“Ledverlichting” De toekomst of de valkuil voor de plantenaquaria.

En toch zijn de gegevens van alle betrouwbare merken cq leveranciers terug te vinden als je een beetje gaat zoeken.
Die informatie zou wel kunnen gebruikt worden om een aardige vergelijking te maken tussen LED verlichting onderling.
Helaas weet ik niet of er bepaalde protocollen voor zijn te vinden..

Zelf heb ik een klein overzichtje gemaakt ; http://www.aquaplantexchange.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=41&t=12025
In dit kader is dit misschien ook interessant. Ik kom hierop doordat JMB, vind ik, kwaliteit led balken aanbiedt voor een relatief gunstige prijs. De controller van JMB vind ik minder wegens z'n beperkte mogelijkheden. Ik besloot daarom te proberen zelf iets te ontwikkelen middels het Arduino platvorm. De spullen zijn besteld en ik kom steeds verder met het inlezen over de programmeerwijze. Maar ook zocht ik naar informatie over de JMB balken die niet eenvoudig is te vinden. Zie hiervoor mijn andere topic. Bij het zoeken naar genoemde informatie stuitte ik op een review voor JMB balken met informatie die jij misschien ook interessant vindt. Kijk maar eens op deze site:

https://dreamreef.nl/threads/jmb-le...mb-aqua-light-aquarium-led-verlichting.21085/
 
Ik heb bij mijn T5 licht balk nu ook 2x60cm JMB bright wit/rood bij geplaatst en ik moet zeggen dat het mooi licht is.
 
Ook dit is een heel erg subjectief gegeven, immers of een bepaalde lichtkleur mooi wordt gevonden of juist niet, is afhankelijk van degene die dat licht net bekijkt. Mede daarom kan en mag dit soort beoordelingen geen rol spelen. Wel kan het zo zijn, dat er bij de ene combinatie de NATUURLIJKE kleuren van vissen en/of planten beter uit de verf komen dan bij andere, maar ook dat is niet objectief, een vis of plant in bruiloftstooi is veel mooier en anders gekleurd dan in zijn gewone doen....!

Neemt niet weg, dat een echt vergelijk heel erg moeilijk is en juist daarom heel erg nodig dat zo een vergelijk er komt. Hoe meer mensen er mee doen, hoe betrouwbaarder de info wordt. Zal tevens zaak van lange adem zijn, de LED markt is immers volop in beweging!
 
Vrees dat het altijd wel een valkuil zou blijven .. tenzij je 230 euro per vervanger wil uitgeven..
 
Terug
Bovenaan