Wat is er nieuw

“Rots” aquarium ombouw

nilo1804

~
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 januari 2012
Leeftijd
26
Zoals ik in mijn zelfbouw achterwand topic al schreef heb ik weinig winter/binnen hobbies. Nu is het nog steeds winter én zit ik een paar weekjes thuis wegens een baanwissel.
Nadat ik voor de 3D achterwand veel “Foam background DIY” video’s bekeken had kwamen er in de aanbevolen video’s op YouTube veel “Foam rock DIY” voorbij. Ook eens iets om te proberen dacht ik, maar dan net even anders! Doel van dit projectje is om een aquariumkastje te maken met allemaal restmateriaal wat ik nog heb liggen, met het gereedschap wat ik al heb en er een beetje dierentuin achtig uitziet. Je weet wel, van die grote nepstenen in dierentuinen.

Ik had nog veel MDF op zolder liggen wat ik hier wel voor wilde gebruiken (ja ik ben bekend met de “gevaren” van mdf en water). Enige probleem is dat ik een handzaag en een dikkepeerzaag heb, en die staan beide niet echt bekend om rechte en haakse zaagsnedes. Ik wilde het kastje ongeveer 38x38x85 maken, maar ik had al 2 planken van 37x104 en 37x125, dus het kastje is (maarliefst) 104cm hoog geworden…
IMG_4935.jpeg

Het enige echte zaagwerk zat in het bovenblad (40x40) en dat is met veel geduld en schuren best goed gelukt!
Het bovenblad en de achterkant heb ik gewit met verf wat ik nog had voor extra bescherming.
IMG_4940.jpeg

Daarna over naar de stenen, hiervoor heb ik piepschuim gebruikt van mijn vorige werkgever; dat zou anders weggegooid worden. Eerst met platen de vorm van het kastje nagemaakt. Als het lukt zou het fijn zijn als het piepschuim later niet aan het kastje bevestigd hoeft te worden. Als dat wel moet zal verplaatsen en tillen een lastig karwei kunnen worden…
De platen zijn aan elkaar vastgezet met tandenstokers, dat werkte verrassend goed:
IMG_4983.jpeg

IMG_4984.jpeg

Met een piepschuimsnijder en een mesje heb ik de stenenvormen gemaakt. Het idee is dat het aquarium (40x40x40) een beetje verzonken ligt. De piepschuim stukken zijn met kit vastgezet en met een aansteker wat verhard.
IMG_4993.jpeg

Ik kwam wat piepschuim tekort maar na een wandeling in de wijk kon ik weer door :DD:
IMG_4997.jpeg

Achteraf had ik beter met de voorkant kunnen beginnen, maar met het purschuim ben ik nog best tevreden met de stenen die als het ware de hoek om gaan.
IMG_5006.jpeg

Hierna dus met het mesje weer verder proberen de stenen de hoek om te laten gaan. Dat was best lastig maar uiteindelijk wel tevreden met hoe het geworden is. Ook heeft het purschuim de constructie enorm verstevigd, nu kan je het geheel makkelijk optillen, een grote verbetering na de tandenstokermethode :DD. Enige minpunt is dat de bovenkant niet helemaal strak aansluit.

Dan tijd voor de eerste laag tegellijm. Zeer dun de eerste laag, en dan nog een dikkere laag en wat dikker smeren op plekken waar je de piepschuimstructuur nog zag. Daarna details, net als met de achtergrond zou ik dat met een klein penseetje willen doen, maar dat is een mega klus… dus eerst maar wat zwarte acrylverf met een beetje witte acrylverf en water gemengd en dat in een plantenspuit over het geheel gespoten en wat extra alleen zwarte verf in de groeven om wat meer dieptewerking te krijgen. Dat ging gelukkig erg makkelijk.
IMG_5012.jpeg

Daarna door met een soort drybrush methode. Eerst wat groen, blauw en rood, en tot slot aardig wat wit (gebroken met een scheutje blauw). Het groene had ik achteraf beter niet kunnen doen, maar dat kan ik altijd nog weer proberen weg te werken met grijze verf.

IMG_5053.jpeg
Al met al erg tevreden met het resultaat. Het kan nog veel mooier met cement en glasvezelmatjes, maarja dit moest een restjesprojectje worden :DD Daarbij is dit allemaal super onhandig te tillen, nog een paar kg cement zou het nog zwaarder maken… Alleen het hout weegt net geen 20kg. En de bovenrand sluit niet lekker aan, misschien dat ik dat later nog eens ga proberen op te lossen.
IMG_5051.jpeg

Heel groot is het bakje natuurlijk niet, maar mochten mensen leuke bewoners weten voor een bakje van 40x40x40 dan hoor ik het graag, al vermoed ik niet dat er per sé ook daadwerkelijk een 3de aquarium komt. Doel van dit bouwsel was vermaak :DD

Laatst bewerkt:
Nou mooi gedaan Niels en ja je hebt weinig om handen maar als ik die foto van buiten daar zie in je buurt dan weet ik een volgend project. Het zoeken van een woning in een nettere buurt :DD :DD ;))

Bedankt John, ja dat is inderdaad in het zuiden van de wijk. Sowieso valt het me hier vaker op dat mensen hun zooi maar gewoon naast de afvalbak mikken, terwijl het gratis naar de milieustraat kan :juggle:

Bedankt John, ja dat is inderdaad in het zuiden van de wijk. Sowieso valt het me hier vaker op dat mensen hun zooi maar gewoon naast de afvalbak mikken, terwijl het gratis naar de milieustraat kan :juggle:
Ja dat ben je niet gewend vanuit het mooie hoge Noorden natuurlijk ;))
Ach hier in de stad heb je ook delen waar dit wel gewoon is hoor maar ja in de dorpen is dat vaak minder snel aan de orde.

Dit vraagt/schreeuwt/roept gewoon om een bakje met inhoud volledig in stijl...........ziet er supermooi uit Niels 👌.

Dit vraagt/schreeuwt/roept gewoon om een bakje met inhoud volledig in stijl...........ziet er supermooi uit Niels 👌.
helemaal mee eens!

Bedankt allen!

Ik heb even wat ardennerbreuksteen erbij gehaald, het lijkt echt flink op elkaar :DD
Maarja als het breuksteen nat wordt wordt het vaak nog wat donkerder.
IMG_5060.jpeg

In de woonkamer heb ik er eigenlijk geen plek voor en in de logeerkamer krijgt hij te weinig aandacht ben ik bang. Hopelijk past het door ‘t zoldergat voor een later moment :))

Qua bestand denk ik dan aan een slakkenhuiscichlide, maar dan niet een kolonievormer met veel huisjes zoals de multi, meer richting een koppel/haremvormer, met misschien wat gave slakken ofzo. Mocht iemand nog andere vissen weten waarbij een rots inrichting past in dit bakje dan houd ik mij aanbevolen ;))

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan