0.002% koper in vloeibare plantenvoeding?


vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Berichten
261
Leeftijd
39
Ik heb een flesje colombo grow, en er staat op: 0.002% koper..
Ik lees overal dat koper schadelijk is voor vissen en dat er 0.0 in aquarium moet zitten?
Als ik hiervan elke dag een pompje doe in m'n aquarium met 60L water en wekelijks 10 a 20% water ververs, beinvloed deze hoeveelheid koper dan de gezondheid van m'n vissen, en hoort dit zich met verloop van tijd op?
Of is deze hoeveelheid verwaarloosbaar?
20221105_121118.jpg
20221105_121118.jpg
20221105_121129.jpg
 
 
Het is juist het gevaar dat je een teveel aan zware metalen krijgt. Vissen zullen veel meer kunnen verdragen dan bv Taiwan Bee garnalen.
 
Het beste wat je kan doen is inderdaad zo een koffer kopen.
Maar kijk goed rond en uit want er zijn verschillende versie's in zout, zoet, vijver, met cu, met cl enz.... ook de prijzen schommelen zeker als je hem in promo kan kopen valt de prijs heel goed mee. Ik heb vorig jaar onder de 50€ betaald voor die van mij van sera met de cu in
 
Het is juist het gevaar dat je een teveel aan zware metalen krijgt. Vissen zullen veel meer kunnen verdragen dan bv Taiwan Bee garnalen.
Daarom is het raadzaam om geen plantenvoeding of iets wat daar op lijkt bij garnalen te doen.;)
 
Ik doe het dan ook niet Lex en heb enkel mosjes die prima zonder kunnen.
 
Ik heb dit ook weleens aan aquasabi gevraagd. Zij geven aan dat planten ook een beetje koper nodig hebben als bouwstof. Blijkbaar voegen ze zoveel toe dat de dosis in het water altijd veilig blijft. Als je regelmatig waterwissel doet dan blijft de waarde zeker beperkt.
 
Het is juist het gevaar dat je een teveel aan zware metalen krijgt. Vissen zullen veel meer kunnen verdragen dan bv Taiwan Bee garnalen.
En daarom is regelmatig verversen een goed idee.
Ik heb dit ook weleens aan aquasabi gevraagd. Zij geven aan dat planten ook een beetje koper nodig hebben als bouwstof. Blijkbaar voegen ze zoveel toe dat de dosis in het water altijd veilig blijft. Als je regelmatig waterwissel doet dan blijft de waarde zeker beperkt.
Net als natrium, jodide, chloride, mangaan, etc
 
Fijn! dat komt dan wel goed dus met hoe het nu gaat:)
Ik heb al een koffer van colombo, de aquatest professional.
Deze heeft alleen PH, fosfaat, GH, KH, nitraat, nitriet en ammonia

Op de volgende dingen wil ik denk ik ook testen: ijzer, koper, silicum, silicaat , magnesium
En misschien vergeet ik nog wat? Is er een test kit voor deze dingen? ik kom het tot nu toe nog niet tegen namelijk.
 
Dat wordt dan de JBL pro test kit denk ik. Ik heb hem ook. Al moet ik zeggen dat je in de praktijk 3/4 van die tests niet gebruikt. Ijzer was je nog vergeten. Silicaat is bij mij ergens bovenin de schaal. Maar dat geeft eigenlijk geen problemen. Koper test je af en toe eens. Silicium en magnesium heb ik er niet in zitten dacht ik.
 
Fijn! dat komt dan wel goed dus met hoe het nu gaat:)
Ik heb al een koffer van colombo, de aquatest professional.
Deze heeft alleen PH, fosfaat, GH, KH, nitraat, nitriet en ammonia

Op de volgende dingen wil ik denk ik ook testen: ijzer, koper, silicum, silicaat , magnesium
En misschien vergeet ik nog wat? Is er een test kit voor deze dingen? ik kom het tot nu toe nog niet tegen namelijk.
Waarom zoveel testen want in de regel is bv de koffer van Colombo voldoende en als je ze amper gebruikt is het zonde van het geld.
 
Ja, ik vond het mooi speelgoed, maar zou die set niet nog een keer aanschaffen.
 
Als ik ze amper zou gebruiken zou ik er niet naar zoeken he;)

Elk aquarium is anders en elke 2 weken testen is bij mijn aquarium echt noodzakelijk als ik m'n vissen en mn planten levend en gezond wil houden, en ik de waarden met mn ogen niet kan zien.
En wat de planten gebruiken van de voeding, en wat er zich ophoopt in t aquarium.. testen.

Dat mij niet direct een drop test koffer in de handen gedrukt werd,maar test strips, toen ik een aquarium begon is heel erg jammer. Had vissenlevens en vissen levensjaartjes gescheeld!

Misschien gaat alles bij sommige aquaria vanzelf maar bij die van mij zeker niet!

Tot nu toe is elke waarde al eens volledig verkeerd geweest.
 
koper is gezond. Voor planten, vissen en ongewervelden een onmisbare voedingstof. je moet het alleen niet overdrijven.
 
Zoals alles met TE ervoor is slecht, behalve tevreden en tequila
pels kun je ook prima te voor zetten.

precies, en dat geld ook voor alle voedingstoffen eigenlijk, heel erg nodig in lage concentraties, giftig bij te hoge concentraties.
Ironisch feitje, ongewervelden zijn vaak het gevoeligst voor koper in het water, maar tegelijkertijd zijn er slakken en garnalen die blauw bloed hebben. Dat komt omdat er geen hemoglobine inzit op basis van ijzer zoals bij ons, maar hemocyanine op basis van koper.
 

Terug
Bovenaan