1 co2 fles van 500 gr op 2 diffusers is dat mogelijke en hoe?


Fishman

Well-known member
Lid geworden
15 februari 2020
Berichten
221
Leeftijd
22
Hallo ik heb al een tijdje mijn aquarium en co2 staan. Ik heb de co2 lang aangesloten gehad aan een diffuser aan de filter uitflow ( inline diffuser) daarna een tijdje op een simpele diffuser in het aquarium maar iedere keer bereiken ze niet alle plekken in het aquarium dus nu kwam ik met het idee om allebei de diffusers te gebruiken dus mijn inline en gewone diffusers. Is dit mogelijk of niet? Als het mogelijk is hoe kan ik dit het best aanpakken?

op de fotos staan mijn diffusers

Mvg klaas.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    105.5 KB · Weergaven: 94
  • image.jpg
    image.jpg
    24.2 KB · Weergaven: 101
  • 92AE71CC-2A1E-46D9-8B75-C237AC401FF7.jpeg
    92AE71CC-2A1E-46D9-8B75-C237AC401FF7.jpeg
    53 KB · Weergaven: 96
Er zijn verdelers te koop en als je googeld op co2 splitter dan kom je ze wel tegen ook.
 
Er zijn inderdaad splitters te koop; zijn gewoon T-stukjes. Ene eind op de uitgaande slang vanaf je fles en de andere twee uiteindes naar je diffusors. Echter, als je co2 niet overal komt, dan komen je voedingsstoffen waarschijnlijk ook niet overal in je bak en kun je beter eerst kijken naar de distributie/je outflow van je filter mijn inziens.
 
Ik heb een splitter liggen van mijn zuurstof pomp van eheim kan ik die gebruiken.

mijn voedingstoffen komen wel overal maar ik heb helegrote echinodorus en de co2 komt daar wat moeilijker door. Maar de Voedingsstoffen worden wel goed verdeeld.
 
Als je co2 er niet door komt, voedingsstoffen ook niet. Dan is de plaatsing van je echinodorus of diffusor wellicht niet optimaal. Heb je totaalfoto van je bak?
Onderdelen van luchtsystemen zijn vaak niet geschikt voor co2-toepassingen, omdat je luchtpompje onder een veel lagere druk werkt en die onderdelen niet bedacht zijn op de hogere druk waarmee co2 systemen werken. Metalen onderdelen echter zullen 't wel trekken, plastic vaak niet.
 
Let wel, bij een splitter zal de CO2 de weg van de minste weerstand kiezen dus ik verwacht dat 1 diffusor het netjes doet en de ander niet tot nauwelijks. Om dit goed te doseren zou je dan denk ik in beide aparte "kanalen" een naaldventiel kunnen zetten om dit te sturen, maar ik denk dat het "tobben" is, alhoewel ik er geen persoonlijke ervaring mee heb.

Er zijn wel mooie oplossingen van CO2 art, waarbij je wel meerdere uitgangen hebt, maar deze zijn ook afzonderlijk instelbaar, als ik het goed zeg.
 
Let wel, bij een splitter zal de CO2 de weg van de minste weerstand kiezen dus ik verwacht dat 1 diffusor het netjes doet en de ander niet tot nauwelijks. Om dit goed te doseren zou je dan denk ik in beide aparte "kanalen" een naaldventiel kunnen zetten om dit te sturen, maar ik denk dat het "tobben" is, alhoewel ik er geen persoonlijke ervaring mee heb.

Er zijn wel mooie oplossingen van CO2 art, waarbij je wel meerdere uitgangen hebt, maar deze zijn ook afzonderlijk instelbaar, als ik het goed zeg.
Correct, zijn speciale co2 splitters op de markt, wat feitelijk gewoon een serie naaldventielen is. Die zitten meestal op de drukverlager geloof ik.
 
Daar zul je ook beter mee kunnen afstellen dan met zo n kunststof kraantje die eigenlijk bij een luchtslang hoort.
 
Hallo ik heb al een tijdje mijn aquarium en co2 staan. Ik heb de co2 lang aangesloten gehad aan een diffuser aan de filter uitflow ( inline diffuser) daarna een tijdje op een simpele diffuser in het aquarium maar iedere keer bereiken ze niet alle plekken in het aquarium dus nu kwam ik met het idee om allebei de diffusers te gebruiken dus mijn inline en gewone diffusers. Is dit mogelijk of niet? Als het mogelijk is hoe kan ik dit het best aanpakken?

op de fotos staan mijn diffusers

Mvg klaas.

Een veel betere oplossing is om te gaan werken met een reaktor en een spraybar. Twee enorme voordelen; geen bellen in je bak, de CO2 komt opgelost in het water in je bak, en een zeer effective verdeling van je bemesting. Het zelf bouwen van een Cerges reactor is erg simpel. Ik heb mijn bouwwijze hier vastgelegd:
 

Terug
Bovenaan