Wat is er nieuw

‘luchtwortels’?

bjorn.b

Well-known member
Lid geworden
9 augustus 2008
Hallo allemaal,

Sinds een maand ontwikkelen zich op mijn aquariumplanten een soort ‘luchtwortels’ op op de tijgerlotus en de mossen na is dit op alle planten te zien. Op het hout en de stenen zit het niet, enkel op de planten aan de randen van het blad. De planten: Cryptocorine, echinodorus, anubias, Javavaren.

Als ik het vergelijk met soorten alg komt niets echt in de buurt. Ook baardalg is een stuk ‘pluiziger’ en fijner wua structuur. Daarnaast is het vreemd dat het enkel op randen van bladeren voorkomt en niet op de hardscape.

Wat info over mijn aquarium:
Draait 4 maanden
100 liter
2x26 watt led gedimd
Co2 toevoer
Extern filter 1400 l/h
Uv 9 watt

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen met het oplossen van dit ‘probleem’.

ACB37A3D-5DB1-4AD3-9DD5-181636219B79.jpeg

C4849CA2-D1EC-4528-9C0D-977FC77FD315.jpeg

Laatst bewerkt:
Dat van je foto is de javavaren daarmee maaktie nieuwe plantjes aan, dus dat zijn allemaal kleine stekjes, heel normaal en niks mis mee

@Nicolientje-W Bedankt voor je snelle reactie! Is het niet vreemd dat deze wortels ook aan de randen van de cryptocorine, echinodorus en anubias zitten? Of gebeurd dit door middel van sporen? Ik zou namelijk verwachten dat deze door de uv lamp vernietigd worden?

Lijkt op staghorn.

(Ts geeft aan dat t niet alleen op de javavaren zit en op de eerste foto zie je t ook op een crypto).

Schoolvoorbeeld staghorn alg.

Luchtwortels vormen niet op de bladeren maar op de steel 😉

Ik zou je CO2-verspreiding nog maar eens erg goed nakijken.

Dankjewel! Inderdaad staghorn alg, ik ben sinds een week overgegaan van bio co2 (wisselende afgifte, onvoldoende) naar een echte CO2 set. Ik verwacht dat dit al een stap in de goede richting zal zijn. Dan kom ik echter ook direct bij de reden van de explosieve groei van de staghorn de afgelopen week: naast het bio co2 voegde ik dagelijks easycarbo toe om het tekort deels op te vangen. Sinds ik het co2 apparaat geinstalleerd heb ben ik hier echter mee gestopt omdat ik bang was mijn vissen te vergassen door een overdosis. Of hoef ik hier niet bang voor te zijn en kan ik met een gerust hart verder met de dosering van easy carbo naast mijn reguliere CO2 toevoeging?

Je kunt easycarbo het beste als symptoombestrijding gebruiken. Dus:
-alle pompen uit;
-easycarbo laagste dosering volgens de verpakking in het maatbekertje doen;
-spuitje pakken en de easycarbo daarmee opzuigen;
-de alg per stukje een halve millimeter geven. Als je de lichten aan laat staan dan kun je zien wanneer er wat uitkomt. Ziet er olie-achtig uit;
-5 minuten later de pompen weer aan.

Dit geldt dus voor als het op hardscape zit. Bij planten zou ik gewoon het besmette blad verwijderen, tenzij dat betekent dat je het hele plantje weg moet gooien. Dan kun je het proberen!

Dankjewel allebei, ik ga ermee aan de slag!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan