Wat is er nieuw

1.50 beplant Zuid Amerika van Melle 001

• Onderwerp starter Onderwerp starter Melle001
  • Startdatum Startdatum
[video]https://www.youtube.com/watch?v=KhEUy1Gji6w[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=sPglG5ymwHo[/video]

Maar ben je dat echt van plan? Er een R�o Tapajos biotoop van maken? Dan zou waarschijnlijk een groot deel van je planten de schop op moeten en je visbestand idem. Van alleen de citroentetra weet ik zeker dat die er voorkomt. 'een' ancistrus soort vast ook en 'een' otocinclus soort vast ook wel, maar juist je blivangertjes niet. Ik zou zeggen hou het lekker bij de Zuid-Amerika onderwatertuin die je nu hebt.

~ Ivo

Dank je Ivo,

Bovenstaande films heb ik al gezien en staat al geselecteerd bij you tube.
Alleen kan ik nog niet helemaal goed zien welke planten er nu echt groeien.

Eigenlijk heb je wel gelijk. Maar omdat ik de Rio Tapajos in gedachte had, blijf ik er een beetje in hangen. Waarschijnlijk laat ik het lekker zo.

De bak is stabiel, nagenoeg geen alg en de vissen hebben het naar hun zin lijkt het. Waarom zou ik veel gaan veranderen? Ik geniet dagelijks van mijn bak 🙂.

De kongo zalmen kon ik kwijt, ze komen niet uit zuid amerika, dus eigenlijk "moeten" ze weg. Maar als ik heel eerlijk ben, zijn ze best leuk. Dat had ik zelf nooit gedacht. Omdat ik niet zo van de grote vissen was. Maar nu naar een maandje, begint het eigenlijk wel positief te wennen.
Ze zwemmen altijd boven de planten, ze vullen die ruimte mooi op. Ze zijn in principe rustige vissen. Ze zwemmen wat heen en weer. Alleen 's morgens (3 van de 7 dagen ongeveer) zijn ze druk. Dan voorzien ze de andere vissen van verse kaviaar.
Dus eigenlijk ideale vissen om naast de andere kleine chiclides te houden. Want welke andere vis zou daar eventueel ook voor geschikt zijn?
Een vis die meer bovenin zwemt, wat groter is dan de rest, rustige bewoner is en niemand kwaad doet?

Ik heb vandaag een beslissing genomen. Ik heb led verlichting van HVP aangeschaft.
1 rgb, 1 7000K en 1 10.000K.
Inclusief timecontroller. Helaas heeft de controller geen voorgeprogrammeerd modus erin staan. Dus wat word puzzelen voor een mooie opkomst en ondergang. 🙂.

893949melle001_0_82_p1050347.jpg

Daar ook hele mooie loricaria simillima gezien. Ik heb ze nog niet meegenomen, maar ik zit er wel heel erg aan te twijfelen. Maar nooit impulsief vissen kopen zegt men. Hoewel deze wel op mijn wensenlijstje staan. Foto is niet helemaal scherp, gemaakt met een nieuwe telefoon, en daar moet ik nog even aan wennen.

469127melle001_0_82_20141230_151139.jpg

Ik ben wel een beetje erg teleurgesteld.
Het is nog miet mijn licht. Waarschijnlijk moet ik er nog mee experimenteren, maar tot nu toe wil ik graag terug naar mijn tl's.

Het licht is te wit, te synthetisch.

Ik kom dan ook van 1x 830 en 1 x 840 af. En nu vind ik het licht te wit. Maar waarschijnlijk moet dat ook wennen???

Op dit moment heb ik de 10.000K gedimt tot 50%, Ik denk dat ik ga vragen of ik de 10.000 mag ruilen voor een 7000K of voor een RGB strip. Het licht van de RGB is zachter ook als ze allemaal voluit branden.

Met de RGB maak je de kleur die je wil. Inderdaad zullen deze minder fel kunnen als je 7000 en 10.000K.

Dat het te wit is, lijkt mij vrij logisch met die hoge Kelvin-waardes.
Dat kan nooit een natuurlijk ogend licht geven vind ik.

Bestaan er ledstrips wat wel in de buurt van daglicht komt?

Ik heb de leverancier gesproken en de 10.000 mag in ieder geval geruild worden voor een 7000K strip.
Alleen weet ik niet of ik het dan nog wil houden. Aangezien het mij gewoon te koel wit is. ook als ik nu de 10.000 uit laat.
Het probleem met led is dat ze er eigenlijk alleen in de 10.000K zijn en de verkopers aangeven dat je iedere kleur kunt maken door de RGB, Alleen ik vind wel dat je duidelijk kunt zien dat er een strook wit licht tussen zit.(omdat mijn hele hout over de volle diepte staat).

Ik ben bang dat ik er niet aan ga wennen of er niet aan wil gaan wennen. Ik ga navragen wat de mogelijkheden zijn bij de winkel.

Ik wil wel een foto posten, maar mijn camera veranderd automatisch de kleuren. Dus dat is lastig. Toch een poging gewaagd:

Met led: 10.000 op 50% rest op 80%
612358melle001_0_82_p1050356.jpg

Met mijn oude tl balken:
285832melle001_0_82_p1050357.jpg

Ik heb de foto's bekeken.
De onderste foto met enkel led aan, vind ik bij jou wel heel donker.
Ik begin inmiddels wel iets te wennen aan de kleur. Nog steeds wel wat wit. Daarom is misschien nog een rbg strip misschien beter. Maar dan kan het zijn dat de planten niet genoeg licht krijgen om te groeien.

Lex, mag ik vragen wel verlichtingsschema jij nu bij de led aanhoud?

Zoals in mijn topic aangegeven, zit er nog niet voldoende LED in, vandaar dat het donker lijkt. Daarbij krijg ik het wat kleur en felheid op de foto niet goed voor elkaar. In werkelijkheid is het lichter en geliger. Heb nu van achter nar voor 2 banen RGB en 1 baan SMD. Ik gebruik dus de TL's ook nog steeds.

Rood 100%
Groen 60%
Blauw 35%
SMD 30%

Ik heb inmiddels de 10.000K geruild voor een 7000K. het licht is al beter, maar nog wel iets wennen.

Ik heb op het moment een babyboom in de bak.
De Kongozalmen zijn weer eieren aan het leggen, de corydorassen zijn eieren aan het leggen en mijn A. Trifacicata vrouw is knal geel en zit in het holletje. Wie weet heeft deze ook eieren.
Daarnaast staat mijn D. Filimantosus op knappen. Die is heel dik in haar buik. Ik verwacht dat die ook weer vol met eieren zit.

Foto's komen hopelijk vanavond nog.

Doe ik toch iets niet goed, denk ik. Hier zelden iets van baby's, behoudens de garnalen dan.

De vuurtjes kweekte ook heel goed hier, maar de CR wilde niet bij mij. De cory's hebben het altijd goed gedaan bij mij. Vorig jaar ze bewust in een aparte bak gehad om de eieren eruit te kunnen halen. Het nadeel van trilineatus is dat deze de eieren aan de onder kant van de bladeren van de planten plakt. En dan echt hier en daar een eitje. In een grote bak zijn deze echt niet te vinden helaas. Ik hoop dat er ergens toch wel een kleintje is die het gaat overleven.

Hierbij de foto's

Totaal overzicht.
782656melle001_0_82_p1050373.jpg

693419melle001_0_82_p1050374.jpg

Als je heel goed kijkt, zie je midden onder het blad een klein rond bolletje zitten. Dat is een eitje van 3 dagen oud. Hij is nog niet gevonden door de andere vissen. En ik heb het gelukt gehad dat ik gezien heb dat het vrouwtje hier een eitje neer plakte.
975312melle001_0_82_p1050377.jpg

Een zeer dappere vuurgarnaal. Want als hij gezien word, is hij voor de Kongo zalmen helaas.
363179melle001_0_82_p1050386.jpg

197448melle001_0_82_p1050394.jpg

527292melle001_0_82_p1050395.jpg

296381melle001_0_82_p1050396.jpg

535238melle001_0_82_p1050399.jpg

Na ongeveer 20 foto's van mijn mannetje, die heel geduldig bleef hangen, is het me niet gelukt om er 1 scherp van te krijgen, Daarom om een die niet scherp is. Hij is gewoon te om mooi om geen foto van te plaatsen.

419693melle001_0_82_p1050417.jpg

Mooie foto's Melle!
inderdaad erg lastig soms om vissen er scherp op te krijgen, ik kan 90 % van mijn foto's meestal gelijk al weggooien. ben dan ook niet een goede fotograaf 😉

Ik vind je verlichting zoals die nu is wel mooi op de foto hoor, mooi totaaltje, leuke bewoners, en ja, het is moeilijk oordelen van een foto af, maar ik vind het warmer dan die vorige, die lijkt idd witter.

Het licht is nu idd wat minder wit. Dit vind ik ook beter.
Misschien dat ik er nog een strip RGB in doe, en die ook meer warm licht laat schijnen kijken wat het licht dat gaat doen.

Ik zie nu dat de foto van het filimantosus mannetje niet eens geplaatst is 🙂.

Ik zal kijken of ik die er vanavond nog bij kan voegen.

Met enige vertraging dan toch nog de foto van het mannetjes 🙂

741931melle001_0_82_p1050408.jpg

Ik heb ook 8 eitjes van de trilli's op het raam geplakt gehad. Deze zijn nu weg. Maar ik verwacht dat ze gewoon zijn uitgekomen. Hopelijk redden er een paar het in de bak.

Het mannetje ancistrus, de siamese algeneter en de chinese algeneter zijn ook verhuist naar een ander huis. Ze komen te zwemmen in een bak van 2.20 met alleen maar algeneters.
Waarschijnlijk krijgen ze het daar wel goed. Ze hebben in ieder geval de ruimte.

Zo scherp is hij niet Astrid 🙂 Maar hij is wel heel mooi!
Daar ben ik het geheel mee eens.

Vanmiddag maar eens bellen naar Ocean and lake of de C trillineatus als uit quarantaine zijn. Dan kan ik ze gaan ophalen om mijn school aan te vullen.

Ik heb er nu al 6 zwemmen. De andere zijn ook nog van mij, die komen nog uit mijn 2.5 meterbak.
Ik had daar de C venezuleanus en de Trillineatus samen zitten. Nu mag ik ze allemaal als trillineatus weer ophalen. Waarschijnlijk zwemmen er nu nog ongeveer 7 in de winkel. Dus dan kom ik op een totaal van 13 uit.

Hoewel mijn huidige 6 wekelijks eieren leggen. Waarvan ik hoop dat er misschien een paar zijn die het overleven 🙂 Maar als het er teveel worden wilt een vriend van mij er ook nog een aantal hebben. Dus dat zal niet voor problemen zorgen.

Het is al weer een lange tijd geleden dat ik wat gepost heb.
Inmiddels zijn er 5 nieuwe C. Trillineatus bij ons komen wonen. Totaal maakt dat het aantal op 11.
Helaas is na de toevoeging van deze Corysoras 2 dagen later mijn D. filimantosus gaan hemelen. Daar baalde ik echt heel erg van. Het kan natuurlijk puur toeval zijn, maar eigenlijk wil ik daar niet aan. Nu heb ik alleen nog 2 vrouwtjes.
Wel is het mannetje A. Trifasicata super mooi gekleurd. Mooi fel blauw met een rode gloed over de rand van zijn rugvin. Helaas lukt het me niet om deze scherp op de foto te krijgen. De oude Corry’s blijven eitjes leggen, die helaas de andere vissen steeds beter weten te vinden. Het vrouwtje A. trifasicata blijft geel en is regelmatig in haar holletje te vinden.

Verder dus niet veel bijzonders gebeurd in de afgelopen tijd. De ledverlichting begint wel te wennen, de planten moeten er ook erg aan wennen. Vooral de grote Echinidorus rechts in de hoek, word heel wijd en laat de balderen wat hangen. Deel verwijt ik dat aan lichtgebrek. Hoewel deze planten daar normaal toch goed tegen moeten kunnen.

Leuk om te vernemen, m.u.v. de D. filimantosus, dat het goed gaat met het je aquarium.

Na ruim een jaar weggeweest te zijn, zijn we terug.
Na het beplante zuid-amerika toch de overstap gemaakt naar het "kale" zuid amerika met maar weinig planten, veel hout en bladeren. Dit beviel me echter helemaal niet.
Nu ben ik weer voorzichtig terug aan het gaan naar mijn oude liefde De Hollandse planten bak!
Deze start ik in een nieuw topic.

De link naar dat topic zal ik hier nog wel plaatsen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan