1 dode gup 3 guppen beschadigde staart


Gzomer

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2021
Berichten
88
Leeftijd
23
Goedendag Vis-liefhebbers van dit forum,

Ik kom zojuist terug van 2 dagen werk, en ik zie tot mijn verbazing 1 dode vis in het aquarium liggen, ik heb hem er uit gehaald en het viel mij op dat nagenoeg zijn gehele staart is weggevreten.
IMG_20210514_200242.jpg

IMG_20210514_200136.jpg


Zoals op de foto's te zien is heeft de gevlekte guppie een hap uit zijn achtervin, de oranje een scheur in zijn vin die groter geworden is, en de oranjewitte heeft een donkere rand aan zijn vin en heeft ook een kortere vin gekregen.

Nu ben ik dus bang dat deze dieren last hebben van vinrot, heb ze nu 6 dagen, van die 6 dagen hebben ze 4 dagen niet gegeten.

Ik weet echter niet zeker of de dieren vinrot hebben, vooral gezien het feit dat er geen witte rand aan de vinnen zit, echter heeft 1 van de dieren dus wel een donkere rand

Aquarium:
35L
23 graden
Zuurstofpomp
CO2
pH is 7.1
GH is 8
Dh tussen 16 en 20
No3- 25mg/l (+-5mg)
No3- 0.2mg/l(+-0.1mg)
4 (nu dus 3) guppen
+- 20 vuurgarnalen
2 anatone helenas

Hieronder een foto van de overleden gup, zoals te zien de hele staart verdwenen
IMG_20210514_201529.jpg


Wie o wie kan mij helpen,
En wat kan ik doen zodat de laatste 3 overleven(gezien het vrijdagavond is en alles is gesloten)


Bij voorbaat dank
 
Om te beginnen maar eens stevig water wisselen, zeker een 70%.
En graag een foto van de bak.
 
Aanvulling:

Bak draait nu 3.5 weken en heb halverwege vorige week de nitrietpiek gehad, ik gebruik aquastart en bactostart, tevens gebruik ik aquastart tegen de zware metalen

Heb nu de 3 guppen tijdelijk in een 5 liter emmer zitten maar worden na het verversen over gezet in een 10 liter emmer met zuurstofpomp
 
Even in het kort, je bak is te klein voor deze dieren, de middeltjes welke je toevoegt zijn niet nodig, mogelijk was je bak nog niet goed ingedraaid en heb je een te klein filter om de toevoeging van de vissen op te vangen, allemaal redenen om ziekten te krijgen in de bak, ook stress van uitvangen en weer terug plaatsen is niet bevorderlijk, ook lijkt mij je voederpatroon niet bevorderlijk.
 
Wat raden jullie aan nu te doen? Gezien de bak te klein is, ik hoorde dat guppen juist voor kleine bakken namelijk geschikt zijn, heb het water ververst en gelijk de bodem iets opgewoelt zodat eventuele ziektekiemen daar niet in bleven hangen, morgen beginnen met filteren over kool en de dieren behandelen met esha2000?
 
Als er al een vis compleet ongeschikt is voor een nano-aquarium, zijn dat uitgerekend de guppen, dat zijn zulke ware adhd'ers die minimaal in een bak met 80 cm zwemlengte thuis horen anders kunnen ze totaal hun energie niet kwijt.

Maar heel eerlijk gezegd, zelfs de zogenaamde nanovisjes (rasboras) worden doodongelukkig in zo'n klein aquarium, veel meer dan wat rond hangen kunnen ze niet
 
Helaas heb ik geen ruimte voor een grotere bak, dus word het hem niet met vissen er in?
 
esha2000 is dermate veelvuldig (vooral foutief) gebruikt dat eigenlijk alles ertegen gewapend is en dus niet meer helpt, dus die kun je beter niet gebruiken
 
Helaas heb ik geen ruimte voor een grotere bak, dus word het hem niet met vissen er in?
Wedervraag (om je in te leven) : hoe zou jij je voelen als jij je leven moet slijten in de doucheruimte en je niet even lekker een lange wandeling kan doen, of ff een sprintje trekken, je zou doodongelukkig worden wegens gebrek aan bewegingsruimte
 
Wat raden jullie op dit moment aan, antibioticakuur en vervolgens de vissen wegbrengen naar iemand anders?
 
Ik snap uiteraard wat je bedoelt, ondanks dat het een nogal schuine vergelijking is
 
Vissen behandelen met bactopur direct en tijdelijk huisvesten in een grote curverbox (bij de action kosten die dingen geen drol) en ze daarin dus kuren, wel zorgen dat er een filter inzit in die curverbox, en je kleine aquarium lekker bevolken met een groepje vuurgarnalen of zitroengarnalen
 
Uiteraard, bedoel het meer dat een douchecabine voor mij nog een stuk kleiner is, en vissen sowieso niet thuishoren in aquaria.

Maar ik snap je punt, en ga er zeker even onderzoek naar doen, misschien dat ik een bak groot genoeg kan laten passen waar alsnog vissen in kunnen
 
Helaas geen leuke berichten voor je en ik denk haast dat je in de dierenzaak verkeerd bent voorgelicht.
 
Maar ik snap je punt, en ga er zeker even onderzoek naar doen, misschien dat ik een bak groot genoeg kan laten passen waar alsnog vissen in kunnen
Je kan in deze bak wel een Betta man kwijt deze kan solitair leven en hebben in de natuur ook maar een klein gebiedje, of anders garnalen.
 
Dat zeker weten, uiteraard ook een fout van mij qua onderzoek, hopelijk halen de guppies het tot morgen, maar ben er bang voor.

Zal even uitzoeken of Bettas samen gaan met vuurgarnalen en anatone helenas. Anders word het ruimte maken voor een grotere tank.

Heb het water ververst, vraag me alleen even af hoe ik de nacht ga volhouden met de guppen, aangezien ze momenteel in een kleine emmer zitten, terugplaatsen in het nano aquarium of in een grotere emmer van circa 10 liter
 
Hou een betta wel solitair en niet zoals soms geadviseerd word met een vrouwtje of meerdere vrouwtjes, want daar is je bak te klein voor omdat de vrouwtjes geen vluchtmogelijkheid hebben
 
aangezien ze momenteel in een kleine emmer zitten, terugplaatsen in het nano aquarium of in een grotere emmer van circa 10 liter
Als je water hebt ververst zou ik de guppen in de bak zetten, dat is altijd nog beter dan in een emmer.
Misschien kunnen de guppen kenners er nog wat over adviseren, maar de hoofdlijnen weet je vast.
 
Dankjewel, ga ik dat doen, moet ik ze ook in de bak gaan behandelen? Aangezien de garnalen etc daar ook inzitten
 
Dankjewel, ga ik dat doen, moet ik ze ook in de bak gaan behandelen? Aangezien de garnalen etc daar ook inzitten
Om iets te behandelen moet je eerst zeker weten wat er aan de hand is, zomaar wat gokken heeft geen zin en kan het alleen erger maken.
 
Er werd zojuist bactopur voorgeschreven?
 
Dat is een redelijk algemeen middel dus dat kan wel.
 
Ga ik dat doen, morgen een Curver bak halen, doe ik daar 2 luchtpompen in voor circulatie en zuurstof en behandel ik ze daar in voor de komende 6 dagen. Temperatuur is geen probleem hoop ik?
 
Ik zou zeker geen bactopur gaan gebruiken in je aquarium.!! Dit zal zorgen dat je hele balans om zeep word geholpen.

Ik zie 2 metingen NO3, als er daar 1 NO2 van is, met name de 0,2 is je watertje niet goed. Vooral veel verversen om dit omlaag te krijgen en niet meer in je bodem gaan woelen!! Hiermee krijg je ws ook nog NH3 pieken.

Je kunt de guppen ook op zout zetten in een flinke curver.
 
Continu op zout zetten lijkt me geen goed plan wat ik zo lees, zal in ieder geval geen bactopur in m'n bak gooien, zal tevens ook even nh3 testsetje halen
 

Dankjewel voor jullie informatie, ik ga ze even behandelen en een nieuw onderkomen voor ze zoeken, over een week wanneer de bak weer een beetje in balans is zal ik een Betta toevoegen
 
Ik zou ook niet in zo n bakje garnalen en een Betta combineren want de betta vindt ze soms maar al te lekker.
 
Helaas toch weer 1 gestorven in de plastic bak, geen symptomen te zien behalve een bruinige vlek op de staart dichtbij het lichaam.

Nu zie ik dat een andere vis een dikkere buik heeft en nogal moeite heeft met zwemmen, ook heeft deze aan 1 zijde een rode kieuw, zowel ammonia, nitriet en nitraat zijn momenteel 0.

Ook viel mij op dat ik kleine witte draadjes(1 a 2mm lang) aan het raam zitten, geen idee wat dit is maar misschien is dit de boosdoener?
 
Ben er achter gekomen dat het nematoden zijn, hoogstwaarschijnlijk door de dode vis die ik kwijt was
 

Terug
Bovenaan