Wat is er nieuw

emmers - submers, hoe lang duurt dat?

Ricardo1983

Well-known member
Lid geworden
12 september 2025
Berichten
102
Leeftijd
42
Hey mensen...

Ik heb op Vivarium wat Rotala Blood Red gekocht.
Deze waren een cm of 5/6 hoog, en zijn nu tussen de 35 en 40 cm hoog, maar nog steeds in de oude vorm, al worden sommige bladeren inmiddels wel meer gepunt als de oude, en krijgen sommige takken al zij-uitloopjes.
Maar wanneer word deze plant nou echt mooi rood?

Mag ik de plant al snoeien en opnieuw terug planten (beide delen laten staan)?
Of mag dit pas zodra deze rood gaat worden en zijn transformatie volledig heeft ondergaan?


Greetz 😀
 
Of die mooi rood wordt hangt ook af van de voeding en het licht en ik ken de plant zo niet zelf maar @Cornelius misschien wel.
 
Hey mensen...

Ik heb op Vivarium wat Rotala Blood Red gekocht.
Deze waren een cm of 5/6 hoog, en zijn nu tussen de 35 en 40 cm hoog, maar nog steeds in de oude vorm, al worden sommige bladeren inmiddels wel meer gepunt als de oude, en krijgen sommige takken al zij-uitloopjes.
Maar wanneer word deze plant nou echt mooi rood?

Mag ik de plant al snoeien en opnieuw terug planten (beide delen laten staan)?
Of mag dit pas zodra deze rood gaat worden en zijn transformatie volledig heeft ondergaan?
Ik kan daar niet zoveel over zeggen. Ik weet geen technische en biologische spec van je bak.
Maar als ik een bakje Invitro heb zijn na 3 weken al knalrood.

Als jij op 9 november een stekje hebt gekocht van 6 cm en na 3 weken is die al 40 cm hoog dan mag die inmiddels wel wat kleur hebben en had je al lang moeten snoeien.Dus bovenste stuk eraf en top in de bodem)
Weet niet wat je bodem is en je bemesting; als je de verkeerde voedingstargets hebt dan gaat ie stukken minder rood worden en als jij een inerte bodem gebruikt word het helemaal een lastige klus..
Of die mooi rood wordt hangt ook af van de voeding en het licht en ik ken de plant zo niet zelf maar @Cornelius misschien wel.
De Rotala Blood Red (aka Singapore) is momenteel de meest gewilde rotala omdat ie zo knalrood kan worden. Onder de juiste omstandigheden.
Rotala staan er om bekend bijzondere felle kleuren te krijgen bij een nitraatbeperking, en erg veel licht met een ver-rood aandeel (>700 NM) in het aangeboden spectrum.
 
Waterwaardes (laatst gemeten 1.5 week terug)
De Co² indicator is netjes helder groen.
Waterwaardes (strips), en gemeten voor het licht aan gaat (Co² wel al aan):
No³ - 0/10 mg/L
No² - 0 mg/L
Cl² - 0 mg/L
GH - 8
TA -100 mg/L
KH -4
PH - 7

Co² in combinatie met de E.I van Plantedbox + bodem-capsules en als verlichting een Chihiros Universal
Staat van 15:00 tot 22:30 met 2 uur op/af dus vermoed dat ik hier nog wel wat aan kan veranderen omdat de volle kracht pas om 17:00 uur bereikt is en weer afbouwt om 20:30, wel heel de dag indirect zonlicht in de kamer.
Lichtsterkte:
Rood 90
Groen 45
Blauw 20
Wit 110

Co² staat dagelijks aan.
De micro en macroo gaan om de dag met maandag als rust/wisseldag.
Macro - Dinsdag, Donderdag, Zaterdag
Micro - Woensdag, Vrijdag, Zondag

Snoeien durft ik niet aan, voor deze zou verkleuren, maar dat ga ik dan vandaag ook meteen even doen
 
bijzondere felle kleuren te krijgen bij een nitraatbeperking
Gelet op de EI van PlantedBox zal de hoeveelheid nitraat dan debet kunnen zijn aan het niet echt rood worden schat ik zo in. Ik bemerk dat ook met rode planten icm de EI.
 
Waterwaardes (laatst gemeten 1.5 week terug)
De Co² indicator is netjes helder groen.
Waterwaardes (strips), en gemeten voor het licht aan gaat (Co² wel al aan):
No³ - 0/10 mg/L
No² - 0 mg/L
Cl² - 0 mg/L
GH - 8
TA -100 mg/L
KH -4
PH - 7
Co² in combinatie met de E.I van Plantedbox + bodem-capsules en als verlichting een Chihiros Universal
Co² staat dagelijks aan.
De micro en macroo gaan om de dag met maandag als rust/wisseldag.
Macro - Dinsdag, Donderdag, Zaterdag
Micro - Woensdag, Vrijdag, Zondag
Dank je wel voor de info, maar, met alle respect, met zulke inaccurate gegevens kan ik niets

aan de KH/pH te zien verwacht ik dat je een inerte bodem hebt. Maar met een ph 7 en KH van 4 zou je een CO2 gehalte hebben van van 12ppm
maar omdat je zegt dat je DC mooi helder groen zit ergens een duidelijk fout in je meting.
Test je soms strips omdat ik daar TA ertussen zie staan? Dat zie je eigenlijk alleen bij B-merken

- je CO2 regime is niet naar verwachting niet goed
- hoe kun je micro's en macro's apart doseren als je de EI van PlantedBox gebruikt?
 
Dank je wel voor de info, maar, met alle respect, met zulke inaccurate gegevens kan ik niets

aan de KH/pH te zien verwacht ik dat je een inerte bodem hebt. Maar met een ph 7 en KH van 4 zou je een CO2 gehalte hebben van van 12ppm
maar omdat je zegt dat je DC mooi helder groen zit ergens een duidelijk fout in je meting.
Test je soms strips omdat ik daar TA ertussen zie staan? Dat zie je eigenlijk alleen bij B-merken

- je CO2 regime is niet naar verwachting niet goed
- hoe kun je micro's en macro's apart doseren als je de EI van PlantedBox gebruikt?
Ja helaas nog met strips, maar een druppeltest komt eraan.
Helaas is hier geen winkel meer in de buurt dat met druppeltesten werkt, dus even snel laten testen lukt ook niet.

EI zijn toch de poeders (of zit ik even verkeerd) maar heb in ieder geval de poeders die ik moest mengen over 2 flessen.
Alle planten doen het verder prima, ook geen alg meer te bespeuren, alleen de Rotala word niet rood 😛
 
Gelet op de EI van PlantedBox zal de hoeveelheid nitraat dan debet kunnen zijn aan het niet echt rood worden schat ik zo in. Ik bemerk dat ook met rode planten icm de EI.
Lage stikstof waarden om de kleur te forceren werken niet bij alle rode planten.
Hoofdzakelijk voor bepaalde rotala's en ludwigia's. Bij een Macrandra, Ludwigia pantanal en Althernanthera reineckii werken lage stikstof waarden juist weer slechter. Daarbij zijn nitraat beperkende omstandigheden niet de primaire reden zijn dat planten roder gaan worden. Want je kkunt net zo mooi rood gekleurde planten met een NO3 van 30 als met een NO3 van 0.5: het is nml ook soortgebonden
Het aanbod van een spectrum in ver-rood (>700nm) is een grote bepalende factor, alsmede lage pH en een laag aandeel in carbonaten in het water
 
EI zijn toch de poeders (of zit ik even verkeerd) maar heb in ieder geval de poeders die ik moest mengen over 2 flessen.
Alle planten doen het verder prima, ook geen alg meer te bespeuren, alleen de Rotala word niet rood 😛
Je hebt gelijk, ik dacht gelezen te hebben dat je de AIO van plantedbox gebruikte, excuses daarvoor.

Zou dan alleen nog goed kijken aar de CO2 afstelling > 2 uur voor de belichting aan en de gehele dag dezelfde kleur DC..
Rotala krijg je het gemakkelijkst met een nitraatbeperking maar omdat je de EI gebruikt gaat dat lastig worden.
Je zou wel de intensiteit van de verlichting kunnen opschroeven naar >40 lumen per liter Maar dat is erg risicovol met een inerte bodem
 
Je hebt gelijk, ik dacht gelezen te hebben dat je de AIO van plantedbox gebruikte, excuses daarvoor.

Zou dan alleen nog goed kijken aar de CO2 afstelling > 2 uur voor de belichting aan en de gehele dag dezelfde kleur DC..
Rotala krijg je het gemakkelijkst met een nitraatbeperking maar omdat je de EI gebruikt gaat dat lastig worden.
Je zou wel de intensiteit van de verlichting kunnen opschroeven naar >40 lumen per liter Maar dat is erg risicovol met een inerte bodem
Ik heb voorheen wel de AIO gebruikt, maar merk dat ik met de EI toch betere resultaten bereik.

Co² gaat idd 2 uur eerder aan, en een uur eerder uit.
De DC blijft eigenlijk de gehele dag dezelfde kleur.

Hoe je intensiteit aanpast en hoe je dat bereken ben ik nog niet uit (aanpassen wel, maar naar de juiste behoeftes niet.
Is mijn volledige lichttijd ook niet te kort, of zijn de eerste straaltjes licht al genoeg en is het op/af komst van de lampen meer voor de kijkers als voor de planten.
 
Ik heb voorheen wel de AIO gebruikt, maar merk dat ik met de EI toch betere resultaten bereik.
De AIO is eigenlijk afgestemd op de EI. Gebruik je de AIO nu niet meer dan? Ben namelijk wel benieuwd hoeveel en hoe je de nitraat toevoegt want zoals Corne al aangaf is voor de rode kleur niet teveel nitraat vaak essentieel.
 
Lage stikstof waarden om de kleur te forceren werken niet bij alle rode planten.
Hoofdzakelijk voor bepaalde rotala's en ludwigia's. Bij een Macrandra, Ludwigia pantanal en Althernanthera reineckii werken lage stikstof waarden juist weer slechter. Daarbij zijn nitraat beperkende omstandigheden niet de primaire reden zijn dat planten roder gaan worden. Want je kkunt net zo mooi rood gekleurde planten met een NO3 van 30 als met een NO3 van 0.5: het is nml ook soortgebonden
Het aanbod van een spectrum in ver-rood (>700nm) is een grote bepalende factor, alsmede lage pH en een laag aandeel in carbonaten in het water
Nou weer wat geleerd maar waarom is dan voor sommigen het wel van belang om minder nitraat te gebruiken? Je zegt namelijk dat is niet de primaire reden.
 
De AIO is eigenlijk afgestemd op de EI. Gebruik je de AIO nu niet meer dan? Ben namelijk wel benieuwd hoeveel en hoe je de nitraat toevoegt want zoals Corne al aangaf is voor de rode kleur niet teveel nitraat vaak essentieel.
De AIO is naar een maatje van me gegaan die wel Co2 toevoegde maar geen plantenvoeding, en ipv een fles kopen, heeft hij de mijne genomen.

Ik zou moeten kijken in de handleiding, maar die heb ik even niet bij de hand.
Ik hou me aan de voorgeschreven hoeveelheden dat Gilles opgeeft.
 
Nou weer wat geleerd maar waarom is dan voor sommigen het wel van belang om minder nitraat te gebruiken? Je zegt namelijk dat is niet de primaire reden.
Dat is veels te complexe materie om hier even samen te vatten
Maar het is afhankelijk van het soort rode plant (soort‑specifieke biochemie). Dat heeft alles te maken met het genetische vermogen; de ene plant heeft baat bij hoge fotosynthesecapaciteit en de aanmaak van extra carotenoïden de andere plant heeft de genetische en enzymatische aanleg om bij stikstofbeperking snel rood te kleuren.
Zal een proberen daar een keer een artikel in JIp en Janneke taal over schrijven
 
Ik heb voorheen wel de AIO gebruikt, maar merk dat ik met de EI toch betere resultaten bereik.

Co² gaat idd 2 uur eerder aan, en een uur eerder uit.
De DC blijft eigenlijk de gehele dag dezelfde kleur.

Hoe je intensiteit aanpast en hoe je dat bereken ben ik nog niet uit (aanpassen wel, maar naar de juiste behoeftes niet.
Is mijn volledige lichttijd ook niet te kort, of zijn de eerste straaltjes licht al genoeg en is het op/af komst van de lampen meer voor de kijkers als voor de planten.
Je lichttijd kan je zeker nog wel verlengen naar 8h volledig licht (door jou ingestelde waarde). 7,5h incl op en opkomst is wat aan de korte kant, mits je geen direct lichtinval hebt dmv de zon. Ik neem aan dat je op 1h zons op en 1h zons ondergang zit?
 
Dat is veels te complexe materie om hier even samen te vatten
Maar het is afhankelijk van het soort rode plant (soort‑specifieke biochemie). Dat heeft alles te maken met het genetische vermogen; de ene plant heeft baat bij hoge fotosynthesecapaciteit en de aanmaak van extra carotenoïden de andere plant heeft de genetische en enzymatische aanleg om bij stikstofbeperking snel rood te kleuren.
Zal een proberen daar een keer een artikel in JIp en Janneke taal over schrijven
Top idee Corne en het is ook zover ik weet van invloed op niet echt rode planten zoals de Blyxa Japonica. Deze wordt gewoon groen bij de EI bemesting maar met minder nitraat krijgt die vaak een mooie oranje/bruine kleur. Maar goed we gaan het nu niet nog ingewikkelder maken ;))
 
Je lichttijd kan je zeker nog wel verlengen naar 8h volledig licht (door jou ingestelde waarde). 7,5h incl op en opkomst is wat aan de korte kant, mits je geen direct lichtinval hebt dmv de zon. Ik neem aan dat je op 1h zons op en 1h zons ondergang zit?
Nee 2 uur op en 2 uur af, heb het inmiddels naar 1.5 uur op en 1.5 uur af gezet, omdat ik eigenlijk wel zag dat het best kort op volledig staat.
Ik keek qua uren naar het totaal plaatje, zonder rekening te houden met de tijd dat hij op en af komt.

Ik wil het nog korter zetten, of de uren langer (vind de opkomst en afgang wel heel mooi), maar ik twijfel of ik dit zo kan doen zonder directe problemen.
 
Dat is veels te complexe materie om hier even samen te vatten
Maar het is afhankelijk van het soort rode plant (soort‑specifieke biochemie). Dat heeft alles te maken met het genetische vermogen; de ene plant heeft baat bij hoge fotosynthesecapaciteit en de aanmaak van extra carotenoïden de andere plant heeft de genetische en enzymatische aanleg om bij stikstofbeperking snel rood te kleuren.
Zal een proberen daar een keer een artikel in JIp en Janneke taal over schrijven
Toch best aardig gelukt zo, die samenvatting 😁
 
Nee 2 uur op en 2 uur af, heb het inmiddels naar 1.5 uur op en 1.5 uur af gezet, omdat ik eigenlijk wel zag dat het best kort op volledig staat.
Ik keek qua uren naar het totaal plaatje, zonder rekening te houden met de tijd dat hij op en af komt.

Ik wil het nog korter zetten, of de uren langer (vind de opkomst en afgang wel heel mooi), maar ik twijfel of ik dit zo kan doen zonder directe problemen.
Rustig aan opbouwen/uitbouwen en een paar weken aankijken wat de effecten zijn. Niks gaat snel in de hobby, grote stappen kunnen inderdaad grote gevolgen hebben, vaak niet positief (zonder te weten wat je doet en/of waarvoor). Uiteindelijk is alles op te lossen, maar dat kost weer meer tijd.
 
Als ik het goed begrijp is het als volgt:

Een plant krijgt licht energie aangeboden. Dit zet hij om in groei. Voor groei heeft hij allerlei bouwstoffen nodig: CO2, nitraat, fosfaat en allerlei micronutriënten.
Als er teveel licht is in verhouding tot de bouwstoffen dan kan de plant de energie uit het licht niet in groei omzetten. De lichtenergie wordt dan schadelijk voor de plant. Sommige planten kunnen zichzelf daartegen beschermen ze vormen dan pigmenten waarmee het licht weerkaatst wordt in plaats van opgenomen. Zo kan het licht niet meer voor problemen zorgen.
Je moet de plant dus eigenlijk een beetje pesten om hem rood te krijgen.
Weinig licht, energienivo veilig, plant blijft groen.
Veel licht en voldoende voeding, plant zet licht om in groei.
Veel licht en naar verhouding te weinig voeding, plant zet de rode parasol op.

Zoiets?
 
Als ik het goed begrijp is het als volgt:

Een plant krijgt licht energie aangeboden. Dit zet hij om in groei. Voor groei heeft hij allerlei bouwstoffen nodig: CO2, nitraat, fosfaat en allerlei micronutriënten.
Als er teveel licht is in verhouding tot de bouwstoffen dan kan de plant de energie uit het licht niet in groei omzetten. De lichtenergie wordt dan schadelijk voor de plant. Sommige planten kunnen zichzelf daartegen beschermen ze vormen dan pigmenten waarmee het licht weerkaatst wordt in plaats van opgenomen. Zo kan het licht niet meer voor problemen zorgen.
Je moet de plant dus eigenlijk een beetje pesten om hem rood te krijgen.
Weinig licht, energienivo veilig, plant blijft groen.
Veel licht en voldoende voeding, plant zet licht om in groei.
Veel licht en naar verhouding te weinig voeding, plant zet de rode parasol op.

Zoiets?
Als toevoeging; CO2 nitraat, fosfaat +kalium (vandaar NPK; nitrogen, phosphorus, potassium waarvan de wetenschappelijke afkortingen N P en K zijn) en idd micro's
het is niet lichtenergie die schadelijk wordt, de plant wordt dan gevraagd harder te groeien dan dat ie aan bouwstoffen beschikbaar heeft.
Met veel licht en afdoende voeding zal een plant ook roder worden, maar het effect is sterker wanneer je 'm idd plaagt met wat nitraattekort.
 
Doen wij toch ook? Wij worden dan bruin.
 
Met veel licht en afdoende voeding zal een plant ook roder worden, maar het effect is sterker wanneer je 'm idd plaagt met wat nitraattekort.
Zover ik weet verschilt dat ook per plant en is de ene plant daar gevoeliger voor dan de ander.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan