1 filter met veel capaciteit, of 2 kleinere filters 150cm


G

Garnaalkardinaal

Guest
Voor een aquarium van 150cm waarin kleine vissoorten gehouden worden, is het verstandiger om één filter met voldoende capaciteit aan te sluiten, of beter om twee filters met minder sterk vermogen (interne +externe pomp of 2 potfilters) te gebruiken? Minder techniek is wat betreft uitstraling natuurlijk mooier, maar kan me indenken dat waterwaardes met twee filters stsbieler blijven en vuil beter verwijderd wordt. Anderzijds moeten de vissen natuurlijk zich ook niet vast moeten klampen aan de beplanting vanwege de stroming :p wat is wijsheid?
 
Voordeel van 2 buitenfilters is dat je ze om en om kan reinigen en je dan voldoende bacterien overhoudt en dat is ook het geval als er een onverhoopt mocht uitvallen.
Dan zal de andere doorgaan en dus de klap voor een groot deel opvangen.
 
Als ik er twee neem: zouden dan 2 filters van jbl die 700liter/uur rondpompen voldoende zijn? Zou dan 3x inhoud van de bak/ uur rondpompen
 
Persoonlijk zou ik voor zo’n bak 2x de e1500 er op zetten als je iets uit het JBL programma wilt. Liever te veel capaciteit dan te weinig, en je kan ze altijd knijpen als je de stroming nu te heftig vindt. Mocht je de belasting van het aquarium willen uitbreiden in de toekomst, dan hoef je geen grotere filters meer te kopen. Ik heb zelf op een vision 450 (150cm, 450 liter) 2x de Oase Thermomaster 600 staan. Die staan volle bak te draaien en veroorzaken daarmee geen idiote stroming. De capaciteit van deze filters is 1250l/h.
 
Ik heb op mijn 150cm 2 Eheims draaien. 1x de Eheim prof 4e + 350 en de Eheim Prof 4/600.
samen goed voor zo’n 2300 liter bruto.
dus ik zou zeker 2 grote filters aanraden, of een bioloog onder de bak.
 
In de toekomst zet ik op dezelfde bak 2x de 1901 jbl erop, de uitlaten van de filter staan naar de lange kant, van rechts naar links, instroom aan de rechterhoek bij de muur, dus ze zuigen aan in een cirkel. Zijn 2 recuperatiefilters van vorige projecten.

Ben benieuwd wat het gaat geven, staat wel een verwarming tussen en een CO2 reactor, misschien remmen die het een beetje af. Ook Lily in en uitstroom van Planted-Box, één voor oppervlaktestroming en een andere voor de CO2 diep in de bak te sturen.

'k Kan niet wachten om te starten ermee!
 
Wat een enorme capaciteit zetten jullie erop :eek:
 
stromingsbadje hé
 
Hier komt een Biomaster 600 op mijn 60L aquarium ?
 
In de toekomst zet ik op dezelfde bak 2x de 1901 jbl erop, de uitlaten van de filter staan naar de lange kant, van rechts naar links, instroom aan de rechterhoek bij de muur, dus ze zuigen aan in een cirkel. Zijn 2 recuperatiefilters van vorige projecten.

Ben benieuwd wat het gaat geven, staat wel een verwarming tussen en een CO2 reactor, misschien remmen die het een beetje af. Ook Lily in en uitstroom van Planted-Box, één voor oppervlaktestroming en een andere voor de CO2 diep in de bak te sturen.

'k Kan niet wachten om te starten ermee!

Pas op voor botsende en mogelijk te sterke stromingen. Een stroming is heel wat anders dan een goede waterdistributie die helemaal niet hard hoeft te zijn. Het, stromingen en waterdistributie, wordt door velen door elkaar gehaald.
 
Op een 1.50 meter Aquarium zou ik persoonlijk kiezen voor 2 potfilters… 2x Eheim classic 350 vrij goedkoop en bij de Plus serie krijg je alles erbij ,slangen,kranen en filter media., voordeel 2 aanzuig punten dat veel meer vuil vangt als een enkel groot filter zoals bijv een Eheim classic 600 maar ook geschikt voor je aquarium als enkele potfilter.
JBL 1500serie zou ik van weg blijven deze kunnen gaan lekken op de kop en met name de 1502 al genoeg mensen gehoord met deze problemen.
Bioloog ook een prima oplossin maar omdat je kleinere vis gaat houden is dat echt overkill bij een normaal tropishe aquarium en volstaat 1 groot of 2 kleinere potfilters echt ruim voldoende.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan