niet begrijp is dat iedereen zegt dat baardalg een tekort aan co2 is.Terwijl dat bij mij naar mijn idee niet het geval is.
Zeg ik al langer en herken dat ook heel goed....Baardalg vol in de stroming bij de hoofdinvoer van de CO2
Gelukkig gaat het ook weer niet dramatisch slecht en er is ook nog geen vis gestorven afgelopen half jaar,maar het moet gewoon allemaal ff beter qua plantengroei en alg dusja.Het heeft een hoop moeite gekost deze bak te realiseren dus dan moet het ook wel knap zijn uiteindelijk.
Aquarium houden is een kwestie van geduld, kleine stappen die wel overdacht zijn en niet teveel dingen tegelijk doen.
 
Zeg ik al langer en herken dat ook heel goed....Baardalg vol in de stroming bij de hoofdinvoer van de CO2
Teveel stroming duwt de co2 te snel langs je planten zegmaar waardoor die het minder goed opnemen (even in jip-en-janneke taal). Heb dat zelf ook weleens ervaren, uiteindelijk ietsje minder stroming deed wonderen.
Mooie foto overigens!
 
Als ik naar je foto's kijk; denk ik dat er in je belichting ook nog wel eea te winnen is. Sommige van je stengelplanten hebben onderin vrijwel geen bladeren en andere hebben enorm lange internodes. Hierin valt en staat ook eea met de eerder genoemde redfield ratio; je fosfaat omhoog krikken bij een gelijk nitraatniveau zou ik ook aanraden.
Bedankt LalaLaraSophie,

Ik ga zeker de redfield ratio toepassen en kijken wat er dan gebeurt.Daarna zal het dus alsnog een kwestie zijn van het licht aanpassen begrijp ik.Lange internodes en onderin weinig bladeren komt tog vaak door te weinig licht?.
 
Bedankt LalaLaraSophie,

Ik ga zeker de redfield ratio toepassen en kijken wat er dan gebeurt.Daarna zal het dus alsnog een kwestie zijn van het licht aanpassen begrijp ik.Lange internodes en onderin weinig bladeren komt tog vaak door te weinig licht?.
Vaak wel ja; al zijn er ook lui die beweren dat indien de redfield ratio te ver uit balans is je ook langere internodes kunt bemerken bij sommige planten - daar heb ik zo gauw geen onderbouwing voor. Het gebrek aan bladeren aan de grond duidt wel op te weinig licht, dus safe to say bemerk je daardoor ook langere internodes. Hou er rekening mee dat als je meer licht geeft, je qua voeding niet alleen moet bijsturen op ratio maar ook hoeveelheid - je planten gaan dan immers meer voeding (en co2) vragen.
 
Blauwalg is een bacterie, dat kan je het beste bestrijden middels een black-out en blu-exit
Deze methode heb ik al 2x geprobeerd en het blijft ook even weg.Alleen daarna komt het dus alleen Terug op het zand.Ik denk dat het dus niet goed doordringt in het zand waardoor er altijd wel weer wat bacteriën naar boven zullen komen.Ik neem niet aan dat mijn bodem aan het rotten is aangezien het filterzand is en ook nog geen half jaar oud.Ik kijk het nog heel even aan hoe het zich ontwikkeld en anders zal ik een andere oplossing moeten vinden.(Blackout heb ik trouwens ook echt alles afgeplakt 4 dagen)
 
Deze methode heb ik al 2x geprobeerd en het blijft ook even weg.Alleen daarna komt het dus alleen Terug op het zand.Ik denk dat het dus niet goed doordringt in het zand waardoor er altijd wel weer wat bacteriën naar boven zullen komen.Ik neem niet aan dat mijn bodem aan het rotten is aangezien het filterzand is en ook nog geen half jaar oud.Ik kijk het nog heel even aan hoe het zich ontwikkeld en anders zal ik een andere oplossing moeten vinden.(Blackout heb ik trouwens ook echt alles afgeplakt 4 dagen)
Klinkt alsof je bodem niet genoeg ademt. Weet je je korrelgrootte(s)?
 
Waarom gaat het nu ineens wel over Redfield en niet over het populaire EI?
 
Vaak wel ja; al zijn er ook lui die beweren dat indien de redfield ratio te ver uit balans is je ook langere internodes kunt bemerken bij sommige planten - daar heb ik zo gauw geen onderbouwing voor. Het gebrek aan bladeren aan de grond duidt wel op te weinig licht, dus safe to say bemerk je daardoor ook langere internodes. Hou er rekening mee dat als je meer licht geeft, je qua voeding niet alleen moet bijsturen op ratio maar ook hoeveelheid - je planten gaan dan immers meer voeding (en co2) vragen.
Correct,

Daarom ben ik benieuwd wat die dennerle voeding gaat uithalen.Daarna zal ik waar nodig de waardes aanpassen zodat er een goede ratio ontstaat.Ik ga nu alleen terug naar 1x in de week voeding toevoegen ipv elke dag maar dat maakt volgens mij niet zoveel uit.Ik ververs trouwens 1x in de week +- 20%.
 
Als je lean doseert (dus op zo'n wijze dat er net geen tekort ontstaat) is 20% wissel prima; maar 1x per week doseren waarschijnlijk te laag. Dan zou ik iedere 3 dagen ongeveer doseren.
Als je meer volgens een EI principe gaat doseren (altijd van alles afdoende in je bak) is 20% te weinig - resulteert in ophoping van voedingsstoffen en old tank syndrome voor vissen, maar kom je wel toe met 1x per week doseren.
 
Klinkt alsof je bodem niet genoeg ademt. Weet je je korrelgrootte(s)?
O.40-0.80 mm.Dus fijn filterzand.Dit op advies van de erno van de discuszolder die dit ook gebruikt.Mischien tog beter een slag grover moeten nemen.
 
Als je lean doseert (dus op zo'n wijze dat er net geen tekort ontstaat) is 20% wissel prima; maar 1x per week doseren waarschijnlijk te laag. Dan zou ik iedere 3 dagen ongeveer doseren.
Als je meer volgens een EI principe gaat doseren (altijd van alles afdoende in je bak) is 20% te weinig - resulteert in ophoping van voedingsstoffen en old tank syndrome voor vissen, maar kom je wel toe met 1x per week doseren.
Ik heb inderdaad ook veel gelezen over de ei methode maar mij past beter zoals je zegt lean doseren.Anders moet ik wekelijks die halve bak verversen en dat zie ik niet zo zitten.Ik zal mij eerst aan de voorgeschreven wekelijkse hoeveelheid houden en kijken of er tekorten optreden.Eventueel kan ik ook dus de wekelijkse dosis verdelen in om de 3 dagen(of verhogen).Maar hoe kun je nou het beste een tekort waarnemen?is dat alleen optisch door te kijken naar vorm en kleur van nieuw blad etc etc.Of zijn er lost van po3 en po4 ook nog andere waardes die dan van belang zijn.Ijzer meten is natuurlijk meer een moment opname en sporenelementen kun je ook niet meten.Super bedankt alvast in ieder geval.
 
Ik heb inderdaad ook veel gelezen over de ei methode maar mij past beter zoals je zegt lean doseren.Anders moet ik wekelijks die halve bak verversen en dat zie ik niet zo zitten.Ik zal mij eerst aan de voorgeschreven wekelijkse hoeveelheid houden en kijken of er tekorten optreden.Eventueel kan ik ook dus de wekelijkse dosis verdelen in om de 3 dagen(of verhogen).Maar hoe kun je nou het beste een tekort waarnemen?is dat alleen optisch door te kijken naar vorm en kleur van nieuw blad etc etc.Of zijn er lost van po3 en po4 ook nog andere waardes die dan van belang zijn.Ijzer meten is natuurlijk meer een moment opname en sporenelementen kun je ook niet meten.Super bedankt alvast in ieder geval.
Geen probleem :)

Tekorten zie je inderdaad door aanpassingen in je plant, dus verkleuringen, groeit trager, verschrompelde bladeren bijvoorbeeld - da's afhankeljik van het specifieke tekort. Er zijn op google zat plaatjes te vinden welk tekort welk resultaat geeft zeg maar, die kun je er gewoon naast houden. Alg is ook een duiding dat de driehoek licht/co2/fertilizer uit balans is, maar dan heb je wel serieuze tekorten (of overschotten) qua fertilizer voordat je die algen bemerkt.
Uiteindelijk kwestie van de balans vinden en je dan scrict aan je regime houden qua dosering en wissels, dan hoef je minder te meten. Je KH/GH zou ik ook even in de gaten houden.
 
Ook al omdat die Redfield ratio helemaal niet ontwikkeld voor zoetwater Aquariums maar voor zeewater...
Dat snap ik maar dit gaat hier toch ook over een zoetwater bakkie.
Beide zijn dezelfde verhoudingen
Toen ik me hier aan meldde op dit forum wist ik niks van EI naar wel over Redfield van jaren terug. Alleen werd ik zo'n beetje gecorrigeerd hier door de EI aanhangers. Dus ik heb het maar niet meer over Redfield.
 
Dat snap ik maar dit gaat hier toch ook over een zoetwater bakkie.

Toen ik me hier aan meldde op dit forum wist ik niks van EI naar wel over Redfield van jaren terug. Alleen werd ik zo'n beetje gecorrigeerd hier door de EI aanhangers. Dus ik heb het maar niet meer over Redfield.
Dat bedoelde ik dus ook. Die Redfield theorie laat ik voor wat het is.
 

Terug
Bovenaan