Wat is er nieuw

‘Eigen’ hout in aquarium?

Jannita

Member
Lid geworden
28 december 2018
Leeftijd
34
hi, ik weet niet of het hier mag en of jullie een antwoord weten, maar ik ben benieuwd of je ook hout uit de tuin kunt gebruiken in je aquarium. Ik las dat je fruitbomen hout zou kunnen gebruiken, maar zijn er mensen die dat wel eens geprobeerd hebben? Hoe prepareer je hout om in je aquarium te gebruiken?
Ik hoor het graag.

Groet
Jannita

Zowiezo als je hout in een aquarium wil gebruiken zal je het eerst in een droge omgeving minimaal een jaar moeten laten indrogen zodat alle schimmels uitdrogen

Je kan bepaalde soorten hout gebruiken dus niet alles! Hout van fruitdragende bomen is inderdaad in principe bruikbaar. Je moet het wel goed schoonmaken en langdurig laten drogen. Het hout moet geen sappen bevatten. Je moet ook hout hebben welk niet is behandeld met gif om problemen te voorkomen. Wortels van een Rhododendron wordt ook gebruikt in aquaria. Wij kennen het als Spiderwood. Veenhout is hout dat afgesloten voor zuurstof lang goed kan blijven in je bak mits zeer goed schoon gemaakt. Het bevat uit het veen opgenomen vuil en bacteriën.

Eigenlijk is het gebruik van eigen houtsoorten dus wel mogelijk maar het is zeer en langdurig bewerkelijk. Met daarnaast een toch altijd aanwezig risico van schadelijke vervuiling in je bak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan